ns. varmat työpaikat
Tälläkin palstalla näkee ihmisten kertovan heillä olevan "varma työpaikka" tai sellaisen olevan tiedossa valmistumisen jälkeen. Minusta kuulostaa aika kovalta luottamukselta tällaisena maailman aikana.
Kertokaas esimerkkejä näistä "varmoista työpaikoista"?
Kommentit (93)
mikäli on valmis muuttamaan mihin vain niin sitten useat edellä maonitut
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:50"]
Ainakin 1990-luvun alkupuolella sairaanhoitajien ja lastentarhanopettajien oli vaikea saada oman alan töitä. Hoitajia lähti paljon Norjaan ja Englantiin, kun oman alan töissä muutaman päivän sijaisuudetkin oli kiven alla. Samoin lääkintävoimistelijoilla oli hyvin töitä tarjolla, mutta ykskaks tilanne menikin ihan päinvastoin.
Minulla kavereita opiskeli noihin ammatteihin ja he valmistuivat siinä laman alkaessa. Itse työskentelin rakennusteollisuuden puolella ja kun rakentaminen loppui lähes tyystin, meidän firma ja moni muu samalta alalta lopetti.
Ainoastaan erikoislääkäreillä on varma työpaikka, heitä ei ole tainnut koskaan olla työttöminä.
[/quote]
No just tätä meinasin itsekin kirjoittaa. Taitaa aika moni olla täällä niin nuori ettei muista tätä aikaa. Tilanteet saattavat muuttua hyvinkin paljon aikojen kuluessa. Kun isot ikäluokat on saatettu hautaan, niin siinä vaiheessa sairaalapaikkoja häviää paljon ja samaten hoivatyöpaikkoja. Muutenkin olen sitä mieltä, että ihmisten on pakko mukautua maailman muuttumiseen ja hankkia ehkä useampikin ammatti ja työpaikka elämänsä aikana.
[/quote]
Minä olen elänyt tuon ajan ja hoitajana ei lama minua koskettanut. Töitä oli ja palkka juoksi. Minä en siis huomannut koko lamaa muuten kuin siinä, että ostin silloin ensiasunnon, kun asuntojen hinnat romahti ja minulle oli kertynyt säästöjä.
vm 63
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 07:45"]
Työtä riittää; tosin ruokapalkalla...
Kun maa menee konkurssiin ei tavallisella ihmisellä ole rahaa mihinkään.
[/quote]
rikkailla on ja rikkaatkin sairastaa :)
Kyllä se nyt vain on niin, että hoitajille riittää töitä siinäkin vaiheessa, kun sota tulee ja suomi romahtaa
Sosiaalityöntekijä/ohjaaja/etuuskäsittelijä aikuissosiaalityön puolella. Köyhyys ja kurjuus ei ole väistymässä. Vaikka kuntien budjetit heittäisivät häränpyllyä ja muualta vähennettäisiin väkeä, olisivat nämä "murusten" jakajat kaikissa vaihtoehdoissa viimeisinä erovuorossa.
Myös velatonta metsää ja maata omistavilla on parhaat kortit viimeisessä jaossa, ainakin jos itse asuvat lähistöllä.
Lääkäreillä, asesepillä ja -kauppiailla, puutarhureilla, maanviljelijöillä ja kalastajilla voi myös onnistaa, jos maailma rupeaa oikein ikäväksi.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 19:42"]
[/quote]
Kyllä se nyt vain on niin, että hoitajille riittää töitä siinäkin vaiheessa, kun sota tulee ja suomi romahtaa
[/quote]
On joillekin hoitajille ja jollakin palkalla, mutta ei köyhissä maissa hoitajia ole naamoja kohti lähellekään sitä määrää kuin Suomessa. Ei siihen yksinkertaisesti ole varaa. Mallia voi ottaa vaikka Virosta. Kun Suomi köyhtyy kohti Viron tasoa, ei täälläkään hoitajia ole joka niemessä ja notkelmassa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 21:50"]
Ainakin 1990-luvun alkupuolella sairaanhoitajien ja lastentarhanopettajien oli vaikea saada oman alan töitä. Hoitajia lähti paljon Norjaan ja Englantiin, kun oman alan töissä muutaman päivän sijaisuudetkin oli kiven alla. Samoin lääkintävoimistelijoilla oli hyvin töitä tarjolla, mutta ykskaks tilanne menikin ihan päinvastoin.
Minulla kavereita opiskeli noihin ammatteihin ja he valmistuivat siinä laman alkaessa. Itse työskentelin rakennusteollisuuden puolella ja kun rakentaminen loppui lähes tyystin, meidän firma ja moni muu samalta alalta lopetti.
Ainoastaan erikoislääkäreillä on varma työpaikka, heitä ei ole tainnut koskaan olla työttöminä.
[/quote]
No just tätä meinasin itsekin kirjoittaa. Taitaa aika moni olla täällä niin nuori ettei muista tätä aikaa. Tilanteet saattavat muuttua hyvinkin paljon aikojen kuluessa. Kun isot ikäluokat on saatettu hautaan, niin siinä vaiheessa sairaalapaikkoja häviää paljon ja samaten hoivatyöpaikkoja. Muutenkin olen sitä mieltä, että ihmisten on pakko mukautua maailman muuttumiseen ja hankkia ehkä useampikin ammatti ja työpaikka elämänsä aikana.
[/quote]
Minä olen elänyt tuon ajan ja hoitajana ei lama minua koskettanut. Töitä oli ja palkka juoksi. Minä en siis huomannut koko lamaa muuten kuin siinä, että ostin silloin ensiasunnon, kun asuntojen hinnat romahti ja minulle oli kertynyt säästöjä.
vm 63
[/quote]
Eli kun sinulle ei ole jotain tapahtunut, niin sellaista ei sitten ole tapahtunut. Esim holokaustikin on kuvitelmaa, kun sinä et ole ollut keskitysleirillä. Okei sitten. Lue lehtiä ja seuraa aikaasi.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:39"]Lto:ista on valtava pula[/quote]
On ehkä nyt, mutta kun puutteen myötä koulutuksesta karsitaan ja työttömyys kasvaa, myös päivähoito-oikeus muuttuu ja kas kummaa, sitä työtä ei enää olekaan, koska hoitotyö siirtyy kotona oleville vanhemmille.
Suomi ottaa tällä hetkellä velkaa joka tunti yli miljoonan. Tällä velalla pyöritetään olemassa olevia rakenteita, mutta ei näin voi loputtomiin jatkua.
[/quote]
Juuri näin. Tätä ei näköjään monet ns. "varmassa työpaikassa" :D olevat ei Suomessa halua ymmärtää. pitää olla niitä maksajia eikä vain suurin osa roiku julkisella puolella töissä. Toki töitä voi olla, mutta palkan maksu ja sen määrä on sitten eri asia ja vero teidänkin palkoissa nousee kyllä paljon... mitä teille jää käteen :)?
Me muutimme muutama vuosi sitten ulkomaille maahan, jossa oikeasti irtisanomistilanteissa saat kunnon korvauksen, jolla elät vuosia ilman töitäkin. Tosin maassa on runsaasti töitä juuri vientialalla ja työttömyys ei ainakaan meikää huoleta yhtään kts. irtisanomis korvaus. Paljon turvallisemman tuntuista kuin Suomessa.
[/quote]
[/quote]
Muista hyvin kun ennen 90-luvun alun lamaa puhuttiin että hoitajille on aina töitä koska sairaat on aina hoidettava, ja että pankit ovat varma työpaikka. Kappas miten kävikään...
t. se, jonka mielestä lo-miehellään on varma työpaikka :D
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 18:48"]
Saattaa olla, jos tilanne ei kärjisty äärimmilleen. En tiedä, millainen käytäntö on. Mitäköhän tapahtui suuren laman aikaan?
[/quote]
Sotilaita lomautettiin. Lomautus toteutettiin härskillä tavalla, eli lähetettiin kotiin tuntia ennen normaalin työajan päättymistä, jolloin he eivät voineet hakea päivärahaa.
Aika pahaksi pitää tilanteen mennä ennen kuin rikokseen syyllistymätön upseeri lopputilin saa. Ei taida olla monta kertaa tapahtunut?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 10:43"]
[/quote]
[/quote]
Muista hyvin kun ennen 90-luvun alun lamaa puhuttiin että hoitajille on aina töitä koska sairaat on aina hoidettava, ja että pankit ovat varma työpaikka. Kappas miten kävikään...
t. se, jonka mielestä lo-miehellään on varma työpaikka :D
[/quote]
Minulla hoitajana oli 90-luvulla töitä, toisin kuin monella muulla kaverillani. En ole ollut työttömänä päivääkään hoitajana ja en tule olemaan päivääkään työtön, ennen kuin jään eläkkeelle. Ja eläkkeelläkin tulen heittämään keikkaa, jos kiinnostaa.
Ydinvoimala