Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun yksinhuoltaja muuttaa lasten kanssa

Vierailija
02.04.2026 |

Miten toimisit tälläsessä tilanteessa, jossa olisit yksinhuollon saanut käräjillä ja lasten isällä olisi jokatoinen viikonloppu tapaamisoikeus, mutta lasten kannalta on parempi, etteivät olisi ollenkaa tekemisissä isänsä kanssa?

Tiedän että narsistiksi sanominen kuulostaa vain haukkumiselta, mutta, tämä mieshenkilö on käyttäytynyt jo vuosien ajan, jo ennenkuin oltiin erottu, niin uskomattomalla tavalla, hänen puheensa olivat uskomattomia, että pitkään ihmettelin hänen puheitaan ja tekojaan. 

Siksi vuosien jälkeen, uskon, että hän on narsistinen hyvin vahvasti. Lisäksi on alkoholisti.

Hän käyttäytyy myös lapsia kohtaan törkeästi, puhuu heille törkeästi. Lapset ovat 14 ja 10.

14 v ei enää suostu edes tapaamaan isäänsä. 

Mutta, nyt on niin, että sain uuden kodin meille satojen kilometrien päästä, enkä ole kertonut tälle miehelle. Muutamme vasta koulujen loputtua.

Haluan suojella itseäni ja lapsia, enkä voi tai halua kertoa etukäteen muutostamme. Olen joutunut estämään hänet puhelimessa. Vain sähköpostilla hän nyt voi olla minuun yhteydessä. 

Onko miten väärin tai lain vastaista kertoa hälle muutostamme sitten, kun olemme lähteneet?

Mitä teen tapaamisten kanssa? En voi päästää 10 v lasta kesällä hänen luo, koska hän viime kesänäkin piti lapsen itsellään eikä suostunut palauttamaan silloin kun olisi pitänyt. En voi ottaa riskiä, koska tiedän, että hän voi viedä lapsen saareen mökille ja ottaa lapselta puhelimen pois. Näin teki viime kerrallakin. 

Mitä sinä tekisit?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako lapsi isän luo. Tuo ikäistä ei voi pakottaa. 

Vierailija
2/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaamisoikeus on lapsella ja hän voi olla menemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimatka pitäisi olla sellainen että lapsi voi halutessaan tavata isää, eikä matka rasita häntä liikaa ja onnistuu itsenäisesti  julkisilla. 

Vierailija
4/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako lapsi isän luo. Tuo ikäistä ei voi pakottaa. 

Olen antanut lasten itse päättää. Tästähän tämä rakastava isän onkin raivonnut näille lapsille, kun 14v ei ole halunnut nähdä häntä.

Tää 10v on joutunut raivon kohteeksi myös sen takia.

10v on sanonut että säälii isäänsä ja on sen takia mennyt hänen luo. 

En ole kieltänyt menemästä enkä todellakaan pakota menemään. Ap

Vierailija
5/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimatka pitäisi olla sellainen että lapsi voi halutessaan tavata isää, eikä matka rasita häntä liikaa ja onnistuu itsenäisesti  julkisilla. 

Niin, se nyt on vaan on niin että muutamme minun sukuni lähelle. Työmahdollisuudet ovat myös paljon paremmat siellä kuin täällä jossa nyt asumme. Pystyn toki kuljettamaan lasta isän luo, mutta tiedostan riskin, että isä ei palauta lasta sovittuna aikana. 

Vierailija
6/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja milloin olisi paras kertoa että muutamme? 

En tiedä mitä se mies keksii, jos nyt liian aikaisin ilmoittaisin että muutamme. Hänellä ei ole huoltajuutta, mutta kiusantekoa se ei estä. Tai niinkuin on joskus uhannut, että kun tilanne eskaloituu, hän tulee ovista ja ikkunoista sisälle. 

Ehkä otan tuon uhkauksen kuitenkin vakavasti. Koska kyseessä ei ole normaali perheenisä...ap

Vierailija
7/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies rikkonut sovittuja juttuja niin kai sossulle kerrottu niistä? Sossun kautta kommunikointi tuossa tapauksessa muutenkin parempi.

Muuttoa ei voi estää ja se on miehen asia että järjestää itsensä tai lapsensa (mikäli nämä haluaa) sinne tapaamisia varten. Mutta kuvaamasi perusteella joko valvotut tapaamiset tai yksinhuoltajuus varmasti parempi lasten turvallisuuden kannalta.

Vierailija
8/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella sait koko huoltajuuden? Muutosta ei ole käsittääkseni kiirettä kertoa, koska hän ei ole huoltaja. Tuossa tulee lähinnä tapaamiset ongelmaksi, että miten ne hoidetaan ja kuka kustantaa. Miten lapsi on suhtautunut isän luona lomilla oloon ja puhelimen poisottoon? 10-vuotiaalla on jo sananvaltaa tapaamisissa. Tässä on nyt lähinnä tuon 10-vuotiaan ja isän suhteesta kysymys. 14v. on jo ratkaisunsa tehnyt. Käyttäydy muuten kuin harmaa kivi exään päin.

Vierailija
9/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa tutulta........ 
Me muutettiin toiselle puolen Suomea eivätkä lapset (silloin 10v ja 13v) halunneet nähdä enää isää. Eikä lapsia siihen pakotettu (katsottiin ettei tapaamiset ole lasten edun mukaisia koska lapset eivät halua nähdä isää ja siihen oli syynsä isän omassa käytöksessä joka pelkkää paskaa). 

Vierailija
10/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella sait koko huoltajuuden? Muutosta ei ole käsittääkseni kiirettä kertoa, koska hän ei ole huoltaja. Tuossa tulee lähinnä tapaamiset ongelmaksi, että miten ne hoidetaan ja kuka kustantaa. Miten lapsi on suhtautunut isän luona lomilla oloon ja puhelimen poisottoon? 10-vuotiaalla on jo sananvaltaa tapaamisissa. Tässä on nyt lähinnä tuon 10-vuotiaan ja isän suhteesta kysymys. 14v. on jo ratkaisunsa tehnyt. Käyttäydy muuten kuin harmaa kivi exään päin.

No alkoholismi ja huono kohtelu tulivat selväksi myös olosuhdeselvittäjille ja tuomari teki päätöksen. 

Ja voitte arvata miten kostonhaluinen ja ääretöntä vihaa täynnä tää mies on kun hävisi minulle. Hänen mukaansahan minä olen surkea vanhempi ja hän on ainoa oikea vanhempi lapsille. Kuten myös minun sukulaiseni on pelkkiä  idiootteja mutta hänen sukunsa niin erinomaisia. 

Tällästä sontaa oon vuosia kuunnellut ennenkuin lopullisesti estin hänen numeronsa. 

Poliisista sanoivat että tämä on ihan vainoamista miehen taholta ja he tutkivat asiaa. Mutta siinä voi mennä pitkään ennenkuin mitään tapahtuu. 

Vierailija
11/11 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille säälipillua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi