Lapsen kaveri härnää kissojamme jatkuvasti kiellosta huolimatta, antaisitko tässä tilanteessa osa-aikaisen "porttikiellon" ?
9v poika kyseessä. Harmittaa kun pojallani ei oikein ole muita kavereita mutta tilanne ei oikein voi jatkua näinkään. Tämä poika mm. saattaa nipistää kissoja mahasta tai kyljestä kun nämä ovat umpiunessa. On vetänyt viiksistä kun kissat ovat olleet syömässä ja nostanut kupit kissojen ulottumattomiin. Kerran hellepäivänä poikani kertoi että oli jatkuvasti nostanut kissojen vesikupit kissojen ulottumattomiin vaikka poikani oli nostanut niitä koko ajan takaisin lattialle.
Viimeksi sulki kissan kuljetuslaatikon oven, kun kissa nukkui siellä (tykkäävät nukkua laatikoissaan ovet auki huom.) Pitää väkisin sylissä tätä "lötkömpää" kissaa joka ei raavi tai pure vaikka vääntäisi rusetille. Toinen teki kerran kipeän naarmun käteen, joten tätä ei enää yritäkään ottaa syliin mutta härnää sitten muuten.
Ei mene perille, vaikka olen tiukasti sanonut, että lopettaa tuon. Olisiko tässä tilanteessa esim. viikon-kahden porttikielto paikallaan?
Kommentit (36)
Jos pitää tuommoisen kaverin kanssa leikkiä, niin leikkikööt sen kaverin kotona.
Vai onko kaverin kotona semmoiset olosuhteet ettei siellä voi olla...
En tajua miten ihmiset antavat kiusata eläimiä kodissaan. Toistuvasti! Tuo on todella hälyttävää, itse olisin laittanut kerrasta pihalle. Lisäksi eläimiä rääkkäävä 9v on jo sen verran häiriintynyt että tekisin hänestä myös lastensuojeluilmoituksen jos asian ottaminen esille vanhempien kanssa ei riitä. Ei todella ole kaikki kunnossa. Mikäli oma lapseni kiusaisi tuohon malliin eläimiä minun tietämättäni, toivoisin että hänellekin järjestyisi apua.
Eläin ei ole lelu, olisi pitänyt jo toimia, sovitte nyt että kissaa hoidetaan vaan aikuisen valvonnassa ja muuten annetaan hänelle rauha.
Juttelisin pojan vanhempien kanssa asiasta. En päästäisi kotiin keskenään, vain aikuisten valvonnassa. Näitä kieroon kasvaneita riittää, joissakin perheissä ei "kunnioiteta" elämiä, eikä opeteta miten niiden kanssa käyttäydytään. Koirieni kanssa lenkillä huomasin, kun tälläiset lapset lähestyivät koiria risulla, kepeillä, saattoivat nyhtää heinätuppoja ja niitä viskelivät päälle. Yleensä lapset jotka kunnoittavat koiraa, kysyvät nätisti: "saako niitä silittää", helyyttä on jo äänessä kun malttamatomana silmät kirkaana odottavat lupaa pääsä koiraa silittämään. Lapsissa on isoja eroja.
Vierailija kirjoitti:
antaisin. ja samalla omaani kannustaisin olemaan muiden lasten kanssa
ei niitä muita kavereita välttämättä ole,meidän pihassa ei ole kuin kolme lasta, kaikki eri ikäisiä,yks päiväkodissa,yks lakoulussa ja yks lukiossa. EI ole leikkiseuraa ei.
Nyt kyllä suututtaa, että AP edes kyselee tällaista! Jos kaveri olisi jatkustavasti nipistellyt poikaasi mahasta, repinyt hiuksista ja sulkenut komeroon, miettisitkö ja kyselisitkö AV:lla mielipiteitä siitä, kannattaako antaa pojan kaveerata edelleen, kun ei sillä raukalla ole muita kavereita. Uskomatonta.
Ja jos nyt jäi epäselväksi, niin KYLLÄ porttikielto nulikalle ja yhteydenotto myös pojan vanhempiin, jossa kerrot tilanteen, niin tietävät mistä porttikielto johtuu ja osaavat myös itse kiinnittää huomiota kultumurunsa eläinrääkkäykseen. Porttikiellon on syytä ola jossei nyt ikuinen, niin kuitenkin vähintään vuosi tms., että olis mahdolista henkistä kasvamista tapahtunut, eikä enää olisi uudestaan vaaraa tuolliasesta käytöksestä. Valitettavasti monesti vaan käy niin, että tuollainen "viaton" hännästä veto tms. eskaloituu ajan myötä johonkin todella julmaan. Normaalit lapset pitävät eläimistä, eivätkä tee niille tarkoituksella pahaa.
Selvästi häiriintynyt penska. Haluatko oikeasti, että.lapsesi on tuommoisen kanssa ja saa siltä vaikutteita?
Eläimiä pitää kunnioittaa, ja tämä pitää tolle penskalle tehdä selväksi
Olisin antanut jo aikaa sitten
Ja jutellut sekä lapsen että vanhempiensa kanssa
Tytön kaverin tuli kerran meille pikkusiskonsa kanssa leikkimään ja tämä pikkusisko kiusasi koiraamme. Edes minun tiukat kiellot eivät auttaneet, joten ei tullut uudestaan. Pidän eläimiä kiusaavaa vähän häiriintyneenä.
Pojat leikkikööt keskenään ulkona tästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Tytön kaverin tuli kerran meille pikkusiskonsa kanssa leikkimään ja tämä pikkusisko kiusasi koiraamme. Edes minun tiukat kiellot eivät auttaneet, joten ei tullut uudestaan. Pidän eläimiä kiusaavaa vähän häiriintyneenä.
Pojat leikkikööt keskenään ulkona tästä lähtien.
Lisään, että tämä kiusaaminen ei ollut edes noin pahaa kuin teillä. Meilä on kaksi koiraa ja myös tämä tyttö valitsi kohteekseen sen aremman ja pienemmän.
Kymmenvuotiaalta tuo ei ole enää ollenkaan normaalia käytöstä. Avuttomien eläinten kiusaaminen on paljon vakavampaa kuin jotakuinkin tasavahvojen ikätovereiden. Parin vuoden päästä tuo poika on jo murrosiässä, mitähän silloin tekee? R*iskaa eläimiä tai ihmisiä?
Vakava keskustelu, tietysti lapsen tasoisesti eläinten oikeaoppisesta kohtelusta. Selität,miksi näin ei saa toimia. Lapset eivät välttämättä ymmärrä tekevänsä väärin ja kyseessä saattaa olla jopa erityislapsi. Sanot myös,että niin kauan kuin hän tekee pahaa kissoille,niin hän ei voi vierailla teillä. Myös lapsen vanhempien kanssa vakava keskustelu aiheesta. Luulen,että heistä olisi mukava tietää,mitä heidän lapsensa tekee. Antavat sitten vielä oman kasvatus keskustelun lapselleen. Kyllä tässä on kyse niin vakavasta asiasta (eläinrääkkäys),että aikuisen on puututtava.
Tsemppiä ja toivottavasti muitakin kivoja kamuja löytyisi lapsellesi.
suurtalollinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
antaisin. ja samalla omaani kannustaisin olemaan muiden lasten kanssa
ei niitä muita kavereita välttämättä ole,meidän pihassa ei ole kuin kolme lasta, kaikki eri ikäisiä,yks päiväkodissa,yks lakoulussa ja yks lukiossa. EI ole leikkiseuraa ei.
Miksi pitäisi olla pihapiirissä? Jos olette päättäneet asua jossain perämetsissä missä muita ihmisiä saa huhuilla viikon ilman vastausta niin se on sitten vanhempien tehtävä järjestää leikkiseuraa. Tietenkin se on yksinkertaisempaa jos ei tartte järjestää tapaamisia eriksee eikä kuskailla kakruja ympäriinsä leikkituokioihin. Mutta kuten todettu, oma on valintanne.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen antanut, kun naapurin tyttö ei jättänyt meidän vanhaa koiraa rauhaan, vaikka olin ohjeistanut, että kun koiraa makaa pedilllään niin siihen ei kosketa. Samoin että koiran pedille ei mennä. 2 kertaa meni koiran luo vaikka selkeästi kerrottu niin heitin pihalle.
En voinut ottaa riskiä, että uninen seniili koira näykkäsee, kun herätetään ja muutenkin vi@#€tti se koiraan koskeminen kielloista huolimatta.
Kerroin myös lapsen vanhemmille.
Jatkan vielä omaa aiempaa kommenttiani, että tytön vanhemmat ymmärsivät tilanteen, kun asiallisesti kerroin ja kävivät läpi kotona, että toisten kotona mennään kulloisenkin kodin säännöillä. Eivät siis yhtään hermostuneet, kun fiksusti ilman mitään tunnemyrskyä kävin asian läpi.
Sen verran sairasta settiä että täytyy ihmetellä mikset ole toiminut jo ensimmäisestä kerrasta. Kakara pihalle niskapetsotteella ja vanhemmille tiukkaa palautetta. Onpa lemmikeilläsi käynyt kertakaikkiaan huono tuuri kun joutuivat sinunlaiselle omistajalle joka sallii niiden kiduttamisen ja rääkkäämisen. Ei taida sulle lemmikkieläimen hyvinvointi merkata mitään.
Ei sillä, et näytä lapsestasikaan välittävän. Minä en antaisi omien lasten viettää aikaa tulevan psykopaatin kanssa. Todennäköisesti kiusaa myös lasta joka ei uskalla sulle kertoa koska a) et välitä ja b) ainoo kaveri. Sulla on velvollisuus huolehtia lapsestasi joten ala hoitaa sitä. Ensimmäiseksi poistat kavereista eläinrääkkääjän ja alat aktiivisesti etsiä lapselle parempaa seuraa. Selitykset ettei mukq ole muita kavereita kuulostaa laiskan ihmisen tekosyiltä. Joudut ehkä vähän näkemään vaivaa mutta se nyt vaan kuuluu osana vanhemmuuteen.
Ehdottomasti porttikielto. Vaikuttaa psykopaatilta.