Noniin, se olis 35kg laihdutettavana. Mitäs lähtisin liikkeelle?
-35kg ja olen silti monen mielestä vielä pyöreä ja painoindeksinkin mukaan taitaa olla lievän ylipainon puolella,mutta itse koen että olisin ihan hyvä niin. Olen 166cm pitkä ja tällä hetkellä painan 115kg.
En jaksa mitään. Olen vetelä ja saamaton. Koko kroppa tuntuu tosi vetelälle ja väsyneelle päästä varpaisiin. Puuskutan,hengästyn hikoan, Inhoan tätä oloa. Miljoona miljoona kertaa olen päättänyt laihduttaa ja yrittänyt,aina yritykset ovat kaatuneet..miten tekisin toisin nyt? Uskon että olen syönyt aikaisemmilla kerroilla yksinkertaisesti liian vähän,liian tiukasti ja sitten repsahtanut. Vinkit ja neuvot ja tsempit kehiin<3
Kommentit (49)
Hyvä ihminen, otapa selvää faktoista ja katso tosiasioita silmiin. Kyse ei todellakaan ole pyöreydestä tai lievästä ylipainosta. Painoindeksin mukaan olet sairaalloisen lihava ja riski erilaisiin sairauksiin on iso. On tosi hyvä että aijot tehdä tilanteelle nyt jotain. Itsensä pettäminen kannattaa kuitenkin lopettaa heti. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että olet LIEVÄSTI ylipainoinen?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 00:21"]
Voit syödä ihan tavallista ruokaa, mutta puolet vähemmän kuin ennen. Sekin on varmasti riittävästi, olet syönyt aiemmin aivan liian paljon koska olet hankkinut noin valtavan ylipainon.
[/quote]
Koska sanoit, että tavallinen sekaruokavalio voisi olla sun juttu, niin minä luulen, että tämä neuvo oli sinulle todella hyvin osuva. Syö joka aterialla ja välipalalla puolet siitä mitä aiemmin. Otat kaikkia lajeja, mutta vain puolet entisestä. Näin sinun ei tarvitse opetella uusien ruokien tekemistä, uusia ruokaostostapoja, jne. Vähennät vain kaiken määrää. Kivana puolena on se, että kaupassa tarvii vaivautua käymään puolet harvemmin!
Ja kun sanoit, että juhlat ovat olleet aiemmin sinulle kompastuskivenä, niin älä ajattele niin enää. Älä pelkää juhlia, vaan ota ne samanlaisena ruokailuna kuin muutkin arkiateriat. Otat juhlissakin kaikkea mitä ennenkin olet tykännyt ottaa, mutta vain puolet siitä määrästä mitä olet tottunut ottamaan. Näin sinun ei tarvitse selitellä kenellekään mitään eikä tehdä laihduttamisestasi numeroa, sinähän otat kaikkea kuten ennenkin. Määrää voit kontrolloida itseksesi huomaamattomasti ja näin laihduttamisesi ei kaadu juhliinkaan. Toki juhlissa ei ole terveysruokaa tarjolla, mutta oikeasti kyse on vain yhdestä päivästä, jolla ei ole juurikaan merkitystä, kun vain tiukasti seuraavana päivänä palaat kotona normaaliruokaan ja muistat edelleen pitää ne annoskoot puolikkaissa.
Mainitsit myös jossain säännöllisen syömisen. Monelle avainasia on säännölliset ruokailut. Jos nyt olet puolittanut annoskoot, niin lounaalla saattaa jäädä olo, että tässähän jäi melkein vielä nälkä. Mutta se ei haittaa, kun tiedät, että välipala-aika on taas jo 2 - 3 tunnin päästä, joten lounaan antama voima riittää kyllä sinne asti. Säännöllisyyden pitäminen vaatii aluksi vähän kellon kyttäämistä. Mutta siitä ei kannata lipsua (niiden joille se on laihduttamisessa oleellista), sillä muuten nälkä kasvaa liian suureksi ja se puolikkaan annoskoon pitäminen on huomattavasti vaikeampaa. Itse tajusin tämän parin virheen jälkeen, jolloin ymmärsin, että säännöllisyys on minulle kaiken a ja o. Koska aina ei voi olla ruoka- ja välipala-aikaan kotona, niin pitää opetella pitämään säännöllisyydestä kiinni myös kodin ulkopuolella. Lounas syödään tien päällä, kaupungilla, töissä ajallaan, vaikka kuinka olisit kotona jo parin tunnin päästä. Välipalakeksi ja vesipulo käsilaukussa on hyvä apu, ettei välipalan etsimisestä tule suurempaa numeroa.
Hyviä vinkkejä olet tässä ketjussa saanut. Poimit niistä ohjenuoraksesi ne, jotka sinusta tuntuvat sinulle oikeilta. Sinnikkyyttä tarvitaan, että jaksat pitää kaikesta kiinni. Onnea matkaan!
22 ja 24: Ap ei tarkoittanut olevansa nyt vain vähän pyöreä tai lievästi ylipainoinen, vaan sitten 35kg:n laihdutusurakan jälkeenkin. Vähän sisälukutaitoa. ;)
Mun mielestä, jos kerran olet kokeillut monia dieettejä sun muita, eli olet varmasti meitä monia viisaampi koko laihdutusasiassa, tiedät ehdottomasti itse parhaiten, mikä sulle sopii ja mikä ei. Mun mielestä tuo oli hyvä vinkki, että ottaa selvää, paljonko taivoitepainossasi saisit syödä, jotta paino ei nousisi ja alkaa noudattaa sitä?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 10:04"]
Syö joka aterialla ja välipalalla puolet siitä mitä aiemmin. Otat kaikkia lajeja, mutta vain puolet entisestä. Näin sinun ei tarvitse opetella uusien ruokien tekemistä, uusia ruokaostostapoja, jne. Vähennät vain kaiken määrää.
[/quote]
Tämä sitten tarkoitti kaikkea, ei vain lautasella olevia asioita. Eli jos otat aterialla leipää, niin sitäkin vain puolet entisestä. Jos juot jotain muuta kuin vettä, niin sitäkin vain puolet entisestä, loput korvaat vedellä.
lue varpu tavin maanantaisoturi-kirja. sun ei tarvitse ottaa siitä niitä laihdutusohjeita käyttöösi, mutta saat varmasti muuten apua laihtumiseesi. kirjassa puhutaan nimenomaan ikuisista laihduttajista, meistä, jotka aina aloittavat laihduttamisen ensi maanantaina, huomenna, joulun jälkeen... itseni se ainakin herätti niin, että se seuraava maanantailaihdutus todella tuotti loppujen lopuksi tuloksia.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 09:56"]
Hyvä ihminen, otapa selvää faktoista ja katso tosiasioita silmiin. Kyse ei todellakaan ole pyöreydestä tai lievästä ylipainosta. Painoindeksin mukaan olet sairaalloisen lihava ja riski erilaisiin sairauksiin on iso. On tosi hyvä että aijot tehdä tilanteelle nyt jotain. Itsensä pettäminen kannattaa kuitenkin lopettaa heti. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että olet LIEVÄSTI ylipainoinen?
[/quote]
Opettele lukemaan ennen kuin nolaat itsesi meuhkaamalla. Ap ei puhunut nykytilanteesta.
Olet ihan oikeassa siinä, että syöminen on oleellista verrattuna liikuntaan. Mutta kun saat laihtumisen käyntiin ja muutama kilo on lähtenyt, niin mieti sitä liikuntaakin. Vaikka nyt hyötyliikut, niin liikunnan lisääminen tehostaa laihtumista. Silti päämerkitys on syömisellä.
Itselläni kuitenkin liikunta piti laihtumisen liikkeellä, ainnenvaihdunta pyöri ja liikunta vaikutti myös ruokahaluun niin, että mielitekoja ei ollut niin paljon kuin liikkumattomana. Siksi suosittelen myös liikunnan lisäämistä jossain vaiheessa. Itse otin tavaksi polkea telkkarin edessä joka ilta väh. puoli tuntia. Se meni samalla kun katsoin lempisarjojani. Tuollaisen rutiinin muodostaminen tekee painon vähentämiselle hyvää sitten, kun sinusta siltä tuntuu.
Nro 4, eli samassa tilanteessa oleva, palaa ketjuun. Aamupaino oli 112,8kg. Aamupalaksi GFG-ohjeen mukaan tehty puuro + teelusikallinen öljyä. Gfg:n mukainen lounas ja vähän ylimääräistä kurkkua, paprikaa ja tomaattia odottaa rasiassa ja nyt lähden ulos aurinkoon!
Kirjaa kaikki syömiset Kiloklubiin ainakin ekan kuukauden ajan. Kiloklubi on ilmainen. :) Mulla ainakin auttaa ja pudotettavaa on vielä enemmän kuin sulla.
-jogurtiksi vaihdat esim. kreikkalainen jogurtti 3 rkl + 3 rkl vähärasvainen maitorahka-sekoituksen marjoilla tai hedelmänpaloilla
-banaania max. 1/pvä
-leipää 2-4 palaa korkeintaan päivässä ja valitset yli 10% kuitua sisältäviä leipiä
-keitot ovat kevyitä!
-tee salaatteja iso annos jääkaappiin, siitä on sitten helppo syödä ja kannattaa muistaa lisätä salaattiin proteiinia esim. raejuustoa, kanaa tai tonnikalaa, niin täyttyy vatsakin :)
-melkein kaikkiin ruokiin voi lisätä kasviksia, lihakeitossaki voi olla myös kukkakaalia, parsaa jne, ja vähentää perunan syömistä radikaalisti (max. 1 keskikokoinen/ateria)
-lautasmalli on hyvä apu
-yhtenä päivänä viikossa tai kyläillessä voi syödä jotain hyvääkin, mutta sitten täytyy ryhdistäytyä eikä herkkupäiväkään saa tarkoittaa kaksin käsin karkin ja sipsien vetämistä naamaan, tai muuten kroppa ei siitä ehdi palautua viikossa mitenkään.
TSEMPPIÄ!