Montako poikaa jaakobilla oli? Entä muistatko heidän nimensä?
Kommentit (22)
Lukumäärän muistan, kaikkia nimiä en. Se oli semmoinen laulu, jossa niistä laulettiin...
60-luvulla syntyneet ovat opetelleet 12 veljeksen nimirimpssun koulussa. Edelleen muistan kaikki veljekset kuin vettä vaan (Ruben, Simeon jne.)
Ap, muistat varmaan vielä myös Jaakobin poikien isän nimen.
isakar, sebulon ja benjamin..???? ehkä 12?
Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Dan, Asser, Isaskar, Sebulon(?)... joku Naskal(????) ... sitten pää lyö tyhjää... ?Benjamin?...
Tälläinen erittäin hämärä muistikuva on 70-luvulla syntyneellä.
Ruben, simeon, leevi, juuda, daan, naftal, gaad, asser, isaskar, sebulon, josef ja benjamin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 20:34"]
Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Dan, Asser, Isaskar, Sebulon(?)... joku Naskal(????) ... sitten pää lyö tyhjää... ?Benjamin?...
Tälläinen erittäin hämärä muistikuva on 70-luvulla syntyneellä.
[/quote]
Naftali se näköjään olikin ;))
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 20:30"]
60-luvulla syntyneet ovat opetelleet 12 veljeksen nimirimpssun koulussa.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Ainakaan tämä 1965 syntynyt ei ole joutunut sellaista tekemään.
Meillä oli vanha ope, ehkä sen takia ulkoluku. Veljesten nimet luki kyllä uskonnon kirjassa.
T. Vuonna 1962 syntynyt, joka edelleen muistaa tuon nimirimpssun
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 20:51"]
Meillä oli vanha ope, ehkä sen takia ulkoluku. Veljesten nimet luki kyllä uskonnon kirjassa.
T. Vuonna 1962 syntynyt, joka edelleen muistaa tuon nimirimpssun
[/quote]
Täällä 1963 syntynyt, joka myös muistaa tämän ja monta muutakin koulussa opeteltua rimpsua.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 20:36"]
Ruben, simeon, leevi, juuda, daan, naftal, gaad, asser, isaskar, sebulon, josef ja benjamin.
[/quote]Hyvä! Oikein muistat, olet lukenut läksysi. =) ap
Ööö, 12? Ei hajuakaan nimistä vaikka nekin on josus tullut luettua. Ei vaan ole mitään merkitystä omassa elämässä.
Muistan vain Sepeteuksen pojan isän nimen.
Halusin itse opetella nimet, kun minulle luettiin raamattua pienenä. Minulla oli kristillinen kasvatus. Minusta listasta on hyötyä, tiedän, mitkä nimet ovat alkuaan juutalaisia. En esimerkiksi hairahdu väittämään, että Leevi olisi suomalainen nimi. Ymmärrän myös, mistä nimi Ruben tulee. Yleissivistystä.
Mietin myös, tuleeko 'naftaleeni' Naftalista.
8 Viisas, Jörö, Lystikäs, Unelias, Ujo, Nuhanenä, Vilkas, Matteus, Markus, Luukas sekä Timo.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 11:04"]
8 Viisas, Jörö, Lystikäs, Unelias, Ujo, Nuhanenä, Vilkas, Matteus, Markus, Luukas sekä Timo.
[/quote]
Anteeksi siis 10 ja viimeinen ei ole Timo vaan Pasi.
Hohtimet! Joosefin veljet heittivät kaivoon Hohtimetin!
Jos tätä kysyttäisiin jossain tietokilpailussa ja olisi pakko arvata jotain, niin sanoisin että 7 ja yksi niistä oli Eesau... Siinä mun tietämys tästä aiheesta :)
Muistan, halusin pikkutyttönä opetella, kun mummoni oli joutunut lapsena ne opettelemaan.