Sivut

Kommentit (154)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisita suurimmalla osalla elämäntapana on tekeminen. Varsinkin kaupungeissa monilla vähäosaisilla elämäntapana on oleminen. Tekeminen nähdään rasitteena, jonka hyödyllisyyttä punnitaan pitkään. Hyväosainen tekee rentoutuakseen.

Tämä. Samoin vapaaehtoistyötä tekevät lähinnä työssä olevat tai työeläkkeellä olevat. Työttömiä näkee harvoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisita suurimmalla osalla elämäntapana on tekeminen. Varsinkin kaupungeissa monilla vähäosaisilla elämäntapana on oleminen. Tekeminen nähdään rasitteena, jonka hyödyllisyyttä punnitaan pitkään. Hyväosainen tekee rentoutuakseen.

Tämä. Samoin vapaaehtoistyötä tekevät lähinnä työssä olevat tai työeläkkeellä olevat. Työttömiä näkee harvoin.

Jos ei halua rasittaa itseään palkkatyössä niin vielä vähemmän sitä haluaa vapaaehtoistyötä tehdä kun siitä ei edes saa rahaa vaivanpalkaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noista saa niin vähän energiaa, että keräämiseenkin menee enemmän. Jää siis pakkasen puolelle.

Alipainoisilla ehkä, jos ei ole mahdollisuutta korvata kalorivajetta. Sellainen tilanne on huono-osaisillakin aika harvinainen Suomessa.

Ylipainoinen jää siis hyvinkin plussalle :)

Vierailija

Olin hyväosaisten vanhempieni mukana marja- ja sieniretkillä alle kouluikäisestä käytännössä siihen asti kun muutin kotoa. Autolla mentiin metsään ämpäreiden ja korien kanssa, suurella tohinalla. Marjoja ei tietenkään myyty, vaan käytettiin ja säilöttiin itse.

Noista vuosikymmenten takaisista reissuista jäi sellainen innostus ko. touhua kohtaan, että en ole marjastanut tai sienestänyt enää koskaan sen jälkeen. Ei huvita, kun kerran ei ole pakko.

Ehkä siinä tapauksessa menisin metsään, jos sieltä saataville lisätuloille tai -ravinnolle olisi pakottava tarve. Mutta ainakaan vielä ei ole.

Vierailija

Omalla kohdalla tilanne tämä:
1) En tiedä, missä tämän kaupungin lähiseuduilla bussimatkan päässä olisi marjapaikkoja. Helppohan sieltä mökiltä on lähimetsään lähteä.
2) Säilöntätilaa ei ole paljoa.
3) En oikeastaan edes pidä marjastamisesta, enkä jaksa sitä pelkän somessa hyvesignaloinnin takia tehdä niin kuin keskiluokkaiseen tapaan kuuluu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihan oikeasti haluaisin mennä marjaan ja sieneen ja menisinkin, mutta ongelmana on:

1. En tiedä mihin päin lähteä ja minne uskaltaa yksin lähteä naisena.
2. Ei ole mitään varustuksia, eli sangosta lähtien pitäisi ostaa keräilytarvikkeet.
3. En omista autoa, niin en tiedä miten pääsisin näihin kohteisiin, jossa vielä olisi marjoja / sieniä.

On siis varmasti paljon köyhiä, jotka haluaisivat, mutta meiltä puuttuu tietämys ja tottakai varustus ja tapa päästä sinne hyville keräilypaikoille.

Ämpäreitä kai tässä maassa jaetaan milloin missäkin jonottajille. Mä asun alle 3km Tampereen keskustasta ja mulla on auto, jota en ole tänä kesänä kertaakaan tarvinnut mennäkseni marjaan. Naapuritalon nurkalta alkaa metsikkö, kooltaan ehkä 200x300 m. Sieltä olen kerännyt tänä kesänä yli 20 litraa vadelmia ja toista litraa kanttarelleja. Tästä kilometrin etäisyydellä on lisäksi ainakin kymmenkunta vadelmapusikkoa, ihan kävelyteiden varsilla ja aukeilla paikoilla. Mihinkään näistä ei kukaan voi eksyä, vaikkei ole metsässä tottunut kulkemaan. Mustikoiden ja lakkojen poimitaan olen mennyt pyörällä, matkaa kuitenkin alle 2 km. Ei pitkästi metsäpolkua sinnekään, saaliina ihan mukavasti tatteja, ämpärillisen mustikoita ja liki 3 kg lakkoja. Ja sellainen hyväosainen olen, siis siinä mielessä, että hyvin olisi varaa ostaa ne marjat kaupastakin.

Tällä hetkellä täällä ei ole jaossa ilmaisia ämpäreitä, eikä tottakai se ämpärikään hirveästi maksa, muttak yllä se olisi pakko kumpparit ostaa.
Ainakaan omalla alueellani ei ala missään kohdassa metsikköä, jossa olisi mustikoita. Tottakai olisin jo siellä metsässä, jos naapuristossa sellainen olisi. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että täälläpäin kaikki marjapaikat ovat jossain kaupungin ulkopuolella eikä sinne aina mene busseja. En omista muuten pyörääkään (se varastettiin).

Vierailija

Jos ihmisellä riittää aloitekykyä, ongelmanratkaisukykyä, sinnikkyyttä, verkostoja ja tarmokkuutta hankkiutua marja- ja sienimetsään, hän ei todennäköisesti pysy huono-osaisena kovin pitkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole autoa, eikä matkakortilla rahaa. Ei ole hajuakaan missä on lähin metsä. Ei ole ymmärrystä missä siellä niitä marjoja tai sieniä on. Tai miten en eksy metsään. Tai mitkä sienet tai marjat on syötäviä (kanttarellin ja mustikan ehkä tunnistaisin). Kotona pelkkä pakastelokero, eli vaikka sinne pääsisin, en voisi paljoa kerätä.

Mielellään lähtisin, jos olisi joku kaveri joka voisi kaupunkilaista mummotonta tampiota auttaa.

Voi hyvänen aika. Peruskoulussa opetettiin mustikka ja puolukka. Joka paikassa on teitä, mene niiden viereen.

Siis todella terveellistä poimia syötäväksi meneviä marjoja teiden varsilta lol! Kai te tämän tiesitte??

Älä nyt hyvä ihminen nelostien varresta poimi. Tarkoitin metsäautoteitä jota pitkin voi mennä metsään tai tien pitämistä maamerkkinä, jolloin et eksy. Neuvonko vielä hengittämisohjeet?

Ei ole, en osaa, en viitsi, en tajua missä metsässä voi olla marjaa jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyväosainen ja huono-osainen mittaavat hyödyn eri tavalla. Huono-osaiselle hyöty on myydyistä marjoista saatu raha kulujen ja vaivannäön jälkeen. Hyväosaiselle se on luonnossa liikkuminen, lasten opettaminen liikkumaan luonnossa ja marjat. Huono-osaisen mielestä ei kannata, hyväosaisen mielestä kannattaa.

Voisiko tuo mitenkään johtua siitä, että köyhille sanotaan "mene keräämään marjoja rahan takia"? Ei ne ole köyhät itse, vaan muut, jotka mittaavat köyhien oikeutuksen elää sen mukaan, keräävätkö he marjoja vai eivät. 

Onhan se rikkaana helpompi mennä metsään pikkuisen oleskelemaan, kun tietää, ettei niillä kerätyillä marjoilla ole sen kummemmin merkitystä. Jos ei satu löytymään enempää kuin kahvikupillisen verran, niin sitten ostetaan torilta.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ämpäreitä kai tässä maassa jaetaan milloin missäkin jonottajille.

Joo, ja kaikkialla myös pilkataan niitä jonottajia. Kuulemma hullun hommaa seistä jonossa ämpärin takia. Köyhät on tyhmiä, kun jonottavat, ja tyhmiä jos eivät. Mikään ei teille kelpaa. 

Mutta jos se sinun mielestä onkin järkevää, niin kerro edes muutama paikka, josta ämpäreitä saa tänä viikonloppuna jonottaa. 

Vierailija

Oon nyt tainnut kuutena päivänä ollut poimimassa. Olikohan litroja päälle 70 ja rahaa oon saanut n 400e. Aion jatkaa niin pitkään kun marjaa löytyy, koska jotkut hullut maksaa niistä.
En kyllä tajua kuka siitä nauttii ihan huvikseen, enkä sinne vapaaehtoisesti lähtis. Joka paikka kipeänä, ötökät syö, maastossa kaatuilee, ämpärit kaatuilee, varsinkin helteellä aivan absoluuttisen tuskallista.
Sit mitä niistä mustikoista tehdään? Herkkuja, hilloa ja piirakkaa, mehua. Tarvitseeko köyhät niitä omaan kaappiinsa?

Vierailija

Siis eikö kellekään ole tullut mieleen, että kesäisin torilta saa marjoja ja sieniä? Miten marjastamisesta on tehty niin pyhää 😂 Ihan samalta maistuvat kuin metsästä poimitut. Mutta ai niin...työllä ja tuskalla on marjansa ansaittava kunniallisesti.

Vierailija

En ole missään palvelussa enkä ole kiinnostunut kuvaamaan saaliitani suurelle yleisölle.
En ole kyllä hyväosainen korkeakoulutettu, vaan tavis.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä ja piirini ovat hyvin ansaitsevia. Kukaan ei todellakaan käy metsässä edes kääntymässä.

Ihmettelen itsekn aloitusta. Kaikki tietämäni innokkaat marjastajat ovat keskituloisia tai sen alle tienaavia, eläkeläisiä tai työttömiä. Enemmänkin intoa määrittelee asuinpaikka kuin tulotaso. Maaseudulla se on normaalia, kaupungeista lähtee paljasjalkaisista vain harva.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kellekään ole tullut mieleen, että kesäisin torilta saa marjoja ja sieniä? Miten marjastamisesta on tehty niin pyhää 😂 Ihan samalta maistuvat kuin metsästä poimitut. Mutta ai niin...työllä ja tuskalla on marjansa ansaittava kunniallisesti.

Mistä luulet niiden tulevan, vai luulitko että myyjä poimii ne itse?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä ja piirini ovat hyvin ansaitsevia. Kukaan ei todellakaan käy metsässä edes kääntymässä.

Ihmettelen itsekn aloitusta. Kaikki tietämäni innokkaat marjastajat ovat keskituloisia tai sen alle tienaavia, eläkeläisiä tai työttömiä. Enemmänkin intoa määrittelee asuinpaikka kuin tulotaso. Maaseudulla se on normaalia, kaupungeista lähtee paljasjalkaisista vain harva.

Olen siivooja. Asun metsän ja meren vieressä. Minulla on hyviä apajia myös syntymä-ja mummolaseudulla.

Vierailija

Kerään metsänantimia omaan käyttöön ja jonkun verran myös vanhemmilleni. Myyntiin en viitsi koska ei kertakaikkiaan ole aikaa siihen, tosin helpot tienestit olisi. Naapuri myy mustikoita 10€/kilo, yksi ämpärillinen painaa n 7 kiloa ja ostajia kyllä löytyy. Tai noh, sieniä olen myynyt.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat