Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapseton sisar neuvoo kasvatuksessa

Vierailija
09.07.2013 |

Miehelläni on sisar, noin viisikymppinen. Hänellä ei ole koskaan ollut lapsia. On mennyt naimisiin nelikymppisenä, joten luulisin, ettei hän ole niitä enää saanut, koska on kyllä lapsirakas.

Ongelma (?) on minulla se, että tuo sisar tietää lapsenhoidosta kaiken. Ehkä hän on lukenut jotain kirjallisuutta, mutta esim. hänen ammattinsa ei  mitenkään sivua lastenhoitoa tai -kasvatusta. Kokemukset lapsista jäävät minun ja mieheni kolmeen lapseen. Heistä vanhin on 6, nuorin vasta 9 kk. Sisarella on kyllä koiria, joista hän käyttää nimitystä "meidän pojat".

Tuo sisar puuttuu aivan kaikkeen, mitä lapsilleni teen tai olen tekemättä. Viikonloppuna oli anopin syntymäpäivät. Söimme ja joimme ja nautimme kesäpäivästä. Sisar vahti jokaisen lastemme suupalan ja kommentoi, mikä on terveellistä ja epäterveellistä. Mihin ruokaan voi tukehtua ja mikä ruoka ainoastaan sotkee vaatteet niin, että tahrat eivät irtoa ja hänen veljensä joutuu ostamaan lapsille uusia vaatteita.

Pienet lapset eivät saa istua hiekassa, koska he syövät sitä ja siihen voi olla naapurin koira pissannut. Isompi ei saa potkia palloa, koska se voi mennä autotielle. "Tätin täytyy vahtia, kun äitinne ei jaksa", hän totesi useamman kerran. Vieläkö taapero on vaipoissa, et kai enää imetä (vauva ei kasva!), eikö jo pitäisi opettaa kaikelle normiruualle, potalle, pyöräilemään, uimaan, lukemaan.

Oudointa on ,että hänen mielestään lapsella on "kausia", jolloin hän on juuri määrätynlainen. Kaudet liittyvät jollain lailla ikään, mutta minusta täysin epäloogisesti. "Miksi Liisalla on nyt tuo keräilykausi, kun se kuuluisi olla aikaisemmin/myöhemmmin?" , tämä siis esimerkki.

En halua hänen mieltänsä pahoittaa sanomalla, että anna olla, koska pidän hänestä muuten tosi paljon ihmisenä. En edes tiedä, miksi tämän aloituksen tein. Ehkä vain halusin kirjoittaa kaiken ulos ja ehkä kuulla, että jollain muulla voi olla samantapainen tilanne.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan minun yhdeltä kaverilta, kohta neljäkymmentä , lapseton sinkku. Tietää "kaiken " aina... hohhoijjaa, ärsyttää välillä niin että näen häntä ilman lapsia.

Vierailija
62/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisar on lapseton mutta tietää paljon lastenkasvatusesta.

Sitä on oppinut suodattamaan kaikenlaista. Ohjeeksi sanon että jätä kommentit omaan arvoonsa. Ehkä tädit haluaa päteä sallittakoon se heille.

Minulla on kyllä paras sisko mitä kuvitella voin. Auttaa tarvittaessa ja tukee monella tavalla. Pikkuvikoja ei kannata huomioida, meillä jokaisella on niitä. Emme huomaa itsessämme vastenmielisiä piirteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan kuulostaa ihan normaaleilta huolenaiheilta.

Vierailija
64/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme tuo nyt on? Lapsettomat viisikymppiset tädit ovat aina  ja kaikkialla maailman parhaat kasvattajat.

Vierailija
65/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:19"]

Mun sisar on lapseton mutta tietää paljon lastenkasvatusesta.

Sitä on oppinut suodattamaan kaikenlaista. Ohjeeksi sanon että jätä kommentit omaan arvoonsa. Ehkä tädit haluaa päteä sallittakoon se heille.

Minulla on kyllä paras sisko mitä kuvitella voin. Auttaa tarvittaessa ja tukee monella tavalla. Pikkuvikoja ei kannata huomioida, meillä jokaisella on niitä. Emme huomaa itsessämme vastenmielisiä piirteitä.

[/quote]

Miksi neuvominen on vastenmielinen piirre?

Vierailija
66/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on tuskaillut samanlaisen 50-vuotiaan lapsettoman sukulaistädin suhteen. Ei tosiaan siis ole millään lastenhoitoalalla hänkään, mutta tietää mielestään KAIKEN lastenhoidosta. Kylässä käydessään omii lapset aina itselleen, vaikka lapset eivät selvästikään hänen seurastaan pahemmin piittaa. Syyllistää ystävääni milloin mistäkin mitättömästä pikkuseikasta ja kertoo aina mielipiteitään siitä, miten asioiden pitäisi olla. Yksi ystävän lapsista on erityislapsi, jolla on useampiakin diagnooseja, minkä vuoksi hän tarvitsee hieman erilaista kasvatusta kuin muut lapset. Tätähän täti kauhistelee ja on sitä mieltä, että lapsi ei vain saa tarpeeksi hellyyttä. Minuakin ärsyttää tämä nainen, vaikka kyseessä onkin ystävän ongelma. :)

Vierailija
67/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, en ole tuo, jolta kysyt, mutta haloo: mistä lähtien silkka vittuilu on ollut MYÖNTEINEN PIIRRE. Ja miksi muuksi voisi tulkita tuollaiset neuvomiset kuten ap kuvaa. "Tätin täytyy vahtia, kun äitinne ei jaksa"...

Miedommatkin neuvot pitää kuitenkin ymmärtää esittää vain, jos neuvoja kysytään. Ja niitä pitää esittää vain, jos tietää oikeasti neuvomastaan asiasta. En minäkään ala neuvomaan ketään vaikka auton korjauksessa, josta en mitään ymmärrä - ihan samalla lailla ei lapsettoman ja lapsien kanssa työskentelemättömän ihmisen pidä mennä jakelemaan mutuneuvoja, se on ainoastaan säälittävää ja noloa.

Vierailija
68/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä noita 50-vuotiaita lapsettomia sukulaistätejä, jotka puuttuvat ihan kaikkien kaikkiin asioihin, oikein sikiää? Ehtymätön luonnonvara.

Mä luulin, että mulla ei ole sellaisia, kunnes törmäsin omissa häissäni niihin: äitini kutsui ne itse asiassa ihan luvatta, koska ne kuulemma kuuluu kutsua koska käyvät "kaikkien" suvun jäsenten juhlissa ja tietävät suvusta kaiken. No joo, ei epäilystäkään etteivät tiedä. Siellä ne kulkivat arvostelemassa tarjottavia ja kaikkea mahdollista ja yksi kehtasi sanoa minulle ihan päin naamaa, että jollakin "Maija"-serkulla on paremmat makeat tarjoilut hääjuhlassa ja plääplääplää.

Ristiäisissä meillä on ollut vaan lähipiiri eli ei noita tätejä, mutta viime jouluna yksi tädeistä onnistui tunkeutumaan äitini vanavedessä meille jouluaterialle ja siitäkös se paapatus alkoi. Lapset ovat liian lihavia/laihoja, liian hiljaisia/meluisia, liian lyhyitä/pitkiä ja milloin mitäkin mutta joka tapauksessa aina väärin ja aina löytyy joku sukulainen jonka lapset ovat ehdottomasti paljon oikeampia ja toki tämä täytyy laukoa julkisesti kovalla äänellä kaikkien kuullen ja samalla tulee huomauttaa siitä, että tokikin tämä sukulainen on turvautunut tähän tätiin kasvatusapuna ja tädin ansiosta lapsista tuli kunnollisia ihmisiä.

Onko muilla tällaista?

Vierailija
69/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:39"]

7, en ole tuo, jolta kysyt, mutta haloo: mistä lähtien silkka vittuilu on ollut MYÖNTEINEN PIIRRE. Ja miksi muuksi voisi tulkita tuollaiset neuvomiset kuten ap kuvaa. "Tätin täytyy vahtia, kun äitinne ei jaksa"...

Miedommatkin neuvot pitää kuitenkin ymmärtää esittää vain, jos neuvoja kysytään. Ja niitä pitää esittää vain, jos tietää oikeasti neuvomastaan asiasta. En minäkään ala neuvomaan ketään vaikka auton korjauksessa, josta en mitään ymmärrä - ihan samalla lailla ei lapsettoman ja lapsien kanssa työskentelemättömän ihmisen pidä mennä jakelemaan mutuneuvoja, se on ainoastaan säälittävää ja noloa.

[/quote]

Jos se luulee, että äiti ei jaksa. Lapsettomat yleensä luulevat, että pikkulasten äidit ovat rättiväsyneitä.

Vierailija
70/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:47"]

[/quote]

Jos se luulee, että äiti ei jaksa. Lapsettomat yleensä luulevat, että pikkulasten äidit ovat rättiväsyneitä.

[/quote]

Jos luulee, ei vittuile tuolla lailla. "Tädin TÄYTYY, kun äiti ei jaksa..." eli suomeksi: kun äiti on niin laiska, niin mun on pakko tehdä sille kuuluvat työt.

Vierailija
71/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:53"]

[/quote]

[/quote]

Jos luulee, ei vittuile tuolla lailla. "Tädin TÄYTYY, kun äiti ei jaksa..." eli suomeksi: kun äiti on niin laiska, niin mun on pakko tehdä sille kuuluvat työt.

[/quote]

Oletko jotenkin päästäsi vialla? Eihän täti puhunut laiskasta mitään vaan JAKSAMISESTA! Sinä itse ajattelet sen laiskuudeksi mikä taas kertoo siitä, että sinulla todella on huono omatunto asiasta eli että olet oikeastikin laiska. Mutta sitä taas on turha sysätä jonkun tädin syyksi, sen asian voit muuttaa vain sinä itse.

Vierailija
72/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jaa. Että se on sitten vittuilua. No, aika monet täällä valittavat etteivät jaksa ja nurkuvat lastenhoitoapua. Ilmeisesti on sitten parempi, että lapsi juoksee pallon perässä autotielle.

Nuo neuvot ruuan terveellisyydestä ja vaatteiden materiaaleista kuulostavat aivan järkeviltä. Voisiko nyt olla niin, että sinä tunnet pienen epäonnistumisen pistoksen sielussasi ja se täytyy kostaa ihmiselle joka yrittää auttaa? Jos olisit oikeasti täysin varma lastenkasvatuksesi oikeellisuudesta, et hermostuisi noin vaan voisit sellittää sille neuvovalle tädille miksi hänen neuvonsa eivät ole hyviä. Sehän varmasti hiljentäisi hänet mutta sinä et ilmeisesti pysty tekemään sitä koska ne neuvot olivat oikeasti hyviä. Siksi sinun täytyy loukkaantua ja siten hiljentää hänet. Ettei kukaan vaan huomaa missä sinä olet epäonnistunut.

Loukkaantuminen on varma merkki siitä, että jotain on pielessä ja saa varmasti tädin vielä huolestuneemmaksi.

Jos kuitenkin haluat, että tädit lopettavat neuvomisensa, niin voit sanoa, että sinä otat kaiken vastuun lastesi kasvatuksesta. Tämä sitten tarkoittaa tosiaan, että kaiken. Jos lapsesi juoksee auton alle, niin vastuu tarkoittaa sitä, että sinä halusitkin hänen juoksevan. Olet siis tappaja. Et voi enää syyttää muita tai sanoa, että vahinkoja sattuu.

Vierailija
73/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen ihminen käsittää tavallisen kysymyksen tai toteamuksen VITTUILUKSI????

Vierailija
74/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletko jotenkin päästäsi vialla? Eihän täti puhunut laiskasta mitään vaan JAKSAMISESTA! Sinä itse ajattelet sen laiskuudeksi mikä taas kertoo siitä, että sinulla todella on huono omatunto asiasta eli että olet oikeastikin laiska. Mutta sitä taas on turha sysätä jonkun tädin syyksi, sen asian voit muuttaa vain sinä itse.

[/quote]

En ole päästäni vialla, sinä olet. Jos oikeasti huomaat ystäväsi tai omaisesi olevan uupunut, kuljetko kylillä julistamassa kovaan ääneen, miten SINUN TÄYTYY hoitaa kaverisi/omaisesi töitä, kun hän ei jaksa?

Voi sinua marttyyriparkaa, kaverinkin työt on sinulle sälytetty... *niisk*, säälikää nytten vähäsen...

Ei kuule, ei tuollaista kukaan voi muuten tulkita kuin vittuiluksi.

Jos joku haluaa auttaa uupunutta, hän auttaa alleviivaamatta ja voivottelematta ja neuvomatta.

Siis nyt puhun tosiystävistä, enkä itsensäkorostaja-av-mammeroista.

Vierailija
75/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt aika tökeröä alkaa neuvomaan, kun sitä neuvoa EI OLE KYSYTTY.
Pätee joka asiaan.

Vierailija
76/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:02"]

millainen ihminen käsittää tavallisen kysymyksen tai toteamuksen VITTUILUKSI????

[/quote]

Kysyikö ap jotain kälyltään? Kysyikö käly jotain häneltä?

Ei, käly tuputti seinästä reväistyjä huuhaa-mutujaan neuvoiksi, vaikkei neuvoa kysytty. Ja vielä alleviivasi "joutuvansa" hoitamaan ap:n velvollisuuksia hänen puolestaan, kun ei tämä muka jaksa.

Vierailija
77/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nyt mä ymmärrän, mistä palstan asperger-aloitukset kumpuaa. Täällähän palstailee joku palsta-assi, joka ei ymmärrä yhtikäs mitään tavallisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä tai huomaavaisesta käytöksestä.

Eli palsta-assi nro 7/11/13/14/15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi