Etelänreissun satoa
Hämmästelen ihmisten käsitystä hyvistä tavoista, hyvästä käytöksestä ja ylipäätään suomalaisten maineen ylläpitämisestä. Olen toki tältä palstalta lukenut, että on jotenkin toivottavaakin kapinoida vakiintuneita käytöstapoja vastaan ja että se on vain osoitus edelläkävijyydestä, mutta kyllä tuon etelänreissun jälkeen jäi lähinnä sellainen kuva, että nämä kapinoitsijat eivät vain osaa hyviä tapoja eli heiltä puuttuu ns. normaali kasvatus.
Näitä asioita jäin hämmästelemään (ja kyllä, täti-ihminenhän olen, joten ehkä ikäkin asiaan vaikuttaa).
1) Lomakohteen ostoskadulla kuljettiin bikineissä. Päivällä ja yöllä. Ravintoloihin yritettiin tunkea niissä pikkupikkubikineissä, vaikka aurinko ei paistanut ja vaikka ihan tarjoilijan pukeutumisesta olisi voinut tajuta, että paikkaan on suotavaa tulla edes jossain harsossa tai vesirajamekossa. Ymmärrän, että rannalla voi tula jano ja voidaan kipaista hakemassa juotavaa, syötävää, aurinkovoidetta tai vaikkapa hattua kesken auringonpalvonnan läheisestä kaupasta. Mutta sitä en käsitä, että pitää tunkea sille pääkadulle 500 metrin päästä rannasta ja vieläpä pimeään ilta-aikaan esittelemään sulojaan. Mitä tällä pukeutumattomuudella halutaan viestiä? Että tätä olisi tarjolla, kuka haluaa? Vai ollaanko vain oikeasti lähdetty pelkkien bikinien kanssa lomareissulle?
2) Hotellin aamiaiselle tullaan bikineissä ja lapsilla kellukkeet ja uimarenkaat mukana. Syöttekö te kotona aamiaista alusvaatteissa? Menettekö sukukekkereissä aamiaiselle kylpylelujen kanssa?
3) Hotellin ravintolassa istutaan lippalakit päässä, ja kyse on melkein 40-vuotiasta miehistä. Samaiset tyypit rohmusivat lautasensa täyteen lasten pöydästä ranskalaisia, joten tämä menee takuulla sen piikkiin, ettei kotona ole kerrottu, miten pitää käyttäytyä.
Tajuan kyllä, että lomalla on tarkoitus ottaa rennosti, mutta kyllä minusta tuollainen käytös osoittaa välinpitämättömyyttä paikallisia ja hotellin työntekijöitä kohtaan, jopa tietynlaista ylimielisyyttä, kun näytetään, ettei näiden tunteista tarvitse välittää.
Kommentit (48)
Amen, ap. Aivan samoja asioita olen ihmetellyt useasti!!
OT, valitkaa ensi kerralla oikeasti parempi hotelli...
Taisit käydä Bulgariassa tai Turkissa. Jo Kreikassa käy fiksumpia suomalaisia ja kun valikoi kohteen hiukan kultivoidummasta päästä, aika harvoin enää törmää lippalakkimiehiin ja sulokkaisiin puolisoihinsa ;)
Nimimerkillä kokemusta on.
No ei ne pelkästään ole suomalaisia nämä" puolialastomat" ;)
Olemme olleet pari viimeistä lomaa suurissa kansainvälisissä hotelleissa ja siellä pitää erikseen mainita että ravintolaan ei saa tulla uima-asussa.
Ranta- ja allasravintola on sitten eri asia mutta kyllä miehet yl. jonkun t-paidan laittaa päälle ja naiset laittaa rantamekon ym.
Ja juoppoja ei näissä hotelleissa ole nähty vaikka ovat all inc.
Kaikessa muussa olen apn kanssa samaa mieltä paitsi niistä bikineistä. Arvelisin, että biksat päällä ovat olleet nuoria tyttösiä ja heille se suotakoon. Tulee aika, jolloin he eivät enää kulje bikinit päällä ravintoloissa...=)
Itse matkustan usein juuri noihin suosittuihin rantalomakohteisiin ja olen jo oppinut ajattelemaan "se on elämää" kun noita lippalakkeja, rohmuajia, kännääjiä näen. Käännän ajatukseni toisaalle, enkä anna niiden pilata lomaani.
Kertoisitko vielä mikä oli tämä lapsille sopiva lomakohde?
Mä nauroin viime ulkomaanmatkallani myös suomalaisia, esim. sitä, että hotellin altaalta varataan jo ennen aamu kasia pyyhkeillä paikkoja, syödään koko loman ajan hotellin ravintolassa ja ehkä yhden kerran uskaltaudutaan paikalliseen baariin, mutta sielläkään ei voida syödä, vaan kysellään suomalaistyylistä kaljaa.
Mua ei kuitenkaan häiritse muut suomalaiset enkä jotenkin osaa hävetä heidän puolestaan, koska mä itse osaan käyttäytyä ja tiedän että moni muukin osaa.
En ole koskaan ymmärtänyt miten jonkun loma menee muiden ihmisten käytöksen takia pilalle. Ei ole omaa elämää sitä vertaa, että voi unohtaa toisten paidatta kuljeskelut vaan vielä loman jälkeenkin ollaan närkästyneitä muiden käytöksestä. Ehkä sun laisten ihmisten pitäisi ostaa mökki ja viettää siellä kaikki lomat ja miettiä tarkkaan ketä kutsuu vieraiksi sinne ettei vain vahingossa mene koko loma pilalle, jos joku juntti sattuu istahtamaan uimahousujen kanssa sun pehmustetulle tuolille.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 16:22"]
Mä nauroin viime ulkomaanmatkallani myös suomalaisia, esim. sitä, että hotellin altaalta varataan jo ennen aamu kasia pyyhkeillä paikkoja, syödään koko loman ajan hotellin ravintolassa ja ehkä yhden kerran uskaltaudutaan paikalliseen baariin, mutta sielläkään ei voida syödä, vaan kysellään suomalaistyylistä kaljaa.
[/quote]
Naura vain. Minä ihan vain laiskuuttani otin AI-hotellin. Huomasin, että sieltä noutopöydästä lapseni söivät ennakkoluulottomasti kaikkea mahdollista. Huomasin myös, että Kreikan ravintoloissa oli lastenlistat täynnä sitä samaa, mitä suomalaisissakin ravintoloissa on. Lastenpitsa, ranskalaisia, nugetteja jne. Annan lasten itse aina tlata ruokansa ravintolassa, veikkaan, että olisivat varmuuden vuoksi tilanneet jotain tuttua ja turvallista, että varmasti saavat ruokaa, jolla nälkä menee. Mutta AI-tarjoilussa sai kokeilla kaikkea, ottaa kaikkea vähän ja näin laajentaa makuelämyksiä.
Kunhan kasvavat, menemme varmasti erilaisillekin lomille. Ja testaamme "paikallisia" ravintoloita. Mutta juuri tällä hetkellä tärkeintä oli saada vain vähän rentoutua ja uida.
AP:n juttuihin. Ihmettelin itse, miten on mahdollista, ettei känniääliöitä ollut hotellillamme, miten suurin osa meni fiksuissa vaatteissa aamupalalle ja syömään, miten kukaan ei valittanut aamupalalla puuttuvasta puurosta tms. En tiedä vieläkään, miten se on mahdollista. Mutta minulle jäi erittäin positiivinen kuva suomalaisten (ja muiden pohjoismaalaisten) käytöstavoista tällä reissulla. Muistan kyllä muunlaisiakin tapauksia. Tosin olimme syksyllä liikkeellä. Onkohan niin, että "junteimmat" on kesä-heinäkuussa?
Itse olen aina asunut paremman luokan hotelleissa eikä ikinä ole ollut ongelmia junttien kanssa.
Upeaa! Pysykööt roskaväki omissa hotelleissaan ja me kunnon ihmiset omissamme.
Lomani ei mennyt pilalle näistä henkilöistä. Mutta kiistatta ihmettelin ja ihmettelen edelleen. Oikeastaan päästin ihmettelyni valloilleni vasta kotimatkalla lentokoneessa, kun kokosin yhteen lomakokemuksiani.
Olimme muuten Kreikassa, en ole koskaan käynyt Turkissa enkä Bulgariassa. Kreikassa olen käynyt nuorena tyttöporukassa ja kerran myös mieheni kanssa ennen lapsia, enkä näitä asioita silloin huomioinut. Veikkaan, etten ollut näin "tätimäinen" tai sitten on tullut moukkamaisempia ihmisiä aikuisikään. Muistan tyttöporukan loman nimenomaan sellaisena, että rannalla lojuttiin bikineissä ja sutaistiin jokin kietaisumekko, kun käveltiin hotelliin tai haettiin juotavaa rantabaarista. Iltaa varten oli ihan omat biletysmekot. Ei todellakaan siis yritetty pyrkiä sisään ravintolaan bikineissä.
Lomani oli oikein onnistunut, vaikka hävettikin välillä olla suomalainen. Mietin toki asiaa myös siltä kannalta, miksi kannan murhetta siitä, että joku voi yhdistää minut huonosti käyttäytyviin. Ehkä siksi, kun olen itse aika tarkka siitä, että esim. omat lapseni osaavat käytöstavat, kiittävät, tervehtivät jne. Tuntuu pahalta nähdä aikuisia, joilta puuttuu peruskäytöstavat.
Ja vielä on tosiaan se mahdollisuus, että vitosen epäilyn mukaan olen valinnut tyystin väärän kohteen ja että meidän lomakohteeseemme sattui nyt vain ne käytöstapoja vaille jääneet, koska en ole huomannut jotain varoitusmerkkejä. Näin sattuu, kun harvoin matkustaa eikä ole tietoinen lapsiperhekohteiden karikoista.
Ap
Taisin olla kanssasi samassa hotellissa. Tiedänhän minä, että minulla on muodot kohdillaan, mutta pitää ihan mammapalstalle päästä vouhottamaan että käy kateeksi? Miksi et ottanut silikoneja, lomakohteessa olisit nekin saanut edullisesti?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 16:52"]
Itse olen aina asunut paremman luokan hotelleissa eikä ikinä ole ollut ongelmia junttien kanssa.
Upeaa! Pysykööt roskaväki omissa hotelleissaan ja me kunnon ihmiset omissamme.
[/quote] Toivottavasti emme satu koskaan samaan hotelliin, kuulostat niin nirppanokalta.
En tykkää lojua biitsillä mutta sen verran että täytyy kunnolla uida ja kuivua. Menen vaan paikallisten sekaan, ei ole aurinkotuolia, ei varjoa. Näkee kuumia kolleja.
En ole koskaan ollut sellaisessa hotellissa missä uima-allas. Menen omia menojani, en osallistu retkiin ja kuitenkin näen paljon ja koen.
Juntti tunnustaa:
Maasta ja lomakohteesta riippumatta minä olen se, joka käy heittämässä pyyhkeet aurinkotuoleille jo heti aamusta. Kostessa ja kuumassa yöilmassa parvekkeella pyyhkeet ei ikinä kuivaa, joten jo puolikin tuntia suorassa aamuauringossa saa pyyhkeet kuivumaan. Enpä ajatellutkaan, että pari viikkoa sitten Espanjassa sain jonkun av-mamman ärsyyntymään...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:14"]
Taisin olla kanssasi samassa hotellissa. Tiedänhän minä, että minulla on muodot kohdillaan, mutta pitää ihan mammapalstalle päästä vouhottamaan että käy kateeksi? Miksi et ottanut silikoneja, lomakohteessa olisit nekin saanut edullisesti?
[/quote]
Juuri tätä asennetta en tajua. Että kun minulla on silikonit ja muodot kohdallaan, niin minäpä voin sitten esitellä niitä bikineissä aamupalalla ja laittaa lapseni uimarenkaan viereiseen pöytään varaamaan paikkaa. Mieheni käy lastenpöydästä rohmuamassa lippalakki päässä herkut, koska hei, me ollaan kauniita. Illalla mennään koko kööri syömään ravintolaan pelkissä uikkareissa, koska me ollaan kauniita eikä meidän tarvitse muotojamme peitellä.
Minkälainen ihminen ei tajua, mikä on hyvää käytöstä ja mikä ei vaan kuvittelee, että ulkomuoto jollain tapaa oikeuttaa minkä tahansa moukkamaisen käytöksen? Silikonit eivät pelasta sitä tilannetta, kun ravintolasta käännytetään pois tai kun katsellaan posket punottaen aamiaisella sitä tissivakoa aamukahvin yli. Montako kertaa suomalaisessa hotellissa olet mennyt aamiaiselle rintaliiveissäsi? Onko ihan kiitelty, että nyt on niin kaunis tissipari, että menepäs vain syömään paahtoleipää?
Järki hoi. Kyllä sitä kaunista vartaloa ja silikonirintoja voi esitellä muutenkin kuin bikineissä, ja ihan tilanteeseen sopivalla tavalla.
Sä olisit saanut slaagin jos olisit ollut samassa paikassa lomalla, missä minä.
Siellä paikalliset kävelivät bikinit ja uikkarit päällä siinä missä turistitkin, myös ravintoloissa.
Aamulla tuli vastaan kaupungilla ihmisiä uikkarit yllään, vain pyyhe olalla.
Junteilla ja moukillakin on nykyisin varaa matkustaa. Valitettavasti. Olisi mukavampaa, jos metsäsuomalaiset örvelöt pysyisivät vuokramökeillään sikailemassa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:52"]
Sä olisit saanut slaagin jos olisit ollut samassa paikassa lomalla, missä minä.
Siellä paikalliset kävelivät bikinit ja uikkarit päällä siinä missä turistitkin, myös ravintoloissa.
Aamulla tuli vastaan kaupungilla ihmisiä uikkarit yllään, vain pyyhe olalla.
[/quote]
Pointti taisi mennä lujaa ohi. En vihaa ihmisiä bikineissä, eikä minua ärsytä ihmiset bikineissä, jos he ovat menossa rannalle tai uimaan. Mutta kyllä minua ihmetyttää, jos joku hotellin aamupalalla on bikineissä tai yrittää päästä illalliselle ravintolaan uimapuvussa. Minun lomakohteessani paikalliset eivät kulkeneet bikineissä eivätkä ylipäätään kovin vähissä vaatteissa. Uimavalvojillakin oli shortsit ja t-paita, tarjoilijoilla ja hotellin henkilökunnalla samanlaiset vaatteet kuin täälläkin. Niinpä en nähnyt paikallisia uima-asuissa eikä yksikään paikallinen tullut aamulla töihin kiirehtiessään vastaan bikineissä. Jos on rannalla töissä, voisin olettaa, että se olisi mahdollista enkä siis tällaista hämmästelisi enkä sitä, että ihmiset ovat matkalla rannalle bikineissä. Tilanteen mukainen pukeutuminen on siis täysin ok. Hämmästelen vain sitä, että jonkun mielestä on aivan ok mennä ravintolaan syömään uikkarit päällä.
Ap
Mietin itsekin, miksi tunsin myötähäpeää, kun joku suomalainen keski-ikäinen mies istui lippalakki päässä ja uimahousut jalassa ja rohmusi ranskalaisia aamiaispöydästä. Hävetti henkilökunnan takia. Hävetti myös niiden puolesta, jotka selvästi ihmetellen katselivat näiden suomalaisperheiden edesottamuksia. Ei oikeastaan ole väliä sillä, oliko kyseessä vain suomalaisten outo tapa vai tekeekö kaikkialla muuallakin monet perheet näin. Minua hävetti juuri noiden muutamien suomalaisten edesottamukset ja kertoohan se kai jotain minun omasta itsetunnostanikin. Kiistatta hävetti olla suomalainen ja joutua rinnastetuksi näiden perheiden kanssa.
Pakko kuitenkin vielä tuon viitosen kommenttiin heittää sen verran, että minusta kyse on ihan peruskäytöstavoista enkä jaksa käsittää, miten tavalliset ihmiset eivät tajua jättää niitä uimaleluja ja uimahousuja pois aamupalalta. Missä suomalaisessa hotellissa on voinut tulla aamupalalle kalsareissa tai vaikka sitten aamutakissa? Siksi lievästi ärsyttää tuo kehotus valita toisenlaisia matkoja. Tarkoittaako se sitten sitä, että osa meistä suomalaisista on niin junttia kansaa, että lähtee sikailemaan ja porsastelemaan muualle ja voidakseni välttää rinnastuksen näiden ihmisten kanssa, minun pitäisi löytää laadukkaampia kohteita ja laadukkaampia hotelleja? Asuimme nimittäin perhehotellissa, jossa ei näitä nuoria bilettäjiä ollut kuin pieni kourallinen. Heitä ei aamiaispöydissä näkynytkään. Ei ollut kyse mistään halvasta hotellista - joskaan ei mistään kalliistakaan. Eikä kohde tosiaan ollut mikään trendikäs, mutta valittu huolella, jotta lapsiperheenä saamme lomasta jotain irti emmekä kuitenkaan häiritse muiden lomanviettoa. Luulisi, että perheelliset edes hiukan yrittävät näyttää lapsilleen esimerkkiä, miten käyttäydytään julkisilla paikoilla. Vai joutavatko kaikki käytöskoodit romukoppaan, kun astutaan Suomen rajojen ulkopuolelle?
Ap