Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metsät täynnä ilmaista ruokaa - miksi vain hyväosaiset hyödyntävät?

Vierailija
01.08.2020 |

Otsikko on tietysti liioittelua, mutta olen epätieteellisellä oman tuttavapiirin otannalla alkanut asiaa miettiä.

Nyt on erinomainen marja- ja sieni, Facebookini on täynnä kuvia kerätyistä marjoista ja sienistä, mutta oikeastaan vain hyväosaisilta kaveriltani. Töissä olevat, hyvin toimeentulevat insinöörit, opettajat ja sairaanhoitajat kuvaavat mustikkaämpäreitään ja kantarelleja. Paikallisessa ryhmässä jotkut myyvätkin marjoja ja sieniä mutta lähinnä hyväosaiset eläkeläiset tai varakkaiden perheiden teinit. Kavereistani on paljon myös huonommassa tilanteessa olevia, mutta heiltä näitä päivityksiä ei näy.

Ei nyt aleta mitään "köyhät on laiskoja ja tyhmiä"-juttuja kuitenkaan. Ja ymmärrän hyvin, että esim. autottomuus vähentää mahdollisuuksia, mutta monilla huono-osaisemmista tutuistani kuitenkin on auto tai mahdollisuus sellaisen käyttöön.

Mikä ihme saa juuri hyväosaiset sinne metsään?

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olin 2v lapseni kanssa marjametsällä Helsingissä. Ilman autoa mentiin ja siellä hän istui mättäällä ja söi marjoja suoraan puskasta.

Vierailija
142/154 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin 2v lapseni kanssa marjametsällä Helsingissä. Ilman autoa mentiin ja siellä hän istui mättäällä ja söi marjoja suoraan puskasta.

Hei nyt kaikki Helsinkiin marjastamaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ns. päivitykset pursuavat tuollaista, kyllä herää kysymys että onko ongelmia.. siinä on todella digin "hyöty"käyttöä.

Vierailija
144/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi kaupunki/lähiömetsistä keräilemään marjoja, siellähän kusetetaan koirat.

Minä olen kerännyt lähiömetsästä, enkä kiellä, etteikö tuo käy mielessä, mutta kyllä jossain synkemmässäkin metsässä saattaa kerätä marjoja, joihin on villieläin hieman lirauttanut. Marjoissa käy myös karhunjätöksissä hypelleet kärpäset ja limaiset etanat.

Vieläkö tekee marjoja mieli? :)

Kärpäset ei käy marjoissa, niillä ei ole mitään tekemistä mustikan kanssa. Villieläimet ei lirauttele marjoihin kesken matkan.

Ihanko oikeasti kuvittelet kärpästen, itikoiden, paarmojen ja hirvikärpästen jättävän mustikan marjat rauhaan? Eivät jäte, eivätkä muut metsän eläimet ja toukat. Linnutkin nokkivat niitä ravinnokseen.

Erityisen haitallinen mustikassa on myyräekinokokki loinen, jota on tavattu Euroopassa, jopa Ruotsissa, joka on erittäin vaarallinen ihmiselle ja itämisaika voi olla 2-15v ja nakertaa lopulta ihmisen. Ei edes pakastaminen tuhoa loista.

Suomessa ei juuri marjoja pestä, toisin kuin muualla maailmassa, vaikka marjoissa on usein epäpuhtauksia. Ja kaupunkialueella vielä ympäristön ja ilman epäpuhtaudet.

Vierailija
145/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, marjastamisesta olevan taloudellista hyötyä Helsingissä tai missään muussa kaupungissa. Ja mahtaa marjat olevan kyllästetty ympäristön ja ilman saasteilla esim. liikenteen epäpuhtauksilla.

Vierailija
146/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista saa niin vähän energiaa, että keräämiseenkin menee enemmän. Jää siis pakkasen puolelle.

Tämä on yksi syy, kuten pettuleipä aikoinaan.

Vierailija
147/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipas Porvoosta. Hyväosaiset, ketkä itse tunnen, ostavat marjansa ja sienensä kaupasta. Poimiminen ja metsässä rämpiminen jätetään niille, ketkä siitä hyötyvät rahallisesti tai oikeasti nauttivat siitä. Kotimaiset marjat ovat halpoja.

Olen enemmän kuin hyväosainen ja poiminut marjoja tänä vuonna vähän yli 100 litraa. Marjat ovat halpoja, mutta miksi maksaisin 500 e jostain sellaisesta, mikä kasvaa omassa metsässä.

Mikä sun poiminta- ja siivoustekniikka on?

Tarviisin jonkun pro-kerääjän parhaat vinkit.

Vierailija
148/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi kaupunki/lähiömetsistä keräilemään marjoja, siellähän kusetetaan koirat.

Minä olen kerännyt lähiömetsästä, enkä kiellä, etteikö tuo käy mielessä, mutta kyllä jossain synkemmässäkin metsässä saattaa kerätä marjoja, joihin on villieläin hieman lirauttanut. Marjoissa käy myös karhunjätöksissä hypelleet kärpäset ja limaiset etanat.

Vieläkö tekee marjoja mieli? :)

Kärpäset ei käy marjoissa, niillä ei ole mitään tekemistä mustikan kanssa. Villieläimet ei lirauttele marjoihin kesken matkan.

Ihanko oikeasti kuvittelet kärpästen, itikoiden, paarmojen ja hirvikärpästen jättävän mustikan marjat rauhaan? Eivät jäte, eivätkä muut metsän eläimet ja toukat. Linnutkin nokkivat niitä ravinnokseen.

Erityisen haitallinen mustikassa on myyräekinokokki loinen, jota on tavattu Euroopassa, jopa Ruotsissa, joka on erittäin vaarallinen ihmiselle ja itämisaika voi olla 2-15v ja nakertaa lopulta ihmisen. Ei edes pakastaminen tuhoa loista.

Suomessa ei juuri marjoja pestä, toisin kuin muualla maailmassa, vaikka marjoissa on usein epäpuhtauksia. Ja kaupunkialueella vielä ympäristön ja ilman epäpuhtaudet.

Kuinka monta ko. tautiin sairastunutta ihmistä tunnet?

Itse en tiedä yhtäkään vaikka ikää on 65 ja täällä maalla sukupolvesta toiseen kerätään marjoja.

Muulla tavoilla sairastuneita ja kuolleita on kyllä pilvin pimein.

Tekosyy tai tuokin.

Vierailija
149/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista saa niin vähän energiaa, että keräämiseenkin menee enemmän. Jää siis pakkasen puolelle.

Niistä kuitenkin maksetaan aika hyvin, joten yhden päivän urakalla tienatulla summalla saa hyvin parin päivän ruuat, röökit ja kaljatkin. 

Keski-Suomessa puhdistamatonta mustikkaa myydään 15- 20€ ja puhdistettu 30-40€ ämpäri.

Tänään olin mustikassa ja keräsin 12 litraa ja siihen meni n. 7h, kun keräsin ja siivosin marjat ja autolla kilometrejä kertyi 2x 20km yht. 40km, siinä ei passaa laskea tuntipalkkaa.

Itse asiassa Keski-Suomen hinnat ovat tänä vuonna aikalailla 50 e puhdistettu ämpärillinen ja 35-40 e puhdistamaton.

Vierailija
150/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme keskituloisia ja olemme käyneet kaksi kertaa keräämässä mustikoita myyntiin tänä syksynä niin, että potti on yhteensä 450€. Vähän lisärahaa melko helposti, kun pakastimeen ei mahtunut enempää. En ole kylläkään kuvannut näitä reissuja someen, mutta olen myynyt mustikat siellä.

Toisaalta setäni, joka on nyt eläkkeellä mutta lähes koko ikänsä ollut työtön, on myös kerännyt marjoja myyntiin. Hän kerää niitä päivittäin ja vie marja-autoon muutaman kerran viikossa.

Marjoja olemme myyneet monen ikäisille ja eri tulotasojen ihmisille. Ihmisillä on erinäisiä syitä miksi eivät itse kerää marjojaan, eivätkä kaikki pakasta ollenkaan.

Vierailija
151/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viime syksynä niin hyvät rahat marjoista ettei oo tosikaan.

Autottomana.

Vierailija
152/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole autoa, pitää mennä pyörällä. Reppuun mahtuu vain muutama marjarasia, ei mitään ämpäreitä tai poimureita saa pyörällä kuljetettua. 

Ei ole arkkupakastinta vaan pakastelokero, niistä muutamasta rasiasta tuli jo pakkanen melkein täyteen ja pitää lopuille ruoille säästää loput pakastimesta. 

Aika monilla meistä köyhistä ei ole myöskään mitään mökkiä tms minkä luo mennä poimimaan. Esimerkiksi itse olen pyöräillyt yli 10 km lenkkejä per suunta mustikkametsiin kun asun melkein helsingin keskustassa. Pyörä minulla onneksi on, halvin mahdollinen mummopyörä ilman vaihteita tai muita mukavuuksia. 

Sinulla on todella pieni reppu ilmeisesti. Reppuja on olemassa aina 100 litran kokoon asti.

Sitä paitsi marjoista voi tehdä hilloa ja mehua.

Laskekaa nyt paljonko halvemmaksi (ehkä kuitenkin kalliimmaksi) tulee ne puolukat poimittuna vs. kaupasta, kun homma aloitetaan ostamalla rinkka. Rinkka jota minä keskituloisena retkeilyä harrastavanakaan en ole vielä raaskinut ostaa vaan lainaan kaverilta kun tarvitsen. Lisäksi pakastimen kustannukset jos muuten pärjäisi tavallisella pakastelokerolla joka kuuluu vuokraan.

Ja kukaan ei tarvitse hilloa tai mehua ruokavalioonsa. Miksi ihmeessä köyhän pitää alkaa hilloa keittämään? Kohta vingutaan kun köyhät syö niin epäterveellistä, sokeripitoista ruokaa kun juuri ensin käskettiin keittämään hilloa ja mehua.

Myös mehumaija, hillosokeri, pullot ja purkit maksavat :)

Vierailija
153/154 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pelkään punkkeja (ja muitakin ötököitä, ampiaisen pisto saattaa aiheuttaa voimakkaan reaktion)

Vierailija
154/154 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät eivät hyödynnä metsien antimia koska he ovat laiskoja. Siksihän he ovat työttömiäkin.

Eikö tämä ole itsestään selvää?