Miten siivoatte vessan ja kh:n, missä säilytätte välineet?
En vielä ole keksinyt, että miten muut siivoavat WC:n ja kh:n ja missä ne kaikki siivousvälineet on piilossa?
Mulla kertyy aina pölyä tosi paljon ja ilmeisesti hiuslakka leviää ympäriinsä ja kiinnittää pölyn joka paikkaan. Lattiaa saa tosissaan hinkuttaa ja silti se on pölyinen jo alle viikossa.
Sitten kun vihdoin saa siistiksi sen vessan ja pytystäkin pölyt pois (siivoan pöntön sisältä joka päivä), niin ällöttää ne luutut ja liinat. Eikä ole tilaa säilyttää useita moppeja, haluan pestä eri välineillä kuin muualta ja olen päätynyt käyttämään niitä kertakäyttöisiä tuon takia..
Juu, eli kysymys: millä välineillä tarkalleen siivoat vessan, montako luutua ja miten peset ne käytön jälkeen+missä säilytät niitä?
Kommentit (23)
Mä heitän ne rätit pesukoneeseen siivouksen päätteeksi, 90 astetta. Mikrokuituliina kestää sen erinomaisesti. Mutta sun kannattaisi pohtia sen sun kylppärin säilytysratkaisuja, jos pölyä kertyy älyttömästi. Avohyllyt ja kaikenmaailman korit on ihan paholaisesta. Mahtuuko sulla sinne kylppäriin yksi korkea kaappi? Sinne saat oven taakse likapyykkikorin, pesuaineet ja kaiken meikki yms sälän.
Vierailija kirjoitti:
Kh? What? Se on khh...
Kh on kylpyhuone, khh on kodinhoitohuone. Voivat sisältää osittain samoja elementtejä mutt ovat eri tarkoituksiin suunniteltuja.
Miten paskaraidat siivotaan pöntöstä? Jos vaan harjaa sillä harjalla, se harjahan on ihan paskassa sen jälkeen. Pitääkö se harja liottaa jossain ämpärissä puhtaaksi vai mitä?
Siivousliinoja voi käyttää eri värisiä eri kohteisiin. Esim. kylpyhuoneeseen keltainen väri.
Kylppäriin on myynnissä omia jynssämisvälineitä, tosin jos ei ole kaakeloitu kylppäri, niin eivät sitten välttämättä sovellu.
Pyykkikoneessa varmaan peset omia alusvaatteitakin samaan pesuohjelmaan sopivien muiden vaatteiden kanssa.
Tuhlausta käyttää kertakäyttövälineitä, mutta jos ne valitset, niin se on sun asias.
Aattele sairaaloissakin käytetään siivousliinoja wc-tilojen siivoukseen.... pestään sitten pesukoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kh? What? Se on khh...
Tarkoitin tällä kyllä kylpyhuonetta... Eli kh.
Kyseessä pieni asunto, jossa WC kh yhdessä, mutta mietin jo tulevaa isompaa , jossa ovat erillisiä että onko minulla sama ongelma sielläkin. En ole muilla huomannut tuota pölymäärää, ilmeisesti liikaa tavaraa sitten ja kaupunkiasunto.
pitkävartisen kumilastan ympärille voi kietoa/kääriä lattialiinan, pyyhkii sitten sen lattian vaikka joka päivä.
Riippuu millaiset materiaalit. Jos on klinkkerilattia, senhän voi suihkuttaa ja harjata siivousvarteen kiinnitetyllä harjalla. Teräväkuivaimella kuivaa veden.
Jopa on erikoinen kysymys. Ihminen ei tiedä miten kylppärinsä siivoais.
Pitäskö sun mennä vaikkapa emäntäkouluun... ai niin niitä ei enää ole.
Tutki netistä siivousvinkkejä. Löytyy varmaan jokin opetusvideo, jossa näytetään miten kodin kylpyhuone pysyy siistinä.
Vessa ja kylpyhuone on samassa mulla.
Joka ilta suihkuun menon yhteydessä suihkutan lattian läpi vedellä tai vedellä plus pesuaineella, jos kuivumassa olleet kengät on olleet kovin kuraisia. Kuivausrumpu levittää pölyä, joten pyykkipäivän iltana siivoan koko vessan. Pyyhin sen mitä ei voi suihkuttaa liinoilla, jotka heitän pyykkikorin päällimmäiseksi kuivamaan ja siitä sitten pyykkiin aikanaan, ja loput suihkutan pesuaineella ja huuhtelen suihkulla. Vessan pesuun käyttämäni aineet pidän vessassa. En tiedä, mitä muita välineitä oikeastaan tarvitsisi kuin liinoja. Keittiö käytössä loppunsa nähneet sienet ja harjat säästän kylppärin suursiivousta varten ja laitan sen jälkeen roskiin.
Lattian imuroin ja sen jälkeen pyyhin kostealla mopilla.
Kerran kuukaudessa suihkutan vettä lattialle ja pesen pitkävartisella harjalla. Tämän jälkeen kuivaus lastalla.
Siivousliinat jätän kuivumaan pyykkikorin reunalle ja sitten pyykkikoriin. Jos on pyykkiä muutenkin menossa pesuun, niin heitän suoraan koneeseen.
Siivousvälineet säilytän siivouskaapissa.
Kylpyhuone on suunniteltu ja rakennettu siten että sen voi suihkuttaa puhtaaksi.
Otetaan pyyhkeet ja vessapaperi pois, imuroidaan lattia, levitetään puhdistuainetta, sitten sientä/harjaa likaisimpiin alueisiin (lavuaari, pönttö, suihkukaappi etc.) ja sitten sen voikin huuhdella lattiasta melkein kattoon käsisuihkulla ja kuivataan lastalla lopuksi lattia.
Välineet on kylpyhuoneen kaapissa, kaapit ovat niin tiiviitä ettei niihin pääse vesi huuhtelussa.
Minä helpotan vaimon siivoustyötä, että puhdistan voimakkaalla, mutta tarkalla virtsasuihkulla pönttöön jääneet jarrutusjäljet pois.
Olen tämän konstin ilmoittana jopa Niksi-Pirkkaan
Siivousliinat pestään joka käyttökerran jälkeen. Myös siivousvälineet on hyvä pestä säännöllisesti. Itse pesen jopa imurin suulakkeet ja irtoavat muoviosat kerran kuukauteen.
Siivoustarvikkeita säilytetään siivouskaapissa. Yleensä tällainen on pienissäkin asunnoissa. Itselläni ainakin ollut. Yleispesuaineella pärjää pitkälle, joka huoneelle ei tarvitse omaa pesuainettaan.
Mä olen päätynyt epäekologiseen vaihtoehtoon. WC- harjat on vessoissa, pesuaineet yhdessä "ämpärissä" (on muuten hyvä siivousvälineämpäriksi Puuilon maalisanko) siivouskomerossa enkä käytä enää rättejä, vaan siivouspaperia. Rulla sellaista paksumpaa talouspaperin tapaista. Rätit oli aina täynnä koirankarvaa hiuksia jne, vaikka niitä kuinka huuhteli, pesi ja nyppi. Kun paperia käyttää järkevässä järjestyksessä (ei aloita pöntön reunoista vaan peilistä), sitä ei mene montaa arkkia per veski.
Pönttö on likaisempi kuin muut kohdat. Siihen tarkoitettu aine ja harja.
Muuten yksi pesusieni, siihen Tolua ja pyörittämällä/pyyhkimällä kaikki, huuhtelu ja lastaus. Huuhtelen sienen, joka on puhdas kun siinä on ollut sitä Tolua. Ilmavasti kuivumaan. No problem.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen päätynyt epäekologiseen vaihtoehtoon. WC- harjat on vessoissa, pesuaineet yhdessä "ämpärissä" (on muuten hyvä siivousvälineämpäriksi Puuilon maalisanko) siivouskomerossa enkä käytä enää rättejä, vaan siivouspaperia. Rulla sellaista paksumpaa talouspaperin tapaista. Rätit oli aina täynnä koirankarvaa hiuksia jne, vaikka niitä kuinka huuhteli, pesi ja nyppi. Kun paperia käyttää järkevässä järjestyksessä (ei aloita pöntön reunoista vaan peilistä), sitä ei mene montaa arkkia per veski.
Vessan peilin voi kuivata pikkulastalla. (Ikkunanpesulasta eri kuin lattialasta)
Vierailija kirjoitti:
Miten paskaraidat siivotaan pöntöstä? Jos vaan harjaa sillä harjalla, se harjahan on ihan paskassa sen jälkeen. Pitääkö se harja liottaa jossain ämpärissä puhtaaksi vai mitä?
Suihkuta raidat asiointisi jälkeen käsisuihkulla, jos sellainen on. Harja ja pesuaine varsinaiseen siivoukseen, jonka yhteydessä harja huuhdotaan pöntön huuhteluvedellä. Harja pysyy siistinä käyttöikänsä, jonka jälkeen se heitetään pois.
Mikset osta kertakäyttöisiä siivouspyyhkeitä, jotka ovat sisältävät siis valmiiksi pesuainetta.
Imuroin aina samalla kun muitakin huoneita, mielestäni kaikkein tärkeintä. Siivousliinoille on metallikori kiinnitettynä seinälle, saavat siinä kuivua ja jatkuvasti käytettävät myös säilytetään, loput puhtaat on komerossa.