ns. varmat työpaikat
Tälläkin palstalla näkee ihmisten kertovan heillä olevan "varma työpaikka" tai sellaisen olevan tiedossa valmistumisen jälkeen. Minusta kuulostaa aika kovalta luottamukselta tällaisena maailman aikana.
Kertokaas esimerkkejä näistä "varmoista työpaikoista"?
Kommentit (93)
Mäkin ihmettelen, miten mitään työtä voisi pitää ihan varmana, kun juuri sairaanhoitajille ja lääkäreillekin palkan maksaa useimmiten kunta, ja jos kunnalla ei ole rahaa niin sitten ei ole rahaa palkata hoitajiakaan, vaikka tarvetta olisikin, mikä pätee kaikkiin muihinkin ammatteihin. Vaikka joistain ammttikunnista olisi pulaa, ei niille välttämättä silti voida tarjota työtä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:23"]
Taloushallinnon työpaikat, tilintarkastaja
[/quote]
veikkaan että olet itse ekonomi :)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:34"]
Mäkin ihmettelen, miten mitään työtä voisi pitää ihan varmana, kun juuri sairaanhoitajille ja lääkäreillekin palkan maksaa useimmiten kunta, ja jos kunnalla ei ole rahaa niin sitten ei ole rahaa palkata hoitajiakaan, vaikka tarvetta olisikin, mikä pätee kaikkiin muihinkin ammatteihin. Vaikka joistain ammttikunnista olisi pulaa, ei niille välttämättä silti voida tarjota työtä.
[/quote]
Vanhustenhoidon hoitajapulakin johtuu pitkälti siitä, ettei ole virkoja. Sukulainen on palvelutalossa ja siellä on virkoja 2/vuoro ja vanhuksia n. 15. Joskus on harjoittelijoita, ja tulijoita ainakin siellä maalla olisi, mutta virkoja ei ole. Yöllä päivystää yksi henkilö useampaa taloa.
Pitihän sen Nokiankin olla varma työpaikka.
Yliopistot ja AMK:t vähentävät henkilöstöä siinä missä muutkin. Kuntien yhdistyminen vähentää virkamiesten tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:28"]
Luokanopettajan virka isossa koulussa, muuttovoittokunnassa. En keksi mikä tuon työpaikan voisi viedä.
[/quote]
Koulun lakkauttaminen. Kyllä niitä isojakin lakkautetaan, entiseltä paikkakunnaltani lakkautettiin yläaste, jossa vuosiluokat olivat 100 oppilaan tienoilla. Lakkautusuhan alla on ollut myös 250 oppilaan ala-aste.
[/quote]
Ei lakkauteta muuttovoittokunnasta jossa kaikki koulut pullistelevat oppilaita ja lisätilaa joudutaan koko ajan haalimaan kaikenlaisilla parakeilla, koulujen laajennuksilla ym. Ja vaikka tällaisessa kunnassa tehtäisiinkin jotain isoja uudelleenjärjestelyjä, niin että joku koulu vaikka lakkautettaisiin, niin opettajat eivät menetä työpaikkaansa vaan he saavat uuden paikan jostain muusta koulusta. Ei virkoja voi lakkauttaa jos oppilasmäärät eivät vähene. Vaan päinvastoin kasvavat koko ajan.
Miten joku voi pitää farmaseuttia varmana työnä? Jos lainsäädäntöön tulee muutoksia ja lääkejakelua vapautetaan, työpaikat vähenevät rajusti. Tämä siis vain erittäin simppelinä esimerkkinä siitä, miten maailma voi muuttua. Vielä 15 vuotta sitten varmoja duuneja oli poliisi, paperimies...saati sitten Nokian hommat! No eipä olleet.
Muuttovoittokunnatkin voivat muuttua muuttotappiokunnaksi, jos isot työpaikat lähtevät. Ei ehkä tänä vuonna, mutta vaikkapa 10 vuoden kuluttua. On paljon työpaikkoja, jotka ovat lähteneet, vaikka kukaan ei ole siihen uskonut. Lasten määräkin vaihtelee, eikä 15 vuoden päästä välttämättä ole enää samaa määriä oppilaita.
AMK:ssa on vähennetty läsnäolotunteja ja korvattu oppilaiden omilla töillä, näin on saatu vähennettyä opettajien virkoja.
Oletteko opettajat yhtään katsoneet syntyvyystilastoja?!
Lomittaja, maatalouskoneiden korjaaja, sähkömies, lvi-asentaja, onhan noita...
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:46"]
[/quote]
MInä olen - lapsia syntyy nykyisin enemmän kuin 1970-luvulla.
Hautausurakoitsijoille on töitä seuraavat 15 vuotta ihan riittävästi, kiitos suurien ikäluokkien.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:53"]
[/quote]
MInä olen - lapsia syntyy nykyisin enemmän kuin 1970-luvulla.
[/quote]http://www.tilastokeskus.fi/til/synt/ "Tilastokeskuksen väestönmuutostietojen mukaan syntyvyys aleni toisena vuotena peräkkäin. Vuoden 2012 syntyvyyden mukaan nainen synnyttää keskimäärin 1,80 lasta. Syntyvyys on ollut vuodesta 1969 lähtien alle väestön uusiutumistason, joka on noin 2,1 lasta naista kohden."
[/quote]
Mä olen open vaimo, ja meidän kunta (ison kauungin naapurissa) on ongelmissa jatkuvasti kasvavan lapsimäärän vuoksi. Päiväkodit ja koulut pullistelevat. Jatkuvasti muuttaa lisää lapsiperheitä. Ihmiset eivät muuta tänne siksi että tällä paikkakunnalla olisi jotain isoja työnantajia, vaan siksi että tästä on hyvät ja nopeat kulkuyhteydet isoon naapurikaupunkiin.
Koulu, jossa mieheni on opettajana, laajennettiin 10 vuotta sitten, mutta nyt tämän saman koulun tontilla on ainakin viisi lisärakennusta. Hyvinkin voi olla että joskus viidenkymmenen vuoden kuluttua tilanne on muuttunut, mutta näin oman mieheni työpaikkaa (luokanopettajan virka) pidän todellakin satavarmana. Vaikka lapsimäärät vähenisivät ja opettajia tarvittaisiin vähemmän, niin ensimäisenä lähtisivät tietysti ne, joilla ei ole virkaa. Ja heitäkin on siinä koulussa paljon.
Paljonko muuten on luokanopettajan palkka (jos on virka)?
Voidaanhan tuota koulutusjärjestelmääkin muuttaa, niin, että oppilaat käyvät koulun netissä, vanhemmat vastaavat siitä että lapsi osallistuu ja oppiaineet tentitään. Itse asiassa uskon, että tähän mennään ainakin osittain alle 15 vuodessa. Onhan tätä jo väläytelty.
Ulkomaalaiset ovat tulleet jo Ruotsiin halpoine lääkäriasemineen ja kävin itsekin jo edullisella hyvällä luultavasti puolalalaissyntyisellä hammaslääkärillä täällä Suomessa. Se oli tosin sattumaa, en tilannut erikseen halpaa, vaan hl-keskuksen lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:00"]
Voidaanhan tuota koulutusjärjestelmääkin muuttaa, niin, että oppilaat käyvät koulun netissä, vanhemmat vastaavat siitä että lapsi osallistuu ja oppiaineet tentitään. Itse asiassa uskon, että tähän mennään ainakin osittain alle 15 vuodessa. Onhan tätä jo väläytelty.
[/quote] Tässä muuten on hyvä säästämisen kohde köyhille kunnille. Näkisin että varma työpaikka liittyy maapallon kestävyyteen ja sen tukemiseen.
No eipä ole ketään välttämättä maksamassa siitä maapallon kestävyyden tukemisestakaan. Eihän sitä nytkään kukaan ajattele, vaikka kannattaisikin, mutta eipähän tarvitse sitten murehtia työpaikoistakaan..
Hammaslääkäri, lääkäri, sosiaalityöntekijä. Voi olla muitakin, mutta ainakin noilla aloilla työpaikka on taattu kaikkea muuta paitsi zombimaailmanloppua vastaan. Myös farmaseutti ja lastentarhanopettaja työllistyvät hyvin, työttömyys jotain alle 2 prosentin luokkaa.
Muista kuin korkeakoulututkintoa vaativista jutuista en tiedä juuri mitään, koska seuraan näitä lähinnä akavan ja sylin kautta. Sit tietysti jonkun tutkintonimikkeen alla voi olla joku tietty hyvin työllistyvä ryhmä, josta en tiedä (vaikka se taloushallintoon erikoistunut ekonomi).