Metsät täynnä ilmaista ruokaa - miksi vain hyväosaiset hyödyntävät?
Otsikko on tietysti liioittelua, mutta olen epätieteellisellä oman tuttavapiirin otannalla alkanut asiaa miettiä.
Nyt on erinomainen marja- ja sieni, Facebookini on täynnä kuvia kerätyistä marjoista ja sienistä, mutta oikeastaan vain hyväosaisilta kaveriltani. Töissä olevat, hyvin toimeentulevat insinöörit, opettajat ja sairaanhoitajat kuvaavat mustikkaämpäreitään ja kantarelleja. Paikallisessa ryhmässä jotkut myyvätkin marjoja ja sieniä mutta lähinnä hyväosaiset eläkeläiset tai varakkaiden perheiden teinit. Kavereistani on paljon myös huonommassa tilanteessa olevia, mutta heiltä näitä päivityksiä ei näy.
Ei nyt aleta mitään "köyhät on laiskoja ja tyhmiä"-juttuja kuitenkaan. Ja ymmärrän hyvin, että esim. autottomuus vähentää mahdollisuuksia, mutta monilla huono-osaisemmista tutuistani kuitenkin on auto tai mahdollisuus sellaisen käyttöön.
Mikä ihme saa juuri hyväosaiset sinne metsään?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva tuilla eläminen passivoi. Vähitellen katoaa aloitekyky ja ongelmanratkaisukyky. Ei voi mennä marjaan kun ei ole pakastinta. Ei ole ämpäriä. Ei pääse autolla metsänreunaan. Ei ole polkupyörää. Helppoja tekosyitä olla tekemättä mitään. Toki voi olla, että ravinnon kerääminen itse on mukavampaa, jos sen tekee huvin vuoksi eikä pakosta.
Itsehän olen marjastanut rikkaana ja köyhänä ja oudoksun nykyistä uusavuttomuutta ja sitä miten vähän tätä ilmaista resurssia hyödynnetään, mutta ihmettelen miksi juuri köyhien pitäisi mennä marjaan kun ei moni hyväosainen kaupunkilainenkaan mene. Köyhä ei myöskään saa syödä ikinä roskaruokaa tai nauttia alkoholia mutta muut tuloluokat saavat. Outoa.
Ihmiset eivät muuten yleisesti pidä neuvomisesta jos neuvoja ei ole pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista saa niin vähän energiaa, että keräämiseenkin menee enemmän. Jää siis pakkasen puolelle.
Niistä kuitenkin maksetaan aika hyvin, joten yhden päivän urakalla tienatulla summalla saa hyvin parin päivän ruuat, röökit ja kaljatkin.
Keski-Suomessa puhdistamatonta mustikkaa myydään 15- 20€ ja puhdistettu 30-40€ ämpäri.
Tänään olin mustikassa ja keräsin 12 litraa ja siihen meni n. 7h, kun keräsin ja siivosin marjat ja autolla kilometrejä kertyi 2x 20km yht. 40km, siinä ei passaa laskea tuntipalkkaa.
Minä köyhänä rakastan loppukesää ja syksyä. Aloitan ilmaisten luonnonantimien hyödyksikäytön itseasiassa jo keväällä, poimimalla villivihanneksia ja samalla katson merkkejä ja apajia syksyä varten. Osaan lukea luontoa ja päättelen marjojen kukinnasta alkaen, mistä kannattaa kerätä satoa myöhemmin vuodesta tai vaikkapa seuraavana ja sitä seuraavana vuotena. Osaan lukea maastokarttoja ja etsiä uusia paikkoja.
Minulla ei ole autoa, mutta on onneksi hyvä kunto, eli fillarilla pääsee pitkälle. Ämpäriä ei näille reissuille oteta mukaan, mutta siivoan marjat jo metsässä ja laitan reppuun pakastepusseihin. Sienet kerään hevi-pusseihin. Lisäksi kalastan.
Jos minulla olisi varaa autoon, tekisin tästä tulonlähteen satokausina. Nyt kerään omiin tarpeisiin, eikä tulis mieleen repostella itselle näin arkipäiväistä asiaa somessa :D
Köyhyys ja vielä enemmän toimettomuus passivoi. Tiedän itsestäni, olin aikanaan köyhä ja kuntoutustuella. Olin toki sairaskin, enkä ehkä olisi marjametsään kyennytkään, mutta sellainenkin tekeminen, johon kykenin, jäi vähiin. Saatoin roikkua päiväkaudet netissä, pelata ja katsoa Netflixiä ja kaupassa käynti pari kertaa viikossa tai ruoan laitto tuntui suurelta urakalta.
Myöhemmin sairauteeni (selkärankareuma) löydettiin minulle sopiva lääkitys, aloin liikkua ja kouluttauduin uuteen ammattiin, jossa sairauteni ei niin haittaa. Nyt olen töissä ja kuulun ylimpään tuloneljäkseen. Töiden lisäksi teen nykyisin yhdessä illassa enemmän asioita kuin ennen viikossa. Ja kysy ei todellakaan ole pelkistä kivuista ja sairaudesta.
hyttyset, käärmeet, huono keho, masennus
Mikä ihmeen ilmiö, tämä joidenkin itsetunnon ja oman egon rakentaminen, vähävaraisia leimaamalla ja syyllistämisellä ja sitä sädekehää tavoitellaan keinoja kaihtamatta. Miksi hyvin toimeentulevia ei syyllistetä ja haukuta. Eikö siihen ego riitä, eikä uskalleta.
Sekin on huvittavaa, kuinka kehoitetaan ihmisiä menemään tuntemattomaan metsään poimimaan marjoja, tietämättä edes missä paikoissa marjat kasvavat, kun ne kasvavat eri paikoissa joka vuosi ja altistetaan vaaraan. Tänäkin kesänä on kymmeniä ihmisiä eksynyt metsään ja niitä on jouduttu etsimään helikopterien avulla.
Itse asun maalla ja omaa metsää pari sataa hehtaaria ja vaikka olen niitä tallannut lähes 50v ja metsä lähtee pihapiiristä, niin joka vuosi joutuu uudelleen ja uudelleen etsimään marjapaikat. Eikä tulisi edes mieleen kehoittaa menemään metsään, jos ei tiedä marjapaikkoja ja oman auton käyttö on kyllä välttämätöntä.
Enkä sitäkään ymmärrä, miten sillä voidaan poistaa köyhyyttä tai lisätä elintasoa, sillä vaikka itse joka vuosi kerään paljon marjoja, jos vain niitä on, niin kyllä marjakilolle tulee hintaa.
Mutta tämähän ei olekaan ap. motivaatio, kertoa hyviä neuvoja ja auttaa ihmisiä, ei, vaan oman egon pönkittäminen ja itsetunnon voimistaminen, vaikka se tehdään muita syyllistämällä ja haukkumalla.
Kuinkahan monta aloitusta ap. on tehnyt tästäkin aiheesta?
Miksi ihmeessä et nyt itsekkään ole metsässä ja marjansa, vaikka on paras marjastusaika, kun olet väsännyt aloitukset klo 14.02.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta aloitusta ap. on tehnyt tästäkin aiheesta?
Miksi ihmeessä et nyt itsekkään ole metsässä ja marjansa, vaikka on paras marjastusaika, kun olet väsännyt aloitukset klo 14.02.
No puheenparresta päätellen kyseessä on se sama palstan ja somen vakiotrolli. On laajentanut reviiriään vauvapalstoille, kun ircissä ei ole enää kun jäätävimmät nörtit.
Meillä ensimmäiset hyvät mustikkapaikat alkaa 100 metriä kotoa. Asun Ok-seudulla. Marjaa niin paljon ettei varmana niitä kaikkia kerätä.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi kaupunki/lähiömetsistä keräilemään marjoja, siellähän kusetetaan koirat.
Minä olen kerännyt lähiömetsästä, enkä kiellä, etteikö tuo käy mielessä, mutta kyllä jossain synkemmässäkin metsässä saattaa kerätä marjoja, joihin on villieläin hieman lirauttanut. Marjoissa käy myös karhunjätöksissä hypelleet kärpäset ja limaiset etanat.
Vieläkö tekee marjoja mieli? :)
Vierailija kirjoitti:
No olipas Porvoosta. Hyväosaiset, ketkä itse tunnen, ostavat marjansa ja sienensä kaupasta. Poimiminen ja metsässä rämpiminen jätetään niille, ketkä siitä hyötyvät rahallisesti tai oikeasti nauttivat siitä. Kotimaiset marjat ovat halpoja.
Olen enemmän kuin hyväosainen ja poiminut marjoja tänä vuonna vähän yli 100 litraa. Marjat ovat halpoja, mutta miksi maksaisin 500 e jostain sellaisesta, mikä kasvaa omassa metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi kaupunki/lähiömetsistä keräilemään marjoja, siellähän kusetetaan koirat.
Minä olen kerännyt lähiömetsästä, enkä kiellä, etteikö tuo käy mielessä, mutta kyllä jossain synkemmässäkin metsässä saattaa kerätä marjoja, joihin on villieläin hieman lirauttanut. Marjoissa käy myös karhunjätöksissä hypelleet kärpäset ja limaiset etanat.
Kärpäset ei käy marjoissa, niillä ei ole mitään tekemistä mustikan kanssa. Villieläimet ei lirauttele marjoihin kesken matkan.
Koska selittely voittaa toiminnan, kuten huomaat. Ei ole sitä ja tätä, ei voi, ei jaksa, ei ole marjastamisperinnettä taustalla (wtf oikeesti??) ja kaikki naapurin keksimät syyt tähän lisäksi. Ja yhteiskuntaki on niin paska ettei ymmärrä ja paapo ja pakota ja kannusta.
Todella moni suomalainen on vaan saamaton ja laiska lapamato, joka ei tee mitään, ellei setä/täti jostain ylempää käske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimet tekee omia polkuja metsiin, ja seuraavat niitä melko uskollisesti. Ne polut näkyvät ihmisille, jos osaa lukea merkit. Ja hei, villieläimet eivät lähde tekemään tarpeitaan sinne sivummalle, niinkun kaupunkikoirat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipas Porvoosta. Hyväosaiset, ketkä itse tunnen, ostavat marjansa ja sienensä kaupasta. Poimiminen ja metsässä rämpiminen jätetään niille, ketkä siitä hyötyvät rahallisesti tai oikeasti nauttivat siitä. Kotimaiset marjat ovat halpoja.
Olen enemmän kuin hyväosainen ja poiminut marjoja tänä vuonna vähän yli 100 litraa. Marjat ovat halpoja, mutta miksi maksaisin 500 e jostain sellaisesta, mikä kasvaa omassa metsässä.
haha
Huvittavinta on se, kun nämä selittelevät esim huonoja elintapojaan ja surkeaa ravitsemustaan sillä, että kun terveellinen ruoka on niin kallista :D Ei moni ota marjoja tai omenoita ilmaiseksi.
Syy on siinä että nämä hyväosaiset poimii niitä omilla mökeillään käydessä tai omilla pihoillaan/ vanhempien mökeillä. Köyhillä ei ole tuotakaan luksusta kontulan kerrostalomurjun 6 kerroksessa. Ihan eri asia yrittää lähteä marjaan vaikka bussilla helsingistä 5 hengen kanssa keskelle ei mitään hapuilemaan, kuin mennä omalle mökille viikoksi kahdeksi rentoutumaan, ja samalla hieman poimia omilta tiluksilta tai luonnosta. Ensimmäinen stressaa, tuntuu typerältä, jälkimmäinen kivalta, rentouuttavalta. Tässä sulle se ero ap.
En uskalla mennä tuntemattomaan metsään yksin, mutta kaverin kanssa poimittiin omiin tarpeisiin viime viikolla lakkoja ja mustikoita paikoista, joissa en ole aiemmin käynyt.
Sienistä tunnistan tatit, kanttarellit, jotkut haperot sekä suppilovahverot. Suppilovahveroita nousee vasta syyskuussa, mutta yleensä samoille paikoille. Pakastan ja kuivaan niitä.
Pidän marjastamisesta. Suppilovahveroiden metsästys on vielä mukavampaa. Mutta pitää kyllä tietää paikat. Periaatteena on se, että marjoja poimitaan niin kauan kuin huvittaa. Sitä ämpäriä ei ole mikään pakko saada täyteen.
Kalastuksesta vastaa puoliso. Taimenia ja kuhaa on tänä kesänä syöty.
Nämä hommailut kuuluvat kesään. Joskus satokausi on huonompi, mutta tänä kesänä loistava. Kasvimaalla yrtitkin rehottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt tainnut kuutena päivänä ollut poimimassa. Olikohan litroja päälle 70 ja rahaa oon saanut n 400e. Aion jatkaa niin pitkään kun marjaa löytyy, koska jotkut hullut maksaa niistä.
En kyllä tajua kuka siitä nauttii ihan huvikseen, enkä sinne vapaaehtoisesti lähtis. Joka paikka kipeänä, ötökät syö, maastossa kaatuilee, ämpärit kaatuilee, varsinkin helteellä aivan absoluuttisen tuskallista.
Sit mitä niistä mustikoista tehdään? Herkkuja, hilloa ja piirakkaa, mehua. Tarvitseeko köyhät niitä omaan kaappiinsa?400 euroa verotonta tuloa on aika paljon.
Mustikoissa on vitamiineja, antioksidantteja yms, joita jokainen tulotasosta riippumatta tarvitsee voidakseen hyvin. Puhdasta superfoodia.
Ihan hyvin oon pärjännyt ja terveenä pysynyt ilman mustikoita, syön muuten melko puhdasta ruokaa, marjoja vaan en ikinä.
Ei köyhällä ole varaa syödä mustikoita, rikkaat hullut maksaa niistä!
Fiksut pienituloiset marjastavat ja sienestävät ahkerasti. Asenteellista ongelmaa on lähinnä sillä roskaväellä joka kuluttaa päivänsä juomalla sossunrahoja ja notkumalla kaupungilla hämärissä porukoissa.