Lapsen kaveri härnää kissojamme jatkuvasti kiellosta huolimatta, antaisitko tässä tilanteessa osa-aikaisen "porttikiellon" ?
9v poika kyseessä. Harmittaa kun pojallani ei oikein ole muita kavereita mutta tilanne ei oikein voi jatkua näinkään. Tämä poika mm. saattaa nipistää kissoja mahasta tai kyljestä kun nämä ovat umpiunessa. On vetänyt viiksistä kun kissat ovat olleet syömässä ja nostanut kupit kissojen ulottumattomiin. Kerran hellepäivänä poikani kertoi että oli jatkuvasti nostanut kissojen vesikupit kissojen ulottumattomiin vaikka poikani oli nostanut niitä koko ajan takaisin lattialle.
Viimeksi sulki kissan kuljetuslaatikon oven, kun kissa nukkui siellä (tykkäävät nukkua laatikoissaan ovet auki huom.) Pitää väkisin sylissä tätä "lötkömpää" kissaa joka ei raavi tai pure vaikka vääntäisi rusetille. Toinen teki kerran kipeän naarmun käteen, joten tätä ei enää yritäkään ottaa syliin mutta härnää sitten muuten.
Ei mene perille, vaikka olen tiukasti sanonut, että lopettaa tuon. Olisiko tässä tilanteessa esim. viikon-kahden porttikielto paikallaan?
Kommentit (36)
Todellakin puhuttelu aikuiselta ja paikalla vain jos aikuisiakin paikalla
Antaisin ikuisen porttikiellon. Rasittava nulikka. Leikkiköön ulkona tai hänen kodissaan.
Semmoinen vuoden porttikielto olisi sopiva ja sitten saisi tulla JOS on järkeä tullut päähän ja lopettanut perseilyn.
Jos joku tekisi noin lemmikilleni, se olisi aivan yhtä paha kuin kiusaisi lastani. Empaattinen ihminen ei kiusaa viattomia eläimiä. Onko muutenkaan asiallinen kaveri? 9-vuotiasta kun ei voi pitää enää tietämättömänä.
Ei osa-aikaista porttikieltoa vaan kokokielto pariksi viikoksi. Kerrot syyn selvästi sekä pojalle että hänen vanhemmilleen. Eläimiä ei kerta kaikkiaan kiusata eikä kiduteta. Jollei poika opi, häntä ei päästetä enää kissojen kotiin.
Kun minä olin tuon ikäinen, naapurissa asui viisilapsinen perhe, jolla ei ollut oikein mitään järjestystä. Meillä oli valtava aidattu piha, kolme lasta ja kolme kilttiä, isoa koiraa. Heti ensimmäisen vierailun jälkeen vanhempani pitivät naapurivanhempien kanssa palaverin, jossa sovittiin, että kummankaan perheen kotiin ja tontille ei mentäisi, mutta muualla saataisiin leikkiä ja riehua sydänten kyllyydestä. Kenellekään ei jäänyt tuosta pahaa sanottavaa.
Nipistäisin poikaa samalla tavoin kun se sitä vähiten odottaa. Kun kotona on jotain herkkua tarjoaisin pojalle mutta kun on ottamassa, nykäisisin korkeammalle.
No etkö voi puhua vakavasti pojalle asiasta ja kertoa ettei voi tulla ellei anna olla kissojen rauhassa.
Vai onko se jotenkin rajoitteinen ettei ymmärrä.
En uskaltaisi jättää lastanikaan tuommoisen seuraan. Kuulostaa 'sairaalta'.
Eläinrääkkäjä. Riski on että myöhemmin myös ihmisrääkkääjä. Sarjamurhaajat esimerkiksi ovat olleet jo lapsena julmia eläimille.
Itse olen antanut, kun naapurin tyttö ei jättänyt meidän vanhaa koiraa rauhaan, vaikka olin ohjeistanut, että kun koiraa makaa pedilllään niin siihen ei kosketa. Samoin että koiran pedille ei mennä. 2 kertaa meni koiran luo vaikka selkeästi kerrottu niin heitin pihalle.
En voinut ottaa riskiä, että uninen seniili koira näykkäsee, kun herätetään ja muutenkin vi@#€tti se koiraan koskeminen kielloista huolimatta.
Kerroin myös lapsen vanhemmille.
Lapsi ei voi tulla kotiinne ennen kuin eläinten kidutus loppuu. Pojalla on vaikeuksia empatian kanssa ja ennen kuin oppii sen kissat eivät voi olla koekaniineina. Voi myös käydä niin että kissalla loppuu hermot ja silloin olet vastuussa jos tekee pojalle jotain. Joten soitto vanhemmille ja tilanteen kuvaus ja pojallesi kerrot myös miksi ei voi käydä enää teillä. Sinulla on vastuu myös lemmikkieläinten suojelusta
Kotinne on myös kissojen koti. Häirikölle porttikielto välittömästi.
Jos ei järkipuhe ja selkeät kiellot auta, niin porttikielto kahdeksi viikoksi. Mutta syy pitää kertoa miksi ei saa enää tulla teille.
Ilmoitaisin myös lapsen vanhemmille päätöksestä.
Ottaisin yhteyttä lapsen vanhempiin (jos ovat ihan normaaleja varmasti kiinnostaa mitä lapsi harrastaa.) Jos ei toimi niin sitten porttikielto. Kannustaisin myös omaa lasta hankkimaan muitakin kavereita, ei kuulosta kovin tasapainoiselta tämä tapaus. Todennäköisesti tulee myöhemmin muitakin ongelmia tällaisen kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eläinrääkkäjä. Riski on että myöhemmin myös ihmisrääkkääjä. Sarjamurhaajat esimerkiksi ovat olleet jo lapsena julmia eläimille.
Kysypä sen vanhemmilta yökasteleeko ja sytytteleekö tulipaloja. Nuo kolme kun muodostavat sen vaarallisen kolmion...
antaisin. ja samalla omaani kannustaisin olemaan muiden lasten kanssa