Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten ylimääräisestä

Vierailija
14.07.2013 |

Kielestä voi koskaan olla haittaa. Itse olen lukenut peruskoulussa ja lukiossa englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa. Eli neljää kielletä. Ruotsista on ollut todella paljon hyötyä työelämässä, ei ainakaan mitään haittaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylimääräisestä kielestä ei voi olla mitään haittaa, niin miksi meillä ei opeteta 10 ylimääräistä kieltä, esim. vaikkapa kiinaa, ranskaa, hantia, sanskriittia, latinaa...

Ole hyvä ja vastaa tähän kysymykseen. On tylsä keskustella sellaisen ihmisen kanssa joka suoltaa omaa propagandaansa mutta joka ei suostu itse miettimään omien käsitysten järkevyyttä. Älä ole sellainen ihminen.

Vierailija
2/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:34"]

Jos ylimääräisestä kielestä ei voi olla mitään haittaa, niin miksi meillä ei opeteta 10 ylimääräistä kieltä, esim. vaikkapa kiinaa, ranskaa, hantia, sanskriittia, latinaa...

Ole hyvä ja vastaa tähän kysymykseen. On tylsä keskustella sellaisen ihmisen kanssa joka suoltaa omaa propagandaansa mutta joka ei suostu itse miettimään omien käsitysten järkevyyttä. Älä ole sellainen ihminen.

[/quote]

En ole ap, mutta jos koulussa opetettaisiin noita kaikkia kieliä, ei opetussuunnitelmaan mahtuisi mitään muita aineita.

Tietenkin jokainen saa opetella niin paljon kieliä kuin huvittaa, eri asia, mitä hyötyä niistä kaikista on. En jaksa uskoa, että kukaan tavallinen ihminen tekee mitään esim. 10 vieraalla kielellä, muutamalla pärjää. Tietyissä ammateissa toki plussaa useamman taitamisesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla luokalla saisi jo tulla vieras kieli koska useimmat lapset osaa jo lukea. Jaettaisiin kahtia luokAt, ne jotka jo osaa lukea sujuvasti ja ne jotka opettelee aakkosia.

Vierailija
4/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 16:40"]

.

[/quote]

[/quote]

en ymmärrä asennettaan. Olen saanut työpaikkoja koska osaan ruotsi! Asiakaskontaktit onnistuu ruotsiksi. tottakai sekä on etu.

[/quote]

Suomi kieli sen sijaan näyttä oleva heikko. No pääasia että sinä osaa ruotsi.

Vierailija
5/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Englanti on ainoa, jota oikeasti tarvitsen. Myös venäjälle on ollut jonkin verran käyttöä.

Kun kieltä ei tarvitse eikä käytä, se unohtuu. Niin on käynyt ruotsillekin. Ihan turhaan opettelin, kun ei sitä Suomessa tarvitse missään.

Vierailija
6/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:53"]

Kun kieltä ei tarvitse eikä käytä, se unohtuu. Niin on käynyt ruotsillekin. Ihan turhaan opettelin, kun ei sitä Suomessa tarvitse missään.

[/quote] Olen ammatiltani toimittaja ja minulla oli opiskeluaikaan samanlainen asenne ruotsin kieleen kuin sinullakin. Oli karmivaa huomata, että vain Kainuussa ja Lapissa on mahdollisuuksia edetä uralla jos ei hallitse ruotsiakin. Kaikki paremmat työpaikat menivät nenän edestä molempia kotimaisia taitaville. Meni vuosia "ottaa kiinni" laiskotellut ruotsin kielen oppimisvuodet. Nykyään puhun, luen ja kirjoitan sitä sujuvasti ja pidän huolen, ettei lapsilleni käy aikanana yhtä hullusti kuin minulle kävi, 

Vierailija
7/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen lukenut koulussa englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa, ja kaikista noista on ollut joko hyötyä tai iloa! Haittaa ei tosiaankaan.

Vierailija
8/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:14"]

MInä olen lukenut koulussa englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa, ja kaikista noista on ollut joko hyötyä tai iloa! Haittaa ei tosiaankaan.

[/quote]

Niin. Miten yhdenkään kielen osaamisesta voisi mitään haittaa olla. Kummallinen ajatus, että kielitaito voisi viedä turmioon. Tässä pakkoruotsi kysymyksessä ei kuitenkaan ole kysymys siitä onko kielitaidosta haittaa vai ei kuten jotkut vähä-älyiset kuvittelevat. Vaan siitä voisiko ruotsin opetteluun käytetyn ajan käyttää paremmin. Tai joidenkin imbesillien mielestä tämä on järjetön kysymys koska ruotsin opetteleluun ei mene ollenkaan aikaa. Ruotsintaito vaan jotenkin mystisesti ilmestyy päähän.

Vierailija
9/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään, mutta ilmeisesti näin ajattelevat sellaiset ihmiset, joille kielten opiskelu on työlästä, heidän aivokapasiteettinsa ei kai sitten riitä niin monelle kielelle?

Vierailija
10/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kanssa ymmärrä sellaista asennettaan että suomessa pakko osaa suomenkieltä. Olen tulenut toimeen hyvin ruotsinkielelä koska osaan ruotsi niin hyvin! Miksi kaikki Suomessa eivät voi osata ruotsi parempi kun se on historiassa suomen tärkein kieli, paljon suomenkieltä tärkeämpää! Kaikki asiat onnistuu ruotsiksi kanssa Ruotsissa. miksi ei Suomin maassa?

Vierailija
11/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:48"]

en kanssa ymmärrä sellaista asennettaan että suomessa pakko osaa suomenkieltä. Olen tulenut toimeen hyvin ruotsinkielelä koska osaan ruotsi niin hyvin! Miksi kaikki Suomessa eivät voi osata ruotsi parempi kun se on historiassa suomen tärkein kieli, paljon suomenkieltä tärkeämpää! Kaikki asiat onnistuu ruotsiksi kanssa Ruotsissa. miksi ei Suomin maassa?

[/quote]

toi on ihan tosijuttu että suomenkielletä ei ole pakko osata jos asua Suomissa. Mutta ruotsinkieli on moni paikassa ihan pakkolista osaa jos haluaa työntekoa, yrittäpä toimeentulla suomenkiellelä Ahvenanmaalla esim.! ei toimi, vaan ihan pakko osata ruotsi.

Vierailija
12/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole siitä, että kielissä lahjakkaat olisivat jotenkin älykkäämpiä tai potentiaalisempia kuin muutkaan. Jotkut vain ovat parempia muissa aineissa tai kiinnostusta ei löydy jokaiseen umpiturhaan kieleen, varsinkaan koulussa mitään ei opita 'ilmaiseksi', kuten äidinkieltä opitaan. Vaikka olisi kielissä hyväkin (ovat oma vahvuuteni), niin täytyy niiden eteen silti töitä tehdä. Aikaa siihen menee väkisinkin, vähintään sen verran kun istuu siellä tunnilla. Saman ajan voisi pellekielen (=suomenruotsin) sijaankäyttää johonkin käyttökelpoiseen kieleen. Tiesittekö, että suomenruotsia puhumalla kerää Ruotsissa vain huvittuneisuutta, ärsyyntymistä ja tappouhkauksia osakseen? Suomen puolella harva tulee ikinä tarvitsemaan ruotsia oikeasti. Tottahan jokainen kieli on aina plussaa, mutta suurempi plussa ruotsin rinnalla olisi vaikka ranska. Älkää olko ylimielisiä taitojenne suhteen tai aivopestyjä Suomen historian, kansan ja lakien suhteen. Katse kuuluu pitää tulevaisuudessa, muuten Suomelta katoaa kilpailukyky. 

Vierailija
13/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ihan samaa ajatusta edellisien kirjoittajoiden kanssa että, Ruotsikieli on suomessa historian mielessä tärkein kieli. kyllä kaikkien kannattaa opiskella kunnolla Ruotsinkieli jos tahtoo saa työpaikkoja! Asiakaskontaktit ei onnistuu ilman ruotsiksi.

Vierailija
14/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:56"]

Kysehän ei ole siitä, että kielissä lahjakkaat olisivat jotenkin älykkäämpiä tai potentiaalisempia kuin muutkaan. Jotkut vain ovat parempia muissa aineissa tai kiinnostusta ei löydy jokaiseen umpiturhaan kieleen, varsinkaan koulussa mitään ei opita 'ilmaiseksi', kuten äidinkieltä opitaan. Vaikka olisi kielissä hyväkin (ovat oma vahvuuteni), niin täytyy niiden eteen silti töitä tehdä. Aikaa siihen menee väkisinkin, vähintään sen verran kun istuu siellä tunnilla. Saman ajan voisi pellekielen (=suomenruotsin) sijaankäyttää johonkin käyttökelpoiseen kieleen. Tiesittekö, että suomenruotsia puhumalla kerää Ruotsissa vain huvittuneisuutta, ärsyyntymistä ja tappouhkauksia osakseen? Suomen puolella harva tulee ikinä tarvitsemaan ruotsia oikeasti. Tottahan jokainen kieli on aina plussaa, mutta suurempi plussa ruotsin rinnalla olisi vaikka ranska. Älkää olko ylimielisiä taitojenne suhteen tai aivopestyjä Suomen historian, kansan ja lakien suhteen. Katse kuuluu pitää tulevaisuudessa, muuten Suomelta katoaa kilpailukyky. 

[/quote]

höpö höpö. Olen käyttänyt ruotsinkieltä Suomessa päivittäin, eniten työssäni. ja Ruotsissa ei ole kukaan uhannut tappaa eikä ole naureskellut. Et kai sinäkään naura huonosti suomea puhuvia? nämä pelot johtuvat vaan huonosta itsetunnostasi ja kielitaidottomuudesta.

Vierailija
15/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen juttu on myös että Ruotsinkielillä on paljon pitkempi historia ja rikkaampi kieli. suomenkieli on köyhempi kielioppimielessä kun se ei ole kulturkieli, koulussa sanottiin että se kuuluu johonkin alkukantaiseen finnourgien kieliryhmiin joilla ei kultuurillista yhdyspistettä semmosiin maihin joissa on kultuuri kehittynyt. (kuten kulturmaat Sverige, Norge, Danmark)

ja vertailekaa jossain muissa pohjoismaissa kumpi kieli ymmäretään parempi! Norge, Danmark, kyllä ne ymmärtävät parempi Ruotsi kuin joku suomi jota puhutaan vaan täällä Euroopan laitamaassa.

Vierailija
16/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi vapaaehtoiseksi, ehdottomasti.

Aika monella alalla/yrityksessä tarvitaan ruotsin kieltä, joten paikan saavat ne, jotka sitä osaavat. Eli ruotsin kielen osaaminen on tulevaisuudessa aikamoinen valttikortti, kun lähiömammojen jessicat parleevat franseeta (missä sitä kieltä nykyään oikeasti tarvitaan?).

Vierailija
17/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:34"]

[/quote]

Oisko massi?

Vierailija
18/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan oma lapsuus kun kävin helsinkiin ja myös kauppaan - siellä ei myyjästä kukaan puhunut Ruotsia! vaikka suomen laissa lukee että kaikki palvelu pitää olla molemmilla kielellä! laki voidaan siispä unohtaa kun kysymys on ruotsinkieli vaikka se on suomen historian mielessä tärkein kieli! ja kuitenkin suomipuhujat valittaa että ei saa palvelua suomikielillä kun tulevat meille Ahvenanmaalle tai suomen rannikolle, jossa Ruotsi on ainoa kieli mitä moni puhuu!

kunniotus puuttuu Ruotsalaisia ja Ruotsinkieltä kohtaan, se on suurin ongelma suomessa!

Vierailija
19/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:53"]

[/quote] Olen ammatiltani toimittaja ja minulla oli opiskeluaikaan samanlainen asenne ruotsin kieleen kuin sinullakin. Oli karmivaa huomata, että vain Kainuussa ja Lapissa on mahdollisuuksia edetä uralla jos ei hallitse ruotsiakin. Kaikki paremmat työpaikat menivät nenän edestä molempia kotimaisia taitaville. Meni vuosia "ottaa kiinni" laiskotellut ruotsin kielen oppimisvuodet. Nykyään puhun, luen ja kirjoitan sitä sujuvasti ja pidän huolen, ettei lapsilleni käy aikanana yhtä hullusti kuin minulle kävi, 

[/quote]

Anteeksi vain, mutta onko mielestäsi kyse asenteesta, jos en ole 50-vuotisen elämäni aikana tarvinnut ruotsia? Mielestäni se on pikemminkin fakta.

Vierailija
20/32 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on aika tyhmät jotka ajattelee että Ruotsin kielestä voi koskaan olla haittaa. kun päinvastoin siitä on todella paljon hyötyä koko elämässä. kaupassa monessa tuotteessa informaatio on painettu Ruotsiksi ja se pitää vaan osata että ymmärtää mitä on sisällä.

mutta yleensä ne on työttömät ja sociaalin luukulla jotka ei osaa Ruotsin kieltä, kun ei ole opiskellut vaan ryyppäny viina ihan niinku moni suomipoika tekee kun ei mene hyvin. mun pappa sano että ne on kateelliset meille Ruotsin kielisille, mutta mun mielestä paras niille kun ne eivät olisi kateelliset vaan menee töihin ja saisi oma raha. sitten ei niin kateelliset!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä