Viinapullon lahjaksi antavat, olette tulleet ajatelleeksi...
että lahjan saajalla voi olla alkoholiongelma, josta te ette tiedä mitään? Musta aina niin hirveää kun miehelleni annetaan viskipulloja tms lahjaksi ja kun juhlat loppu niin mies ryyppää seuraavat 2-3 kuukautta putkeen.
Kommentit (23)
Oletko mitenkään vihjaissut koskaan kenellekään tästä asiasta? Voitko tehdä sopimuksen miehesi kanssa, että lahjapullot viedään paikkaan xyz pois hänen ulottuviltaan tms?
rajuksi ryyppääminen aina menee kun eivät meidän arkea ole näkemässä :(
Siksi just en tajua miksi pitää antaa viinaa lahjaksi jos edes arvaa että ei ehkä kaikki ok viinan käytön kanssa.
ap
varsinkin jos on esim. työ/business tuttavuudesta kysymys.
Itse työn puolesta esim. jouluna ostan yhteistyökuppaneille ja asiakkaille kymmenittäin konjakki, viski ym. pulloja. Mutta ne muutamat jotka ovat ilmoittaneet olevansa absolutisteja/kertoneet alkoholiongelmasta/uskosta tai etteivät käytä alkoholia eivät ikinä saa meiltä pulloa. Aina ollaan sitten muuta keksitty, vaikkei se helppoa ole.
Avoimuutta peliin, perinteinen pidetään salassa ja kärsitään on aikansa elänäyt. Kukaan lahjan antaja ei taatusti halua lahjan saajalle ja hänen läheisilleen pahaa, alkoholi lahja on vaan niin helppo. Taatusti toivetta ei alkoholia kunnioitetaan.
Alkoholi on helppo lahja, etenkin jos ei kunnolla tunne lahjan saajaa (esim. työpaikan lahja) Ei jää nurkkiin pyörimään, ja hävittäminen onnistuu helposti (joko kurkusta tai viemäristä alas tai kiertoon). Konjakit ja viskit ovat varsin arvostettuja ja tyylikkäitä. Samaten hienot viinit.
Pullo kossua on hiukan tökerö lahja, ellei haluta korostaa suomalaisuutta jostain syystä.
lahjaksi ei kai voisi sitten lopulta antaa yhtään mitään.
Ja hyvä viski/konjakki on arvokas ja laadukas lahja normaalille kohtuu käyttäjälle joita kuitenkin suurin osa saajista on. Jos ongelma on sen voi kertoa tällöin viina lahjoilta varmaan säästyy. Kertoohan allergikotkin ettei kukkia!!
Eli eihän allergikolle toivottavasti viedä joulukukaksi hyasinttia, mutta jos allergiasta ei tiedetä, voidaan vaikka viedäkin. Onko joku tietty taho, joka teille sitä ongelmia tuottavaa alkoholia kantaa? Mielestäni siitä pitäisi voida sanoa, ettei kiitos enää.
jos kuitenkin itse tietäisin jollain olevan alkoholiongelma, en antaisi hänelle viinaksi lahjaksi. muussa tapauksessa alkoholi voi olla ihan sopiva lahja ihmiselle, jota ei paremmin tunne.
Jos saat lahjaksi jotain mille olet allerginen, et varmaankaan syö sitä vaan esim lahjoitat eteenpäin. Ei varmaan ole kauhea ongelma?
Sen sijaan jos alkoholiongelmainen saatuaan sen viskipullon lahjaksi ryyppää pari kuukautta putkeen kun ei pysty hallitsemaan itseään, siitä kärsii jo aika moni (esim. lahjansaajan perhe ainakin).
Siitä olen samaa mieltä että salailu on tässä suurin ongelma, tuskin kukaan tietoisesti antaa lahjaksi alkoholiongelmaiselle alkoholia.
12
miehellä on sen tyyppinen alkoholiongema, että putket eivät kestä 2-3 päivää pitempään, mutta vaikea on löytää viikonloppua, jolloin mies ei joisi. Tai vielä vaikeampaa saada se jäämään pelkkään perjantai-iltaan.
En kieltäisi juomista sinänsä, kun mies pysyttelee kotonakin, mutta se rajoittaa hieman sosiaalista elämää. Osa tutuista on kuitenkin sellaisia, joiden luokse ei ole kännissä tervetullut, myös lauantain krapula rajoittaa. Yhteistä perheen puuhaa lauantaille on tällöin aika vaikea järjestää.
Joskus mies päättää, mutta aina joku soittaa, eikä selkäranka kestä. Tilannetta ei helpota se, että kaapissa on lahjapulloja.
Mies näyttää vielä olevan sellainen, jolle kalja sopii huomattavasti paremmin, ja viina aiheuttaa riitamieltä (ei väkivaltaa). Olen kuullut jollakin muullakin olevan näin.
Lahjapulloista siis: jos on hyvä tahto olla juomatta, niin se kaapissa oleva lahjapullo saattaa muuttaa mielen. Omasta mielestään miehelläni ei ole alkoholiongelmaa.
" P"
ja ap, sanokaa suoraan että ei kannata tuoda niitä pulloja! oma mieheni on absolutisti ja työnantaja sen tietää eikä hänelle ole enää joululahjapulloja tyrkyttänyt vaan saa aina jotain muuta tilalle.
Mutta mitä sille voi tehdä, jos mies ei sitä usko?
Kaverit (jotka näitä pulloja tuovat ja pyytävät ottamaan kaljaa yhdessä) ottavat kans joka viikonloppu, mutta ilmeisesti se joko ei ole ongelma (tai sama tilanne kuin meillä), tai sitten osaavat pitää sen toisen illan raittiina (mikä meillä ei onnistu, mutta eivät sitä tiedä).
Löytyy tuttavapiiristä monta sellaista, jotka määrittelisin alkoholistiksi, mutta jotka eivät omasta mielestään ole mitenkään ongelmakäyttäjiä.
Harvoinpa sitä kaverin vaimolta kysytään, passaako miehen juoda, ja kuinkas paljon on tullut otettua. Pirttihirmun maine taitaa olla muutenkin, enkä itse juo juuri koskaan.
P
Meillä on tapana antaa helposti viinapullo miehelle, kun tullaan kylään.. itse emme juuri alkoholia käytä ja siksi se ei ole tullut edes mieleen, että jollain tulee kova polte vetää se heti nassuun. Minun mielestä voisit vaimona kertoa vieraille, etteivät toisi sellaisia lahjaksi. Itse ymmärtäisin asian hyvin ja toisin jotain muuta. Olen kyllä joskus kysynytkin vaimolta etukäteen.
ellei sitten se juomattomuus ole ongelma. Eli me ei kumpikaan olla kovia juomaan (punaviiniä lukuunottamatta) ja ehkä sen takia en ole koskaan ymmärtänyt viinan vientiä lahjaksi. Siis nuo työpaikan jutut on erikseen ja esim. viinipullon vieminen illanistujaisiin on ihan ok. Musta sen on vaan niin mautonta viedä viinaa jos ei tiedä että toinen erityisesti pitää jostain arvokkaasta juomasta. Eli ellen tunne vastaanottajaa niin hyvin en koskaan ostaisi viinaa. Silti minusta vastuu on vastaanottajalla jos on viinan kanssa ongelmia. Eli pitää ilmoittaa asiasta tai sitten tuhota pullo muuten. Eihän sitä muutkaan lahjat aina ole sitä mistä tykkää. Mielestäni on ihan sama kuin että syyttäisin jouluna sukulaisia siitä että lihon kun kaikki tuovat suklaata :-)
Vaimo saattais antaa eri vastauksen.
mutta kyse olikin siitä että omasta mielestään... helle on pehmittänyt päätä sen verran että lukutaito on hieman päässyt ruostumaan.
ikävä kyllä et juurikaan mitään voi mielestäni asialle tehdä jos mies ei itse ongelmaa näe. voit toki yrittää valistaa häntä jos jossain vaiheessa ymmärtäisi... ja mahdollisuuksien mukaan yrittää rajoittaa niitä pullotuliaisia.
joten mitä se hyödyttää arvailla, onko jollakulla ongelma vai ei. Muukin lahja saattaa olla epäsopiva.
Hankkikaa apua ongelmaanne. Alkoholisti saa viinansa mistä vain jos haluaa.
Ei kai voisi viedä lahjaksi mitään, jos pitää pelätä tuotteen väärinkäyttöä.