Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa edes teoriassa mahdollista tilanne, jossa erossa lapset jäävät miehelle ja nainen maksaa tälle elatusapua?

Vierailija
03.08.2020 |

Vai ei?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on mahdollinen. Miksei olisi?

Vierailija
2/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi? Mun veli on ollut jo 12v yh. Lapsen äitiä ei kiinnosta edes nähdä lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista ja viikottain näitä päätöksiä tehdään. Tuttavapiirissä mies löysi 10 vuotta nuoremman ja oletti aloittavansa puhtaalta pöydältä, mutta vaimo päätti ryhtyä toteuttamaan unelmaansa opiskelijana. Mies sai lapset (tai joutui ne ottamaan, miten tahansa) ja se uusi onni nuorikon kanssa päättyi siihen. Exä sen sijaan opiskeli uuden ammatin ja muutti 300 km päähän.

Toisessa tapauksessa nainen vain lähti ja jätti lapset miehelle ilman sen kummempia sopimuksia. Meni myöhemmin uudestaan naimisiin, sai kaksoset ja jätti ne erossa isälle.

Vierailija
4/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käytännössäkin on mahdollista ja kyllä sitä tapahtuu. Itse maksan lasten isälle elatusta, vaikka meillä on vuoroviikot ja lähihuoltajana maksan silti myös kaikki lasten kulut. Tuloni ovat huomattavasti paremmat kuin hänellä ja on lasten etu, että a) heidän isänsä pystyy pitämään heitä luonaan yhtä paljon kuin minä ja b) heidän elintasonsa ei ole siellä täysin erilainen kuin minun luonani.

Vierailija
5/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietenkin on ja ihan tavallistakin. Itsekin tunnen kaksi isää, jotka ovat lastensa lähivanhempia. Lisäksi viikko-viikko -systeemi on kaiketi oikea uusi normaali.

Et taida tuntea paljonkaan perheitä, etenkään eronneita? Ei kannata lukea palstan miesasiamiesten valitusta. Hekään eivät tunne.

Vierailija
6/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä YH-isiä aina ollut, toki vähemmän, mutta kuitenkin.

Vierailija
7/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa se just on käytännössäkin ok ja mahdollista. Vaikea keksiä Pohjoismiaden ulkopuolelta esimerkkiä, jossa näin olisi.

Vierailija
8/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo alkumetreillä erotessa sovittiin, että pyritään tasa-arvoisesti olemaan vanhempia. Ei ollut riitaisa ero meillä.

Vanhempi lapsista meni yläastetta aloittaessa isän luo asumaan, nuorempi jäi silloin minun luokseni kirjoille. Nyt on tämä nuorempikin saavuttanut teini-iän ja puhelee myös että haluaisi kokea isän luona asumisen pelkkien lomien sijaan. Kyllä tuntuu omituiselta ajatukselta tyhjä pesä. Vaikka kaikki hyvin niin silti naisen ei ole jotenkin hyväksyttävää "antaa" lapsia pois. Sukulaisten osalta olen tällaista palautetta saanut jo vanhemmasta lapsestani. Vaikka nuorilla on hyvä isä, jonka kanssa heillä on minusta tahtoessaan oikeus kokea tavallinen arki myös.

Vierailija
9/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa se just on käytännössäkin ok ja mahdollista. Vaikea keksiä Pohjoismiaden ulkopuolelta esimerkkiä, jossa näin olisi.

Hollanti!

Vierailija
10/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollanti!

Onko? Lähde?

Vierailija
11/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin, että lapset on vuotoviikoin kummankin vanhemman luona. Lapsilisät maksetaan isälle ja mä maksan vielä lasten harrastuskulut. Muuten kulut puoliksi. Mä joutuisin maksamaan elatusapua jos mentäisiin oikeuteen. Lapsilisä- ja harrastuskulujärjestely tasaa sitä kyllä. Olen meistä parempituloinen.

Vierailija
12/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen äiti ja etävanhempi. Tosin olen sitä vain paperilla, koska lapset ovat meillä vuoroviikoin eikä elareita makseta.

Vierailija
13/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikin tapausta tiedän, jossa äiti on muuttanut muualle, ja lapsi/lapset jäänyt isälle. Yhdessä tapauksessa taasen isommat lapset päättivät jäädä isälle, pienemmät jäivät äidille (samassa kaupungissa asuvia).

Vierailija
14/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset jää isälle vain jos äiti on kuollut. Näin Suomessa.

Vierailija
15/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Yh-isä joka on myös väsynyt siihen että lasten äiti vaatii lapsia koko ajan itselleen ja pommittaa meitä lasuilla vaikka viranomaiset eivät suostu antamaan lapsi äidilleen koska lasten äidillä ei ole henkisesti kaikki hyvin vaan tämä on hieman pipi.

Vierailija
16/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on ja omassa tuttaviipirissä on tällainen tapaus jo 80-luvulta.

Vierailija
17/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsuuteni meni juuri noin. Jäin erossa isän luokse 11-vuotiaana, eikä ollut mitään vuoroviikkoja vaan äiti katosi kuviosta kokonaan, otti uuden miehen ja perusti uuden perheen ja sai uudet lapset. Kerran vuodessa kävin äidin luona kylässä, sitä luokkaa.

Vierailija
18/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ex mies oli 4 lapsen yh kahdelle naiselle. Meidän yhteisiä lapsia hoiteli 8 vuotta.

Vierailija
19/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti lähti nostelemaan - 80 luvulla ja uuden miehen kanssa teki vielä lapsen.

Viimeeksi näin äidin joskus - 90 luvulla ja vielä - 2000 luvulla lähetteli aina jouluna paska viestejä, miksi en pidä yhteyttä käy sen luona ym.

On jo kuollut.

Vierailija
20/36 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsuuteni meni juuri noin. Jäin erossa isän luokse 11-vuotiaana, eikä ollut mitään vuoroviikkoja vaan äiti katosi kuviosta kokonaan, otti uuden miehen ja perusti uuden perheen ja sai uudet lapset. Kerran vuodessa kävin äidin luona kylässä, sitä luokkaa.

Maksoiko elatusmaksut vai luisti niistä jollakin tekosyyllä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän