Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etelänreissun satoa

Vierailija
16.07.2013 |

Hämmästelen ihmisten käsitystä hyvistä tavoista, hyvästä käytöksestä ja ylipäätään suomalaisten maineen ylläpitämisestä. Olen toki tältä palstalta lukenut, että on jotenkin toivottavaakin kapinoida vakiintuneita käytöstapoja vastaan ja että se on vain osoitus edelläkävijyydestä, mutta kyllä tuon etelänreissun jälkeen jäi lähinnä sellainen kuva, että nämä kapinoitsijat eivät vain osaa hyviä tapoja eli heiltä puuttuu ns. normaali kasvatus.

Näitä asioita jäin hämmästelemään (ja kyllä, täti-ihminenhän olen, joten ehkä ikäkin asiaan vaikuttaa).

1) Lomakohteen ostoskadulla kuljettiin bikineissä. Päivällä ja yöllä. Ravintoloihin yritettiin tunkea niissä pikkupikkubikineissä, vaikka aurinko ei paistanut ja vaikka ihan tarjoilijan pukeutumisesta olisi voinut tajuta, että paikkaan on suotavaa tulla edes jossain harsossa tai vesirajamekossa. Ymmärrän, että rannalla voi tula jano ja voidaan kipaista hakemassa juotavaa, syötävää, aurinkovoidetta tai vaikkapa hattua kesken auringonpalvonnan läheisestä kaupasta. Mutta sitä en käsitä, että pitää tunkea sille pääkadulle 500 metrin päästä rannasta ja vieläpä pimeään ilta-aikaan esittelemään sulojaan. Mitä tällä pukeutumattomuudella halutaan viestiä? Että tätä olisi tarjolla, kuka haluaa? Vai ollaanko vain oikeasti lähdetty pelkkien bikinien kanssa lomareissulle?

2) Hotellin aamiaiselle tullaan bikineissä ja lapsilla kellukkeet ja uimarenkaat mukana. Syöttekö te kotona aamiaista alusvaatteissa? Menettekö sukukekkereissä aamiaiselle kylpylelujen kanssa?

3) Hotellin ravintolassa istutaan lippalakit päässä, ja kyse on melkein 40-vuotiasta miehistä. Samaiset tyypit rohmusivat lautasensa täyteen lasten pöydästä ranskalaisia, joten tämä menee takuulla sen piikkiin, ettei kotona ole kerrottu, miten pitää käyttäytyä.

Tajuan kyllä, että lomalla on tarkoitus ottaa rennosti, mutta kyllä minusta tuollainen käytös osoittaa välinpitämättömyyttä paikallisia ja hotellin työntekijöitä kohtaan, jopa tietynlaista ylimielisyyttä, kun näytetään, ettei näiden tunteista tarvitse välittää.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 01:18"]

3) Hotellin ravintolassa istutaan lippalakit päässä, ja kyse on melkein 40-vuotiasta miehistä. Samaiset tyypit rohmusivat lautasensa täyteen lasten pöydästä ranskalaisia, joten tämä menee takuulla sen piikkiin, ettei kotona ole kerrottu, miten pitää käyttäytyä.

[/quote]

Oliko cap-lippis vai sellanen juntti, josssa lippa taivutettu?

Vierailija
2/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivutettu tietysti. Päällä sellainen pelipaita.

Pakko kyllä myöntää, että minusta on yhtä junttia istua lippalakki päässä, oli lippa millainen tahansa, mutta erityisen junttia se on perheenisän kohdalla. Eivät muuten poikansa istuneet lakit päässä, jotain hyvää siis siitä, että lapset häpeävät vanhempiaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten maineen ylläpidosta?

Siis nuo olivat suomalaisia kaikki, joista kerroit? Kerro vielä, missä päin olet nyt käynyt.

Vierailija
4/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olen samaa mieltä kanssasi, ap, mutta väitän, että suomalaiset ovat noissa suhteissa VÄHEMMÄN juntteja kuin monet muut kansat. Käypä joskus kohteessa, jossa on paljon brittiläisiä pakettimatkalaisia...

Ei siinä mitään, kansallisuudesta riippumatta normaalit käytöstavat olisi syytä muistaa rentoutuessaankin. Mutta kaipa se niin on, että lomalla ja varsinkin kännissä tulee ihmisistä se "todellinen sivistystaso" esille parhaiten.

En ole enää vuosiin tuon takia harrastanut perinteisiä rantalomakohteita, en vaan kestä tuollaista "rentoutumistyyliä".

Mukaan voi pukeutumismokien lisäksi laskea vaikkapa nämä:

- baariin, ostoksille ja kaikkialle mennään helsketinmoisella köörillä, ja kommunikointi hoidetaan puoliksi huutamalla. Kännyköistä/mp3:sta huudatetaan huonolla äänenlaadulla jonninjoutavaa musakkia, jota oletetaan kaikkien muidenkin haluavan kuunnella...

- roskaaminen on järkyttävää, kaikki kääreet tippuvat maahan siinä, missä ne sattuvat ruuasta irtoamaan.

- kännääminen on must, usein jo alkuiltapäivästä hoipertelee sakkia ostoskaduilla ja rannoilla. Ymmärrän, että monelle alkoholi maistuu lomalla (maistuu minullekin joskus), mutta ei nyt sentään 24/7... kuumassa ilmanalassa se on ikävyyksien kerjäämistä.

Vierailija
5/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkitapaukset olivat suomalaisia tapauksia. Toki eivät siis pelkästään olleet suomalaisia vaan hotellissa oli pohjoismaalaisia ja kaupungin pääkadulla ehkä eniten ruotsalaisia. Eli hyvässä seurassa siis oltiin...

Ihan eurooppalaisessa etelänlomakohteessa oltiin.

Ap

Vierailija
6/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: Pitäiskö munkin nyt alkaa käyttää suoralippaista lippistä, vaikka se on musta aivan dorkan näköinen sen takia, etten näyttäisi jonkun mamman mielestä juntilta? (Tällä hetkellä en tosin voi käyttää lippistä ylipäätään, koska mulla on polkkatukka, joka näyttää lippiksen kanssa dorkalta.)

Vierailija
7/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voit ap olla varma, että kaikki ne biksutytöt olivat suomalaisia? En ihan usko tätä...

Vierailija
8/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä yhden kohdan:

4) Valitetaan, kun lapsille ei löydy hotellin aamiaispöydästä kaurapuuroa eikä päivällispöydästä perunamuussia. Aamiaisella oli mm. neljää eri laatua muroja, mysliä, kahta eri paahtoleipää, kahta eri sämpylälajia, kahta eri leipää, jota sai itse leikata, neljää laatua leikkelettä, kolmea laatua juustoa, paistettuja kananmunia, keitettyjä kananmunia, tomaattia, kurkkua, salaattia, neljää eri laatua hedelmiä, hedelmäsalaattia, kahta laatua jugurttia, nakkeja, pekonia, vohveleita, eri laatua hilloa, pähkiknöitä, rusinoita, croissanteja, suklaapullia, rusinapullia jne. Päivällispöydässä löytyi pastaa, riisiä, perunaa, montaa laatua lihaa, kalaa, kanaa, viittä eri salaattia ja lämpimiä kasviksia sekä jotain laatikkoruokaa. Mutta ei puuroa eikä perunamuussia! Ehkä ensi kerralla voisi roudata niitä täältä koti-Suomesta, ettei tarvitse itkeä ja valittaa lomakohteessa?

Ap

Vierailija
9/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, sun reissu tais mennä pahasti pieleen! Se ei ole kivaa.

Vierailija
10/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua tais vaan vituttaa, kun ukkos kuolas näitä sulojaan esitteleviä timmejä nuoria naisia? :)

Eräs, joka taas kerran etelän reissulla kesäkuussa totesi ruotsalaiset ja norjalaiset pahimmiksi meluajiksi ja sikamaisiksi bilettäjiksi.

Vierailija
11/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo. Mitä muuta voi odottaa, jos lähdet jonnekin junttikohteeseen matkalle, johon sisältyy valmiit ateriatkin? :D

Vierailija
12/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 09:41"]

Mistä voit ap olla varma, että kaikki ne biksutytöt olivat suomalaisia? En ihan usko tätä...

[/quote]

Ihan kuule puhuivat suomea, kun yrittivät päästä ravintolaan sisään. Mutta mainitsin jo yllä, että suurin osa siellä kaduilla kipittelevistä bikinitytöistä taisi olla ruotsalaisia tai muita pohjoismaalaisia, mutta itse todistin suomalaistyttöjen yritystä päästä ravintolaan syömään bikineissä ja toista ryhmää, jossa mukana paidattomia suomalaismiehiäkin, jotka kuljeskelivat liikkeissä shoppailemassa.

Minulle on tietysti ihan sama, uskotko näkemääni vai et, mietin vain, oletko niin naiivi, että uskot, ettei suomalainen rohkenisi tekemään edes viinapäissään mitään noin rohkeaa vai kuulutko itse kenties kohderyhmään ja yrität kääntää huomion toisaalle.

Ap

Vierailija
13/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kysyin siksi, että niin iloisesti yleistätä tätä suomalaisten maineen ylläpitoa ja koska matkustelen paljon, myös tavallisissa turistirysissäkin, niin ihmettelen, sillä itse olen huomannut suomalaisten nostaneen tasoa menneisiin vuosiin verrattuna...

Tai sitten minulla on käynyt hyvä tuuri :)

Vierailija
14/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 09:56"]

Hei haloo. Mitä muuta voi odottaa, jos lähdet jonnekin junttikohteeseen matkalle, johon sisältyy valmiit ateriatkin? :D

[/quote]

Ongelmana olikin, etten oikeasti tiennyt, mihin jouduin... Olen viimeksi ollut tällaisella etelänlomalla 15 vuotta sitten ja nyt valittiin huolella lapsiperhekohde, kun on kolme alle kouluikäistä mukana matkalla. Valmiita aterioita ei ollut kuin aamupala, mutta kaksi kertaa syötiin hotellin ravintolassa päivällistä.

Mies sai ihailla minun puolestani bikityttöjä, vähän hämillään totesikin jo ekan illan jälkeen, että taisi olla nimenomaan isäkohde tämä meidän lomakohteemme. ;) Sain minäkin ihailla niitä paidattomia nuoria miehiä, mutta koska en itse tuntenut mitään nautintoa aiheesta vaan lähinnä myötähäpeää, veikkaan, ettei mieskään saanut mitään ylimääräisiä kiksejä pikkutytöistä bikineissä nolaamassa itseään.

Vai olettaako joku täällä, että juoksisin pää kolmantena jalkana bikineissä ympäri ostoskatua, jos vain vartaloni sen sallisi ja että ne, jotka vääntävät itsensä mekkoihin vain häpeilevät omaa vartaloaan? Näin monia upeita naisvartaloita, jotka oli iltaisin verhottu monenmoisiin kauniisiin/seksikkäisiin/paljastaviin vaatteisiin enkä tee täällä aloitusta liian lyhyistä tai läpinäkyvistä mekoista, koska mielestäni lomakohteessa saa näkyä paljasta pintaa ja olla kevyissä vaatteissa jo ihan lämpimän säänkin takia. Jos on vartaloa ja uskallusta, voi näyttää ihan tasan niin paljon paljasta pintaa kuin haluaa, mutta tässä asiassa voi ottaa huomioon tilanteet. Ravintolaan ei vain ole kohteliasta mennä rantakunnossa niin kuin ei sinne yleensä mennä alusvaatteillakaan. On eri asia kulkea rannalla kuin shoppailla ilmastoiduissa liikkeissä. Eikö?

Vierailija
15/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuokin on tuttua, että hirveä narina on päällä koko ajan hotellin aamupalasta jne.

Kumminkaan kyseisten valittajien kielitaito ja kantti ei riitä siihen, että esittäisivät toivomuksia sinne hotellin väelle, muille suomalaisturisteille kuitenkin valitetaan kovaan ääneen.

Kuten sanottua, tuosta onneksi pääsee eroon valitsemalla lomakohteensa ja majoituksensa toisin.

-5-

Vierailija
16/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suomalaista!

Tämä häpeäminen siis.

Hävetäänköhän missään muussa maassa kanssaeläjiä yhtä hartaan perinpohjaisesti kuin Suomessa?

Vierailija
17/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:22"]

Niin suomalaista!

Tämä häpeäminen siis.

Hävetäänköhän missään muussa maassa kanssaeläjiä yhtä hartaan perinpohjaisesti kuin Suomessa?

[/quote]

Joo, totta. Tosin ainakin itselläni kyse ei ole häpeämisestä, vaan ärsyyntymisestä. Kuten sanoin viitoskommentissa, monet muut kansatkin kunnostautuvat öykkäröinnissä, jopa enemmän kuin suomalaisturistit.

-5-

Vierailija
18/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten lastenpöydässä on ollut raneja?

Miten ihmeessä kaareva lippa on junttia. Suorahan on samaa tyyliä kun perseestä roikkuvat farkut. mauttomia kummatkin. 

minä syön aamiaisen aika usein nakuna.

Ymmärrän kyllä yskän mutta oletusarvosi ovat melko porvoolaisia

Vierailija
19/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, "Raneja"? Ranskanperunoita on melkein joka hotellissa lastenpöydässä. Minustakin ne ovat kamalia, mutta näin on, ja aika merkillistä, jos et ole moista huomannut.

Ihan hotellissako syöt aamiaista nakuna ravintolassa...? Mitä ihmettä sun kotikäyttäytymiselläsi on tekemistä julkisten käytösnormien kanssa? Vai oletko sinäkin ap:n aloituksessa kuvattujen tampioiden kaltainen, joka ei ymmärrä eroa yksityisen ja julkisen välillä?

Ilmeisesti sitten niin.

(ohis)

Vierailija
20/48 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pukeutuminen tai pukemattomuus osoittaa kovin paljon henkilön sivistyksen/sivistymättömyyden ja etiketin tajun olisi sitten kyse suomalaisesta, ruotsalaisesta tai norjalaisesta.

Minun kokemuksen mukaan kuitenkin pahimpia ovat cockneyta puhuvat engelsmannit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi