Jos lapsia halutaan lisää, pitää helpottaa äitinä olemista.
Ennen lapsia saattoi olla kolme tai viisi, nykyään yksi tai ei yhtään. Tottakai syntyvyys sillä tavalla romahtaa. Se on ihan suoraa seurausta siitä, miten rankkaa on olla työssäkäyvä perheenäiti tai yksinhuoltaja. Nykyään naiset ovat koulutettuja ja käyvät töissä, ja hoitovastuu lapsista ja kodista on silti yksin heillä. Äitiyden kulut rasittavat vain naisten työnantajia. Ansionmenetys kotona oloista menee naisen eläkkeestä ja omaisuudesta, ja siitä ettei vakinaisteta. Kellään koulutetulla naisella ei ole enää varaa tehdä viittä lasta, vaikka kuinka haluaisi. Synnytys tehdään edelleen kivun kanssa, vaurioita ei hoideta ja sairaalassa kohdellaan kuin karjaa.
Töiden perässä on muutettu kasvukeskuksiin, eikä turvaverkkoja ole. Pitäisi saada myös joskus illoiksi tai yöksi satunnaista lastenhoitoapua, sekä helpolla kodinhoito- ja siivousapua.
Opiskelua ja äitiyttä on vaikea yhdistää, ja joutuu lykkäämään lapsentekoa ohi parhaiden vuosien. Yliopistoilla pitäisi olla lapsiparkit, ja etäopiskelua pitäisi vielä kehittää.
Jatko-ja lisäopintoja perheellisenä pitäisi paremmin mahdollistaa.
Pienten lasten äideille pitäisi olla mahdollista tehdä lyhennettyä tai osaviikkoa pidemmällekin.
Kesille enemmän puistotätejä ja -ruokailua, kun pikku koululaiset ovat kotona keskenään.
Lisäksi koulutetut naiset eivät löydä kumppania ajoissa, ainakaan sellaista joka suostuu lapsen tekoon. Pitäisi helpottaa vielä entisestään hankkia lapsia yksin ja pärjätä yksinhuoltajina.
Aina osa naisista haluaa lapsia, ja usein monta. Nykyiseltään omat voimavarat vain ei riitä.
Myös isoäidit auttaisivat enemmän, jos ei eläkeikä olisi yhä kauempana ja työelämä viimeiseen asti todella raskasta ja täysipäiväistä. Lastenlasten hoitoa varten pitäisi pystyä lyhentämään päivää.
Kommentit (101)
Jos täytyy tällaisesta valittaa, niin älkää tehkö niitä. Olisitte ihan paskoja äitejä.
Kyllähän Suomessa lastentekoa on helpotettu vaikka miten. Ja jostan syystä moni täälläkin näköjään ajattelee, että on vain äiti ja lapset, isän rooli on unohdettu täysin.
Moni nainen ei halua lasta, koska ei halua synnyttää. Minä en halua lasta, koska saan valita. En ikimaailmassa halua synnyttää (koska Suomessa ei voi valita omaa synnytystapaansa), mutta en myöskään halua mitään riippakiveä loppuiäkseni. Moni muukin ajattelee niin ja syntyvyys on laskenut nimenomaan siksi, että naisen ei ole enää pakko tehdä lapsia. Ja hyvä niin.
Nykyvaatimukset ovat järjettömät. Ja ilmapiiri kyttäävä ja lyttäävä.
Allekirjoitan. Ja nostan vielä omastakin tekstistäsi esiin tuon, että vielä lastenlastenkin hoidon turvaverkotus ja lomitus on isoÄITIEN vastuulla samalla, kun isoisät voivat keskittyä nauttimaan eläkepäivistä. Useampi lapsi tuo useampia lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö yhteiskunnan valita sinulle mies, joka tekee osansa kotitöistä ja jää tarvittaessa vuorollaan kotiin sairastuneen lapsen kanssa? Oma puoliso on tällainen, kuten myös tuttavaperheiden miehet.
Kyllä, kollektiivisesti pitäisi panostaa siihen että pojista kasvaa itsestään ja perheestä vastuuta kantavia miehiä. Mukavaa että sinulla ja tuttavillasi on tällaiset miehet, valitettavasti niitä ei kaikille riitä. Lähipiirin ihan hyvät miehetkään ei kokemukseni mukaan ota lapsista puolikasta vastuusta, heidän naiset ovat niitä jotka ovat lapsia kovasti halunneet ja toistaiseksi sietävät tilannetta. Vähemmän lasta haluava nainen ei sellaisen miehen kanssa lapsitalkoisiin ryhdy.
Itse toivoisin jokaiselle ensimmäistä raskautta vakavasti harkitsevalle parille ilmaista hedelmällisyystarkastusta.
Olen 30v nainen ja yritämme mieheni kanssa esikoista. Olen huomannut viime kuukausien aikana kuinka stressaavaa raskauden yritys on, ja koko hommaa helpottaisi, jos tietäisi "oman kuntonsa". Julkisella puolella käsketään odottaa yli vuosi ennen tutkimuksia, yksityisellä saat maksaa satoja euroja.
Lastenteosta puhutaan kuin se kävisi naps vain. Siitä harvemmin kerrotaan, että on täysin normaalia odotella positiivista raskaustestiä vuosi.
Ehkä pitäisi aloittaa poliittinen keskustelu jälkiabortin laillistamisesta tai tehdä käänteinen pika-adoptio mahdolliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä syntyvyyttä Nigerian tai Angolan tasolle tarvitse saada. Kaksi lasta perheessä tasaisesti kaikissa yhteiskuntaluokissa riittäisi korjaamaan huoltosuhteen, eläkepommin ja pitäisi myös väestönkasvun globaalilla tasolla kurissa.
Tottakai tällä kulutustasolla 7 miljardia on ihan liikaa, mutta yhden lapsen politiikka ei ole sekään pysyvä ratkaisu, kuten Kiina on osoittanut.
Globaalisti kestävä ratkaisu olisi tasaisena pysyvä väestömäärä yhdistettynä tasaisena pysyvään kulutukseen. Tällä hetkellä väestömäärä pysyy valtaosalla alueita vakiona tai laskee. Kulutus per henki kasvaa suurimmassa osassa maailmaa.Pitäisi kannustaa, että korkeasti koulutetut tekisivät kolmannen lapsen. He ovat tulevaisuuden toivo. Valitettavasti matalan älykkyysosamäärän ihmisten ei kannata hankkia kuin yksi, jos sitäkään. Suomi ei hyödy mitään siitä, että heikot lisääntyvät. Määrä ei korvaa laatu. Se yksi älykäs elättää sen heikon lapset, mutta se heikko on talouden mukaan vain lisälasku yhteiskunnalle.
Ei korkea koulutus takaa älykyyttä, kyvykkyyttä tai ylipäätään tuottavuutta. Helpoin ja selkein olisi, että syntyvyys olisi tasaista kaikissa yhteiskuntaluokissa. Se olisi myös tasapuolinen ja myös parannus nykytilanteeseen, joissa alemmat yhteiskuntaluokat saavat enemmän lapsia kuin ylemmät (jos nyt väkisin tuota eugeniikkaa haluat ajaa)
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin jokaiselle ensimmäistä raskautta vakavasti harkitsevalle parille ilmaista hedelmällisyystarkastusta.
Olen 30v nainen ja yritämme mieheni kanssa esikoista. Olen huomannut viime kuukausien aikana kuinka stressaavaa raskauden yritys on, ja koko hommaa helpottaisi, jos tietäisi "oman kuntonsa". Julkisella puolella käsketään odottaa yli vuosi ennen tutkimuksia, yksityisellä saat maksaa satoja euroja.
Lastenteosta puhutaan kuin se kävisi naps vain. Siitä harvemmin kerrotaan, että on täysin normaalia odotella positiivista raskaustestiä vuosi.
Jos ei ole varaa maksaa tutkimuksesta "satoja euroja" (aika isosta asiasta on kyse) niin ehkä on tosiaan syytä odottaa se vuosi ja keskittyä esim. työpaikan hankkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitien pitäisi lyhentää työpäiviä? Missä on isä? Onko lapset ap:n mielestä vain naisten juttu?
Et nähtävästi lukenut aloitusta tai sitten et ymmärtänyt sitä. Niinkuin ap kirjoitti, niin lastenhoito ja kotityöt ovat edelleen suurimmaksi osaksi naisten harteilla. Tutkimusten mukaan Suomessa ei olla yhtä pitkällä tämän asian suhteen kuin esim. muissa Pohjoismaissa. Itse kannatan vanhempainvapaiden jakamista tasaisemmin lakisääteisesti sekä mahdollisuutta tehdä osa-aikatöitä (se ei usein toteudu, vaikka siihen vanhemmilla pitäisi olla mahdollisuus).
Kannattaisiko sitten siirtyä nykyaikaan ja muistaa, että useimmilla lapsilla on isä. Isä voi lyhentää työpäivää, hoitaa sairasta lasta ja pitää perhevapaita. Ai niin, useimmat isät kykenevät jopa tekemään kotitöitäkin.
Tämä on täyttä utopiaa. Todella harva isä käyttää mahdollisuuttaan vanhempain rahakauteenkaan. Katsos kun ei työnantaja ,tykkää, ei voi olla poissa töistä ja ilman iskän palkkaa ei tulla toimeen. Käytännössä monesti jos joku jääkiin muksuaan hoitamaan jättää kumminkin silti kodinhoidon ja muut jutut sille töistä palaavalle mutsille, kun se osaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys helpoksi.
Keisarileikkaus sitä haluaville ilman mitään pelkopolikäyntejä. Itselleni juuri synnyttäminen on se kynnyskysymys
Sekä olisi helppo synnytys? Synnytys ylipäätään on sen äitiyden helpoin osuus.
Mä haluaisin lapsia. Täytän kohta 30 ja olen määräaikaisessa työsuhteessa. Taatusti ei vakinaisteta juuri tämän iän takia. Työnantajalle olen iso riski, kun saattaisin jäädä äitiyslomalle.
Biologinen kello tikittää ja tein niin tai näin, niin sitä "täydellistä" perheenperustamishetkeä tuskin on enää tulossa.
Miksi nykyäidit valittavat että lapset vievät voimat ja ovat rasittavia enemmän kuin mukavia ja kilttejä ja helppoja hoitaa?
Sitä sopii pohtia. Olemme muutaman ikäiseni (n 70v) pohtineet ja muistelleet omaa nuoruutta ja lastemme hoitoa.
Kukaan meistä ei tuntenut et lapset rasittavat. Lapset olivatkin kiltimpiä ennen ja tottelivat vanhempien neuvoja ja ohjauksia. Eikä tarvinnut huutaa tai kurittaa. Muistan itse mm kerran kuoli ruotsinlaivalla viiden alle kouluikäiset lapsen kanssa. Kaksi heistä oli sisareni ja kone omaa. Eikä mitään ongelmaa missään tilanteessa. Lapset tai lastenkasvatus on muuttunut.
Nykyään lapset saavat määrätä mitä syödään ja minne mennään jne. . Miettikääs itse mistä johtuu rasittavuus.
Hyvä aloitus, ap!
On todella pökerryttävää, ettei suomalaisten hyvinvointia ole haluttu edistää. 80-luvulla mies pystyi elättämään perheensä, enkää ei keskimääräisesti pysty. Lapset annetaan suurimmaksi osaksi aikaa muualle, niin että siitä on tehty jopa "varhaiskasvatus" (VaSu).
Järjestelmä jossa naisten hyvinvointi ei ole etusijalla, perustuu siihen, että heistä on haluttu verojen ja korkojen maksajia. Sitä on haluttu jatkaa niin pitkään, kuin mehuja suinkaan irtoaa.
Perustulo olisi ratkaisu tähänkin ongelmaan.
Naisethan itse vaikeuttaa äitinä olemistaan, kun ei voida luopua mistään muusta.
Päinvastoin haalitaan lisää kaikkea.
Duunia, treeniä, harrastuksia, ryhmiä, iltamia.
Pohtii ensin, että haluaako äidiksi vai haluaako minä-minää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyäidit valittavat että lapset vievät voimat ja ovat rasittavia enemmän kuin mukavia ja kilttejä ja helppoja hoitaa?
Sitä sopii pohtia. Olemme muutaman ikäiseni (n 70v) pohtineet ja muistelleet omaa nuoruutta ja lastemme hoitoa.
Kukaan meistä ei tuntenut et lapset rasittavat. Lapset olivatkin kiltimpiä ennen ja tottelivat vanhempien neuvoja ja ohjauksia. Eikä tarvinnut huutaa tai kurittaa. Muistan itse mm kerran kuoli ruotsinlaivalla viiden alle kouluikäiset lapsen kanssa. Kaksi heistä oli sisareni ja kone omaa. Eikä mitään ongelmaa missään tilanteessa. Lapset tai lastenkasvatus on muuttunut.
Nykyään lapset saavat määrätä mitä syödään ja minne mennään jne. . Miettikääs itse mistä johtuu rasittavuus.
Taitaa vaan aika kullata muistot.
Nykyään myös lasten kasvatus on vähemmän yhteisöllistä. Kun lapset törttöilevät, aikuiset eivät vedä yhtä rintamaa vaan joko syyttävät vanhempia tai vesittävät heidät. Sitten on myös nämä tapaukset, joiden lasta ei saa komentaa sivullinen. Toki vanhemman päälle ei saa mennä puhumaan, kun hän hoitaa tilannetta, mutta silloin kun vanhempi ei itse puutu tilanteeseen syystä tai toisesta.
Kun minä olin pienten lasten äiti, niin lapset pystyi tarvittaessa viemään vaikka naapuriin illaksi ja pystyin luottamaan siihen, että lapset hoidettiin hyvin ja kaikilla oli aika sama linja sen suhteen mihin puututaan ja mihin ei. Nykyään kaikilla on oma linja ja lisäksi lapsilla saattaa olla isovanhempia, jotka eivät uskalla kieltää ja rajoittaa ruutuaikaa tai herkkuja. En yhtään ihmettele miksi monet vanhemmat eivät uskalla viedä isovanhempien luo lapsia nykyään.
Ja toisaalta jännittäisi nykypäivänä ottaa naapurinkaan lapsia hoitoon, koska osa vanhemmista (pieni osa toki) ei halua että heidän lapsiaan kielletään kovin herkästi. Esimerkiksi yksi päivä seurasin puistossa (lapsenlapsen kanssa) tilannetta, jossa vanhempi ei puuttunut kun lapsi otti kädestä muilta leluja ja muutenkin kiusasi toisia. Ennen oli ihan todella itsestäänselvyys, että kielletään ja kuka tahansa olisi voinut sanoa ei siinä hiekkalaatikolla lapselle. Siis aivan vieras aikuinenkin olisi voinut kieltää, mutta ei nykyään.
Nykyvanhemmat ovat enemmän yksin ja kasvatustietoa on niin paljon saatavilla, että on varmasti vaikeampaa nykyään hahmottaa milloin lasta kielletään ja milloin ei. Nykyvanhemmalla ei ole sitä riviä muista aikuisista enää tukenaan vanhemmuuteen, sillä ei ole enää selvää milloin puututaan lapsen toimintaan. N. 30v sitten oli aika selvää pääsääntöisesti, milloin on ok kieltää vierastakin lasta.
Ja minäkin sain aikanaan kotiapulaisen kun vauva syntyi ja oli isompia siinä myös pyörimässä! Maailma on muuttunut monella tapaa raskaammaksi vanhemmuuden näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitien pitäisi lyhentää työpäiviä? Missä on isä? Onko lapset ap:n mielestä vain naisten juttu?
Et nähtävästi lukenut aloitusta tai sitten et ymmärtänyt sitä. Niinkuin ap kirjoitti, niin lastenhoito ja kotityöt ovat edelleen suurimmaksi osaksi naisten harteilla. Tutkimusten mukaan Suomessa ei olla yhtä pitkällä tämän asian suhteen kuin esim. muissa Pohjoismaissa. Itse kannatan vanhempainvapaiden jakamista tasaisemmin lakisääteisesti sekä mahdollisuutta tehdä osa-aikatöitä (se ei usein toteudu, vaikka siihen vanhemmilla pitäisi olla mahdollisuus).
Kannattaisiko sitten siirtyä nykyaikaan ja muistaa, että useimmilla lapsilla on isä. Isä voi lyhentää työpäivää, hoitaa sairasta lasta ja pitää perhevapaita. Ai niin, useimmat isät kykenevät jopa tekemään kotitöitäkin.
Tämä on täyttä utopiaa. Todella harva isä käyttää mahdollisuuttaan vanhempain rahakauteenkaan. Katsos kun ei työnantaja ,tykkää, ei voi olla poissa töistä ja ilman iskän palkkaa ei tulla toimeen. Käytännössä monesti jos joku jääkiin muksuaan hoitamaan jättää kumminkin silti kodinhoidon ja muut jutut sille töistä palaavalle mutsille, kun se osaa paremmin.
Tämä. Ärsyttää tuo ”kyllä isäkin voi” voi, mutta kun EI TEE. Se ei auta, jos ei tee.
Enpä tiedä. Vaikka lapsen saaminen tarkoittaisi sitä, että saan kuukausittain 2000€, ilmaisen kodin- ja lastenhoitajan sekä ilmaiset lastentarvikkeet, niin en silti hankkisi lasta. Koska en halua. Tosi monella se syy lapsettomuuteen on juurikin se, ettei haluta lapsia. Tätä ei voi millään toimeenpiteillä korjata, sillä se ei ole vika eikä ongelma. Tietenkin pitää antaa mahdollisimman paljon tukea niille, jotka lapsia ovat saaneet tai haluaisivat saada, mutta resurssipuute on esteenä. Hedelmöityshoitoja taas ei kuuluisi verorahoilla maksaa, saisivat mennä omasta pussista.