Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vauvalle päälle hautajaisiin?

Vierailija
09.07.2013 |

Selkeyden vuoksi: lapsi on tulossa vieraaksi.
Onko lapsille ns. pukukoodia? Tiedän, ettei mitään räikeää tai isokuvioista, mutta mitä sitten?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaakko imettää kirkossa`?

Vierailija
22/31 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten kohdalla ei ns. pukukoodia ole. Usein vanhemmat ihmiset tykkäävät vain hyvää jos hautajaisissa on lapsilla raikkaat värit yllä. En tarkoita riemunkirjavaa, vaan muistutusta siitä että elämä jatkuu lastenkin kautta.

Jos otat vauvan mukaan kirkkoonkin, niin muistathan poistua jos vauva alkaa kiukkuamaan tai itkemään.

Ja jos olet ihan lähiomainen, pyydä vaikka tuttavaasi siunauksen ajaksi katsomaan vauvaa. Jos itket kovasti, vauvakin saattaa ahdistua ja herätä sekä alkaa itkemään. Itse muistotilaisuudessa on sit taas jo sen verran hälinää ettei vauvan itkukaan siellä paljon haittaa.

Otan osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 23:06"]

Meinaakko imettää kirkossa`?

[/quote]

miten se nyt tähän liittyy mitenkään?

Vierailija
24/31 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vauvat kuuluvat hautajaisiin ihan siinä missä kaikki muutkin. Hautajaisissa muutkin itkevät, joten miksi vauvan itku on jotenkin pahempi asia? Toki jos se on sellaista, ettei papin puhe kuulu, niin eri asia, mutta muuten..

Omalla vauvallani oli 9kk iässä sukulaisen hautajaisissa pitkähihainen farkkumekko ja valkoiset sukkahousut. Mustia mekkoja ei tosiaan löytynyt mistään.

Vierailija
25/31 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalla on varmaankin maan konservatiivisin hautajaisetiketti. Pienelle vauvalle kuuluu sen mukaan laittaa päälle valkoista ja isommalle lapselle tummaa tai mustaa.

Vierailija
26/31 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pikkulapsen pukeutuminen ei minustakaan ole niin tarkkaa, kunhan ei mitään kirkkaita värejä ole.

Meillä oli tosi iso ongelma löytää taannoin yksivuotiaalle tytölle hautajaisiin kelpaavia vaatteita. Pelkkää pinkkiä ja muuta vaaleaa löytyi kyllä vaikka millä mitalla. Viimein löytyi Halpahallista tumman lila juhlamekko ja minä olisin voinut itkeä helpotuksesta. Stressasi tuo pukeutuminen nimittäin tosi paljon ja kun oli vielä miehen suvusta kyse niin en tiennyt, kuinka tarkkoja he ovat vaatetuksen kanssa. Jos en olisi löytänyt tuota mekkoa niin lapsella olisi ollut päällä kukkamekko (hillityn värinen sellainen tosin).

Meidän tapauksessa oli muuten suvun pyyntö, että lapsi tulisi mukaan. Vainaja (tytön isoisoäiti) ei ollut tavannut häntä kuin muutaman kerran mutta muu suku koki kovin tärkeäksi, että suvun nuorin on myös paikalla. Ihan nätisti hän oli vaikka paikallaan oli paikottain vähän hankalaa mutta lahjoin (hyi minua) lasta maissinaksuilla. Itkukin alkoi vasta siinä vaiheessa kun isä alkoi itkeä. Myötätuntoitkua siis.

Vierailija
27/31 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 22:52"]

Olen kuullut, että alle vuoden ikäisille pitäisi hautajaisiin etiketin mukaan pukea valkoista. En tiedä, onko totta. Omallani oli tummansininen velourpotkupuku jossa valkoiset pitsikaulukset (poika, alle puoli vuotta). Kyllä niitä siistejä ja asiallisia vaatteita onneksi löytyy.

[/quote]

Olen ymmärtänyt samoin, että etiketin mukaan vauva puettaisiin hautajaisiin valkoiseen.

Vierailija
28/31 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 23:59"]

Olen ymmärtänyt samoin, että etiketin mukaan vauva puettaisiin hautajaisiin valkoiseen.

[/quote]

Juu, näin on. Meillä vähän alta kaksivuotiaalla oli kesähautajaisissa valkoinen hihaton mekko, jonka kanssa oli varattu myös valkoinen neuletakki. Olen joskus nähnyt vauvalla hautajaisissa kokomustaa, ja vähän karultahan se näyttää. Jos lapseni olisi poika, olisin tosin hankkinut varmaan valkoisen paidan ja sen kanssa tummat/harmaat housut.  

Vierailija
29/31 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, mistä kannattaa käydä kattelemassa valkeaa bodya. Kyseessä on lähiomaisen hautajaiset ja kuten aiemmin mainitsin, niin en voi jättää lastani hoitoon, koska kaikki lapsen tutut ovat hautajaisissa ja matkustamme pitkän matkan päästäksemme sinne. Eikä kukaan, edes vainajan avopuoliso, ole erikseen esittänyt etten saisi lasta tuoda paikalle. 

Olen lapseni kanssa ollut parissa kirkkotapahtumassa ja olen varautunut molemmilla kerroilla viemään hänet ulos, jos alkaa itkemään. Lapsi on kyllä rauhallinen, eikä ongelmia ole tullut, mutta aina on hyvä varautua. -ap

Vierailija
30/31 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 22:52"]

Olen kuullut, että alle vuoden ikäisille pitäisi hautajaisiin etiketin mukaan pukea valkoista. En tiedä, onko totta. Omallani oli tummansininen velourpotkupuku jossa valkoiset pitsikaulukset (poika, alle puoli vuotta). Kyllä niitä siistejä ja asiallisia vaatteita onneksi löytyy.

[/quote]

Ei se johdu varsinaisesti etiketistä, vaan alle 1-vuotiailla sielu on vielä niin heikosti kiinni kehossa, että se saattaa lähteä seuraamaan vainajan sielua tuonpuoleiseen, kun vainajaa siunataan. Valkoinen väri suojelee tältä. Erään kaverin kaverin tytär kuoli hautajaisissa, koska hänet oli puettu tummiin vaatteisiin.

Vierailija
31/31 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma mummini kuoli, äitini oikein pyysi, että ottaisin vauvankin mukaan hautajaisiin. Tuo kuulema iloa sinne surun keskelle ja auttaa näkemään, että elämä jatkuu. Vauva oli siis mukana, oikein hyvin käyttäytyi :) En enää muista mitä oli päällä, tuskin kukaan siihen ihmeemmin kiinnitti huomiota. Luultavasti jotkut tummat velourhousut ja perusbody.