Kipua SEKTION aikana?
Olen joutumassa sektioon ja törmäsin tälläiseen blogikirjoitukseen http://mama-loves-you.blogspot.fi/2013/06/synnytyskertomus-sektio.html#comment-form
Ja olen aivan järkyttynyt! Voiko sektion aikana tuntea KIPUA kun vatsaa leikataan auki? Herranenaika :`( RAUHOITTAKAA MUA :`(
Kommentit (35)
Kaksi sektiota eikä todellakaan sattunut/tuntunut.
Huh, kiitos <3 Et tiedäkään kuinka paljon tuo lause merkitsee! Olen tullut ihan vainoharhaiseksi...
Epäreilua, ettei sektio satu yhtään, tavallinen altiesynnytys sattuu ihan ... julmetusti.
Kaikki eivät saa itse valita, mitä tuleman pitää :(
(p.s. Voithan sanoa, että pelkäät niin paljon, että vaadit sektion. Niinhän jotkut tekevät)
Ja sanottakoon vielä, että jos saisin itse valita, valitsisin ehdottomasti alatiesynnytyksen. Niin haluaisin päästä sen kokeen :( Ehkä vielä joskus <3
No jos sulla on ihan suunniteltu sektio tiedossa, eikä ole hätää saada vauva ulos, niin siellä leikkaussalissa voi kyllä ihan rohkeasti sanoa että sattuu ja siihen löytyy kyllä apu.
Voinen kertoa sinulle nro 5 useamman section kokeneena, että section jälkeinen leikkauskipu on ihan järkyttävää ja se kestää viikkoja. Itse synnyttäisin alakautta jos vielä valita saisin.
9, niin sekin on yksilöllistä kuiten, kaikilla ei tosiaan ole järkyttäviä kipuja monia viikkoja
Sektio itsessään ei sattunut, mutta kun puudutus häipyi, olin järkyttävän kipeä ja sitä kesti pari viikkoa.
Sektion aikana ei sattunut ollenkaan. Pientä paineen tuntua oli, mutta se ei käynyt kipeää. Sektiosta toivuin todella nopeasti ja pienet kivut helpotti panadolilla :)
Kolme sektiota, ei tuntunut kipua leikkauksen aikana eikä sen jälkeen. Ainoastaan sängystä noustessa alussa vähän aristeli. Särkylääkettä tuputettiin, mutten tarvinnut niitä.
Ei sen aikana vaan sen jälkeen.
Ei todellakaan enää koskaan sektiota minulle.
Olisin halunnut sektion nukutuksessa terveydellisistä syistä (puudutusaineongelma). Lääkäri kieltäytyi. Kuulemma ei tervettä jalkaa kipsata siltä varalta, että se saattaa mennä poikki, joten ei myöskään sektiota tehdä nukutuksessa tai mitenkään vaan alatietä on synnytettävä. Tuli siinä sitten komplikaatiota toisensa perään. Lopulta mut vietiin tuskasta kiljuen leikkaussaliin, nukutettiin ja leikattiin. Vietin melkein viikon teholla nukutettuna sen jälkeen, ennen kuin verenvuoto saatiin lakkaamaan. Itse sektiosta ei ole mitään mielikuvaa, ja se haava myöskin sattui vain kolme viikkoa. Jälkivuoto oli vähäistä.
Minulle tehtiin sektio kun vauvan ponnistaminen ulos ei onnistunut. Olin saanut synnytyksen aikana epiduraalin, mutta mielestäni se ei auttanut supistus- ja ponnistuskipuun pajoakaan. Kun sitten sain sektiota varten puudutuksen, kaikki siihen astiset kivut katosivat. Anestesialääkäri kyseli tarkasti, että varmasti olin puutunut kunnolla, ennen kuin leikkaus aloitettiin. En tuntenut leikkauksen aikana mitään kipuja. Leikkauksen jälkeen, kun kipupumppu otettiin pois, haava oli kyllä kipeä pitkään, mutta sen kanssa pärjäsi. Olisin kylläkin todella paljon mieluummin synnyttänyt alateitse kun päästiin ihan viimemetreillekin. Sektio oli minulle siksi pettymys.
Mutta tsemppiä sektioon! Sen ei pitäisi sattua ja jos jotain kipua tunnet niin siitä pitää heti sanoa.
Mulla loppui kiireellisessä sektiossa puudutuksen vaikutus kesken kaiken. Kohtu repesi leikkauksen aikana, ja 30 min. leikkaus vaihtui 3 h leikkaukseksi, eikä kommunikaatio pelannut leikkaavan lääkärin ja anestesiapuolen kanssa. Siinä sitten huusin ja vääntelehdin ensin pitkään kun kolme käsiparia supisti ja paikkaili käsin mun revennyttä kohtua. Eivät ostain syystä tajunneet etten pelleile. Vihdoinkin sitten nukuttivat. Että joo, kyllä niitä voi sattua. Elämäni kauhein ja traumaattisin kokemus. Kauhusta kankeana olen jo nyt kun tiedän että joudun taas sektioon 3 kk päästä.
Meidän poika syntyi elektiivisellä sektiolla ja kaikki meni niin hyvin kuin mennä voi. Leikkauksen aikana ei tuntunut minkäänlaista kipua pikemminkin hassua mylläystä =). Leikkauksen jälkeen ei ollut mitään suurempia kipuja ja olin oikein hyvässä kunnossa.
Eli itse olin tosi tyytyväinen, että homma tapahtui sektiolla =). Tsemppiä sektioon <3.
Mulla on itselläni takana kaksi onnistunutta suunniteltua sektiota, ei tuntunut kipua ja kaikki meni hyvin.
Mutta tunnen kyllä naisen, erään lähisukulaiseni, jonka esikoinen syntyi hätäsektiolla (hänen synnytyksensä oli kaikkinensa ihan kamala kauhutarina) ja hän tunsi kun vatsa leikataan auki. Ilmeisesti puudutus ei ehtinyt tehota tai jostain muusta syystä tunsi sen leikkaamisen. Lopulta tekivät pikaisen päätöksen naisen nukuttamisesta. Hänen synnytyskertomuksensa on pahin mitä olen kuullut mutta hyvin hän lopulta toipui synnytyksestä ja lapsi syntyi lähes terveenä. Sai vielä kaksi lasta suunnitellulla sektiolla ja kaikki meni hyvin.
20/20 Hätäsekstio tehdään aina nukutuksessa, kiireellinen puudutuksessa! Eli ovat tehneet sukulaisellesi kiireellisen sektio.
Hätäsektiossa ei ole aikaa puudutella, uni saadaan nopeammin.
En oo pelkästään järkyttynyt, olen myös shokissa :(
Blogin kirjoittaja siis kertoo, että hän sanoi, että tuntee vielä kipua vatsalla, mutta leikkaus alotettiin ja SATTUI kuulemma ihan mielettömän paljon. :((((