Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö minun maksaa kummilapsen passi kun maksamme hänen

Vierailija
16.07.2013 |

matkansa? Hän lähtee siis meidän perheen kanssa reissuun ja maksamme kaiken reissulla. Eikö venhempien kuuluisi sentään passi maksaa? Ihmettelen vaan.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai uutta passia voi edes tilata muu kuin lapsen huoltaja? Veljesi pitäisi toimia siis (riippumatta siitä kuka maksaa). Minusta sinun pitäisi keskustella näin isosta lahjasta ennen joulua vanhempien kanssa, onko heille ok ja onko passit kunnossa. Ei voi tulla ilmoitusluontoisena asiana aattona. Sinänsä ihailen ja arvostan asennettasi, olet varmasti näille lapsille tärkeä ihminen.

Vierailija
42/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:37"]

Passin hinta lienee 50 euron kieppeillä, eikö? Ap, olisitko siis jättänyt tarjoamatta lapselle matkan, jos muut kulut olisivat olleet tuon 50 euroa kalliimmat? Mieti kokonaisuutta.

[/quote]

En ole ap, mutta mietipä SINÄ nyt kokonaisuutta. Onko sinusta oikein ja hyvää käytöstä saada kallis lahja (=ilmainen matka lapselle) ja siihen päälle kinuta vielä lisää ja lisää ja lisää... eli jos ap ostaa lapselle passin (52 e plus passikuvien teettäminen parisen kymppiä), kinuavatko seuraavaksi lapselle myös tuliaisrahaa ap:lta ja sitten tietysti itselleenkin vähän tuliaisjuomia tms....?

Jossain tulee lahjan antajallakin raja vastaan, varsinkin jos lahjan saaja ei osoita mitenkään ymmärtävänsä saaneensa mitään lahjaa ja olevansa mitenkään kiitollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla ei ole varaa passiin niin ei ole. Siitä muutamasta kympistäkö se on sinulla nyt kiinni kun muutenkin maksat jo lapsen matkan ja kaiken siellä?

Vierailija
44/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse lienee periaatteesta, ymmärrän hyvin ap:ta. Jos kerran jo kallis matka maksetaan, niin pitääkö joidenkin kinuta siihen päällekin vielä lisää (vrt. kommentoija 43).

Vierailija
45/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:55"]Jos vanhemmilla ei ole varaa passiin niin ei ole. Siitä muutamasta kympistäkö se on sinulla nyt kiinni kun muutenkin maksat jo lapsen matkan ja kaiken siellä?[/quote]

Sanoiko ap, että kyse oli varattomuudesta? Missä?

Vierailija
46/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:56"]

Kyllä sinun kuuluu passi maksaa jos lapsen mielit matkaasi. Et voi odottaa että vanhemmat maksaa sinun päähänpistostasi. Kaikilla ei välttämättä ole edes varaa tuosta noin vain passia hankkia.

[/quote]

No lapsi itse pyysi jos saisi joskus lähteä mukaan (olisi tietysti kiva, että hänen vanhempansa olisi maksaneet reissun, mutta me maksamme kuitenkin), ei tämä ole mikään minun päähänpisto.

[/quote]

Ei tällaiset asiat kuitenkin kuulu neuvotella vanhempien kanssa eikä mennä sen mukaan mitä lapsi pyytää?

[/quote]

No tottakai asiasta neuvoteltiin vanhempien kanssa, lapsi vaan kysyi voisiko tulla mukaan joskus meidän kanssa. Kun ovat kavereita meidän lapsen kanssa. En luvannut mitään, vaan kysyin vanhemmilta asiaa.

Vierailija
47/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:37"]

Passin hinta lienee 50 euron kieppeillä, eikö? Ap, olisitko siis jättänyt tarjoamatta lapselle matkan, jos muut kulut olisivat olleet tuon 50 euroa kalliimmat? Mieti kokonaisuutta.

[/quote]

En tietenkään, itselleni ei vaan tullut mieleenkään että me maksamme vakuutukset, passin ja rokotuksetkin lapselle. Oletin niiden olevan vanhempien maksettavia, mutta taitaa kaatua meille. Eikä ole rahasta kiinni, vaan ihmettelen vaan yleisesti miten muilla on ollut ja onko kokemusta asiasta. Vanhemmat ihmettelivät ääneen, että pitääkö heidän sellaisia hommata kun oli puhe passista ja vakuutuksesta. Asialla ei ole vielä kiire, joten ehdin kyllä ne itse hoitamaan. ap

Vierailija
48/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:22"]

No tottakai asiasta neuvoteltiin vanhempien kanssa, lapsi vaan kysyi voisiko tulla mukaan joskus meidän kanssa. Kun ovat kavereita meidän lapsen kanssa. En luvannut mitään, vaan kysyin vanhemmilta asiaa.

[/quote]

Et vieläkään vastannut tähän, vastaa jo: miten tuo passiasia tuli puheeksi? Sanoivatko että sinun pitää sitten hankkia passikin, vai miten asiasta keskuteltiin? Etkö siinä saanut itse sanottua että heidän pitäisi sitten hankkia passi?

Vierailija
49/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:55"]Jos vanhemmilla ei ole varaa passiin niin ei ole. Siitä muutamasta kympistäkö se on sinulla nyt kiinni kun muutenkin maksat jo lapsen matkan ja kaiken siellä?[/quote]

EI ole rahasta kiinni minulla eikä lapsen vanhemmillakaan. Lähinnä itse ihmettelen, että pitääkö minun hankkia passi, vakuutukset ja myös rokotukset lapselle. Kyllä tässä on aikaa ne hoitaa, aloitus nyt oli vaan ihmettelyä miten yleensä muut ajattelevat asiasta. Itse oletin, että vanhemmat maksavat nämä, mutta kyllä minäkin ne hoidan jos niikseen tulee. ap

Vierailija
50/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:54"]

[/quote]

Et vieläkään vastannut tähän, vastaa jo: miten tuo passiasia tuli puheeksi? Sanoivatko että sinun pitää sitten hankkia passikin, vai miten asiasta keskuteltiin? Etkö siinä saanut itse sanottua että heidän pitäisi sitten hankkia passi?

[/quote]

Ihmettelivät, että pitääkö heidän sellaisia hommata (passi, rokotukset, vakuutus). Ja siihen, että kyllä sellaiset tarvitaan matkalla. Matkaan on vielä niin paljon aikaa, että ei hätää. Odottelen vielä, että hommaavat ne itse. Vastaanotto oli vaan sellainen, että asiasta jupistiin jälkikäteen. ap

Vierailija
51/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Lue ketju, ap vastasi jo. "Vanhemmat ihmettelivät ääneen, että pitääkö heidän sellaisia hommata kun oli puhe passista ja vakuutuksesta." Lisäksi ap kertoi, että kummilapsen vanhemmat eivät ole köyhiä eli kyse ei ole varattomuudesta.

Minä luokittelisin huonoksi käytökseksi ja pihiydeksi.

Vierailija
52/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ajatus ap:lla mutta lahjana tyly kun tulee vanhemmille laskua. Passihomma olisi pitänyt ensin selvittää, mutta miksipä se enää jauhamalla tulee. Ap:na sanoisin että passi on joku synttäri/ joululahja jos vanhemmat ei halua maksaa. Jos ei se varallisuudesta kiinni ole niin kysy vanhemmilta josko maksaisivat, vetoaisin siihen että maksan kaikki muut matkakulut.

Vierailija
53/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on vanhempien huoli että lapsella on kaikki valmiina matkaa varten! Vai pitääkö apn mennä vielä pakkaamaan lapsen laukkukin. Ymmärtäisin, jos kyse olisi vähävaraisuudesta jolloin apn veli ilmoittaisi että heillä ei ole varaa kustantaa lapsen passia. Tässä tapauksessa kyse on vain ja ainoastaan moukkamaisuudesta!

Vierailija
54/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:59"]

[/quote]

[/quote]

Lue ketju, ap vastasi jo. "Vanhemmat ihmettelivät ääneen, että pitääkö heidän sellaisia hommata kun oli puhe passista ja vakuutuksesta." Lisäksi ap kertoi, että kummilapsen vanhemmat eivät ole köyhiä eli kyse ei ole varattomuudesta.

Minä luokittelisin huonoksi käytökseksi ja pihiydeksi.

[/quote]

Joo, luin ketjun ja siinä vaiheessa kun tuota kirjoitin, asiaan ei vielä oltu vastattu :-> Huomaatko, että ap oli kirjoittamassa tuota samaan aikaan kun itse sitä kysyin, joten en ollut voinut lukea vielä vastausta (ap:n viesti tosin ehti julki minuuttia ennen minun viestiäni). T. tuo kysyjä.

Vierailija
55/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:59"]

Ihmettelivät, että pitääkö heidän sellaisia hommata (passi, rokotukset, vakuutus). Ja siihen, että kyllä sellaiset tarvitaan matkalla. Matkaan on vielä niin paljon aikaa, että ei hätää. Odottelen vielä, että hommaavat ne itse. Vastaanotto oli vaan sellainen, että asiasta jupistiin jälkikäteen. ap

[/quote]

No minusta voit jonkin ajan kuluttua (kuitenkin niin aikaisin että on vielä aikaa hankkia passi ja rokotukset) kysyä, että ovatko ne passi ja rokotukset yms. jo kunnossa, että voit varmistaa matkaliput tms. Katsot sitten mitä vastaavat, mutta minusta sinun tulee jo asiaa seuraavan kerran kysyessäsi muotoilla kysymys niin päin, että _perhe_ hoitaa, ei niin että sinä hoidat. "Olettehan jo hankkineet passin ja huolehtineet rokotukset, ne pitäisi olla kunnossa x.x. mennessä" tms.

Vierailija
56/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi keskustelua avatessani uskonut, että tästä asiasta voidaan olla näin eri mieltä! Minulle olisi ihan selvää, että tosiaan passi, vakuutus, rokotukset ym. vastaavat ovat perheen omia juttuja ja niihin, ei kummien tarvitse puuttua. Tuohan on ihan huikea juttu, että ylipäätään lapsen reissuun mukaan otatte! Onko joillekin tuollaisten lahjojen/palvelusten saaminen niin arkista huttua, ettei tarvitse edes kiittää??? Ihmettelen todella...

Vierailija
57/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:29"]

Kaunis ajatus ap:lla mutta lahjana tyly kun tulee vanhemmille laskua. Passihomma olisi pitänyt ensin selvittää, mutta miksipä se enää jauhamalla tulee. Ap:na sanoisin että passi on joku synttäri/ joululahja jos vanhemmat ei halua maksaa. Jos ei se varallisuudesta kiinni ole niin kysy vanhemmilta josko maksaisivat, vetoaisin siihen että maksan kaikki muut matkakulut.

[/quote]

Mä en vaan voi ymmärtää että mitä tylyä siinä on jos oma lapsi pääsee ilmaiseksi lomalle. Passin hinta on aika pientä siihen mitä kuluja AP:lle tulee. Mahtava lahja AP:lta, olisipa minunkin lapsella tuollainen kummi :)

Mutta en siis periaatteen takia maksaisi passia+ vakuutuksia. Kyllä ne kuuluu vanhempien hoitaa. Jos pysytte euroopassa niin lapsellehan voi hommata kuvallisen henkkarin jos ne ei tosiaankaan aio 5 v aikana matkustaa ollenkaan?! 

Vierailija
58/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ainoa kerta kun lapsemme on ollut kaverinsa perheen matkassa lomalla, olimme lasten isän kanssa juuri eronneet ja kaverin perhe kai ajatteli että lapsella on kivaa hiihtolomalla eikä tarvitse kärvistellä kotona.

Matka suuntautui kaverin perheen omalle huvilalle Lappiin, tyhmyyksissäni ajattelin että menevät omalla autolla ja majoitus on ilmainen, siispä lupasin tytön matkaan ilman neuvottelua lapsen isän kanssa. Toki ajattelin että hissiliput ja ruoka tulevat maksamaan xx määrän rahaa ja tietenkin ajattelin antaa reilusti bensarahaa.

No, olivatkin päättäneet että mukaan tulee myös perheen kahden muun lapsen kaverit ja isommat lapset, siis meidän lapsi mukaan lukien, tekevät matkan lentäen ja junalla. Lisäksi perheenäiti ilmoitti että heillä on tapana aina syödä mökillä aamupuuro ja kaksi ateriaa päivässä, voinko siis tehdä matkaan mukaan makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, lihapullia jne siis kaikkea vielä  8 hengelle.

Väänsin siis laatikoita yms kolme iltaa ennen tytön matkaa, kuskasin neljä lasta 100km päähän lentokentälle, maksoin mielestäni kalliit lentoliput, junaliput, hissiliput, ainakin neljänneksen koko porukan ruuasta, annoin tytölle pitsa ja limpsarahaa kun oli ilmoitettu että kahtena iltana käydään ulkona syömässä pitsaa ja ehkä mennnään kuuntelemaan jotain esiintyjää.

Kaiken lisäksi tyttöä ahdisti koko loman ajan oman perheen hajoaminen ja tietoisuus siitä että me ei koskaan enää perheenä olla lomalla yhdessä.

Passinhinta olisi ollut pikku raha.

Vierailija
59/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:29"]

[/quote] Niin siis matka oli lapsen idea, ei ap:n

Vierailija
60/64 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

59, oletpa sinä viitseliäs. Itse olisin tuollaiset vaatimukset kuullessani jo perunut koko keikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän