Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin kieli ala-asteella

Vierailija
03.08.2020 |

Onko täysin vapaaehtoista?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaa ruotsin neljännellä, pitääkö kuudennella aloittaa joku muu kieli?

Vierailija
22/26 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sitä ei tarvitse opiskella kuin peruskoulussa. Sen jälkeen jos vielä pakotetaan opiskelemaan niin voi kävellä koulun ovesta vaan ulos.

entä virkamiesruotsi? Onko niin, että ruotsin suorittaminen on ehto korkeakoulututkinnolle?

Ruotsi on niin pakollinen että jos on jo suorittanut virkamiesruotsin ja siihen liittyvät kurssit ysärillä tai aikaisemmin, niin 2000-luvulla nuo kurssit ovat "vajaita". Koska nämä lurssit kynäiltiin opintoviikko -> opintopiste-muutoksessa 1.5 op arvoisiksi ja nykyään kurssit ovat 2 op. Joten jos opiskelet uutta tutkintoa, varaudu siihen että niuho ruotsinlehtori vaatii vähintään keskustelutilaisuuteen jossa toki tentataan ruotsiksi osaamistasi. Kieroa peliä...

Itse päätin huvikseni päivittää osaamista ja opiskella iltaopintoina toisen AMK-insseilyn, pohjalla opintoviikkoina opiskellut inssi- ja dippasellaisen paperit. Ja eikös yli-innokas nuori ruotsinmaikka innostunut kovistelemaan minua, 55 maassa käynyttä reissuinssiä, ruotsin kertauskurssille kielitaidon vahvistamisen nimissä. Sillä seurauksella että hän huomasi kolmanneksen opintoryhmästä saaneen vapautuksen ruotsista. Koska kävin vähän juttelemassa koulutuspäällikön kanssa alkujaan omasta tapauksestani, mutta olin niin kimpaantunut tuosta hukkaruotsin pakkosyötöstä että päätin vetää "litet bättre". Hoidin homman niin että kaikilla joilta löytyi virkamiesruotsi suoritettuna, milloin tahansa, saivat vapautuksen ruotsista.

Jostain syystä ruotsinlehtori mulqoilee minua vieläkin pahalla silmällä...

Hyvä tarina, kiitos kun jaoit sen kanssamme! (:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut pitkään työttömänä, ja miettinyt maisteriopintoja, mutta tuo pakkoruotsi laittaa vielä harkitsemaan... kun sitä joutuu opiskelemaan vain ja ainoastaan muodollisuudesta, eikä liity omaan alaan edes kaukaisesti.

Vierailija
24/26 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaa ruotsin neljännellä, pitääkö kuudennella aloittaa joku muu kieli?

en tiedä, mutta olettaisin, että siinä vain jatketaan ruostia edistyneemmin

Vierailija
25/26 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei ruotsi ole pakolloinen kuin vasta kuudennella, ei kai se voi olla pakollinen viidennellä, vaikka sitä olisi neljännellä ollutkin.

Vierailija
26/26 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö se on tuollaista pelleilyä? Herranjestas, olin itse ruotsia puhuvista piireistä ja sillä äitini upotti minut a-kieleen mikä alkoi viidennellä tuolloin. Kun pääsin peruskoulun ysiltä niin en ollut oppinut koulussa sanaakaan ruotsia ja kaikki nk. kotona opittu ei ollut millään tavalla riittävää osaamista vaan se oli lytätty täysin. Opettajat olivat kerta toisensa jälkeen mitä kummallisempia hiihtäjiä, ja yksikin opettaja itki heti kaikille seiskoille miten häntä on kiusattu läpi työuran. Kun tunnit jatkuivat niin karu totuus paljastui kuka se kiusaaja oli.. Kertoi varmasti myös paljon, että tämä opettaja myös laski luokan keskiarvon, vaikka sitä ei saanut enää tehdä. Edellinen opettaja ala-asteella ei ollut suostunut tekemään sitä en vuoksi, ettei hänestä ollut reilua, että lasten osaamista verrataan yleiseen keskiarvoon vaan pääasia on oma osaaminen ja sen kehittäminen omiin tavoitteisiin nähden. 

Lisäksi a-ruotsia, en ymmärrä miksi sitä pitää opettaa niin puuduttavan tylsillä teemoilla, sanastoilla ja äänitteet olivat ainakin tuolloin ihan käsittämättömän myötähäpeääherättävää kamaa! Yhdekin ääninäyttelijät olivat olevinaan jotain käärmeitä ja toinen esitti äärimmäisen huonosti tanskalaista. Sen lisäksi en tajua miksi joiden tukholmalaisnuorten rahankäyttö tai veneretki Norjassa olisi ihan kauhean kiinnostavaa, kun taas englannin tunneilla käytiin läpi kiinnostavaa historiaa, kovan luokan bändien historiikkeja tai käsiteltiin Woodstockia, ilmiöitä ja tv-sarjoja. Se a-ruotsi on kyllä sellainen keksintö mikä pitäisi uudistaa opettajien asenteista lähtien materiaaleihin ja kaikkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi