Hirmunen lakkasato odottaa poimijaansa!
Nyt kaikki mammat suolle. Hirmunen hillasato odottaa poimijaansa. Sotkamon pohjoispuolella on tänä vuonna KAIKKI suot täynnä marjoja. Ei tarvitse mennä autosta kun 50 metriä suolle, niin jo on ämpäri täynnä kallisarvoista marjaa. Ei muuta kun kaikki joukolla poimimaan marjat pakkaseen. Turha maksaa torikauppiaille lakoista, kun voi poimia ne itse.
Kommentit (26)
Ai, ja moni sanonu, että kainuussa ei oo ollenkaan lakkaa vaan kaikki paleltunu... no, ovat Kuhmosta ja sit Vuolijoelta etsineet.. ehkä niiden pitäis käydä vielä Sotkamossa ja Paltamossakin etsimässä...
Pohojanmaallakin on valokkeja noukittu , ötököitä ei juurikaan ollu kun täälä aakeella laakeella tuuloo aina.
Hillasadosta poimitaan talteen yleensä vain 1/10 osa:
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulutanaan3/hillasato-vaikuttaa-lupaavalta/89076/
Eipä ole yhtään suota tässä likimaastossa. Tulisi aika kalliiksi moinen reissu...
Mustikoita löytyy ihan joka metsiköstä. Kaikissa tuoreissa marjoissa on paljon vitamiineja ja hyviä antioksidantteja.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 23:54"]
Juuri tulin marjasta. Koko perheen kanssa autolla suon viereen ja puolessa tunnissa oli jo 10 litraa hillaa poimittu talteen.
Välillä nautittiin eväitä, illan saldo oli yhteensä n. 25 litraa kahden aikuisen ja kahden pienen lapsen porukalla.
[/quote]
Olette siis klo 22-24 aikoihin käyneet poimimassa hilloja kahden pienen lapsen kanssa? Ettekö aiemmin ehtineet? En siis sen kummemmin moiti, ihmettelen vain.
[/quote]
Hieman ennen kymmentä tultiin kotiin. Täällä paistaa aurinko melkein klo 24 asti ja nousee kahden-kolmen kieppeillä aamuyöllä. Lomalla kun ollaan, niin päikkäreitä voi ottaa usean kerran päivässä, jos siltä tuntuu. Ei täällä kelloa tule katsottua, kun on koko ajan niin valosaa :-)
t. tuhma äiti, joka ei lomalla käytä kelloa
[/quote]
Etelän mammat ei tajua, että pohjoisessa on yölläkin kuin päivällä. Ja mä en henk.koht. ymmärrä etteikö lasten kanssa voisi lomilla valvoa pitempään ..? Jotkut on vaan niin nipoja. Mun lapset ei ainakaan ole kärsinyt siitä, että koulujen lomilla ( varsinkin kesä ) rytmit on vähän erilaiset.