ns. varmat työpaikat
Tälläkin palstalla näkee ihmisten kertovan heillä olevan "varma työpaikka" tai sellaisen olevan tiedossa valmistumisen jälkeen. Minusta kuulostaa aika kovalta luottamukselta tällaisena maailman aikana.
Kertokaas esimerkkejä näistä "varmoista työpaikoista"?
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:00"]
Voidaanhan tuota koulutusjärjestelmääkin muuttaa, niin, että oppilaat käyvät koulun netissä, vanhemmat vastaavat siitä että lapsi osallistuu ja oppiaineet tentitään. Itse asiassa uskon, että tähän mennään ainakin osittain alle 15 vuodessa. Onhan tätä jo väläytelty.
[/quote] Tässä muuten on hyvä säästämisen kohde köyhille kunnille. Näkisin että varma työpaikka liittyy maapallon kestävyyteen ja sen tukemiseen.
[/quote]
Taloudellisesti kovina aikoina voi olla vaikea löytää rahoittajaa kestävälle kehitykselle ja maapallon tilasta huolehtimisille.
[/quote]Kyllähän nytkin on jo ties mitä survivalisteja, Walt Disneykin on pakastettu yms hulluja joilla riittää rahaa tuollaiseen kunhan paniikki alkaa iskeä. Parempi olisi ettei odotettaisi sitä paniikkia vaan toimittaisiin jo nyt. Onko jonkun Nasan määrärahoja kuinka leikattu vaikka Yhdysvallat on lamassa? En siis tiedä, arvelen vain.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:14"]
Voidaanhan tuota koulutusjärjestelmääkin muuttaa, niin, että oppilaat käyvät koulun netissä, vanhemmat vastaavat siitä että lapsi osallistuu ja oppiaineet tentitään. Itse asiassa uskon, että tähän mennään ainakin osittain alle 15 vuodessa. Onhan tätä jo väläytelty.
[/quote] Tässä muuten on hyvä säästämisen kohde köyhille kunnille. Näkisin että varma työpaikka liittyy maapallon kestävyyteen ja sen tukemiseen.
[/quote]
Taloudellisesti kovina aikoina voi olla vaikea löytää rahoittajaa kestävälle kehitykselle ja maapallon tilasta huolehtimisille.
[/quote]Kyllähän nytkin on jo ties mitä survivalisteja, Walt Disneykin on pakastettu yms hulluja joilla riittää rahaa tuollaiseen kunhan paniikki alkaa iskeä. Parempi olisi ettei odotettaisi sitä paniikkia vaan toimittaisiin jo nyt. Onko jonkun Nasan määrärahoja kuinka leikattu vaikka Yhdysvallat on lamassa? En siis tiedä, arvelen vain.
[/quote]
Tässä ketjussa puhuttiin käsittääkseni varmoista työpaikoista, ei siitä, voiko joku saada alalta duunia.
Liettuako se on mistä on kaikki kynnelle kykenevät ottaneet ja lähteneet kun valtio on konkurssi kypsä. Voi se koittaa täällä meilläkin ja sillloin ei ole varmoja lääkärin pestejä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:54"]
Hautausurakoitsijoille on töitä seuraavat 15 vuotta ihan riittävästi, kiitos suurien ikäluokkien.
[/quote]Joo, paitsi jos isot ketjut alkavat savustaa pienyrittäjiä pois alalta...
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:24"]
Liettuako se on mistä on kaikki kynnelle kykenevät ottaneet ja lähteneet kun valtio on konkurssi kypsä. Voi se koittaa täällä meilläkin ja sillloin ei ole varmoja lääkärin pestejä.
[/quote]
Mutta sittenhän meillä kynnelle kykenevillä on se varma työpaikka jossain muualla kuin Suomessa :)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:24"]
[/quote]
Mutta sittenhän meillä kynnelle kykenevillä on se varma työpaikka jossain muualla kuin Suomessa :)
[/quote]
Ei varmaa työpaikkaa ole, koska silloin on entistä enemmän kilpailijoita mikäli muistakin maista ihmiset hakevat samoja työpaikkoja.
15 vuotta sitten moni olisi voinut pitää videovuokraamoa ja levykauppaa varmoina työpaikkoina ihmisten vapaa-ajan lisääntymisen vuoksi.
Kyl mä riittävän varmana pidän työpaikkaani. Terveyskeskuslääkäri virassa. Tokikaan 100% varma tässä maailmassa ei ole kuin kuolema, mutta aika monelta lähtee työ alta ennen minua. Ja jos näin käy, niin sit taas muuttuu maailma muutenkin, alkaen rahan arvosta, joten eiköhän sitä jotenkin selviä.
15 vuotta sitten MP3 oli nostamassa päätään vaikka ei tiedetty mitään isoista musiikkijakopalveluista. En olisi pitänyt levykauppaa varmana työpaikkana silloin enää.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 16:34"]
15 vuotta sitten moni olisi voinut pitää videovuokraamoa ja levykauppaa varmoina työpaikkoina ihmisten vapaa-ajan lisääntymisen vuoksi.
[/quote]
Olen sosionomi amk lastentarhanopettajan pätevyydellä. Nyt olen vakituisessa työpaikassa suuren kaupungin päiväkodissa. Voisin sanoa että 99 % varma työpaikka, ellei maailmanloppua tule. Ja jos kyseinen työpaikka menisikin alta, tällä koulutuksella ei kauaa tarvitsisi työttömänä olla.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:35"]
Ihan yhtä lailla niistä supistetaan kuin muistakin yhteiskunnan töistä, kun ei ole rahaa. Kun puolustusbudjettia supistetaan, niin samalla lakkautetaan työpaikkoja.
[/quote]
Kyllä. Mutta niitä ammattisotilaiden työpaikkoja ei lakkauteta potkuja antamalla. [/quote]
Saattaa olla, jos tilanne ei kärjisty äärimmilleen. En tiedä, millainen käytäntö on. Mitäköhän tapahtui suuren laman aikaan?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 17:07"]
Olen sosionomi amk lastentarhanopettajan pätevyydellä. Nyt olen vakituisessa työpaikassa suuren kaupungin päiväkodissa. Voisin sanoa että 99 % varma työpaikka, ellei maailmanloppua tule. Ja jos kyseinen työpaikka menisikin alta, tällä koulutuksella ei kauaa tarvitsisi työttömänä olla.
[/quote]
Totta varmasti, koulutuksellasi voi tehdä monenlaista työtä ymmärtääkseni. Silti esim. täällä Jyväskylässä oli vajaa vuosi sitten yli 200 vapaata päivähoitopaikkaa, kun vielä vuosi aikaisemmin oli niin täyttä, etteivät lapset mahtuneet oikein mihinkään.
Yksiköitä on sitten lakkautettu ja yhdistelty.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:39"]
Minä olen tuo aiemmin kirjoitellut lastentarhanopettaja/sosionomi. Laman vaikutuksia ei tosiaan voi täysin tietää, mutta silti sanon, että siinä vaiheessa jos minun (yksi Suomen isoimmista) kaupungissani lto:ita aletaan potkia julkisella puolella pihalle päiväkodeista, niin siinä vaiheessa ei kyllä ole töitä Suomessa enää juuri kellään ja maailmankirjat ovat täysin sekaisin.
Lto:ista on valtava pula, päiväkoteihin järkyttävät lapsijonot ja tilenteen on ennustettu tulevaisuudessa jatkuvan samaan suuntaan/pahenevan entisestään. Joku sotatilanne ehkä, tai Kreikkaa vastaava lama voisi työni viedä. Tällaisilla kauhuskenaarioilla en kuitenkaan leiki. Sen jälkeen voin vielä kokeilla kepillä jäätä muista sossupalveluista, joista lamankin aikaan töitä luulisi löytyvän. Ulkomaatkaan ei ole paha vaihtoehto, mutta sitä ei käsittääkseni kysytty.
Eli, kyllä sanoisin, että lto on varma työpaikka, niin varma kuin työpaikka nyt yleensä voi olla. Samaan kastiin sijoittaisin mm. lääkärit ja sairaanhoitajat.
[/quote]Kannattaa sinunkin tutustua syntyvyystilastoihin.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 17:07"]
[/quote]
Kun valtiolta ja Kunnalta loppuu rahat,on sinunkin ns varma työpaikkasi mennyttä,sama koskee hoitoalaa muutenkin.Supistetaan ja potkitaan porukkaa ulos,pätkätöitä. Eikä tule jäämään yhteen kuntaan,vaan kaikki rahavaikeuksissa olevat kunnat joutuvat tekemään saman ratkaisun,koskee myös niitä kuntia joilla menee vielä hyvin.
Juu, eiköhän jokainen tiedosta, että mikään ei ole 100% varmaa. Mut mihin tällä keskustelulla pyritään, joukkohysteriaanko?
Olen ensihoitaja ja vakituisessa virassa. Mieheni on vakituisessa palomiehen virassa. Joku varmasti täällä uskoo että viratkin lakkautetaan ihan kohta ja jäämme työttömiksi, mutta minä en onneksi tuota pelkää. :)
76 ja muut, minkä ikäisiä olette, jos ette muista aikaa jolloin paljon sairaanhoitajia oli työttömänä ja lähti mm. Norjaan töihin? Ei tapahdu enää?
Lääkärit, hammaslääkärit, sairaanhoitajat... Noita ainakin pidän aika varmoina.
Kannattaa myös muistaa se, että huono taloustilanne ei tarkoita sitä, että kaikilla menisi huonosti. On paljon varsinkin vanhempaa väestöä, joilla on omaisuutta, sijoitusasuntoja, hyvät eläkkeet jne.
Jos yrittäjyys kiinnostaa, niin päälle 6-kymppisistä löytyy paljon niitä, joilla on varaa ja halua käyttää erilaisia palveluja.
Itse lähdin opiskelemaan taidealaa, ja tällä alalla ei tietenkään ole helppoa hankkia elantoaan. Jotkut päivittelevät alavalintaani, mutta en kehtaa kertoa, että oikeasti pärjään taloudellisesti tosi hyvin. Palkkatulot ovat vain 20-25.000 vuodessa, mutta lisäksi on perintöjä yli 300.000 ja lisää tulossa.
En ole edes mistään rikkaasta suvusta. Nykyäänhän ihan tavallisilla keskiluokkaisilla ja työväentaustaisillakin on monella aika paljon omaisuutta toisin kuin joskus 100 vuotta sitten. Meitä kohtalaisen suuria summia periviä on siis enemmän. En tosiaan halua leveillä tällä asialla, ja on tavallaan epäreilua, että jotkut saavat rahaa tekemättä työtä. Ihan vain mainitsen sen takia, että "huuhaa"-ammatissa oleminen ei välttämättä tarkoita tuilla elämistä tai ylivelkaantumista.
Mä olen sitä mieltä, että hyvälle tekijälle aina löytyy töitä. Ajatus varmasta työpaikasta ontyystin absurdi, mutta kertynyttä kokemustaan voi käyttää hyödyksi vastaavanlaisessa työssä muualla, toisenlaisessa työssä vieraalla, tai yrittäjänä. Ihmiset ovat yleensä ottaen liian turvallisuushakuisia, mikä ei ole nykypäivää.
[/quote]