Kipua SEKTION aikana?
Olen joutumassa sektioon ja törmäsin tälläiseen blogikirjoitukseen http://mama-loves-you.blogspot.fi/2013/06/synnytyskertomus-sektio.html#comment-form
Ja olen aivan järkyttynyt! Voiko sektion aikana tuntea KIPUA kun vatsaa leikataan auki? Herranenaika :`( RAUHOITTAKAA MUA :`(
Kommentit (35)
Nukahdin sektion aikana. Aikainen herätys, sain jotain rauhoittavaa/rentouttavaa spinaalin laiton ajaksi, sitten se puudutuksen tuoma lämmin olo -> kanttuvei. En muista edes juuri mitään koko hommasta.
No ei satu pätkääkään, mutta sitten kun se on ohi niin sitten se vasta sattuukin. Ei ole yhtään epäreilua. Olen kummatkin kokenut. Alatiesynnytys ja sektio.
Kyllä minä ainakin tunsin kipua sektion aikana...tai ainakin todella tukalaa ja epämiellyttävää oloa, kiristelyä ja painelua. Erityisesti leikkauksen loppuvaiheessa tunsin pistävää kipua toisella puolella vatsaa, mutten kyennyt edes puhumaan kunnolla, koska leuat tuntuivat jotenkin kankeilta. Muistan myös palelleeni ja tärisseeni koko leikkauksen ajan.
Minua ei sattunut missään vaiheessa. Buranalla minäkin selvisin niistä pienistä jälkikivuista jotka eivät olleet mitään verrattuna alatiesynnytyksen jälkeisiin tuskiin. Jos puudutuksessa synnytät etkä nukutuksessa, voit tarvittaessa pyytää/vaatia/kiljua lisää puudutetta. Minulta ainakin kysyivät aina välillä, että eihän satu.
Älä pelkää, ap, olet varmasti hyvissä käsissä :)
Sektioni ykkösen vaikean asennon vuoksi oli ennakolta suunniteltu. En tuntenut mitään toimenpiteen aikana. Sen jälkeen ei ollut haavakipua tms. Toki leikkauskohtaa piti suihkutella tms hoitaa alkupäivinä. Pystyin hyvin kävelemään, istumaan ja imettämään heti alusta.
Alatiesynnytys kakkosen kanssa oli kivulias, repeämä ja tikkejä. Ja renkaan päällä istuin viikon.
Käynnistetty alatiesynnytys kolmosen kanssa oli vauhdikas, jäin ilman epiduraalia, kivuliaasti revähti peräaukon pukamat tms ponnistusvaiheessa. Jouduin ne leikkauttamaan vuoden kuluttua.
Mulla loppui puudutus kolmannessa sektiossa kesken, kun leikkaus kesti odotettua pidempään kiinnikkeiden takia(takana yksi hätä- ja yksi kiireellinen sektio. Kyllähäm se sattui...mutta nopeasti sain kipulääkettä ja lisää puudutetta.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 18:22"]
Olisin halunnut sektion nukutuksessa terveydellisistä syistä (puudutusaineongelma). Lääkäri kieltäytyi. Kuulemma ei tervettä jalkaa kipsata siltä varalta, että se saattaa mennä poikki, joten ei myöskään sektiota tehdä nukutuksessa tai mitenkään vaan alatietä on synnytettävä. Tuli siinä sitten komplikaatiota toisensa perään. Lopulta mut vietiin tuskasta kiljuen leikkaussaliin, nukutettiin ja leikattiin. Vietin melkein viikon teholla nukutettuna sen jälkeen, ennen kuin verenvuoto saatiin lakkaamaan. Itse sektiosta ei ole mitään mielikuvaa, ja se haava myöskin sattui vain kolme viikkoa. Jälkivuoto oli vähäistä.
[/quote]
Siis otit sektion, miksi? puudutusaineongelman takia?! en ymmärrä, miksi et synnyttänyt?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:01"]
Epäreilua, ettei sektio satu yhtään, tavallinen altiesynnytys sattuu ihan ... julmetusti.
[/quote]
Kummatkaan ei satu julmetusti -_- T: sektio sekä alatiesynnytys takana.
Höpö höpö! Tuon blogin kirjoittaja on varmasti syytänyt ahdasmielistä propagandaansa siksi, ettei salli kuin oman näkemyksensä synnyttämisestä. Mulla myös meni sektio hyvin (ja p---an marjat, ei sillä synnytystavalla ole oikeasti mitään merkitystä mihinkään, mutta lapsen kanssa vietetyllä ajalla on!).
Kipua on leikkauksen jälkeen, mutta ei se ole mitenkään järkyttävää. Ota aluksi kaikki kipulääkkeet joita annetaan ja aloita heti liikkuminen. Nopeammin pääset särkylääkkeistä eroon ja kuntoudut. Kyllä se vähän sattuu, mutta ei mitään yletöntä.
Minulle tehtiin sektio 4,5kk sitten ja ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Kivuliain vaihe oli epiduraalikanyylin paikalleen laitto, eikä sekään oikeastaan sattunut. Tuntui lähinnä epämukavalta. Kun puudutus alkoi toimimaan ja sermi vedettiin eteen niin kaikki oli nopeasti ohi. Siinä juttelin niitä näitä miehen ja anestesialääkärin kanssa. "Tunsin" kyllä kun viilto mahaan tehtiin, mutta se ei missään nimessä sattunut. Sitten alkoikin koko kropan heiluminen kun vauvaa yritettiin saada pihalle (oli kovin kiinni, eikä vielä laskeutunut). Vatsan kiinni kursiminen kesti n. vartin ja en tuntenut MITÄÄN. Seuraavan päivän minulla oli vielä kiputippa ja katetri, mutta siitä seuraavana päivänä kun sain nuo pois olin jo jaloillani ja hoidin itse vauvani alusta loppuun. Buranalla ja pasasetamolilla (noita molempia annetaan nykyään) pärjäsin oikein hyvin. Leikkaushaavassa oli haavakipua, mutta se oli verrattavissa ihan normaaliin haavakipuun, eli alue on kipeä jos siihen koskee, mutta muuten alueella tuntui lähinnä kuumotusta ja kiristystä. Minut leikattiin maanantaina ja torstaina päästiin kotiin (olin ensisynnyttäjä). Ei todellakaan mitenkään traumaattinen kokemus, vaikka itsekkin luin vaikka mitä kauhutarinoita netistä ennakkoon. Onhan toki jotkut kipeämpiä leikkauksen jälkeen, mutta itse pärjäsin oikein hyvin. Jos seuraavaksi saan alateitse synnyttää teen sen kokemuksen takia, mutta sektioonkin suostun taatusti jos lääkärit sitä jälleen suosittelevat.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:34"]
Voinen kertoa sinulle nro 5 useamman section kokeneena, että section jälkeinen leikkauskipu on ihan järkyttävää ja se kestää viikkoja. Itse synnyttäisin alakautta jos vielä valita saisin.
[/quote]Tavallinen hammassärky on paljon järkyttävämpää. t. 2 sektiota kokenut
Minulle tehtiin kiireellinen sektio 2kk sitten, ja yhä olen todella kipeänä ja vahvoilla kipulääkkeillä. Lääkärit sanoo vaan että voi hyvin kestää 3kk kivut ja puoli vuotta että vatsa tuntuu taas omalta. Ihan kiva että toisilla on ollut helppoja sektioita, mutta itse synnyttäisin alakautta mieluummin jos lapsia vielä tulisi.
Mulle on tehty kolme sektiota, joisa viimeisessä puudutus ei toiminut ja tunsin voimakasta kipua koko ajan. Ihan suunniteltu sektio oli, että se siitä "kyllä lääkettä voidaan antaa". No, annettiin mullekin, mut se ei auttanut tippaakaan. Se oli aivan sietämätöntä, kuin vatsa olisi ollut tulessa. Vauvan synnyttyä mut nukutettiin.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 19:33"]
20/20 Hätäsekstio tehdään aina nukutuksessa, kiireellinen puudutuksessa! Eli ovat tehneet sukulaisellesi kiireellisen sektio.
Hätäsektiossa ei ole aikaa puudutella, uni saadaan nopeammin.
[/quote]
Ok, kiitos täsmennyksestä! Olisivat kyllä ko. synnytyksessä saaneet pitää sektion kanssa vielä enemmän kiirettä niin vauva ei olisi ehtinyt vammautua lievästi happivajeen vuoksi.