Alkuraskauden ultrassa kaikki ei ollutkaan hyvin, onko syytä huoleen?
Kävin juuri alkuraskauden ultrassa ja uutiset sieltä olivat sekä hyviä että huonoja. Hyvää oli se, että sikiöpussi ja sydämen syke löytyivät ja alkio oli oikeassa paikassa. Huonoa taas oli se, että alkion koko ei ihan vastannut viikkoja eli koon mukaan se oli kolme päivää jäljessä siitä mitä sen piti olla. Lisäksi kohdussa oli hematooma eli pientä verenvuotoa, mitä tulikin yhtenä päivänä pari viikkoa sitten.
Minulla piti olla menossa jotain 7+ viikkoja, mutta nyt olikin jotain 6+.
Verenvuotoa ei ole enää ollut.
Mitähän tämä merkitsee?Alkio oli kuitenkin elossa, koska syke näkyi.
Lääkäri sanoi, että voihan se alkio olla kiinnittynyt hiukan myöhemmin ja että ei se verenvuoto välttämättä mitään sen kummempaa ole ollut. Hänen mielestän tilanne oli pikemminkin hyvä kuin huono, mutta varmuuden vuoksi määräsi minut kontrolliultraan kahden viikon päästä.
Olen aivan huolesta kankeana, kun pelkään, jos kaikki ei olekaan hyvin. Onko jollain kokemuksia vastaavista ja miten kävi lopulta?
Kiitos, jos joku voi vastata!
Kommentit (8)
Itsellä kahden alkion siirrosta vihdoin alkoi raskaus ja toinen alkio päätyi munatorveen josta poistettiin. Ekassa ultrassa rv5+ ei sykettä näkynyt kohdussa mutta sikiöpussi ja vieressä myös mulla hematooma joka ilmeisesti alkujaan toisesta sikiöstä joka lähtenyt pois kohdusta.
Mulla tuo hematooma ei vuotanut ulospäin missään vaiheessa.
Olin ihan luopunut toivosta mutta onneksi kuitenkin rv 7+ syke löytyi ja nyt menossa jo rv 34.
Kun sikiön syke on nähty, on tosissaan mahdollisuudet paljon korkeammalla.
Kaikkea hyvää sinulle ja onnea odotukseen, oliko muuten kyseessä alkionsiirto? Jos, niin oliko viljelyaika lyhyt vai pitkä? Tämmöiset seikat määräävät paljon siinä alkion koon määrityksessä.
Kuten lääkärisikin sanoi, niin voi olla kiinnittymisessä eroja, sitähän ei pystytä kontrolloimaan testeillä tms. Ja toisaalta mulla on aina ultrissa vähän mitta heittänyt, käsipelillähän lääkärit sitä mittaavat ja kyse on kuitenkin millimetreistä (vaikka toki zoomauksessa isommista mittayksiköistä).
Sitä paitsi kaikki nämä ennalta määrätyt mittavaatimukset on tehty keskimääräisten mittojen perusteella. Vaikka alkio kehittyykin ihan samaa tahtia, niin mittaeroja tulee väkisinkin just tuosta mittaamisesta ja kai niitä on ihan fyysisessä alkion koossakin. Muistelen myös että ainakin itselle raskausviikot on ilmoitettu esimerkiksi +-2 pv (nyt toinen raskaus, aika monta ultraa käyty :)
Ymmärrän pelkosi :/ Mutta kun lääkärisikin oli sitä mieltä että tilanne on hyvä eikä huono, niin usko häntä. Ainakin minusta kolmen päivän heitto kuulostaa ihan tavalliselta!
Coe rv 25+5
jos kerran alkio oli oikeassa paikassa ja syke näkyi. Itselläni kaksoset 7. viikolla vastasivat viikkoja 6+5 ja 6+1 ja nykyään ovat terveitä, riehakkaita 1,5 -vuotiaita menijöitä (tuo pienenpi nykyään kilon ja 3 cm isompi).
mulla oli 7+ viikossa taas kahden päivän heitto aikaisempaan suuntaan ja tarkka päivä myöskin tiedossa. Se on noilla viikoilla kuitenkin ihan millimetripeliä se mittaaminen. Odottelisin sinuna turvallisin mielin sitä 12 viikon np-ultraa ja iloitsisin kyllä siitä, että sydänäänet nähty...
Pia
np-ultrassa todettiin sikiön olevan 6 pvää pienemmän, mitä kuukautisista lasketun ajan perusteella olisi pitänyt olla. OYS:ssa oli kuitenkin " sääntö" , että laskettua aikaa siirretään vasta, jos heitto on 7 pvää tai yli. Lääkäri kuitenkin arvioi ettei vauva ainakaan etuajassa synny ja niin kävikin: terve tyttö syntyi rv 40+3. Koko raskausaika meni tosi hyvin ja myös rakenneultrassa näkyi tuo sama 6 pvän heitto.
Sinuna en siis murehtisi pienistä, eihän kaikki ole isokokoisia aikuisenakaan, saati sitten vauvana! 3 pvää on kuitenkin todella pieni heitto.
Onnea odotukseen!
Olen ollut nyt kolme kertaa alkuraskauden uä:ssä ja niistä on seuraavat havainnot:
1. rv7+2: 10 mm + syke - vastasi viikkoja ja normaali raskaus kaikin puolin
2. rv7+1: 5mm + syke (heikko) - gynen mukaan vastasi vasta viikkoa 5 ja pyysi kontrolliultraan 2 viikon päästä. Tuo raskaus päättyi keskenmenoon just ennen uusintaultraa rv9+2.
3. rv7+0: 9mm + syke - raskaus edennyt toistaiseksi hyvin viikolle 35
Kun vertaan alkuraskauksia, niin ekassa ja kolmannessa on ollut ihan selkeät raskausoireet, toisessa vain hyvin lievät. Samaten tuossa km-raskaudessa plussaviiva ei meinannut milllään vahvistua, sekin taisi kertoa mun kohdalla km:sta. Myöhemmin olen katsellut ultrakuvia ja tuo minialkio oli myös ihan erimallinen: ei ns. katkaravun muotoinen vaan sellainen pelkkä kapea suikero. Gyne väitti kivenkovaan, että jospa alkio on kiinnittynyt myöhemmin, mutta olisi pitänyt heti tajuta, että se ei ollut mahdollista, kun eka plussa tuli pp10 eli ovis on ollut silloin kuin arvelinkin.
Sun kohdallasi ei kannata vielä huolehtia yhtään, parin päivän heitot on jotain ihan muuta kuin viikon, kahden heitto! Ja mulla tosiaan nuo selvät raskausoireet (lähinnä siis menkkamaiset jomotukset, kipeät rinnat, etominen) erottivat onnistuneet raskaudet km-raskaudesta.
Onnea matkaan :)
Kerttukasperi rv34+3
Meillä esikoisen kohdalla tiedettiin melko tarkasti milloin on alkunsa saanut (tasan yksi yrityskerta, eli siihen vaan lisättiin se siittiöiden maksimielinikä ;), mutta alkuraskauden ultrassa alkio todettiin yli viikon pienemmäksi kuin oma laskelmani. Lääkärikin myönsi etteivät siittiöt niin kauan elossa kestä, tosin ei mutten ottanut asiaan mitään kantaa. Paniikkihan siitä tuli. No seuraavissa ultrissa sikiö oli koko ajan viikon suurempi kuin kuukautisten perusteella laskettu aika (alkuraskauden mittojen mukaan la olisi ollut tätäkin myöhemmin). Ja terve, isokokoinen vauva tuli hieman " etuajassa" :).
Tsemppiä, toivottavasti teilläkin kaikki on hyvin!
raskaus sai alkunsa hedelmöityshoidolla ja siksi tuo alkion ikä tiedetään niin tarkkaan. Siksi huolettaakin tuo alkion koon pienuus.