Hintojen nousu mutta palkat pysyy samana
Markka-aikana kämppä (kerrostalokolmio pikkukaupungista) maksoi 120 000 markkaa. Yhtiövastike oli 150-170 markkaa. Nyt sama kämppä maksaa 90 000 euroa (450 000 markkaa), yhtiövastike 300 euroa (1500 markkaa).
Tässä ei ole päätä eikä häntää, en halua ostaa mitään, en omistaa mitään, enkä kyllä viitsisi tehdä enää töitäkään, kun ei sillä elä eikä voi mitään hankkia...
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 13:41"]
Suomalainen työ on maksajalle kallista, silti palkansaaja kokee ansionsa liian pieniksi.
Kuka vetää välistä? Taitaa liian suuri osa mennä veroina yms. julkisen sektorin elättämiseen. Pitäisi tehdä reilut leikkaukset, joiden jälkeen ihmisille jäisi omista palkoistaan jotain itselleenkin käytettäväksi. Nyt liian ison osan palkoistamme käyttää hallitus ja eduskunta.
[/quote]
Kuka vetää välistä? Hyvä kysymys. Itse näkisin että pörssiyritysten osingonsaajat vetäävälistä. kansa maksaa ne korkeana ruuan hintana, sähkön hintana ym.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 15:48"]
Markka-aikana kämppä (kerrostalokolmio pikkukaupungista) maksoi 120 000 markkaa. Yhtiövastike oli 150-170 markkaa. Nyt sama kämppä maksaa 90 000 euroa (450 000 markkaa), yhtiövastike 300 euroa (1500 markkaa).
Tässä ei ole päätä eikä häntää, en halua ostaa mitään, en omistaa mitään, enkä kyllä viitsisi tehdä enää töitäkään, kun ei sillä elä eikä voi mitään hankkia...
[/quote]Ehkä tämä johtuu juuri siitä ettei täällä Suomessa tehdä tarpeeksi töitä.
Ei, vaan koko euro on yhtä suurta kusetusta. Kun möin kämppäni markka-aikana, ja sitten tuli euro, ei rahoilla enää saanutkaan ostettua yhtään mitään. Koko asunto hukkui... Miten tässä vielä käy, ihmisillä on itseasiassa miljoonavelat asunnoistaan...
Eikö ketään pelota?
Kaikkialla väitetään ettei hinnat ole nousseet... paskat sanon minä. Hinnat ovat kuusinkertaistuneet. Summa on sama, mutta valuuttamerkki perässä vai eri.
Muistan kun markka-aikaan kahvi maksoi 2 markkaa, nyt ainakin 2 euroa jos ei enemmänkin.
Itselläkin tulee väkisin mieleen, että miksi vaivaudun töihin kun sillä kuppasella palkalla ei saa mitään... no, rupia perseeseen ja pahan mielen.
No onko teidän palkat tosiaan pysyneet samana? Ei ne ole.
Markka-aikana hinnat moninkertaistuivat vuosikymmenessä, eivätkä palkat tosiaankaan nousseet samaa tahtia. Euron aikaan nousu on ollut paljon tasaisempaa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:06"]
[/quote]
No ei se palkka montaa euroa ole noussut ja sen minkä se nousee, niin loput vie verottaja. Kiitos vaan siitä.
t. 4
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 15:59"]
Kaikkialla väitetään ettei hinnat ole nousseet... paskat sanon minä. Hinnat ovat kuusinkertaistuneet. Summa on sama, mutta valuuttamerkki perässä vai eri.
Muistan kun markka-aikaan kahvi maksoi 2 markkaa, nyt ainakin 2 euroa jos ei enemmänkin.
Itselläkin tulee väkisin mieleen, että miksi vaivaudun töihin kun sillä kuppasella palkalla ei saa mitään... no, rupia perseeseen ja pahan mielen.
[/quote]
Niin, meitä kusetetaan. Palkat on aivan surkeat, joillakin onnekkailla toki hyvät, mutta suurin osa suomalaisista elää köyhyysloukussa...
Olen niin kypsä koko yhteiskuntaan, vaikka kuinka yrittää, ikinä pysty mitään omistamaan. Harmittaa, ettei mitään perintöä jää...
Mun palkka oli markka aikana 5500 mk ja nyt sama työ ja sama työaika ja palkka 2500€.
[/quote]
Palkkani on max. 1,5 kertainen kuin silloin kun olin nuori kouluttamaton tyttönen. Silloin palkalla eli, osteli ja matkusteli. Paljonko hinnat ovat nousseet, miettikääpä?
[/quote]
Ennen lääkärit tienas 20 tonnia kuussa (markoissa). Nykyään hoitsut saa ainakin kolme tonnia (euroissa)...
Lisäksi ihmiset kuluttaa paljon enemmän. Ei markka-aikana ollut keskiluokalla uusia autoja, eikä varsinkaan kahta autoa pihassa. Viihde-elektroniikkaa on ihan käsittämättömän paljon enemmän. Puhumattakaan LOMISTA! Suurin osa ei matkustanut minnekään. Ulkona ei syöty myöskään koskaan. Ja juppina pidettiin jos omisti yhdet Levikset - kukaan ei haaveillut jostain LV-laukusta, koska sellaisista ei edes tiedetty!
Että alkakaahan elää taas sitä vuoden 1997 elämää ja katsokaa kuinka jää rahaa taskunpohjalle.
Nyt ei tarvitse puhua kuin euro-ajan sisällä. Meillä nousi vuokra tänä vuonna 4%. Ruuan hinnan ennustetaan kohoavan n. 10%:lla ja sähkön n. 8%.
Nämä ovat kaikki pakollisia kuluja ja syövät leijonan osan 6-henkisen perheen tuloista. Ai ja naurettava palkkani nousi tänä vuonna 1,2%. Että repikää siitä, ostovoima heikkenee vuosi vuodelta.
Jos verrataan markka-ajan hintoja nykyhintoihin, kannattaisi verrata myös palkkoja samalla metodilla.
Kyllä voi sanoa, että lama-aikaan 90-luvulla rahalla sai vielä jotain. Ei sillä, että haluaisin mitän hankkia, en tarvitse tavaraa...
Kaikki maksaa ihan pirusti, talon rakentaminen maksaa jo 200 000 euroa, täällä pohjoisessa valmiin talon saa 250-300 000, etelän hinnat on jotain aivan järjettömiä...
Milloin kupla puhkeaa? Myös vuokra-asuntojen hinnat on karanneet käsistä. Tonnilla saa rupisen kaksion keittokomerolla, miten kukaan voi maksaa markoissa 5000 vuokraa?
Ne jotka ei ole hoitaneet rahaliikennettä markka-aikaan, ei ehkä voi käsittää tätä, itse kun ajattelen vieläkin kaiken markoissa, ja tulen aina ajattelemaan.
Nyt kun rupesin miettimään niin eipä tuo palkkani paljoa ole noussut siitä kun olin 21v ja vasta valmistunut. Silloin sain n.9000mk/kk ja nyt 2000e. Ja kun tosiaan kaikki kulut nousseet, vero% tottakai myöskin niin aikalailla + - 0 on meikäläisen kehitys ollut tulojen suhteen...niin ja työvuosia on melkein 10 kasassa ja peräti 2 kokemuslisääkin jo tuossa liksassa.
Voi vitunvitun vittu://
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:37"]
Nyt kun rupesin miettimään niin eipä tuo palkkani paljoa ole noussut siitä kun olin 21v ja vasta valmistunut. Silloin sain n.9000mk/kk ja nyt 2000e. Ja kun tosiaan kaikki kulut nousseet, vero% tottakai myöskin niin aikalailla + - 0 on meikäläisen kehitys ollut tulojen suhteen...niin ja työvuosia on melkein 10 kasassa ja peräti 2 kokemuslisääkin jo tuossa liksassa.
[/quote]
Kerro palkkasi viidellä, saat markoissa... eli saat 10 000 markkaa. Avatkaa jo muutkin silmänne, maa ajetaan alas, pahoinvointi ja lapsiperheiden ahdinko ja köyhyys lisääntyy, rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy! Kunnon amerikan malliin!
[/quote]
Euron ja markan suhde on liki 6 eli 6 mk on noin 1 euro.
Palkkasi on nyt 2000 euroa eli noin 12 000 markkaa.
12 000 markkaa 33,33 % suurempi kuin 9 000 markkaa.
Palkkasi on siis noussut yli 30 %.
Tuloverotushan on vain keventynyt.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:52"]
[/quote]
Euron ja markan suhde on liki 6 eli 6 mk on noin 1 euro.
Palkkasi on nyt 2000 euroa eli noin 12 000 markkaa.
12 000 markkaa 33,33 % suurempi kuin 9 000 markkaa.
Palkkasi on siis noussut yli 30 %.
[/quote]
Euro on enää viisi markkaa ja laskee koko ajan... päivitä tietosi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:50"]
Ja pakko vielä jatkaa...
Mulla ja mun miehellä on yhteensä käteen jäävät tulot jotain 3300e. Meillä on omistusasunto läheltä keskustaa, yksi auto yms. Ystäväpariskunnalla on suht samat tulot. He halusi ok-talon ja ostivat 190000 talon 35km päästä keskustasta. Heillä kaksi autoa, toinen uusi, josta lainakulut. Toinen vanhempi, kakkosauto. Ajavat kaupunkiin vähintään kerran päivässä. Tämän lisäksi harrastavat, syövät ulkona, käyvät baarissa yms. Ei mikään ihme jos ei rahat riitä. Ei niiden kai kuulukkaan riittää noilla menoilla. Miksi ei voida tyytyä siihen edulliseen kerrostaloasuntoon, ei omaa autoa ellei pakko, edulliset harrastukset yms. Miksi pitää saada kaikkea?
[/quote]
Koska ihmisellä on yksi elämä
[/quote]
Mutta miksi viettää yksi elämä siten, että oikeasti rahat ei riitä sellaiseen rentoon ja tietyllä tasolla huolettomaan perusarkeen, kun raha menee kaikkeen turhaan. Itselleni luo ainakin tiettyä turvaa se, että on rahaa sukanvarressakin ja tiedän, että mihin tulot menevät.
Se, että ei elä yli varojensa ei tarkoita kuitenkaan kuluttamisen lopettamista. Totta kai kuluttaminen pitää talouden rattaat pyörimässä. Liika kuluttaminen yli omien varojen ei ole taloutta edistävää kuluttamista vaan aiheuttaa vääjäämättä ongelmia. Miksi kulutusta ei siirretä kotimaisiin/euroopassa tuotettuihin tuotteisiin ja laatuun vaan ostetaan ulkomailla tuotettua halpispaskaa kaikki nurkat täyteen.
[/quote]
Koska eurooppalaiset tavarat on kalliita. Ihminen yksinkertaisesti haluaa parempaa aina. Jos ei haluaisi niin ihmiskunta ei olisi tässä. Tekniikka varsinkin hyötyy tästä. Jos ihmiset ei koko ajan haluaisi parempaa niin tietokoneiden ja puhelimien tekniikka ei kehittyisi näin nopeasti