Suomessa ei varmaan kohta saa sanoa uskovansa Jumalaan
ilman että vähintään leimataan hulluksi. Mutta näinhän nämä lopun ajan uskovien vainot ovat askel askeleelta toteutumassa.
Kommentit (43)
No joo... Minun elinaikanani "hulluina" on pidetty muun muassa
- uskovaisia (aina välillä trendistä riippuen)
- Neuvostoliitto-kriitikoita (80-luku)
- kommunismia vielä Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen kannattavia (90-2000-luku)
- transsukupuolisia ja homoja (80-90-luku)
- homoavioliittojen vastustajia (2010-luku).
Vaikka homous on nykyään hyväksyttyä, suorastaan suotavaa, oli se vielä 1980-luvulla sairausluokituksessa meillä Suomessakin.
Lait ja trendit muuttuvat niin äkkiä ja jopa täysin päinvastaisiksi (kiitos Salkkareiden ja muiden tv-sarjojen), että niiden varaan on aika vaikea rakentaa elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:30"]
Ei pelkkä uskossa oleminen hullun leimaa anna, se annetaan vasta kun "uskovainen" julistaa itsensä muita paremmaksi, haukkuu muita, pilkkaa muiden elämänkatsomuksia/uskontoja ja julistaa kaikkien muiden joutuvan kadotukseen. Jos taas uskovainen osaa kunnioittaa muita ja saa ihmiset tuntemaan rauhaa lähellään, häntä kannustetaan pitämään uskonsa eikä todellakaan leimata hulluksi. Joten ihan oma valintanne se on, silmä silmästä ja sillai. "Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?"
[/quote]
Olisikin noin, mutta ei se valitettavasti ole. Luepa näitä keskustelupalstoja esimerkikisi, niin saat hyvän vihin siitä miten ihmisiin suhtaudutaan. Ei tarvi kun sanoa ihan mitä tahansa, minkä joku voi kääntää mielensä mukaan ja siinä sitä ollaan.. (oli totuus mikä hyvänsä)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:50"]
Uskon Jumalaan täysillä. Uskon myös Jumalaan maailmakaikkeuden Luojana. Mutta en usko Raamattuun kirjaimellisesti, esim. että maailma olisi luotu 6 päivässä. Luomiskertomus on runollinen uskontunnustus Luojaan. Minusta on älytöntä nostaa evoluutioteoria keskiöön uskonasioissa. Tieteellä on oma tehtävänsä tutkia maailmakaikkeuden syntyprosessia. Tieteenhän ei tarvitse ottaa mitään kantaa Jumalaan.
Ja voi Päivi Räsänen, mitä vahinkoa taas teet kirkolle! Ylhäältäpäin tiukka oikeassaoleminen ei saa ketään puolelleen. Sellainen asenne vain kärjistää, ei rakenna yhteyttä.
On paljon hiljaisia, nöyriä Jumalaa uskovia, joiden ei tarvitse nousta toisten yläpuolelle laatimaan tiukkoja karsinoita muiden elämään. Omalla uskollaan ja ylemmyydellään ja kirjaimellisella raamatuntulkinnallaan elämöivät fundamentalistit karkoittavat ihmisiä kauemmaksi Jumalasta ja kirkosta. Suren sitä.
[/quote]
Tällaiset uskovat on minusta yleensä mukavia ihmisiä, tai ainakaan heidän uskovaisuutensa, jos sen minulle ikinä kertovat, ei millään lailla vaikuta mielipiteeseeni heistä.
t. vastaaja 5.
[/quote]
Minä en pistä paljoa arvoa sille, kun toinen uskovainen haukkuu toista kuvitellessaan mielistelevänsä kolmatta. Tottakai se jota mielistellään pitää tuota arvossa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:56"]
Ei pelkkä uskossa oleminen hullun leimaa anna, se annetaan vasta kun "uskovainen" julistaa itsensä muita paremmaksi, haukkuu muita, pilkkaa muiden elämänkatsomuksia/uskontoja ja julistaa kaikkien muiden joutuvan kadotukseen. Jos taas uskovainen osaa kunnioittaa muita ja saa ihmiset tuntemaan rauhaa lähellään, häntä kannustetaan pitämään uskonsa eikä todellakaan leimata hulluksi. Joten ihan oma valintanne se on, silmä silmästä ja sillai. "Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?"
[/quote]
Olisikin noin, mutta ei se valitettavasti ole. Luepa näitä keskustelupalstoja esimerkikisi, niin saat hyvän vihin siitä miten ihmisiin suhtaudutaan. Ei tarvi kun sanoa ihan mitä tahansa, minkä joku voi kääntää mielensä mukaan ja siinä sitä ollaan.. (oli totuus mikä hyvänsä)
[/quote]
Siksipä vietänkin aikaa suhteellisen vähän palstoilla ja olen oikeasti tekemisissä ihmisten kanssa. Ja siellä "oikeassa elämässä" olen huomannut että jos osaa kunnioittaa muita, alkavat ne muutkin kunnioittaa sinua. Tietysti aina välillä törmää henkilöön joka ei osaa kunnioittaa mitään, ja jostain syystä he ovat aina suunapäänä väheksymässä kaikkea heidän elämästään poikkeavaa.
Minä en vastusta tai nosta älämölöä kuten joku tuolla tulkitsi ellei toinen yritä polkea minua ylemmyydentunnollaan, olen monet kerrat usean eri uskossa olevan kanssa keskustellut pitkään ja kaikki he ovat sanoneet että ovat saaneet minulta vahvistusta uskoonsa. Minä vain satun olemaan sellainen ihminen joka vastaa samalla mitalla; jos minulle puhutaan rauhallisesti ja perustellen, kuuntelen ja keskustelen takaisin, kun taas jos minulle tullaan riehumaan uskonnosta/vaatemaustani/imetyksestä/tyttövauvan vihreästä paidasta niin ei tarvitse ihmetellä kun sanon samalla mitalla takaisin. Eriävän mielipiteen voi esittää keskustelemalla rauhallisesti tai sitten julistamalla olevansa "ainoassa oikeassa totuudessa", vaikkapa siitä voiko tyttövauva pitää vihreää paitaa vai ei.
Ja minäkin suren sitä että (hiljaiset) uskovaiset kärsivät "uskovaisista" joilla on kusi kihahtanut päähän omasta erinomaisuudestaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:55"]
No joo... Minun elinaikanani "hulluina" on pidetty muun muassa
- uskovaisia (aina välillä trendistä riippuen)
- Neuvostoliitto-kriitikoita (80-luku)
- kommunismia vielä Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen kannattavia (90-2000-luku)
- transsukupuolisia ja homoja (80-90-luku)
- homoavioliittojen vastustajia (2010-luku).
Vaikka homous on nykyään hyväksyttyä, suorastaan suotavaa, oli se vielä 1980-luvulla sairausluokituksessa meillä Suomessakin.
Lait ja trendit muuttuvat niin äkkiä ja jopa täysin päinvastaisiksi (kiitos Salkkareiden ja muiden tv-sarjojen), että niiden varaan on aika vaikea rakentaa elämäänsä.
[/quote]
Kummallista muuten että näm "suvaitsevaiset" eivät uskalla arvostella islamia.
Minä inhoan kaikkia fundamentalisteja uskonnosta riippumatta. Ihan sama, ketä jumalakseen kutsuvat.
Oikein mainio kehityssuunta. En tykkää katsella saati kuunnella avoimia uskovaisia. Siinähän uskovat, kunhan pitävät asiasta naamansa kiinni.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:56"]
[/quote]
[/quote]
Siksipä vietänkin aikaa suhteellisen vähän palstoilla ja olen oikeasti tekemisissä ihmisten kanssa. Ja siellä "oikeassa elämässä" olen huomannut että jos osaa kunnioittaa muita, alkavat ne muutkin kunnioittaa sinua. Tietysti aina välillä törmää henkilöön joka ei osaa kunnioittaa mitään, ja jostain syystä he ovat aina suunapäänä väheksymässä kaikkea heidän elämästään poikkeavaa.
Minä en vastusta tai nosta älämölöä kuten joku tuolla tulkitsi ellei toinen yritä polkea minua ylemmyydentunnollaan, olen monet kerrat usean eri uskossa olevan kanssa keskustellut pitkään ja kaikki he ovat sanoneet että ovat saaneet minulta vahvistusta uskoonsa. Minä vain satun olemaan sellainen ihminen joka vastaa samalla mitalla; jos minulle puhutaan rauhallisesti ja perustellen, kuuntelen ja keskustelen takaisin, kun taas jos minulle tullaan riehumaan uskonnosta/vaatemaustani/imetyksestä/tyttövauvan vihreästä paidasta niin ei tarvitse ihmetellä kun sanon samalla mitalla takaisin. Eriävän mielipiteen voi esittää keskustelemalla rauhallisesti tai sitten julistamalla olevansa "ainoassa oikeassa totuudessa", vaikkapa siitä voiko tyttövauva pitää vihreää paitaa vai ei.
Ja minäkin suren sitä että (hiljaiset) uskovaiset kärsivät "uskovaisista" joilla on kusi kihahtanut päähän omasta erinomaisuudestaan.
[/quote]
No hyvä, että itse pystyt suhtautumaan noin. Mutta on mielestäni aika naiivia väittää että uskovaisten leimautuminen on täysin kiinni hänen omasta toiminnastaan. Ei se näin ole. On huomattavan paljon ihmisiä, joita uskovaiset ärsyttää ihan vaan olemassaolollaan. Ihan kuin rasisteja vaan sattuu ärsyttämään eri rotuiset.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 23:55"]
Oikein mainio kehityssuunta. En tykkää katsella saati kuunnella avoimia uskovaisia. Siinähän uskovat, kunhan pitävät asiasta naamansa kiinni.
[/quote]
Varo vaan ettei tollanen mielipidevapauden rajoittaminen osu sitten omalle kohdallesi joskus...
Tässä on kuule sulla hommat päin vittua sen verran että päivi räsänen ajaa nimen omaa samaa paskaa ku sun jumalas että joko uskot molempii tai et kumpaakaan
Uskonto nyt on täyttä sontaa ei missää päätä eikä häntää ei kukaan tosissaan jumalaan usko.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 23:55"]
[/quote]
Varo vaan ettei tollanen mielipidevapauden rajoittaminen osu sitten omalle kohdallesi joskus...
[/quote]
En ole tuo jolle vastaat mutta samaa harkintaa suosittelen teille uskovaisillekin Kuka tietää vaikka seuraava sisäministeri olisi sitä mieltä että uskovaisuus on kipu ja psykososiaalisen kehityksen häiriö ja että uskovia saa syrjiä lainvastaisesti jos siltä tuntuu. Turha on sitten itkeä..
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:23"]
Uskokaa ihan rauhassa. Kunhan ette vaadi, että teidän henkilökohtaiset arvonne ja teidän jumalanne sana (= ihmisten, homo sapiensien, melkein 2000 vuotta kirjoittama kirja) nostetaan ylimmiksi säännöiksi tässä yhteiskunnassa.
[/quote]
Kyllä minä itse asiassa haluan, että Raamatun etiikka on edelleenkin lainsäädäntömme perusta, niinkuin se on ennenkin ollut. Siksi äänestän ehdokkaita, jotka ovat valmiita tätä asiaa ajamaan.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 00:27"]
Uskokaa ihan rauhassa. Kunhan ette vaadi, että teidän henkilökohtaiset arvonne ja teidän jumalanne sana (= ihmisten, homo sapiensien, melkein 2000 vuotta kirjoittama kirja) nostetaan ylimmiksi säännöiksi tässä yhteiskunnassa.
[/quote]
Kyllä minä itse asiassa haluan, että Raamatun etiikka on edelleenkin lainsäädäntömme perusta, niinkuin se on ennenkin ollut. Siksi äänestän ehdokkaita, jotka ovat valmiita tätä asiaa ajamaan.
[/quote]
Haluat siis esim. kieltää avioerot? Ja naisten äänioikeuden (nainen vaietkoon seurakunnassa, vai miten se raamatun ohje meni)? Ja kenties haluat ottaa lainsäädännön suoraan vanhasta testamentista, joka sallii orjien pidon ja raa'at kuolemanrangaistukset mitä ihmeellisimmistä rikkeistä?
Minusta on ainoastaan hyvä kehityssuunta, että maallinen lainsäädäntö on erotettu uskonnollisista tulkinnoista. Minulla ei ole mitään uskovaisia ihmisiä vastaan, kunhan eivät edellytä ateisteja tai muihin uskontokuntiin kuuluvia elämään omien uskonnollisten sääntöjensä mukaisesti.
Suomessa on todennäköisesti pian enemmän hartaita islamilaisia kuin hartaita luterilaisia (tapakristittyjä ei lasketa). Pitäisikö silloin ottaa käyttöön sharia-laki?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 00:27"]
[/quote]
[/quote]
Vitun hullu.
Minä uskon Jumalaan ja pidän Raamattua pyhänä kirjana. Siksipä pyrin kohtelemaan muita ihmisiä aina kunnioittavasti ja rakastamaan lähimmäisiäni. En hyväksy minkäänlaista väkivaltaa, niin fyysistä kuin henkistäkään. Näen jokaisen ihmisen yhtä arvokkaana, Jumalan luomistyönä. Tiedostan olevani syntinen, enkä ole ketään parempi tai onnistuneempi omassa elämässäni. Kuitenkin tiedän, että yksin Jumalan armosta, Jeesuksen Kristuksen tähden, minäkin saan kaikki pahat tekoni ja ajatukset anteeksi. Jokainen saa. Joh. 3:16.
Tälläinen on minun uskontoni.
Välillä minusta tuntuu että se on päinvastoin. Uskovaiset Räsäsen johdolla ovat tuputtamassa omaa uskontoaan muille piittamatta perustuslaissa olevasta uskonvapaudesta. Laitkin pitäis perustaa Raamattuun, ei se mitään vaikkei kansa usko, riittää että yksi puolue ministerinsä johdolla on löytänyt oikean uskon ja haluaa sen levittää ihan jokaiselle. Joku uskonvapaus on aika pieni sen rinnalla.
Ja kun ei saada sitä omaa uskoa kaikkien uskonnoksi niin ollaan marttyyreja ja aletaan huutaa että kohta ei uskalla sanoa olevansa kristitty. Meitä niin vainotaan ja kiusataan. Eihän me mitään olla tehty, mehän vaan tiedetään TOTUUS ja muut on vääräuskoisia. Yritetään pelastaa teitä, mutta kun ette usko, ettekä suostu elämään meidän säännöillä (jotka on ne ainoa oikeat).
Olkaa uskovaisia ja noudattaa Raamattua, mutta antakaa muillekin sama oikeus. Älkää yrittäkö väkisin saada sitä Raamattuanne lakikirjan paikalle. Pitäkää ne kaksi kirjaa erillään. Ei se ole liikaa vaadittu. Eikä se tee teistä marttyyreja eikä sorrettuja.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 01:43"]
Välillä minusta tuntuu että se on päinvastoin. Uskovaiset Räsäsen johdolla ovat tuputtamassa omaa uskontoaan muille piittamatta perustuslaissa olevasta uskonvapaudesta. Laitkin pitäis perustaa Raamattuun, ei se mitään vaikkei kansa usko, riittää että yksi puolue ministerinsä johdolla on löytänyt oikean uskon ja haluaa sen levittää ihan jokaiselle. Joku uskonvapaus on aika pieni sen rinnalla.
[/quote]
Moniko teistä oli pakotettu sinne Kansanlähetyksen kesäpäiville jossa Räsänen puhui? Vai pakottiko Räsänen kuuntelemaan sen puhe CD:n?
Onneksi Turun piispa Kaarlo Kalliala hyväksyy Päivi Räsäsen puheet eikä näe niissä mitään väärää. http://yle.fi/uutiset/kirkko_ei_tuomitse_paivi_rasasen_raamattu-kommentteja/6727907
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:50"]
Uskon Jumalaan täysillä. Uskon myös Jumalaan maailmakaikkeuden Luojana. Mutta en usko Raamattuun kirjaimellisesti, esim. että maailma olisi luotu 6 päivässä. Luomiskertomus on runollinen uskontunnustus Luojaan. Minusta on älytöntä nostaa evoluutioteoria keskiöön uskonasioissa. Tieteellä on oma tehtävänsä tutkia maailmakaikkeuden syntyprosessia. Tieteenhän ei tarvitse ottaa mitään kantaa Jumalaan.
Ja voi Päivi Räsänen, mitä vahinkoa taas teet kirkolle! Ylhäältäpäin tiukka oikeassaoleminen ei saa ketään puolelleen. Sellainen asenne vain kärjistää, ei rakenna yhteyttä.
On paljon hiljaisia, nöyriä Jumalaa uskovia, joiden ei tarvitse nousta toisten yläpuolelle laatimaan tiukkoja karsinoita muiden elämään. Omalla uskollaan ja ylemmyydellään ja kirjaimellisella raamatuntulkinnallaan elämöivät fundamentalistit karkoittavat ihmisiä kauemmaksi Jumalasta ja kirkosta. Suren sitä.
[/quote]
Tällaiset uskovat on minusta yleensä mukavia ihmisiä, tai ainakaan heidän uskovaisuutensa, jos sen minulle ikinä kertovat, ei millään lailla vaikuta mielipiteeseeni heistä.
t. vastaaja 5.