Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoin nyt suoraan, mutta nätisti mökkivieraille

Vierailija
13.07.2013 |

Palstan neuvoista rohkaistuneensa sanoin nyt kerrankin aikuisten kesken suoraan, mutta niin nätisti kuin osasin, miksi en halunnut sukulaisperhettä mökille. Meillä on ollut tapana, että eräs perhe tulee muutamaksi päiväksi (kutsuu itsensä ja minä olen ylikiltti lapanen). Heillä on aivan eri vuorokausirytmi kuin meillä ja samoin lastenkasvatusmetodit. Joudun omaa porukkaa hissuttelemaan puolille päivin ja jos laitan esim. omat muksut aamulla uimaan, jotta vieraatt saavat nukkua rauhassa, siitä alkaa tunnin huuto, että miksi he eivät päässeet. No kun... Äh. 

Koetin nyt niin nätisti kuin osasin ja itseironisesti ilmaista, että on niin eri rytmit ja olen tapojeni orja, että jos me vain päiväseltään. Tulos: luuri korvaan ja itkupotkuraivaritekstareita kolme. Hyvin alkoi tämäkin assertiivinen aikakauteni. 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä?

Vierailija
2/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se reagoi juuri noin koska tietää sun olevan kiltti. Nyt se odottaa, että alat hyvitellä ja pyydellä anteeksi... Pidä vaan pääsi. Oma tupa, oma lupa, eikös vaan? =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis miksi helvetissä hissuttelet aamulla jos ne haluaa nukkua pitkään? Eiköhän tuo asia olis ratkennu ihan itsekseenkin, jos vaan olisitte eläneet siellä mökillä ihan omaa elämäänne, ettekä välittäneet vieraiden vuorokausirytmistä?

Vierailija
4/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä meininki! Tsemppiä!

Vierailija
5/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo elää tavallaan vieraat kulkee ajallaan. Toki mitään älämölöä ei tarvitse pitää, mutta jos tekeminen ei häiritse, niin kyllä sitä tehään vaikka vieraat nukuisivat. Vieraiden on kohteliasta noudattaa talon rytmejä. Itse en kyllä kehtaisi vedellä kylässä hirsiä puolille päivin ja vaatia jotain, mutta jotkut näemmä kehtaavat. 

Ei on hyvä vastaus, jos et halua vieraita mökille.

Vierailija
6/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 07:57"]

Palstan neuvoista rohkaistuneensa sanoin nyt kerrankin aikuisten kesken suoraan, mutta niin nätisti kuin osasin, miksi en halunnut sukulaisperhettä mökille. Meillä on ollut tapana, että eräs perhe tulee muutamaksi päiväksi (kutsuu itsensä ja minä olen ylikiltti lapanen). Heillä on aivan eri vuorokausirytmi kuin meillä ja samoin lastenkasvatusmetodit. Joudun omaa porukkaa hissuttelemaan puolille päivin ja jos laitan esim. omat muksut aamulla uimaan, jotta vieraatt saavat nukkua rauhassa, siitä alkaa tunnin huuto, että miksi he eivät päässeet. No kun... Äh. 

Koetin nyt niin nätisti kuin osasin ja itseironisesti ilmaista, että on niin eri rytmit ja olen tapojeni orja, että jos me vain päiväseltään. Tulos: luuri korvaan ja itkupotkuraivaritekstareita kolme. Hyvin alkoi tämäkin assertiivinen aikakauteni. 

[/quote]

no tehty mikä tehty ja assertiivisuus usein tarkoittaa sitä, että ottaa riskin siitä, että kaikki ei miellytä. Valinta on sun.

av-ohjeethan ovat kieltämättä juuri sitä, mitä ap yllä kuvaa. Itse olisin kuitenkin valinnut vähän toisen tavan. Sen sijasta että olisin (millään nättiyden tai tseironian asteella) sanonut mitään, minkä asiasisältö on että " en halua teitä sinne koska te otte hankalia", olisin sanonut, vaan, että "meille ei sovi". Siis jotain, joka on vain ja ainoastaan kiinni meistä itsestämme ja meidän menoistamme ja tarpeistamme: ei ollenkaan siitä, millaisia nuo toiset ovat ja miten he käyttäytyvät. Tai sit ehkä oisin vaan lopettanut sen hissuttelun ja paapomisen jo aikaisemmin ja antanut vieraiden sopeutua siihen, miten meidän mökillä eletään.

Vierailija
7/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä nyt pääsi!

ja jos joku tulee teille vielä, kerro säännöt. Aamulla ylös heti ja melua piisaa. Ruokajutut puoliksi ja pesupulveria paketti. Tai vuokratkoon oman mökin

Vierailija
8/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 07:57"]

[/quote]

Tapu, tapu sulle ap! Esitit asian nätisti ja fiksusti, eipä mennyt perille, joten unohda moiset joutavuudet. Nauttikaa lomastanne perheen kesken ja kutsukaa sellaisia vieraita, joiden seurasta nautitte ja jotka osaavat/haluavat elää vierailunsa ajan isäntäperheen rytmin mukaan. Hyvää kesän jatkoa sinulle ja perheellesi!

Vierailija
9/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökillä eletään omistajan säännöillä 

Vierailija
10/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 08:14"]

Ja siis miksi helvetissä hissuttelet aamulla jos ne haluaa nukkua pitkään? Eiköhän tuo asia olis ratkennu ihan itsekseenkin, jos vaan olisitte eläneet siellä mökillä ihan omaa elämäänne, ettekä välittäneet vieraiden vuorokausirytmistä?

[/quote]

No ap:han sanoi, että vieraille on ongelma, jos tekevätkin sitten jotain kivaa aamulla, kuten että menevät uimaan. Kyllä musta on ihan korrektia huomioida erilaiset vuorokausirytmit.

En vaan ymmärrä, miksi eivät ole voineet keskustella asioista etukäteen. Jos ap:n lapset menee aamulla uimaan, koska ovat heränneet aikaisin, miten siitäkin asiasta saa ongelman?

Itse teen vuorotyötä ja rytmi menee aina kulloisenkin vuoron mukaan. En voi muuttaa sitä yhtäkkiä kyläillessä. Juuri kerroin äitini luona, että en nuku myöhään sen vuoksi, että olen laiska vaan koska tulen töistä kotiin kello 23.45., en voi olla silloin nukkumassa jo kuten "normaalit ihmiset".

Vierailija
11/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vieraista pitäisi olla lähinnä iloa mökin omistajille eikä päinvastoin, että se veetuttaa ja hankaloittaa elämää. On hyvin fiksua nähdä päivisin ja tehdä yökyläilyjä puolin ja toisin vain sellaisten perheiden kanssa, joiden kanssa homma toimii hyvin.

Vierailija
12/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kyllä voi kertoa jo etukäteen edellisenä päivänä uintireissusta aamulla. Ja meillä aamiainen tarjoillaan kun tarjoillaan. 

Vierailija
13/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa. Yleensä erilaisia vuorokausirytmejäkin voi sulassa sovussa sovittaa yhteen, jos vaan sitten se yhdessä vietetty aika on mieluista. Ainahan joustoa tarvitaan puolin tai toisin. Mun olisi vaikea kuvitella, että voisin vaatia, että vieraani nukkuisi ilolla pari päivää 5-6 tuntia yöunia vain sen vuoksi, että oma vuorokausirytmini on erilainen. Toisaalta pitää sitten miettiä, minkä vaatiminen on vieraalta liikaa. Mutta ehkä tässä oli kyse siitä, että ap kokee olevansa tuon vieraansa tossun alla?

Jos olisin ap, ilmottaisin, että haluan keskustella asiat selväksi tai sitten ilmoittaisin, että olen pahoittanut mieleni siitä, kuinka vierailut menevät. Siinäpä sitten toisen osapuolen kyvyt punnitaan, viitsiikö keskustella asiasta ollenkaan ja haluaako sopua. Ap:n pitää pitää tiukka kanta, ei riidellä, mutta ei myöskään myöntyä toisen tahtoon. Toisaalta tyhmää, jos aikuiset ihmiset eivät voi keskustella tällaisista asioista ja selvittää, mitä yhdessäololta toivovat.

Vierailija
14/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti tajua ihmisiä jotka kutsuvat vieraita ja mökki elää omistajan säännöillä. Jättäkää ne vieraat kutsumatta niin ei tarvitse kitistä muiden vuorokausirytmeistä. Käsittämätöntä valitusta...

Vierailija
15/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:55"]

En oikeasti tajua ihmisiä jotka kutsuvat vieraita ja mökki elää omistajan säännöillä. Jättäkää ne vieraat kutsumatta niin ei tarvitse kitistä muiden vuorokausirytmeistä. Käsittämätöntä valitusta...

[/quote]

Jos tuon aloitusviestin olisit lukenut, ap:n tapauksessa sukulaisperhe on kutsunut itse itsensä kylään.

Vierailija
16/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:55"]

[/quote]

tässäkin tapauksessa vieraat olivat itse kutsuneet itsensä

Vierailija
17/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos oikeasti tahtoo olla mökillään vain rauhassa oman lähiporukan/perheen kanssa? Minua ainakin ärsyttäisi suunnattomasti jos meidän mökille tuppautuisi ylipäänsä ketään vieraita, ei se meno sen jälkeen ole samalla lailla rentoa ja vapautunutta kun on väkisin pidettävä jonkinlaista vieraanvaraisuutta ja sosiaalisuutta yllä. Kyllä vieraan on tämä ymmärrettävä.

Vierailija
18/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:44"]

Toisaalta kyllä voi kertoa jo etukäteen edellisenä päivänä uintireissusta aamulla. Ja meillä aamiainen tarjoillaan kun tarjoillaan. 

[/quote]

Meillä, jos ollaan mökillä järven rannalla, ei uimaan menoa suunnitella. Sinne mennään kun lapset haluavat. Jos olisi vieraita, jotka eivät ole heränneet silloin, sitten he jäävät nukkumaan tai heräämään.

En paljoa perustaisi mökkivieraista, jotka eivät kestä, että mökin omistava perhe nauttii mökkeilystään.

Vierailija
19/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asutaan Keski-Euroopassa eikä suomalaiseen mökkihelvettiin ole mitään hinkua. Huomenna taidetaan lähteä Sisiliaan, käristäkää te vaan makkaroitanne ja paskokaa ulkohuusissa :D

Vierailija
20/31 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin lapsen reaktio, itkupotkuraivari kun sanotaan ei. Hassua, että joku aikuinenkin viitsii käyttäytyä noin. Nyt siten vaan kun menette kaupunkiin takas, otat yhteyttä normaalisti ja pyydät kaffelle.