Metsät täynnä ilmaista ruokaa - miksi vain hyväosaiset hyödyntävät?
Otsikko on tietysti liioittelua, mutta olen epätieteellisellä oman tuttavapiirin otannalla alkanut asiaa miettiä.
Nyt on erinomainen marja- ja sieni, Facebookini on täynnä kuvia kerätyistä marjoista ja sienistä, mutta oikeastaan vain hyväosaisilta kaveriltani. Töissä olevat, hyvin toimeentulevat insinöörit, opettajat ja sairaanhoitajat kuvaavat mustikkaämpäreitään ja kantarelleja. Paikallisessa ryhmässä jotkut myyvätkin marjoja ja sieniä mutta lähinnä hyväosaiset eläkeläiset tai varakkaiden perheiden teinit. Kavereistani on paljon myös huonommassa tilanteessa olevia, mutta heiltä näitä päivityksiä ei näy.
Ei nyt aleta mitään "köyhät on laiskoja ja tyhmiä"-juttuja kuitenkaan. Ja ymmärrän hyvin, että esim. autottomuus vähentää mahdollisuuksia, mutta monilla huono-osaisemmista tutuistani kuitenkin on auto tai mahdollisuus sellaisen käyttöön.
Mikä ihme saa juuri hyväosaiset sinne metsään?
Kommentit (154)
Miettitääs. Juu, hänellä ei ole autoa ja hänellä on nivelet menneet. Ihan ymmärrettävää, ettei ole metsässä.
Mulla on rahaa tällä hetkellä 70 senttiä ja opintolaina näkyy vasta maanantaina tilillä.
En pääse metsään. Autoa ei ole, bussiin ei ole varaa.
Kävellen? Okei, kävelen useinkin sen 12 km mitä tästä lähimpään metsäksi kutsuttavaan on matkaa mutta en ehkä jaksaisi kantaa enää marjaämpäreitä takaisin samaa matkaa kävellen. Ehkä se on sitä laiskuutta sitten.
Olen oikeasti köyhä. Ei ole autoa eikä polkupyörää. Eikä bussikorttiakaan. Olen fyysisesti sairas ja liikkuminen on keskittymistä vaativaa jo tasaisella tiellä. Marjat olisivat hyviä , mutta mites ne metsästä haet. En ole ylipainoinen, laiha enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska harvempi hyväosainen on niin masentunut,että makaa päivät pitkät elämänhalunsa menettäneenä apaattisena sohvallaan. Useilla heistä ei myöskään ole vakavaa alkoholiongelmaa tai vaikeita fyysisiä vaivoja. Moni työtön on myös yh, otappa siinä sitten pienet lapset moneksi tunniksi marjastamaan/ sieneen. Kulkemisen vaikeus keskusta- alueilta hyville marja ja sienimaastoille on myös monille vähävaraisille vaikeaa, jos kyyti tai sopiva bussi löytyisikin, niin matkakustannukset syövät suurella työllä poimitun hyödyn. Eli kyllä esim maalla/ metsien läheisyydessä asuvat työttömät ja vähävaraiset metsissä käyvät, he vain eivät toitota reissujaan somessa ' ooh,katsokaa mitä löysin! Uuh,eikö ole mahtavaa!' Typerää city- hypetystä sellainen ja kertoo usein vain siitä, että somettajan elämä mahtaa olla melko helppoa,kun ei sinne metsään ole oikeasti pakko mennä vaan sinne mennään pelkän huvin ja urheilun vuoksi.
Joo eihän pienten lasten kanssa voi olla metsässä. Mitä ne siellä muka tekisivät? Ja susiakin siellä on.
No onhan se eri asia poimia lasten kanssa kuin yksin. Me ollaan käyty mustikassa, mansikoita ja vadelmia poimimassa lasten kanssa tänä kesänä. Mansikassa mies lykki vauvaa puolet keräysajasta, kun tämä ei suostunutkaan nukahtamaan, mustikassa vauva kompuroi mättäisiin ja vadelmapusikossa leikki-ikäinen polttaa kätensä nokkoseen. Kyllä noita sen tunnin-puolitoista tekee, mutta on se enemmän huvia kuin tuloksellista toimintaa.
Kauheaa. Joka paikassa vaan nokkosia ja hirveää kompurointia ja itkua ja huutoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rahaa tällä hetkellä 70 senttiä ja opintolaina näkyy vasta maanantaina tilillä.
Kävellen? Okei, kävelen useinkin sen 12 km mitä tästä lähimpään metsäksi kutsuttavaan on matkaa mutta en ehkä jaksaisi kantaa enää marjaämpäreitä takaisin samaa matkaa kävellen. Ehkä se on sitä laiskuutta sitten.
Säästövinkki: muuta pois Helsingin keskustasta niin lähimpään metsään on huomattavasti lyhyempi matka kuin tuo 12 km.
Säästät satoja euroja kuussa jotka voit sitten käyttää vaikkapa polkupyörän hankintaan.
Suuri osa köyhistä on sairaita. Kaikki mun tietämät tt-tuella elävät ovat sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellen? Okei, kävelen useinkin sen 12 km mitä tästä lähimpään metsäksi kutsuttavaan on matkaa mutta en ehkä jaksaisi kantaa enää marjaämpäreitä takaisin samaa matkaa kävellen. Ehkä se on sitä laiskuutta sitten.Säästövinkki: muuta pois Helsingin keskustasta niin lähimpään metsään on huomattavasti lyhyempi matka kuin tuo 12 km.
Säästät satoja euroja kuussa jotka voit sitten käyttää vaikkapa polkupyörän hankintaan.
En asu Helsingin keskustassa. Itseasiassa Helsinkiin on matkaa semmoinen viitisen sataa kilometriä. Kiitos vain. Asumisestani maksan 250 euroa kuukaudessa opiskelijakommuunissa.
Ei ole autoa, eikä matkakortilla rahaa. Ei ole hajuakaan missä on lähin metsä. Ei ole ymmärrystä missä siellä niitä marjoja tai sieniä on. Tai miten en eksy metsään. Tai mitkä sienet tai marjat on syötäviä (kanttarellin ja mustikan ehkä tunnistaisin). Kotona pelkkä pakastelokero, eli vaikka sinne pääsisin, en voisi paljoa kerätä.
Mielellään lähtisin, jos olisi joku kaveri joka voisi kaupunkilaista mummotonta tampiota auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellen? Okei, kävelen useinkin sen 12 km mitä tästä lähimpään metsäksi kutsuttavaan on matkaa mutta en ehkä jaksaisi kantaa enää marjaämpäreitä takaisin samaa matkaa kävellen. Ehkä se on sitä laiskuutta sitten.Säästövinkki: muuta pois Helsingin keskustasta niin lähimpään metsään on huomattavasti lyhyempi matka kuin tuo 12 km.
Niitä saa käytettynä kolmeenkymppiin ..
Zincc
Tai varastettuina. Suuri osa myytävistä pyöristä on laittomasti hankittu jossain vaiheessa elinkaartaan.
No ei pidä paikkaansa. Sairaseläkkeellä oleva miehen sisko käy joka päivä ja poimii sen minkä pystyy. Yksin ei voi mennä, eikä olla tuntitolkulla, mutta saa apua toiselta eläkeläiseltä. Kumpikaan ei ole kovin varakas. He poimivat joka vuosi sankotolkulla.
Itse olen nykyään keskituloinen. Poimin tänään jo mustikoita ja vadelmia. En nähnyt koko reissulla ketään, joten kukana ei kysynyt, mikä tulotasoni on. Silloin kun olin työtön, poimin valtavia määriä ja ihan kävelymatkan päässä oli pieniä alueita mistä poimita, ei niistä huipputienestejä saanut, mutta itselle ihan kivoja saaliitaa kun oli kärsivällinen.
Tietämäni työttömät poimivat suoraan tutuilleen sen jälkeen kun ovat saaneet oman tarpeen. He eivä paljasta marjapaikkojaan eivätkä mielellään tienestejäänkään julkisesti. Ihan pyörällä kulkevat, matkat on kilometristä kymmeneen.
Miksi kirjoittelet tällaisia avauksia pelkän luulon perusteella? Täällä kehä3 ulkopuolella poimitaan kyllä. Ongelma on ollut nämä metsät parhailta paikoilta tyhjentävät thaimaalaiset. Miehen sisko ei voi enää mennä sinne pöpelikköön, koska kulkeminen on huonoa, mutta tänä vuonna hän on saanut marjaa helppokulkuisilta paikoilta.
Olen koulutettu, hyvä työ jne. Sisarukseni on työtön ja aina vailla rahaa. Toinen meistä ”inhoaa mustikan poimintaa”, toinen kerää iäkkäille vanhemmillekin samalla marjat talveksi. Arvaa kumpi?
Metsään pääsemiseksi tarvitaan auto. Ei ole.
Marjojen säilömiseen tarvitaan pakastin. Ei ole.
Toki osantarvikkeista voi hillota mutta sitä varten pitäisi ostaa tarvikkeita rahalla jota ei ole.
Yleensä me suomalaiset asumme niin lähellä metsiä, että ei sinne autoa tarvitse, vaan polkupyörällä pääsee marjamättäiden aj sieniryppäiden ääreen. Mutta joo, jos ei ole aloitekykyä, vaan on tottunut siihen, että yhteiskunta hoitaa hommat, niin sinne ne marja ja sienet märkänee metsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista saa niin vähän energiaa, että keräämiseenkin menee enemmän. Jää siis pakkasen puolelle.
Niistä kuitenkin maksetaan aika hyvin, joten yhden päivän urakalla tienatulla summalla saa hyvin parin päivän ruuat, röökit ja kaljatkin.
En tarvitse rahaa röökiin ja kaljaan, joten kerätkää te rikkaat nistit vaan marjat myytäväksi.
T. Raitis köyhä
Korsosta kun menee vanhalle lahden tielle. Siellä on metikössä sen tien takana paljon suunnistajia.
Hirveesti kasvaa kallioiden takana tatteja. Suolla kesäkuussa paljon haperoa. Kallioiden päällä syksyllä kanttarellia. Keskellä on pieni märempi osa, missä on hyvin vettä kesälläkin. Siinä kasvaa kosteikkovahveroa.
Löytyy vaaleaorakkaita yms. muita syötäviä sieniä. Muutaman herkkutatinkin olen niiltä kallioilta löytänyt, ja tuohon polkaisee polkupyörälläkin meiltä kotoa, ja saa raitista ilmaa.
Tässä yksi esimerkki lähimetsästä, jonka tavoittaa ilman autoa.
Zincc
Ainiin, ennenku sinne mettään menee niin siinä kasvaa parisataa metriä tiestä myös hyvin katajanmarjaa.
Joskus olen siittä muutaman marjan riistapataan kerännyt ohi mennessä ;)
"www.arktisetaromit.fi › marjat › luonnonmarjat › kataja
Katajanmarjojen kerääminen kuuluu jokamiehenoikeuksien piiriin. Ravintoarvo: Katajanmarjat sisältävät haihtuvia öljyjä, inverttisokeria ja veteen liukenematonta ..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellen? Okei, kävelen useinkin sen 12 km mitä tästä lähimpään metsäksi kutsuttavaan on matkaa mutta en ehkä jaksaisi kantaa enää marjaämpäreitä takaisin samaa matkaa kävellen. Ehkä se on sitä laiskuutta sitten.laiska se röitään luettelee ..
Zincc
nikkisi onkin lyhennys siasta.
Kehäkolmosen ja Turun ja Tampereen ulkopuolella valtaosalla huono-osaisistakin, rapajuoppoja ja vanhuksia lukuunottamatta, on auto käytettävissä. Se ei selitä.
Facessa on ollut mustikkasangon kuvia sekä työssäolevien että huono-osaisten kohdalla tässä kylässä. Auto pitää olla, samoin muut varusteet ennestään, jos tahtoo tienata.
No onhan se eri asia poimia lasten kanssa kuin yksin. Me ollaan käyty mustikassa, mansikoita ja vadelmia poimimassa lasten kanssa tänä kesänä. Mansikassa mies lykki vauvaa puolet keräysajasta, kun tämä ei suostunutkaan nukahtamaan, mustikassa vauva kompuroi mättäisiin ja vadelmapusikossa leikki-ikäinen polttaa kätensä nokkoseen. Kyllä noita sen tunnin-puolitoista tekee, mutta on se enemmän huvia kuin tuloksellista toimintaa.