Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerään allekirjoituksia kansalaisaloitteeseen/131, kysy.....

Vierailija
17.07.2013 |

....mitä haluat. Minulla on mielenkiintoisia kokemuksia jalkatyöstä ihmisten parissa kansalaisaloiteen ruotsi vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla/131 tiimoilta. Olen nyt kerännyt n. 350kpl paperistallekirjoitusta. Tiedän että parhaat kerääjät ovat henk.koht. kerännet jo n. 2000kpl.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 09:12"]

Tuolla tarkoitetaan niitä oppilaita joilla voi olla kielellisiä vaikeuksia, esim. lukihäiriö, he voisivat keskittyä äidinkieleen ja englantiin ja heitä tuettaisiin näissä kielissä. Muuten kaikilla olisi kaksi pakollista vierasta kieltä, jotka saisi vapaasti valita. Näin toimitaan esim. Ruotsissa, jossa tuetaan myös lapsia joilla on vaikeuksia kieltenopiskelussa, sillä eroituksella että Ruotsissa on vain yksi pakollinen vieras kieli ja se on englanti, ja sen jälkeen voit vapaasti valita suuria maailmankieliä, ja ruotsalaisethan valitsevat ahkerasti muita kieliä, miksi tämä toimii loistavasti Ruotsissa ja Suomessa ei muka toimisi?

Kansalaisaloiteen/131, kerääjä.

[/quote]

Tuo "muutoin kaksi pakollista vierasta kieltä" olisi kannattanut sitten kirjoittaa siihen aloitteeseenkin. Nyt aloite puhuu ainoastaan ruotsinkielen vapaaehtoistamisesta ja yhdestä vieraasta kielestä koulussa, kuvittelet sitten itse mitä tahansa. Ja tiedätkö, että tuo on rikollista kerätä nimiä jonkin asian puolesta mutta jättää kertomatta kaikki ne seikat, johon nimien kirjoittajat todellisuudessa sitoutuvat? 

Ja tässä et voi verrata Suomea ja Ruotsia toisiinsa. Ruotsin kuuluu germaanisten kielten ryhmää, eli kaikkien noiden maailman kielten lukeminen on heille lähtökohtaisesti paljon helpompaa kuin suomalaisille.

[/quote]

Miten niin helpompaa? Eihän Ruotsissa lueta muita germaanisia kieliä kuin englantia, tämän päivän lingua francaa ja saksaa, muutoin ruotsalaiset ovat hullaantuneita espanjan kieleen ja muihin romaanisiin kieliin kuten ranskaan ja italiaan, ja nyt siellä opiskellaan ahkerasti myös kiinaa ja venäjää, ja niihin myös todella panostetaan. Se että suomenkielisillä suomalaisilla olisi huono kielipää, on todella, sanoisinko jopa näin voimakkaasti että, geneettistä rasismia. Olisiko suomenkieliselle esim. helpompaa lausua espanjaa, italiaa ja ranskaa kuin ruotsalaisen? Entäpä verbitaivutukset romaanisissa kielissä, suomalaisethan ovat siihen tottuneet pienestä pitäen. Itsellenikin kun opiskelen espanjaa, verbien taivutukset ovat hyvin looginen asia. Osaan itse englantia, riikinruotsia ja jonkun verran espanjaa.

Kansalaisaloitteen/131, kerääjä.

Vierailija
22/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 09:51"]

Nytkö meillä on sitten kielitaitoista porukkaa kun he valmistuvat koulusta? Useimmat osaavat vain tyydyttävää englantia ja heikkoa tai olematonta suomenruotsia, tälläkö kielitaidolla meidän on tultava toimeen kansainvälistyvässä maailmassa 2010 luvulla!!!??? Hei haloo, enää ei voi huonommaksi mennä ja Suomen kielikoulutus on jälkeenjäänyttä peräpussilaisuutta, meidän oma kielemme, suomen kieli on pieni kieli, jota ei muualla maailmalla opiskella ja sitten meillä opetettaan pakolla vielä pienempää kieltä eli suomalaismurteellista suomenruotsia!!!??? Olen tavannut monta juuri valmistunutta ruotsinkielen opettajaa ja he ovat olleet kanssani samaa mieltä, että tämä pakkosuomenruotsi ei toimi, hekin haluavat että ruotsi olisi vapaaehtoista ja sen pitäisi olla riikinruotsia ja aloitettaisiin aikaisemmin ruotsinopinnot ja viikotunti määrää nostettaisiin. Näin me saataisiin motivoituneita ruotsinkielenopiskelijoita, tämä olisi kaikille hyödyksi, opiskelijoille, oppilaille, Suomen yhteiskunnalle ja yrityselämälle.

[/quote]

Myös minä olen sitä mieltä, että suomalaisten kielitaito on nykyisin perseellään ja tuo pakkoruotsi tulisi ehdottomasti muuttaa vapaaehtoiseksi, koska sen opiskeleminen on yhtä tyhjän kanssa niille, joita ruotsi ei kiinnosta pätkän vertaa ja vie vain turhaan tilaa lukujärjestryksestä. MUTTA että ennenkaikkea kielenopetusta tulisi tukea ja monipuolistaa kouluissa entistä enemmän. Siihen tämä teidän aloite ei kannusta!!! Päinvastoin ajaa entistä yksipuolisempaa kielitarjontaa kouluihin! Kannattaisi tosiaan itse lukea se aloiteteksti ensin läpi ennen kuin alkaa turuilla ja toreilla julistamaan sitä ihmisille ja kerätä nimiä sen puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 10:03"]

Miten niin helpompaa? Eihän Ruotsissa lueta muita germaanisia kieliä kuin englantia, tämän päivän lingua francaa ja saksaa, muutoin ruotsalaiset ovat hullaantuneita espanjan kieleen ja muihin romaanisiin kieliin kuten ranskaan ja italiaan, ja nyt siellä opiskellaan ahkerasti myös kiinaa ja venäjää, ja niihin myös todella panostetaan. Se että suomenkielisillä suomalaisilla olisi huono kielipää, on todella, sanoisinko jopa näin voimakkaasti että, geneettistä rasismia. Olisiko suomenkieliselle esim. helpompaa lausua espanjaa, italiaa ja ranskaa kuin ruotsalaisen? Entäpä verbitaivutukset romaanisissa kielissä, suomalaisethan ovat siihen tottuneet pienestä pitäen. Itsellenikin kun opiskelen espanjaa, verbien taivutukset ovat hyvin looginen asia. Osaan itse englantia, riikinruotsia ja jonkun verran espanjaa.

Kansalaisaloitteen/131, kerääjä.

[/quote]

Geneettistä rasismia ehkä sinun mielestäsi, mutta siitä huolimatta tosiasia. On paljon helpompaa omaksua vieras kieli samasta kieliryhmästä, johon se oma äidinkieli kuuluu. Saa lähestulkoon ilmaiseksi kaikki kielioppisäännöt, normit, painotukset ja kielenpoljennot. Eli ruotsalaisille englanti ja saksa ovat helpompaa opiskella kuin suomalaisille. Se, että jollain sattuu olemaan hyvä kielipää ja toisilla huono, ei liity tähän mitenkään. En ymmärrä mistä tuon johtopäätöksen vedät, että suomalaisten olisi helpompi lausua romaanisia kieliä kuin ruotsalaisten...?

Vierailija
24/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö meillä on sitten kielitaitoista porukkaa kun he valmistuvat koulusta? Useimmat osaavat vain tyydyttävää englantia ja heikkoa tai olematonta suomenruotsia, tälläkö kielitaidolla meidän on tultava toimeen kansainvälistyvässä maailmassa 2010 luvulla!!!??? Hei haloo, enää ei voi huonommaksi mennä ja Suomen kielikoulutus on jälkeenjäänyttä peräpussilaisuutta, meidän oma kielemme, suomen kieli on pieni kieli, jota ei muualla maailmalla opiskella ja sitten meillä opetettaan pakolla vielä pienempää kieltä eli suomalaismurteellista suomenruotsia!!!???

[/quote]

Näin luulin minäkin, ettei kielenopetus suomalaisissa kouluissa voi enää huonommaksi mennä. Kunnes joku älypää keksi tehdä tämän aloitteen. Että halojatahalloo vaan sinne päin :D:D:D Ja tuon eron tekeminen ruotsin ja suomenruotsin välille on kyllä naurettavaa; täytyy aika vajokki olla, jos ei suomenruotsin pohjalta ole valmiuksia ymmärtää ja oppia riikinruotsia lainkaan ;)

Vierailija
25/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 10:07"]

Nytkö meillä on sitten kielitaitoista porukkaa kun he valmistuvat koulusta? Useimmat osaavat vain tyydyttävää englantia ja heikkoa tai olematonta suomenruotsia, tälläkö kielitaidolla meidän on tultava toimeen kansainvälistyvässä maailmassa 2010 luvulla!!!??? Hei haloo, enää ei voi huonommaksi mennä ja Suomen kielikoulutus on jälkeenjäänyttä peräpussilaisuutta, meidän oma kielemme, suomen kieli on pieni kieli, jota ei muualla maailmalla opiskella ja sitten meillä opetettaan pakolla vielä pienempää kieltä eli suomalaismurteellista suomenruotsia!!!??? Olen tavannut monta juuri valmistunutta ruotsinkielen opettajaa ja he ovat olleet kanssani samaa mieltä, että tämä pakkosuomenruotsi ei toimi, hekin haluavat että ruotsi olisi vapaaehtoista ja sen pitäisi olla riikinruotsia ja aloitettaisiin aikaisemmin ruotsinopinnot ja viikotunti määrää nostettaisiin. Näin me saataisiin motivoituneita ruotsinkielenopiskelijoita, tämä olisi kaikille hyödyksi, opiskelijoille, oppilaille, Suomen yhteiskunnalle ja yrityselämälle.

[/quote]

Myös minä olen sitä mieltä, että suomalaisten kielitaito on nykyisin perseellään ja tuo pakkoruotsi tulisi ehdottomasti muuttaa vapaaehtoiseksi, koska sen opiskeleminen on yhtä tyhjän kanssa niille, joita ruotsi ei kiinnosta pätkän vertaa ja vie vain turhaan tilaa lukujärjestryksestä. MUTTA että ennenkaikkea kielenopetusta tulisi tukea ja monipuolistaa kouluissa entistä enemmän. Siihen tämä teidän aloite ei kannusta!!! Päinvastoin ajaa entistä yksipuolisempaa kielitarjontaa kouluihin! Kannattaisi tosiaan itse lukea se aloiteteksti ensin läpi ennen kuin alkaa turuilla ja toreilla julistamaan sitä ihmisille ja kerätä nimiä sen puolesta.

[/quote]

Jos Suomeen tulisi vapaaehtoinen ruotsi, niin uskoisin että sen ottaisi n. 30% oppilaista, jos edellämainitsemia uudistuksia tehtäisiin ruotsinopetukseen, sillä moni valitsisi ruotsin "helppona" naapurimaan kielenä. Itä-Suomessa varmaankin venäjä saisi vahvan aseman, moni ottaisi sen ruotsin sijaan, ehkä 30%. Muualla Suomessa venäjä jäisi varmaankin marginaalikieleksi. Kieli joka voittaisi eniten olisi espanja, siihen suomalaiset ovat ruotsalaisten tapaan todella hullaantuneita, espanjan kielen opettajien puute alussa voisi olla ongelma, muut kielet jotka myös hyötyisivät myöskin olisivat, saksa, ranska ja italia.

Näin meillä kun opiskelijat valmistuisivat koulusta, yksi osaisi kohtuu hyvin englantia ja riikinruotsia, toinen englantia ja venäjää, kolmas englantia ja espanjaa, neljäs englantia ja ranskaa... jne jne. Näin meidä kielivaranto LAAJENISI huomattavasti.  Miksi pakkosuomenruotsittajat vastustavat tällaista kehitystä, siinä myös ruotsin kieli hyötyisi, meillä olisi paljon, paljon enemmän hyvää ruotsia osaavia kuin nyt?

Kansalaisaloitteen/131, kerääjä

Vierailija
26/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysyttävää. Tavallaan kannatan ruotsin vapaaehtoistamista, mutta pidän kuitenkin ruotsinkielen taitoa sen verran tärkeänä, että toivoisin useimpien koululaisten sitä opiskelevan. Lisäksi vähän pelottaa ajatella, että mitä kielten opiskelulle tapahtuu, jos pakko päättyy; ovatko lapset enää tasa-arvoisia kieltenopetuksessa ympäri Suomea.

Vierailija
27/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 10:34"]

Jos Suomeen tulisi vapaaehtoinen ruotsi, niin uskoisin että sen ottaisi n. 30% oppilaista, jos edellämainitsemia uudistuksia tehtäisiin ruotsinopetukseen, sillä moni valitsisi ruotsin "helppona" naapurimaan kielenä. Itä-Suomessa varmaankin venäjä saisi vahvan aseman, moni ottaisi sen ruotsin sijaan, ehkä 30%. Muualla Suomessa venäjä jäisi varmaankin marginaalikieleksi. Kieli joka voittaisi eniten olisi espanja, siihen suomalaiset ovat ruotsalaisten tapaan todella hullaantuneita, espanjan kielen opettajien puute alussa voisi olla ongelma, muut kielet jotka myös hyötyisivät myöskin olisivat, saksa, ranska ja italia.

Näin meillä kun opiskelijat valmistuisivat koulusta, yksi osaisi kohtuu hyvin englantia ja riikinruotsia, toinen englantia ja venäjää, kolmas englantia ja espanjaa, neljäs englantia ja ranskaa... jne jne. Näin meidä kielivaranto LAAJENISI huomattavasti.  Miksi pakkosuomenruotsittajat vastustavat tällaista kehitystä, siinä myös ruotsin kieli hyötyisi, meillä olisi paljon, paljon enemmän hyvää ruotsia osaavia kuin nyt?

[/quote]

Jos siis kerran olet tuota mieltä kuin yllä väität, niin miksi keräät nimi JUURI TÄMÄN kansalaisaloitteen puolesta? Jos yhtään lukemaasi ymmärrät, niin ei se aja mitään noista yllä mainitsemistasi tavoitteista. Ja suomalaisten nuorten kielivalinnat eivät valitettavasti ole sinun uskostasi ja prosenttilaskuistasi kiinni. Jos kouluissa ei olisi kuin yksi pakollinen vieras kieli, moni oppilas ei valitsisi vapaaehtoisesti toista kieltä siihen lisäksi. Näin se vaan on, halutaan mennä siitä mistä aita on matalin ja jos koulun tai kodin puolelta ei löydy kannustusta ja tukea tai edes pakotetta sen toisen vieraan kielen valitsemiseen, jää se monilta valitsematta. Siksi kaksi pakollista vierasta kieltä kouluihin on ihan ehdottomuus!

Vierailija
28/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 10:34"]

[/quote]

Jos siis kerran olet tuota mieltä kuin yllä väität, niin miksi keräät nimi JUURI TÄMÄN kansalaisaloitteen puolesta? Jos yhtään lukemaasi ymmärrät, niin ei se aja mitään noista yllä mainitsemistasi tavoitteista. Ja suomalaisten nuorten kielivalinnat eivät valitettavasti ole sinun uskostasi ja prosenttilaskuistasi kiinni. Jos kouluissa ei olisi kuin yksi pakollinen vieras kieli, moni oppilas ei valitsisi vapaaehtoisesti toista kieltä siihen lisäksi. Näin se vaan on, halutaan mennä siitä mistä aita on matalin ja jos koulun tai kodin puolelta ei löydy kannustusta ja tukea tai edes pakotetta sen toisen vieraan kielen valitsemiseen, jää se monilta valitsematta. Siksi kaksi pakollista vierasta kieltä kouluihin on ihan ehdottomuus!

[/quote]

Siksi että me saataisiin vihdoinkin Suomeen suurten maailmankielten osaajia ja samanlainen kieltenvalikoima kouluun kuin meidän naapurimaissamme on, sillä erolla että meillä olisi kaksi pakollista vierasta kieltä, jotka saisi itse valita, poislukien  ne jotka kärsivät jostakin kielellisestä vaikeudesta, esim. lukihäiriö tai muu vastaava. Näyttää ettei muuten saada tähän asiaan ratkaisua kuin kansalaisaloiteella ja se luo todella paineita päättäjille saada pakkosuomenruotsi vapaaehtoiseksi. Se tuli lehmänkaupoilla peruskouluun ja tällaiset lehmänkaupat pitää purkaa. Kaikki opetusalan ja kasvatusalan asiantuntijat olivat sitä mieltä että ruotsista pitäisi tulla  vapaaehtoinen oppiaine peruskouluun mutta politiikot kävelivät räikeästi näiden asiantuntijoiden yli, kiitos Rkp:n kiristyksen.

Itse olen mukana myös siksi että mielestäni suomalaiset ovat fiksuja, järkeviä ja viisaita valitsemaan aivan itse sen vieraan kielen/kielet  jonka he kokevat itselleen sopivaksi ja josta heille on iloa ja hyötyä, nyt  ja tulevaisuudessa. Meitä ei tarvitse ylhäältä ohjata ja pakottaa johonkin murteelliseen suomenruotsiin. 

Muuten olen sitä mieltä myöskin että ns. suomenruotsalaisten pitäisi olla enemmän huolissaan omasta ruotsinosaamisestaan, sillä se ohenee ja heikkenee koko ajan, siitä on tullut sekasekasuomi/suomenruotsia. Panostakaan omaan ruotsinosaamiseenne ja jättäkää suomenkielisten ja muunkielisten pakkoruotsittaminen vähemmälle ja alkakaa pakkoruotsittamaan omianne enemmän.

Vierailija
29/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 11:06"]

Muuten olen sitä mieltä myöskin että ns. suomenruotsalaisten pitäisi olla enemmän huolissaan omasta ruotsinosaamisestaan, sillä se ohenee ja heikkenee koko ajan, siitä on tullut sekasekasuomi/suomenruotsia. Panostakaan omaan ruotsinosaamiseenne ja jättäkää suomenkielisten ja muunkielisten pakkoruotsittaminen vähemmälle ja alkakaa pakkoruotsittamaan omianne enemmän.

[/quote]

Tätäkin ns. pakkoruotsin vastustajat pitävät vääränä. Ruotsinkielisiä päiväkoteja, kouluja ja yliopistoja ei saisi olla koska niihin on ruotsinkielisen liian helppo päästä.

Vierailija
30/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy lähteä töihin, palaan illalla asiaan, allekirjoituksia näyttää olevan 36 700 tällä hetkellä, toivottavasti illalla jo 37 500, odottelen uusia paperisia allekirjoituksia ja niiden päivityksiä kansalaisloite.fi sivuille minä hetkenä tahansa.

Vierailija
31/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 11:06"]

Siksi että me saataisiin vihdoinkin Suomeen suurten maailmankielten osaajia ja samanlainen kieltenvalikoima kouluun kuin meidän naapurimaissamme on, sillä erolla että meillä olisi kaksi pakollista vierasta kieltä, jotka saisi itse valita, poislukien  ne jotka kärsivät jostakin kielellisestä vaikeudesta, esim. lukihäiriö tai muu vastaava. Näyttää ettei muuten saada tähän asiaan ratkaisua kuin kansalaisaloiteella ja se luo todella paineita päättäjille saada pakkosuomenruotsi vapaaehtoiseksi. Se tuli lehmänkaupoilla peruskouluun ja tällaiset lehmänkaupat pitää purkaa. Kaikki opetusalan ja kasvatusalan asiantuntijat olivat sitä mieltä että ruotsista pitäisi tulla  vapaaehtoinen oppiaine peruskouluun mutta politiikot kävelivät räikeästi näiden asiantuntijoiden yli, kiitos Rkp:n kiristyksen.

Itse olen mukana myös siksi että mielestäni suomalaiset ovat fiksuja, järkeviä ja viisaita valitsemaan aivan itse sen vieraan kielen/kielet  jonka he kokevat itselleen sopivaksi ja josta heille on iloa ja hyötyä, nyt  ja tulevaisuudessa. Meitä ei tarvitse ylhäältä ohjata ja pakottaa johonkin murteelliseen suomenruotsiin. 

[/quote]

Hahahaaa!! Tuo sinun logiikkasi on kieltämättä vähän kummallinen, sama kuin olisi kerännyt nimiä vaikkapa sen turkistarhauksen lopettamisen puolesta siksi koska haluaa tukea turkistarhausta :D:D:D

Minusta olisi järkevämpää tukea koulujen monipuolisempaa kielitarjontaa ja myös vaihtoehtoisia opetusmetodeja. Hyvänen aika, eihän se että jos on joku oppimishäiriö, ratkea sillä että sivuutetaan tämä oppilas opetuksesta sitten kokonaan opetuksesta kun ei kerran kykene opiskelemaan samalla tavalla kuin kaikki muut. Älytöntä!! 

Vierailija
32/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 11:12"]

Nyt täytyy lähteä töihin, palaan illalla asiaan, allekirjoituksia näyttää olevan 36 700 tällä hetkellä, toivottavasti illalla jo 37 500, odottelen uusia paperisia allekirjoituksia ja niiden päivityksiä kansalaisloite.fi sivuille minä hetkenä tahansa.

[/quote] Käytkö töissä?!

99% kaltaisistasi ei mielenterveysongelmiltaan siihen pysty.

Hienoa, että sinulla menee paremmin. toivottavasti menee senkin jälkeen kun aloitteenne on osoittautunut flopiksi...

Vierailija
33/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 11:12"]

[/quote] Käytkö töissä?!

99% kaltaisistasi ei mielenterveysongelmiltaan siihen pysty.

Hienoa, että sinulla menee paremmin. toivottavasti menee senkin jälkeen kun aloitteenne on osoittautunut flopiksi... [/quote]

En ole tuo kerääjä, mutta sinusta ei anna kovin hyvää kuvaa tällainen henkilöön käyminen. Rumaa ja ala-arvoista.

Itse näkisin mielelläni ruotsin muuttuvan viimein vapaaehtoiseksi. Minulla ei vain ole asiasta niin vahvaa mielipidettä, että viitsisin allekirjoittaa aloitteen.

T. Yliopistokoulutettu, Ruotsissa asunut ja ruotsia hyvin osaava henkilö.

Vierailija
34/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelemisen aihetta antaa Osmo.

http://www.soininvaara.fi/2009/11/23/2440/

Vierailija
35/43 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 12:27"]

Ajattelemisen aihetta antaa Osmo.

http://www.soininvaara.fi/2009/11/23/2440/

[/quote]

Hyvä kirjoitus Soininvaaralta. Ja tässä euromeppi Eija-Riitta Korhola.

http://eijariitta.puheenvuoro.uusisuomi.fi/48141-pakkoruotsi-ja-bkt

Vierailija
36/43 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on allekirjoituksia n.37 230, eilen tuli yli 500 uutta allekirjoitusta. Kentältä tulleiden tietojen mukaa seuraavan 1,5 viikon aikana voi tulla jopa n. 4000 uutta allekirjoitusta, sehän tietäisi jo että silloin mennään jonnekin 41 000 allekirjoitukseen, ja jäljelle jäisi vielä n. 5 viikkoa kerätä loput 9000. Itse keräilen nyt viikonlopun aikana jonkin verran ja seuraavana viikonloppuna olisi taas 3 päivän urakointi edessä. Tuo 500 henk.koht. kerättyä allekirjoitusta pitäisi saada kasaan, sen jälkeen katson otanko uuden tavoitteen eli 250 uutta allekirjoitusta 4.9.2013 mennessä.

Kansalaisaloitteen/131 , kerääjä.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

Vierailija
37/43 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, haluan tässä kiittää sinua ahkeruudestasi ja ponnisteluistasi! Osallistuisin varmaan itsekin keräämiseen, jos en olisi niin turkasen kiireinen jatkuvasti. Uskomattoman hienoa, että ihmiset ovat aktivoituneet tässä asiassa. Toivon todella, että aloite saa riittävän määrän kannatusta ja etenee eduskuntaan. Älä välitä näistä ala-arvoisista haukkujista, et ole tekemässä mitään väärää.

Ruotsin kielen asemaa ei voi pakottamalla parantaa. Itse uskon, että se paranee enemmän lisäämällä vapaaehtoisuutta, ja nämä pakkoruotsittajatkin kyllä huomaavat asian kunhan sitä päästään kokeilemaan. Silloin voi lopultakin ruotsia opiskeleva suomalainen oppia sitä kieltä ihan kunnolla! Voi olla, että silloin osaa näistä haukkujista hävettää oma mennyt asenteensa ja käytöksensä. Tässäkin ketjussa on hyviä esimerkkejä näistä barbaareista.

T. Jo allekirjoittanut

Vierailija
38/43 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia ei voi päästää vapaaehtoiseksi, koska ruotsi on niin helppo kieli oppia. Vapaaehtoisesti sitä lukisivat vain ne joita kielenopiskelu ei kiinnosta. Motivoituneet, se korkeakouluaines, valitsisi jonkin toisen, haastavamman kielen jonka kokisivat itselleen mielekkääksi. Näin ollen ruotsin osaaminen sivistyneen kansanosan keskuudessa romahtaisi ja perustuslain vaatima kaksikielisyys ei toteutuisi. Ammattikoululaisista ja muista vähempiosaisista ei tulkeiksi ole.

Vierailija
39/43 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 09:48"] 

Ruotsin kielen asemaa ei voi pakottamalla parantaa. Itse uskon, että se paranee enemmän lisäämällä vapaaehtoisuutta, ja nämä pakkoruotsittajatkin kyllä huomaavat asian kunhan sitä päästään kokeilemaan. Silloin voi lopultakin ruotsia opiskeleva suomalainen oppia sitä kieltä ihan kunnolla! Voi olla, että silloin osaa näistä haukkujista hävettää oma mennyt asenteensa ja käytöksensä. Tässäkin ketjussa on hyviä esimerkkejä näistä barbaareista.

T. Jo allekirjoittanut

[/quote]

Huomaa, että on kolme eri mielipideryhmää tästä asiasta:

Ne, jotka haluavat poistaa pakkoruotsin koulusta. (mm. kaikki tämän aloitteen allekirjoittajat ja ap)

Ne, jotka haluavat ruotsin vapaaehtoiseksi, ja lisätä kielitarjontaa kouluhin esim. kahden pakollisen vieraan kielen muodossa.

Ne, joka haluavat säilyttää pakkoruotsin.

Nyt sekoitat nuo kaksi viimeistä ryhmää yhteen ja samaan, vaikka ovat ihan täysin erimieltä keskenään ja nimittelet itse näitä vapaata kielivalintaa kannattavia barbaareiksi, joita kohta hävettää oma asenne. Jälleen kerran löytyi siis yksi allekirjoittanut, joka ei ole sitten lukenut kunnolla tuota aloitetta tai ymmärtänyt, mitä asiaa sillä oikeasti ajetaan.

t. Vapaavalintaisen ruotsin ja kielitarjonnan monipuolisuuden lisäämisen kannattaja, joka ei ikimaailmassa suostu kirjoittamaan tuota aloitetta

Vierailija
40/43 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 09:48"]

Ap, haluan tässä kiittää sinua ahkeruudestasi ja ponnisteluistasi! Osallistuisin varmaan itsekin keräämiseen, jos en olisi niin turkasen kiireinen jatkuvasti. Uskomattoman hienoa, että ihmiset ovat aktivoituneet tässä asiassa. Toivon todella, että aloite saa riittävän määrän kannatusta ja etenee eduskuntaan. Älä välitä näistä ala-arvoisista haukkujista, et ole tekemässä mitään väärää.

T. Jo allekirjoittanut

[/quote]

Minä kiitän kannustavista ja ihanista sanoistasi. Meillä kerääjien joukossa on monta, jo eläkkeellä olevaa ent. ruotsinkielenopettajaa(itse en ole ruotsinkielenopettaja), he kyllä ymmärtävät että vain vapaaehtoisuuden pohjalta on mahdollista pelastaa ruotsinkielenosaaminen suomenkielisten parissa. Pakkosuomenruotsin tunneilla sekä opettajat että oppilaat turhaantuvat, mutta jos ruotsinkielenopetusta kehitettäisiin ja siitä tehtäisiin vapaaehtoinen, silloin meillä olisi kouluissa motivoituneita oppilaita että opettajia, näin kaikki hyötyisivät, niin oppilaat, opettajat, koulut, yhteiskunta kuin  yrityselämä. 

Ps. Eilen kuulemani tiedon mukaan erään kerääjän auto uhattiin kaataa, pakkoruotsittajien toimesta. Meitä on yritetty estää keräämästä allekirjoituksia lailliseen kansalaisaloitteeseen julkisilla paikoilla, meille on haistateltu, meitä on sovattu, meille on huudeltu jne. pakkoruotsittajien toimesta. Itselleni ei ole sattunut kuin vain yksi negatiivinen tapaus, nuori mies, äiti suomenruotsalainen hänen omien sanojen mukaan, huusi minulle suoraa huutoa, mutta otin asian hyvin rauhallisesti ja asiallisesti ja vieressäni olevat kaksi naishenkilöä huutamisesta huolimatta tai sen takia allekirjoittivat aloitteen. 

Olen huomannut että ne jotka allekirjoittavat ovat paljon ystävällisempiä, rennompia ja leppoisempia, voisinko sanoa armahtavaisempia ihmisiä, kuin ne jotka sanovat ei, he ovat kuin kireitä viulunkieliä ja kovemman tuntuisia ihmisiä. Tällaisia tuntemuksia itselläni henkilökohtaisesti.

Ps. Voisit kumminkin tulostaa kannatuslomakkeita sivulta Ruotsi Vapaaehtoiseksi.fi, ja kerätä allekirjoituksia perheesi ja tuttavapiirisi parista ja lähettää ne eteenpäin allekirjoitusten kerääjälle(osoite löyty ym. sivuilta) 46kpl allekirjoitettua A4 kirjekuoreen ja kakkospostina matkaan, maksaa vain 1,5€, se olisi mukava lisäpotti kampanjaamme, ei vie aikaa ja rahaakaan paljon! Hyvää loppukesän jatkoa sinulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi