Miehen lapseton sisar neuvoo kasvatuksessa
Miehelläni on sisar, noin viisikymppinen. Hänellä ei ole koskaan ollut lapsia. On mennyt naimisiin nelikymppisenä, joten luulisin, ettei hän ole niitä enää saanut, koska on kyllä lapsirakas.
Ongelma (?) on minulla se, että tuo sisar tietää lapsenhoidosta kaiken. Ehkä hän on lukenut jotain kirjallisuutta, mutta esim. hänen ammattinsa ei mitenkään sivua lastenhoitoa tai -kasvatusta. Kokemukset lapsista jäävät minun ja mieheni kolmeen lapseen. Heistä vanhin on 6, nuorin vasta 9 kk. Sisarella on kyllä koiria, joista hän käyttää nimitystä "meidän pojat".
Tuo sisar puuttuu aivan kaikkeen, mitä lapsilleni teen tai olen tekemättä. Viikonloppuna oli anopin syntymäpäivät. Söimme ja joimme ja nautimme kesäpäivästä. Sisar vahti jokaisen lastemme suupalan ja kommentoi, mikä on terveellistä ja epäterveellistä. Mihin ruokaan voi tukehtua ja mikä ruoka ainoastaan sotkee vaatteet niin, että tahrat eivät irtoa ja hänen veljensä joutuu ostamaan lapsille uusia vaatteita.
Pienet lapset eivät saa istua hiekassa, koska he syövät sitä ja siihen voi olla naapurin koira pissannut. Isompi ei saa potkia palloa, koska se voi mennä autotielle. "Tätin täytyy vahtia, kun äitinne ei jaksa", hän totesi useamman kerran. Vieläkö taapero on vaipoissa, et kai enää imetä (vauva ei kasva!), eikö jo pitäisi opettaa kaikelle normiruualle, potalle, pyöräilemään, uimaan, lukemaan.
Oudointa on ,että hänen mielestään lapsella on "kausia", jolloin hän on juuri määrätynlainen. Kaudet liittyvät jollain lailla ikään, mutta minusta täysin epäloogisesti. "Miksi Liisalla on nyt tuo keräilykausi, kun se kuuluisi olla aikaisemmin/myöhemmmin?" , tämä siis esimerkki.
En halua hänen mieltänsä pahoittaa sanomalla, että anna olla, koska pidän hänestä muuten tosi paljon ihmisenä. En edes tiedä, miksi tämän aloituksen tein. Ehkä vain halusin kirjoittaa kaiken ulos ja ehkä kuulla, että jollain muulla voi olla samantapainen tilanne.
Kommentit (77)
Ap., istupa joskus rauhassa alas ja ota muistiinpanovälineet esiin. Kirjoita ylös jokainen naikkosen elämässä korjausta tai muka korjausta vaativa asia. Lisää listaan kaikenlaisia hyviä neuvoja. Opettele listaa ulkoa riittävästi ja kun naikkonen sanoo ensimmäisen ohjeensa, vastaa välittömästi opastamalla häntä hänen elämässään. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:13"]
Sisarella on kyllä koiria, joista hän käyttää nimitystä "meidän pojat".
[/quote]
Mitä vikaa tässä on? Kyllä minullakin on uroskoira, jolla on nimi, mutta silti saatan lenkillä tai pihalla kutsua koiraani pojaksi tyyliin "tules poika tännepäin" tai "hyvä poika!".
Taidat muutenkin inhota kälyäsi (ja ehkä saman tien koko miehen sukua) eikä se johdu vain tuosta kasvatusasiasta. Ehkä sisarella on paljon ystäviä, joilla on lapsia, ja hän on näiden kautta oppinut lastenkasvatusasioita. Vai elääkö hän umpiossa?
[/quote]
En ole ap, mutta minusta on outoa, kun kaverini sanoo koiriaan "meidän tytöt". Vaikka tunnemme hyvin, minulle tulee AINA ensiksi mieleen, että hän puhuu lapsistaan. Hänellä on yksi poika.
[/quote]
Mitenköhän outona pitäisit minua, kun puhun usein koirastani "meidän pikkuneiti" :D
Kun tätä(kin) ketjua lukee, niin ymmärtää kyllä, että ei ole sattumaa että juuri av-mammalla on paska anoppi, paskat sukulaiset, paskat työkaverit, paska pomo jne.
Mutta tietenkään av-mammassa itsessään ei ole mitään vikaa, vaan KAIKKI MUUT käyttäytyvät av-mammaa kohtaan paskasti ihan vain vittuillakseen...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 16:43"]
[/quote]
Mitä vikaa tässä on? Kyllä minullakin on uroskoira, jolla on nimi, mutta silti saatan lenkillä tai pihalla kutsua koiraani pojaksi tyyliin "tules poika tännepäin" tai "hyvä poika!".
Taidat muutenkin inhota kälyäsi (ja ehkä saman tien koko miehen sukua) eikä se johdu vain tuosta kasvatusasiasta. Ehkä sisarella on paljon ystäviä, joilla on lapsia, ja hän on näiden kautta oppinut lastenkasvatusasioita. Vai elääkö hän umpiossa?
[/quote]
En ole ap, mutta minusta on outoa, kun kaverini sanoo koiriaan "meidän tytöt". Vaikka tunnemme hyvin, minulle tulee AINA ensiksi mieleen, että hän puhuu lapsistaan. Hänellä on yksi poika.
[/quote]
Mitenköhän outona pitäisit minua, kun puhun usein koirastani "meidän pikkuneiti" :D
[/quote]
No onhan tuo kuitenkin parempi kuin että sanoisit "meidän pikkunarttu"
Jos lohduttaa, minulla on kolme lapsetontav siskoa, jotka myös kaikkitietäviä... Minä ja veljen vaimo ollaan lievästi kypsiä...
Viittaamatta ap:n tilanteeseen, ihmetyttää taas tämän keskustelun perusteella miten lastenkasvatus on se maailman ainoa asia, mihin ei voi ottaa kantaa ilman omakohtaista kokemusta.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 17:22"]
Viittaamatta ap:n tilanteeseen, ihmetyttää taas tämän keskustelun perusteella miten lastenkasvatus on se maailman ainoa asia, mihin ei voi ottaa kantaa ilman omakohtaista kokemusta.
[/quote]
Besserwisserointi ihan missä aiheessa tahansa - josta ei ole itsellä mitään tietoa - on typerää ja antaa ihmisestä tyhmän vaikutelman.
[/quote]
Ei ole ainoa. Minua suututtaa ihmiset, jotka haukkuvat esim. jonkun TV-ohjelman, vaikkeivät ole ikinä katsoneet sitä. "Ei sitä voi katsoa, se on silkkaa paskaa!"
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 16:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No onhan tuo kuitenkin parempi kuin että sanoisit "meidän pikkunarttu"
[/quote]
Taas tätä mukahauskuutta. Kuvitteletko muka olevasi näppärä, häh!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:00"]
Jos kuitenkin haluat, että tädit lopettavat neuvomisensa, niin voit sanoa, että sinä otat kaiken vastuun lastesi kasvatuksesta. Tämä sitten tarkoittaa tosiaan, että kaiken. Jos lapsesi juoksee auton alle, niin vastuu tarkoittaa sitä, että sinä halusitkin hänen juoksevan. Olet siis tappaja. Et voi enää syyttää muita tai sanoa, että vahinkoja sattuu.
[/quote]
Tällä vastaajalla ei ole ihan kaikki kotona. Vanhemmat ovat tietenkin aina vastuussa lapsistaan, ihan sama vaikka sukulaistäti neuvoisi lastenhoidossa. Miksi ihmeessä vastuunotto lapsesta tarkoittaisi että haluaa lapsensa joutuvan onnettomuuteen? Käsittämätön ajatusmalli.
[/quote]
Siten, että sitten jos se täti ei vahdi lapsia ja ne juoksevat auton alle, niin turha alkaa itkemään, että miksei kukaan tehnyt mitään. Jos ei itse jaksa tai pysty vahtimaan lapsia ja ei halua heidän juoksevan auton alle, niin silloin täytyy pyytää apua. Jos taas haluaa lasten juoksevan auton alle, niin ei kannata pyytää apua.
Ap:n tapauksessahan se auton alle juokseminen ei tullut kysymykseen mutta sitähän minä tai muut vastaajat eivät aiemmin tienneet.
[/quote]
Minä en vaan käsitä tätä. Mulla on vain veljentytär ja rakastan lasta ihan aidosti, en ihan varmasti antaisi kuolla auton alle jos sen voisin mitenkään estää vaikka olisin kuinka ärsyyntynyt äitiinsä tai toisinpäin. Tuskin kukaan normaali ihminen niin toimis, saati pohtis että turha itkeä kun lapses kuoli kun olit mulle ilkeä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 18:21"]
Jos kuitenkin haluat, että tädit lopettavat neuvomisensa, niin voit sanoa, että sinä otat kaiken vastuun lastesi kasvatuksesta. Tämä sitten tarkoittaa tosiaan, että kaiken. Jos lapsesi juoksee auton alle, niin vastuu tarkoittaa sitä, että sinä halusitkin hänen juoksevan. Olet siis tappaja. Et voi enää syyttää muita tai sanoa, että vahinkoja sattuu.
[/quote]
Tällä vastaajalla ei ole ihan kaikki kotona. Vanhemmat ovat tietenkin aina vastuussa lapsistaan, ihan sama vaikka sukulaistäti neuvoisi lastenhoidossa. Miksi ihmeessä vastuunotto lapsesta tarkoittaisi että haluaa lapsensa joutuvan onnettomuuteen? Käsittämätön ajatusmalli.
[/quote]
Siten, että sitten jos se täti ei vahdi lapsia ja ne juoksevat auton alle, niin turha alkaa itkemään, että miksei kukaan tehnyt mitään. Jos ei itse jaksa tai pysty vahtimaan lapsia ja ei halua heidän juoksevan auton alle, niin silloin täytyy pyytää apua. Jos taas haluaa lasten juoksevan auton alle, niin ei kannata pyytää apua.
Ap:n tapauksessahan se auton alle juokseminen ei tullut kysymykseen mutta sitähän minä tai muut vastaajat eivät aiemmin tienneet.
[/quote]
Minä en vaan käsitä tätä. Mulla on vain veljentytär ja rakastan lasta ihan aidosti, en ihan varmasti antaisi kuolla auton alle jos sen voisin mitenkään estää vaikka olisin kuinka ärsyyntynyt äitiinsä tai toisinpäin. Tuskin kukaan normaali ihminen niin toimis, saati pohtis että turha itkeä kun lapses kuoli kun olit mulle ilkeä.
[/quote]
No en minäkään antaisi kenenkään lapsen juosta auton alle mutta toisaalta olen sitä mieltä, että jos joku sanoo minulle, että älä vahdi, niin minä teen niin. Minun puolestani ihmiset saavat tehdä ihan miytä haluavat kunhan tekevät kaiken tietoisena siitä mitä tekevät.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:42"]
vain hänen äitinsä tietää mikä on hänelle parhaaksi.
[/quote]
Niin kuin esim. raskauden aikainen tupakointi tai tupakointi yleensäkin lasten seurassa? Tai alkoholin käyttö? No, siinä varmaan olet oikeassa, että äidit tietävät. He eivät vain välitä ja teeskentelevät etteivät tiedä. Nin kauan kun voi teeskennellä tietämätöntä, ei tarvitse muuttaa omaa käytöstään. Jos sitten joku tulee kertomaan tupakoinnin vaaroista, he suuttuvat koska heiltä on viety tietämättömyys, tuo ihana tekosyy.
[/quote]
Äh, älä ole typerä. Äidit tietävät oikein hyvin mm. tupakoinnin ja alkoholin käytön riskit. Kyse ei ole tietämättömyydestä, vaan kompromisseista sen suhteen, mikä tuottaa niin suurta nautintoa tai johon on riippuvuus, että riskeistä ja haitoista huolimatta ei voi luopua paheesta.
Eli ei sitä tarvitse kenenkään neuvoa.
Sen sijaan voi sanoa, että ei hyväksy toisen raskaudenaikaista alkoholinkäyttöä tai vaikkapa tupakointia.
Mikä on monesti sen mukamas-neuvon motiivikin, paheksua toista. Ei vaan ole munaa sanoa suoraan, ja sen vuoksi muka "neuvotaan", vaikka oikeasti jokaisen pitäisi tietää, että tuollaiset asiat ovat kaikkien tiedossa jo muutenkin.
[/quote]
Eipä niillä silti riitä kanttia myöntää sitä vaan pitää piiloutua tietämättömyyden taakse. Siinä sitten lähipiiri jankkaa itsensä näännyksiin alkoholin ja tupakan vaaroista.
Eikö sitä voi vaan sanoa, että anna minun hoitaa lapseni itse?
45 jatkaa: eikö ole muuta mahdollisuutta kuin besserwisseröinti? Edelleen, saattaa sitä monestakin asiasta tietää aika paljon ilman omakohtaista kokemustakin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 17:46"]
[/quote]
Besserwisserointi ihan missä aiheessa tahansa - josta ei ole itsellä mitään tietoa - on typerää ja antaa ihmisestä tyhmän vaikutelman.
[/quote]
No on tämä taas... en minä ainakaan ole ihmisenä enkä edes mielipiteiltäni muuttunut lasten myötä. Miten lasten kasvatuksesta puhuminen jotenkin vaatii äitiyden? Puhuttehan tekin hiilihydraateista ja rasvoista, ettekä silti ole elintarviketuottajia?
Kuvitteletteko te, että lasten kasvattamiseen tarvittava tieto jotenkin jalostuu sinne korvien väliin samaan aikaan, kun sitä lasta tungetaan emättimestä ulos? Mut hei, mähän synnytinkin sektiolla, ehkä siksi olenkin poikkeus? :-D
Tämä on kyllä av:ta niin parhaimmillaan... Otetaas tähän taas listaa av:n väitteistä, saa täydentää:
1) Sektio ei ole synnytys.
2) Joka ei imetä, on huono äiti ja vihaa lastaan.
3) Korvike on saatanasta.
4) Sokeri on saatanasta. Ja rusinat varsinkin kiellettyjä.
5) Lisäaineet ovat saatanasta.
:-DDD Kiitos taas päivän nauruista, kuka tämän viimeisimmän kommentin sitten kirjoittikaan nenäkarvat väristen...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 17:46"]
No on tämä taas... en minä ainakaan ole ihmisenä enkä edes mielipiteiltäni muuttunut lasten myötä. Miten lasten kasvatuksesta puhuminen jotenkin vaatii äitiyden? Puhuttehan tekin hiilihydraateista ja rasvoista, ettekä silti ole elintarviketuottajia?
Kuvitteletteko te, että lasten kasvattamiseen tarvittava tieto jotenkin jalostuu sinne korvien väliin samaan aikaan, kun sitä lasta tungetaan emättimestä ulos? Mut hei, mähän synnytinkin sektiolla, ehkä siksi olenkin poikkeus? :-D
Tämä on kyllä av:ta niin parhaimmillaan... Otetaas tähän taas listaa av:n väitteistä, saa täydentää:
1) Sektio ei ole synnytys.
2) Joka ei imetä, on huono äiti ja vihaa lastaan.
3) Korvike on saatanasta.
4) Sokeri on saatanasta. Ja rusinat varsinkin kiellettyjä.
5) Lisäaineet ovat saatanasta.
:-DDD Kiitos taas päivän nauruista, kuka tämän viimeisimmän kommentin sitten kirjoittikaan nenäkarvat väristen...
[/quote]
Miten tämä edellinen viesti liittyy mihinkään??
NIIIN tuttua! Oma siskoni on samanlainen, hänen kasvatusvinkkinsä juontavat juurensa kyllä siihen, mitä hänen ystävänsä tekee lapsensa kanssa, minun pitäisi tehdä täsmälleen samalla tavalla, vaikka oma lapseni onkin puoli vuotta sisareni ystävän lasta vanhempi. Lasta ei olisi saanut nukuttaa syliin enää, kun lapsi on 6 kk, silloin pitää antaa maito jo pullosta ja lapsen juoda se maito yksin sängyssä. Minä tein väärin, koska nukutin lasta syliin vielä vuoden kieppeillä. Tuo vain yksi esimerkki mainitakseni.
Miehen sisko on kyllä samanlainen, hänelläkään ei ole vielä lapsia, mutta haaveissa on. Yrittää kasvattaa meidän lapsia. Kasvatus on vastaus kaikkeen, lapselta nitistetään oma tahto kokonaan pois, koska lapsen täytyy tehdä juuri niin kuin vanhemmat sanovat. Kaikki mitä teemme, on väärin... Katsoo kaikki mahdolliset lapsenhoito ohjelmat, mutta ei vain taida ymmärtää, että se mikä sopii toiselle perheelle ei välttämättä sovi kaikille muille!
Täällä sama tilanne kuin edellisellä! Sisko kertoo juurta jaksain, miten hänen kaverinsa kasvattaa! Se jos mikä ketuttaa! Etenkin kun tuo kaveri on aivan kädetön.
Saahan sitä herneen vetää nenään, joka asiasta, jos vain haluaa. Ja nähdä niitä "piilovinoiluita" ihan siellä missä haluaa. Ongelman saa ihan mistä vain haluaa, jos niin tahtoo.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missä ap kaipasi apua tai koki olevansa väsynyt?
Pointtihan oli, että hän ei tarvinnut apua, mutta sitä tyrkytettiin silti, omahyväisen kommentoinnin kera.
[/quote]
Ei ap sanonut niin. Joskus vaan ulkopuolinen näkee lapset ja näkee heidän tarvitsevan huomiota kun äiti ei huomaa. Täälläkin palstalla oli se yksi ketju jossa kerrottiin miten joku äiti oli uimahallissa kohdellut toista lastaan todella kylmasti, tiuskinut hänelle ja jättänyt huomioitta. Pitäisikö siitä mennä sanomaan vai tekeekö äiti sen täysin tietoisena? Jos tietoisena, niin aika karsea vanhempi oli.