Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tomaattimehun juonti lentokoneessa?

Vierailija
28.06.2013 |

Tulin eilen matkoilta ja taas kiinnitin huomiota siihen, kuinka moni tilaa lentokoneessa tomaattimehua. Onko tuo tomaattimehu tosiaankin noin suosittua ihan mehuna, itse olen jotenkin mieltänyt sen vain ruuanlaittoon/bloody maryyn kuuluvana. En muista koskaan tavanneeni ketään, joka juo tomaattimehua (tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että näin olisi!).

Juotko sinä tomaattimehua lentokoneessa/muuten? Mun on pitänyt monesti pyytää sitä, mutta taas se jäi! Ensi kerralla testaan maun varmasti :)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baltian suunnalla tilataan ravintolassa eri lasiin vodkaa ja toiseen tomaattimehua. Mehu vie nopeasti ja tehokkaasti pahan vodkan maun mennessään. Ihan totta!

Vierailija
2/20 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 14:55"]

Baltian suunnalla tilataan ravintolassa eri lasiin vodkaa ja toiseen tomaattimehua. Mehu vie nopeasti ja tehokkaasti pahan vodkan maun mennessään. Ihan totta!

[/quote]

Paha vodkan maku? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat vasta hiljattain tulleet puusta, joten täällä ei ole ehtinyt kehittyä kunnon tomaattimehukulttuuria, joka on sivistyneemmissä maissa ollut jo iät ajat.

Vierailija
4/20 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joskus ostanut huvikseni kotiin tomaattimehua. Maku on ruokaisan "suolainen" - ei muistuta perinteisempiä sokerisia mehuja lainkaan. Voi olla kyseessä myös joku dieettijuttu, kun vältellään sokerisia mehuja.

Vierailija
5/20 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:06"]

Ap kiittää kommenteista. Törmään tähän mehujuttuun jatkuvasti lentäessäni, mutta tosiaan itseltäni on aina syystä tai toisesti jäänyt tomaattimehu tilaamatta. Ensi kerralla (3 viikon päästä seuraava lento Keski-Eurooppaan) testaan mehun!

Mitä muuten tuo V8-mehu on? Ap.

[/quote]

www.v8juice.com/

Vierailija
6/20 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuota v8 saa?

Vierailija
7/20 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastelen asiaa näin ravitsemusterapeutin tiedoilla. Mieheni ja minä nautimme joka aamu lasilliset tomaattimehua. Tätä linjaa jatkamme sitten lentomatkoilla ja itse matkakohteissa. Useimmissa maissa on kaupoista saatavilla hyvänmakuisia tomaattimehuja. Syitä tämän juoman nauttimiseen on terveellisyys. Tomaattimehulla on verisuonitukoksia ehkäisevä vaikutus (lykopeeni). Etenkin kuumissa maissa tarvitaan myös suoloja, joita saa tomaattimehusta. Makutottumus: Pidämme kovasti, sillä emme ole sokeristen juomien ystäviä. Veden ja kivennäisveden ohella tomaattimehu on suosikkimme! :):)

Vierailija
8/20 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattimehu on nr 1 kaikenlaisten prostatavaivojen välttämiseksi, siksi bisnesmiehet sitä suosivat.

Vierailija
9/20 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattimehun suosioon nimenomaan lentokoneessa vaikuttaa osittain myös se, että ihmisen makuaisti  heikkenee 11 kilometrin korkeudessa paineistetussa tilassa. Lentokoneruuissa käytetään siksi paljon enemmän suolaa ja pippuria kuin normaalisti. Viinejen pitää myös olla täyteläisiä ja tanniinisia, esimerkiksi normaalioloissa tuskin tarjottaisiin kanan kanssa syrahia tai cabarnet sauvignonia, kuten lentokoneissa. 

Tomaattimehu on jo omalta maultaan tarpeeksi voimakasta maistuakseen hyvältä koneessa, mutta suola ja pippuri siellä mehussa vielä parantavat makua. Itsekään en normaalisti "maissa" koskaan tilaa tomaattimehua tai bloody maryä, mutta lentokoneessa ne nyt vain maistuvat paremmilta kuin vaikkapa appelsiinimehu tai olut. 

Vierailija
10/20 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juo normaalisti tomaattimehua koskaan, mutta lentokoneessa aina. En tiedä edes miksi, jotenkin se kuuluu siihen kuvioon. Ja lentokoneessa aina muistaa, että täällä saa tomaattimehua.

Vierailija
11/20 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 23:57"]

Tomaattimehun suosioon nimenomaan lentokoneessa vaikuttaa osittain myös se, että ihmisen makuaisti  heikkenee 11 kilometrin korkeudessa paineistetussa tilassa. Lentokoneruuissa käytetään siksi paljon enemmän suolaa ja pippuria kuin normaalisti. Viinejen pitää myös olla täyteläisiä ja tanniinisia, esimerkiksi normaalioloissa tuskin tarjottaisiin kanan kanssa syrahia tai cabarnet sauvignonia, kuten lentokoneissa.

[/quote]

Nyt olis kiva saada linkki johonkin lähteeseen. Tällaista väittämää en nimittäin koskaan ennen ole kuullut. Erityisesti mua kiinnostaisi, millä mekanismilla lentokorkeus vaikuttaa makuaistiin, joka kuitenkin on kemiallinen eikä mekaaninen aisti. 

Vierailija
13/20 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon aika usein lentokoneessa, etenkin jos on vähän nälkä. En tykkää makeista mehuista ja vettäkään en viitsi aina tilata.

Vierailija
14/20 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ennen en ollu tällaiseen ilmiöön törmännyt, mutta viimeksi kun lensin Saksan sisällä ja kone oli täynnä bisnesmies-tyyppisiä ukkoja niin ei voinut olla huomaamatta että järjestäen melkein KAIKKI tilas tomaattimehua ja pyysi vielä suolaa sen kanssa, mitä ihmettä!

Vierailija
15/20 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon aina lentokoneessa tomaattimehua. Mieluummin maustettua (ns. Bloody Mary-mix), aiemmin join tavallista. Juon kotonakin aina tomaattimehua. Miksi? Itse olen pitkälti kasvanut Keski-Euroopassa ja siellä tomaattimehu, kuten USAssakin, kuuluu normaalisti aamiaispöytään. Appelsiinimehu toki myös, mutta, kuten täällä todettiin, se on makeampi. Tomaattimehu käy "aperitiiviksi" nälkäisellekin esim päivällistä odotellessa, kuten lentokoneessa usein on asian laita. Nyt kun asiaa kysyit, ajattelen, että tomaattimehun juominen on "mannermaisempaa". Vähän sama kuin kirsikkatortun syöminen. Mikä on muualla herkku, Suomessa usein "yäk", ihme kyllä.

Suosittelen kokeilemaan laadukasta tomaattimehua. Sitä on valitettavasti Suomen marketeissa harvoin tarjolla.

Ap, tämä oli hauskin keskustelunavaus pitkään aikaan, kiitos.

terveisin perheellinen nainen 38v

Vierailija
16/20 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:30"]

Ikinä ennen en ollu tällaiseen ilmiöön törmännyt, mutta viimeksi kun lensin Saksan sisällä ja kone oli täynnä bisnesmies-tyyppisiä ukkoja niin ei voinut olla huomaamatta että järjestäen melkein KAIKKI tilas tomaattimehua ja pyysi vielä suolaa sen kanssa, mitä ihmettä!

[/quote] Mina pyydan viela Tabascoa! Autossa on melkein aina sixpack tomaattimehua tai V8-mehua jos alkaa verensokeri laskemaan, silla tasoittuu hetkessa.

Taitaa olla kulttuurikysymys, oletteko koskaan nahneet kiinalaisen tai japanilaisen tilaavan maitoa ravintolassa?

t.usalainen

Vierailija
17/20 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää kommenteista. Törmään tähän mehujuttuun jatkuvasti lentäessäni, mutta tosiaan itseltäni on aina syystä tai toisesti jäänyt tomaattimehu tilaamatta. Ensi kerralla (3 viikon päästä seuraava lento Keski-Eurooppaan) testaan mehun!

Mitä muuten tuo V8-mehu on? Ap.

Vierailija
18/20 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En normaalisti juo sitä ikinä, mut ainoan kerran kun olen viimeisen 20 vuoden sisään ollut lentokoneessa, sitä oli pakko maistaa ihan vaan uteliaisuudesta, kun tarjolla oli!

Vierailija
19/20 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi!

Kertokaa nyt joku miksi sitä lentokoneessa juodaan. Itse en ole moiseen törmännyt vaikka lennän usein!

Vierailija
20/20 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pida makeista mehuista. Appelsiinimehu kuuluu aamiaiseen. Tomaattimehusta tai V8-mehusta pidan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi