Bensan hinnasta huolestuneille - siirry sähköautoiluun
Ärsyttääkö bensanhinta? Älä huoli. Sähköautolla ajelee halvalla pörssisähköllä 0.50€/100km. Ei huoltoja, ei öljynvaihtoja. Ei tarvitse siinäkään tukea Venäjän tai saudien öljyteollisuutta. Itsellä 30000km takana sähköautoilua. En palaa ikinä polttiksen käyttäjäksi.
Sähköautoiluun sopivaa kansankapitalismia on olla samalla myös Fortumin osakkeenomistaja. Keväällä 13€ koronadipistä tankattua.
Kommentit (91)
Ennen kaikkea vähemmän liikkuvia ja kuuluvia osia. Huolta= ja korjauslaskuissa tulee säästämään ihan mukavasti.
Moottoritiellä auto selviytyy hyvin 120-130 km/h tuntinopeuksista. Riittää hyvin Suomen oloihin.
Vähän sama kuin pyytäisi sossun asiakasta ostamaan asunnon kun se tulee halvemmaksi kuin vuokraaminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 186 cm ja 110 kg. Hyvin löytyi sopiva ajoasento kun kävin koeajolla. Penkkiä voi säätää.
Sulla muutama kymmenen kiloa ylimääräistä niin löytyy säätöjä.
Olen itse tuhdimpi tapaus.
Kävin katsomassa kuvat. Hyvän näköinen pikkuauto.
Vierailija kirjoitti:
Talouskasvua kirjoitti:
Sähköauton hinnalla saa aikas paljon bensaa. Tästäkään porukasta, ei taida kovinkaan moni tajuta tuota sähköauto huijausta.
Mikä on sähköautohuijaus? Saudit ovat hiekka-aavikolta pumpanneet öljyä ja kupanneet länsimaiden rahaa viimeiset sata vuotta. Saudikuningashuoneen varallisuus on jotain 1000 miljardia. Suomalaiset penat ja reiskat toki ovat vähät rahansa kantaneet kiltisti jo vuosia Putinin klaanin taskuihin. Ketä on huijattu?
Hyvä huomio. Ei niiden ihmisoikeuksia polkevien retkujen ja heidän aisankannattajiensa rahoittaminen pahemmin kiinnosta kun on vaihtoehtojakin.
En varmaan osaisi huoltaa tommosta jos jotain vikaa tulis. Polttomoottorihärpäkkeistä osaan korjata ruohonleikkurista kaivinkoneeseen. Joten nyt säästänyt viimeset 30 vuotta perheen autojen/pihakoneiden huolloissa kun ne on voinut itse korjata jos on vikaa tullut. Sähköistä en ymmärrä kuin perusasiat.
Vierailija kirjoitti:
Tuli ihan sama juttu mieleen. Nyt saa pienen sähköauton todella edullisesti. Minikokoinen Seat Mii electric on Suomen halvin ja tällä hetkellä halutuin sähköauto 15 400 euron hinnallaan.
Vähän mietityttää mikä tuollaisen auton jälleenmyyntiarvo on muutaman vuoden kuluttua kun vikoja tulee. Akkutekniikka on kallista ja pysyy kalliina kun tarve lisääntyy liikenteen sähköistyessä.
En ole sähköautoilua vastaan, mutta köyhänä pitää miettiä mihin rahansa laittaa.
Akussa 8 v takuu. Riittää hyvin meikäläiselle.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan osaisi huoltaa tommosta jos jotain vikaa tulis. Polttomoottorihärpäkkeistä osaan korjata ruohonleikkurista kaivinkoneeseen. Joten nyt säästänyt viimeset 30 vuotta perheen autojen/pihakoneiden huolloissa kun ne on voinut itse korjata jos on vikaa tullut. Sähköistä en ymmärrä kuin perusasiat.
Miksi pitäisi huoltaa itse? Tuskin itse korjaat omia tietokoneitakaan? Sähkömoottorissa on sitä paitsi 100-kertaa vähemmän liikkuvia osia, joka tekee siitä lähestulkoon huoltovapaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö on kallista. Mitä järjeä on sitä autoon laittaa.
Sähköautoilun järki on kotilataus ja nimenomaan halpa yö- ja pörssisähkö. Ajokustannukset tosiaan tuo 0.50€/100km, hinta millä et saa edes puolta litraa bensaa.
Jos ei ole varaa autoilla ilman että ulisee jostain muutamien senttien hinnan kohoamisesta, ei kannata autoa edes omistaa.
Sähkön hinta nousee sitä mukaa mitä enemmän sähköautoilla ajetaan. Vai luuletko että nykyverkossa riittää kapasiteetti lataamaan kaikkien suomalaisten sähköautot+normaalin sähkönkulutuksen?
Juuei riitä.
Eli sähköstä maksetaan vielä ja kalliisti. Ja joku verohan noille sähköautoille vielä keksitään, valtio ei anna ilmaiseksi ajella millään, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta nousee sitä mukaa mitä enemmän sähköautoilla ajetaan. Vai luuletko että nykyverkossa riittää kapasiteetti lataamaan kaikkien suomalaisten sähköautot+normaalin sähkönkulutuksen?
Juuei riitä.
Eli sähköstä maksetaan vielä ja kalliisti. Ja joku verohan noille sähköautoille vielä keksitään, valtio ei anna ilmaiseksi ajella millään, usko pois.
Yli 3/4 osaa ajoneuvoliikenteen hiukkaspäästöistä tulee renkaista.
Nyt maksajiksi laitettiin uusien sähköautojen ostajat ja vanhaa kalustoa tankkaavat.
Menikö oikein?
Ostin tänään bensa-auton, mieheni tilasi itselleen uuden bensa-auton. Sitten meillä on kaksi autoa taloudessa ja pääsemme liikkumaan taas paikasta a paikkaan b.
Vierailija kirjoitti:
Juuei riitä.
Kotilatauksiin nyt varmasti pakollinen tariffimittari ja lataus aina vähintään 30 euroa kerta ja sekä kilometrimaksut ja ympäristövero päälle.
Odotan rajan aukeamista kuin kuuta nousevaa että pääsen idänihmemaahan tankkaamaan ja panemaan.
Mikä on sähköautohuijaus? Saudit ovat hiekka-aavikolta pumpanneet öljyä ja kupanneet länsimaiden rahaa viimeiset sata vuotta. Saudikuningashuoneen varallisuus on jotain 1000 miljardia. Suomalaiset penat ja reiskat toki ovat vähät rahansa kantaneet kiltisti jo vuosia Putinin klaanin taskuihin. Ketä on huijattu?