Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaus edessä, lapset kotona, miten hoito järjestyy?

Vierailija
14.07.2013 |

Itselläni tulee lähiaikoina lonkkaleikkaus eteen. Tästä johtuen, tuskin saan paljon nostaa painoa, ja melko varmaan, tai no varmasti saan kepit käyttöön. Kotona on 3-vuotias ja 8 kk. 3-vuotiaan kanssa nyt pärjäisi, mutta 8 kk ei osaa vielä kävellä, saatikaan kontata, joten hänen kanssaan oleminen tulee olemaan hankalaa. Mies on suurimman osan ajasta töissä päivästä, ja joskus saattaa olla 2-4 päivää viikosta työreissulla jossain puolella Suomea. Hän varmaan kuukaudeksi pariksi pystyisi kyllä karsimaan noita reissailujaan, mutta työpäivät ovat kuitenkin 8-16 plus matkat siihen päälle.

Näin ollen kysyisinkin, tietääkö kukaan onko esim. kunnalla tai kelalla, tai jollain muulla vastaavalla jotain mahdollisuutta palkata hoitaja kotiin, tai pystyvätkö he järjestämään asiaa? Ajateltiin, että olisin pyytänyt äitiäni hoitamaan lapsia, hän asuu 30 kilsan ja on työtön, mutta saanko jotain korvausta tällaisesta? Vai pitääkö se olla esim. kunnan määräämä hoitaja, jolle maksetaan palkkaa, vai maksetaanko ylipäätään ollenkaan? Tottakai saan sairauspäivärahaa kelalta, mutta jos olen työkyvytön ja kyvytön hoitamaan lapsia niin saako siitä jotain korvausta? Lähinnä ajattelin, että saisin äitini bensat maksettua näillä korvauksilla (jos jotain korvausta saa) ja sitten tietenkin hoitamisesta. En oleta, että äitini ajaa 60 kilsaa 5 kertaa viikossa, ja hoitaa lapsiani. 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 16:49"]

No onko se niin hirveätä jos lastenkotipaikkaa tarjotaan leikkauksen ja toipumisen ajaksi. Kunnan on kuitenkin varmaan aika mahdotonta palkata ketään kotin 24h päivässä auttamaan tai se olisi huipppukallista. Hyvä että on edes mahdollisuus siihen että lapset hoidetaan kunnan puolelta ja varmaan ilmaiseksikin jos yksinhuoltaja olet kunnes olet itse täysin kykenevä hoitamaan.

[/quote]AP:n perheessä on mies ja mies pystyy viemään ja hakemaan lapset päiväkodista. Päiväkoti ura vaan käyntiin tai sitten perhepäivähoitaja. Tietysti niille pit5ää maksaa, et kai kuvittele että ilmaiseksi saat.

Vierailija
42/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 16:12"]

Itselläni tulee lähiaikoina lonkkaleikkaus eteen. Tästä johtuen, tuskin saan paljon nostaa painoa, ja melko varmaan, tai no varmasti saan kepit käyttöön. Kotona on 3-vuotias ja 8 kk. 3-vuotiaan kanssa nyt pärjäisi, mutta 8 kk ei osaa vielä kävellä, saatikaan kontata, joten hänen kanssaan oleminen tulee olemaan hankalaa. Mies on suurimman osan ajasta töissä päivästä, ja joskus saattaa olla 2-4 päivää viikosta työreissulla jossain puolella Suomea. Hän varmaan kuukaudeksi pariksi pystyisi kyllä karsimaan noita reissailujaan, mutta työpäivät ovat kuitenkin 8-16 plus matkat siihen päälle.

Näin ollen kysyisinkin, tietääkö kukaan onko esim. kunnalla tai kelalla, tai jollain muulla vastaavalla jotain mahdollisuutta palkata hoitaja kotiin, tai pystyvätkö he järjestämään asiaa? Ajateltiin, että olisin pyytänyt äitiäni hoitamaan lapsia, hän asuu 30 kilsan ja on työtön, mutta saanko jotain korvausta tällaisesta? Vai pitääkö se olla esim. kunnan määräämä hoitaja, jolle maksetaan palkkaa, vai maksetaanko ylipäätään ollenkaan? Tottakai saan sairauspäivärahaa kelalta, mutta jos olen työkyvytön ja kyvytön hoitamaan lapsia niin saako siitä jotain korvausta? Lähinnä ajattelin, että saisin äitini bensat maksettua näillä korvauksilla (jos jotain korvausta saa) ja sitten tietenkin hoitamisesta. En oleta, että äitini ajaa 60 kilsaa 5 kertaa viikossa, ja hoitaa lapsiani. 

[/quote]Mummithan on sitä varten että hoitavat lastenlapsia. Maksakaa jotain edes bensakulut jos haluaa raijata edes takaisin, eihän se ole kun 30 km.

[/quote]

No eihän ne nyt pelkästään sitä varten ole. Tottakai me bensat maksetaan, sehän on selvä. Ei tulisi mieleenkään olettaa, että äitini ajaa meille, tuhlaa omaa rahansa, varsinkaan kun on työtön ja me ei makseta hänelle mitään. Ei siinä nyt ole mitään järkeä, enkä edes kehtaisi tehdä niin.

Vielä haluan korostaa, en ole vaatinut, että kela/kunta maksaa yhtikäs mitään meille. Olen kysynyt vain ja ainoastaan vaihtoehdoista.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan ymmärrä AP;een ajatusta/kysymystä =)

Hänellä on tienaava mies, vanhempainvapaan jälkeen kotihoidontuki jos ei palaa töihin ja lomatkin pitämättä eli hän saa lomarahatkin käteen. Eikös sillä rahalla vois maksaa mummolle?

Ei sinne sairauslomalle ole pakko jäädä. Miksi sun pitää AP hakea kelalta sairauspäivärahaa kun voit jäädä lakisääteiselle hoitovapaalle? Maksat sen kuukauden mummolle saamasi kotihoidontuen. 

Teet ihme ongelman asiasta joka ei ole ongelma. Syöpäsairaat yksinhuoltajatkaan ei saa senttiäkään tukea hoitajiin tai siivoajiin vaan heidän lapsensa korkeintaan sijoitetaan tai jopa huostaanotetaan.

Ekaa kertaa tekis mieli huutaa provoa. Ei kukaan voi olla noin irti todellisuudesta.

Vierailija
44/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän nyt on niin että työnantaja ei voi estää miestäsi jäämästä hoitovapaalle, kunhan vapaasta ilmoittaa 2 kk ennen sen alkamista. Hoitovapaa on lakisääteinen oikeus riippumatta siitä mitä työnantaja ajattelisi sen pitämisestä. Teidän tapauksessa me varmaan tekisimme niin, että isä jäisi hoitovapaalle ja itse olisin sairaslomalla sen ajan kun tarvitsee.

Teidän tilanteessa ajattelisin positiivisesti mahdollisuudesta olla molempien vanhempien yhtä aikaa kotona perheenä-, Sillä senhän sinun sairaslomasi mahdollistaisi. Itse ainakin arvostan perheen yhteistä aikaa yli rahan.. 

tosin me nyt ollaan muutenkin perhe jossa isä on tälläkin hetkellä hoitovapaalla ja minä käyn  töissä, joten kodin ja lastenhoito onnistu kyllä kummalta vaan.

Vierailija
45/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Ainiin, unohdin. Tämä onkin palsta missä ei saa kysyä yhtikäs mitään. 

Vielä edelleen korostan, en ole vaatimassa pennin hyrrää keneltäkään. Kunhan kysyin, ja kysyähän saa?

Kyllä se mulle tuli jo selväksi, ettei tukia tule. Enkä mä nyt ottanut sitä millään "pahalla". Jollei niitä tule niin niitä ei tule ja näillä mennään!

Vastauksen siihen kysymykseen olen jo saanut, arvioita ja kokemuksia lonkkaleikkausten sairaslomista voisin kyllä vielä ottaa vastaan?

Ap 

Vierailija
46/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita sinne sairaalaan leikkausjonohoitajalle ja kysy paljonko yleensä tarvitaan sairauslomaa luupiikkien poiston jälkeen (onko avoleikkaus vai tehdäänkö tähystyksellä niinkuin yleensä), lääkäri on kirjoittanut hoitotietoihisi/leikkauslähetteeseen näitä tietoja.

Vierailija
47/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap:n kannata kuitenkin mennä töihin ja jäädä sairaslomalle mielummin kun kotihoidontuelle nimittäin saahan hän sairiksella parin viikon täyden palkan ja onhan se sairaspäivärahakin varmaan parempi kun kotihoidontuki. Kun miehesikin on töissä niin tuskin tiukkaa tekee maksaa bensaraht mummille.

Vierailija
48/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairauden takia saanut lapsille päivähoitopaikan mutta en menettänyt kotihoidontukea siltä ajalta. Päivähoitopaikka katsottiin ns. tukitoimeksi. Silloin olin kyllä yh, että en tiedä vaikuttaako se asiaan. 

Joskus olen ollut yhden lapsen kanssa sairaalassa osastolla ja sillä aikaa kun lapsien isä oli töissä, meillä oli yksityisestä kotipalvelusta hoitaja kotona lapsilla. Itse maksettiin tulojen mukaan joku pieni osuus, tyyliin 20e ja kaupunki maksusitoumuksena loput. 

Kunnan sosiaalitoimesta kannattaa huomenna kysellä. Uskoisin, että joku systeemi järjestyy. 

Vierailija
49/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 16:50"]

Nyt saan vanhempainrahaa, mutta sen tuleminen loppuu kuukauden päästä. Tällöin minun pitäisi mennä töihin, leikkaus saattaa olla edessä kuukauden päästä (mikä minusta on pian), eli saan normaalit 2 viikkoa sairaslomarahaa, tällöin siirryn kelan sairauspäivärahalle. Työpaikka ei siis maksa kuin sen 2 viikkoa vai 3, en nyt ole aivan varma tästä. Tämäkin on 80 prosenttia palkasta, silloin kun siirryn kelan rahoille, taas prosentit pienenevät. Joten saan paljonkin vähemmän rahaa kuin normaalisti. 3-vuotias on ollut aikasemmin päiväkodissa, joten hän pärjäisi päiväkodissa kyllä, mutta en viitsisi 9 kk laittaa päiväkotiin, en vielä. Tarkoitukseni olisi pitää omat rästiin jääneet lomat pois vanhempain vapaan jälkeen. 

Jos mies veisi lapset aamulla ennen töihin lähtöä ja hakisi töistä tullessa lapsille tulisi 9 tunnin hoitopäivät 5 kertaa viikossa. Ei tule kuuloonkaan, se on aivan liian pitkä aika noin pienille. Mielummin sitten kituutetaan oikein kunnolla, kun laittaisin hoitoon noin pitkäksi ajaksi, vaikka kyseessä oliskin pari kuukautta. Esikoinen, kun oli päiväkodissa hän oli 3 kertaa viikossa 6 tuntia, niistä 2 tuntia meni nukkumiseen. Mun mielestä 9 tuntia on liikaa, tosin tämä on vain minun mielipide.

ap

[/quote]

Eli työnantaja odottaa sinua töihin, lapsilla ei ole hoitopaikkaa ja sairauslomalle pitäisi jäädä.

En haluaisi olla työnantajasi!

Vierailija
50/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiitän näistä tiedoista! Soittelen huomenna sairaalaan sun muualle ja selvittelen asiaa. Nyt suuntaan ulos, joten kiitokset ja kumarrukset! Ap hiljenee!

Ap

Vierailija
51/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan perhetyöntekijät auttavat tuollaisissa tilanteissa. OTA YHTEYS NEUVOLAAN! Näin siis siinä tapauksessa, että aiot jatkaa kotiäitinä ja kyse on rajallisesta ajasta esim. kuukausi-2 kuukautta. Mutta jos olet joka tapauksessa menossa töihin, kun vauva täyttää 9kk niin kannattaa hakea jo päiväkotipaikat ja olla saikulla. Mutta siis kunnan perhetyöntekijät auttavat, tulevat kotiin, jos kotiäidillä on terveysongelmaa. Mutta otapa yhteys pikaisesti.

Vierailija
52/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 16:49"]

No onko se niin hirveätä jos lastenkotipaikkaa tarjotaan leikkauksen ja toipumisen ajaksi. Kunnan on kuitenkin varmaan aika mahdotonta palkata ketään kotin 24h päivässä auttamaan tai se olisi huipppukallista. Hyvä että on edes mahdollisuus siihen että lapset hoidetaan kunnan puolelta ja varmaan ilmaiseksikin jos yksinhuoltaja olet kunnes olet itse täysin kykenevä hoitamaan.

[/quote]Olisin toivonut pienten pääsevän sijaisperheeseen. Vaikka lastenkoti kuulostaa mielessäni kamalalta, olen silti kiitollinen että kunnan ja  valtion puolelta on palveluita olemassa. Ei ne ole toisiaan pois sulkevia asioita. Yksinhuoltajana yhteisöllisyys on tullut entistä tärkeämmäksi asiaksi elämässä. Nämä asiat ovat teoriassa helppoja, mutta käytännössä ei ole helppo ajatella omia lapsia lastenkodissa tai pyytää ystäviltä niin isoja palveluksia. Ongelmia ei huomaa, ennen kuin niihin törmää.

Vierailija
53/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ap kun sanoit että tarkoitus on ensin mennä töihin ja sitten jäädä sairikselle niin mikä hoitopaikka lapsilla on silloin kun menet töihin?

Vierailija
54/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:08"]

Kunnan perhetyöntekijät auttavat tuollaisissa tilanteissa. OTA YHTEYS NEUVOLAAN! Näin siis siinä tapauksessa, että aiot jatkaa kotiäitinä ja kyse on rajallisesta ajasta esim. kuukausi-2 kuukautta. Mutta jos olet joka tapauksessa menossa töihin, kun vauva täyttää 9kk niin kannattaa hakea jo päiväkotipaikat ja olla saikulla. Mutta siis kunnan perhetyöntekijät auttavat, tulevat kotiin, jos kotiäidillä on terveysongelmaa. Mutta otapa yhteys pikaisesti.

[/quote]

Jos vanhempainvapaa on päättynyt eli lapset voi saada hoitopaikan, ei kunnan perhetyöntekijät tule kotiin vain siksi, että lapsia ei haluta päivähoitoon. Eli ei ap voi olettaa, että terveet lapset ei menisi halvimpaan mahdolliseen hoitopaikkaan vain siksi, että hoitopäivä on ap:n mielestä liian pitkä.

Vierailija
55/55 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:06"]

Itse olen sairauden takia saanut lapsille päivähoitopaikan mutta en menettänyt kotihoidontukea siltä ajalta. Päivähoitopaikka katsottiin ns. tukitoimeksi. Silloin olin kyllä yh, että en tiedä vaikuttaako se asiaan. 

Joskus olen ollut yhden lapsen kanssa sairaalassa osastolla ja sillä aikaa kun lapsien isä oli töissä, meillä oli yksityisestä kotipalvelusta hoitaja kotona lapsilla. Itse maksettiin tulojen mukaan joku pieni osuus, tyyliin 20e ja kaupunki maksusitoumuksena loput. 

Kunnan sosiaalitoimesta kannattaa huomenna kysellä. Uskoisin, että joku systeemi järjestyy. 

[/quote]

Tähän on vielä pakko vastata! Työnantajan kanssa on sovittu, että pidän lomat pois vanhempainvapaan jälkeen! Joten se ei tule yllätyksenä, tästä syystä toivonkin, että leikkaus tulee lomieni aikana, jotta kun työni alkavat ei tarvitsisi jäädä sairauslomalle! Leikkaus on merkitty kiirellisenä, mutta mistä niistä ikinä tietää! Mun tuurillani leikkaus aika tulee juuri siksi, kun työt pitäisi alkaa. Meillä tosin, on se tilanne edessä, että myymälää kunnostetaan, (siihen aikaan, kun mun pitäisi töihin takaisin palata) niin on mahdollisuus pitää palkatonta tai vaihtaa siksi aikaa muuhun myymälään töihin, joten jos mikäli leikkaus osuu juuri sille ajalle, kun työt pitäisi alkaa, voin pitää palkatonta, mikä näin ollen ei häiritse työnantajaa. 

Nyt hiljenen, Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi