Voiko lapsen kastaa esim. 2 viikon ikaisena?
Asumme ulkomailla mutta aion kuitenkin synnyttaa suomessa ja samalla reissulla olisi tarkoitus ristiaisetkin jarjestaa. En voi kuitenkaan jaada suomeen 2 kk (joka on kai se yleisin kasteika) koska meilla on isompiakin lapsia jotka kayvat asuinmaassamme koulua enka halua olla heista erossa yhtaan enempaa kuin pakko.
Onko siis tiedossa onko noin " pikaiselle" kasteelle jotain estetta?
Kommentit (11)
soittelen sitten kyseiseen seurakuntaan ja kyselen sielta.
T:AP
kirkon sivuilla oli että kahden kk:n kuluessa.
Mutta järjestelyt sinun piotää siinä tapauksessa aloitta jo ennen syntymää (papin varaaminen, mahdollisen kirkon varaaminen..)
Meillä oli tasan 2 viikkoa kun kastettiin. Tämä siitä syystä että mies asui tuolloin ulkomailla ja tuli Suomeen vain muutamaksi viikoksi lapsen synnyttyä. Ja itse lennettiin perässä eli piti saada paperiasiat lapselle kuntoon jotta päästiin matkustamaan. Eli lapsi tarvitsee passin ja sitä varten pitää nimi olla kunnossa. Meillä asiaa pitkitti mun halu suorittaa jälkitarkastus Suomessa eli lennettiin pois vauvan ollessa 6 viikkoa.
että papin saaminen voi olla se mikä aiheuttaa harmia, eli me varattiin kasteaika jo ennen kuin lapsi oli syntynyt :-)
Kuinka nopeasti kaytannossa saa paperiasiat hoidettua? Luin juuri etta voihan lapsen ilmoittaa ensin vaestorekisteriin ja suorittaa kasteen sitten myohemmin. Kannattaako tehda niin, nopeuttaisiko passin saantia? Miten pitkaan odotukseen kannattaa varautu? onko realistista olettaa etta voidaan matkustaa lapsen ollessa 2-3 viikon iassa?
Haluaisin tosiaan palata kotiin mahdollisimman pian lapsen syntyman jalkeen, jalkitarkastuksen voin teettaa taallakin tai tulla sita varten suomeen kaymaan.
Meiän seurakunnassa sai papin paripäivää ennen ristiäisiä varattua, itse ei vaan sillon voinut valita kellonaikaa. Itse olen ollut kolmissa ristiäisissä ja kaikki nämä on kastettu n. 2 viikkoisina. Mun mielestä siinä ei ole mitään erikoista.
Jokaisessa sairaalassa on pappi, kyllä ne voi käydä kasteen tekemässä. Miksi haluat kastaa suomessa? Eikö olisi kiva jos sisarukset ja isä olis mukana kasteessa?
Tai jos teette kasteen pienimuotoisesti täällä (esim. just sairaalapastorin avulla), niin sitten voi pitää kasteen vahvistuksen kotimaassa.
Ei ole ollut ongelmaa saada pappi. Ensimmäisen ristiäiset oli lauantaina kello 17 ja toisen oli lauantaina kello 13. No problem!
käsittääkseni kastetta ei tarvitse vahvistaa eikä konfirmaatiostakaan enää käytetä kasteen vahvistus nimikettä
nimen. Ja sitten pidettiin normaali kastejuhla vieraineen ym. kun vauva pääsi sairaalasta, paitsi ettei se ollut kastejuhla kun lapsi oli jo kastettu :)
En usko, että on estettä. Suoritetaanhan hätäkasteitakin. Kysy ihmeessä seurakunnasta :)