Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapseton sisar neuvoo kasvatuksessa

Vierailija
09.07.2013 |

Miehelläni on sisar, noin viisikymppinen. Hänellä ei ole koskaan ollut lapsia. On mennyt naimisiin nelikymppisenä, joten luulisin, ettei hän ole niitä enää saanut, koska on kyllä lapsirakas.

Ongelma (?) on minulla se, että tuo sisar tietää lapsenhoidosta kaiken. Ehkä hän on lukenut jotain kirjallisuutta, mutta esim. hänen ammattinsa ei  mitenkään sivua lastenhoitoa tai -kasvatusta. Kokemukset lapsista jäävät minun ja mieheni kolmeen lapseen. Heistä vanhin on 6, nuorin vasta 9 kk. Sisarella on kyllä koiria, joista hän käyttää nimitystä "meidän pojat".

Tuo sisar puuttuu aivan kaikkeen, mitä lapsilleni teen tai olen tekemättä. Viikonloppuna oli anopin syntymäpäivät. Söimme ja joimme ja nautimme kesäpäivästä. Sisar vahti jokaisen lastemme suupalan ja kommentoi, mikä on terveellistä ja epäterveellistä. Mihin ruokaan voi tukehtua ja mikä ruoka ainoastaan sotkee vaatteet niin, että tahrat eivät irtoa ja hänen veljensä joutuu ostamaan lapsille uusia vaatteita.

Pienet lapset eivät saa istua hiekassa, koska he syövät sitä ja siihen voi olla naapurin koira pissannut. Isompi ei saa potkia palloa, koska se voi mennä autotielle. "Tätin täytyy vahtia, kun äitinne ei jaksa", hän totesi useamman kerran. Vieläkö taapero on vaipoissa, et kai enää imetä (vauva ei kasva!), eikö jo pitäisi opettaa kaikelle normiruualle, potalle, pyöräilemään, uimaan, lukemaan.

Oudointa on ,että hänen mielestään lapsella on "kausia", jolloin hän on juuri määrätynlainen. Kaudet liittyvät jollain lailla ikään, mutta minusta täysin epäloogisesti. "Miksi Liisalla on nyt tuo keräilykausi, kun se kuuluisi olla aikaisemmin/myöhemmmin?" , tämä siis esimerkki.

En halua hänen mieltänsä pahoittaa sanomalla, että anna olla, koska pidän hänestä muuten tosi paljon ihmisenä. En edes tiedä, miksi tämän aloituksen tein. Ehkä vain halusin kirjoittaa kaiken ulos ja ehkä kuulla, että jollain muulla voi olla samantapainen tilanne.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä,

olen varma, että kälyn tarkoitus ei ole "v***uilla. Hän ei sano noita asioita suoraan minulle, vaan jotenkin lapsen kautta, esim. vauva on hänen sylissään, ja hän puhuu vauvalle tyyliin "pitäisi sinunkin jo saada kaalikeittoa, kun se tissimaito on niin laihaa" tai "äläpäs Kalle nyt pelaa siinä sitä palloa, kun voit jäädä auton alle". Ja siis pihasta on autotielle matkaa 200 m, ja ainoa auto, jonka alle lapsi siinä tilanteessa voi jäädä, on kälyn oma auto, joka on parkkeerattuna takapihalle. Kälyllä on vain sisäänrakennettu joku huoli, josta ei voi päästää irti.

Ruuan terveellisyyteen en ota sen enempää kantaa, koska olen koulutukseltani ravintoterapeutti. :) Mutta suutarin lapsillahan ei tunnetusti ole kenkiä, enkä voi väittää olevani mikään Vuoden äiti, en missään tapauksessa. Eikä minulla oikeastaan ole tarvetta "hiljentää" kälyä, kunhan kirjoittelin. :)

Mutta tosi kiva huomata, että moni muukin tuntee tuollaisen lapsettoman "tädin", käly ei ole ainoa lajissaan. Anoppini on sitä vastoin aivan ihana, ei koskaan ole millään lailla yrittänyt puuttua mihinkään, päinvastoin, aina sanoo, että jos hän alkaa neuvomaan, sanokaa, että suu kii! :)

Vierailija
2/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:11"]

no nyt mä ymmärrän, mistä palstan asperger-aloitukset kumpuaa. Täällähän palstailee joku palsta-assi, joka ei ymmärrä yhtikäs mitään tavallisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä tai huomaavaisesta käytöksestä.

Eli palsta-assi nro 7/11/13/14/15

[/quote]

Osuiko arkaan paikkaan kun aloit jakelemaan diagnooseja ihmisille joita et tunne kuin yhden tai kahden viestin perusteella? Käytösesi kertoo sen, että nyt jotain pahasti vialla. Toivottavasti haet apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:13"]

Sisarella on kyllä koiria, joista hän käyttää nimitystä "meidän pojat".

[/quote]

Mitä vikaa tässä on? Kyllä minullakin on uroskoira, jolla on nimi, mutta silti saatan lenkillä tai pihalla kutsua koiraani pojaksi tyyliin "tules poika tännepäin" tai "hyvä poika!".

Taidat muutenkin inhota kälyäsi (ja ehkä saman tien koko miehen sukua) eikä se johdu vain tuosta kasvatusasiasta. Ehkä sisarella on paljon ystäviä, joilla on lapsia, ja hän on näiden kautta oppinut lastenkasvatusasioita. Vai elääkö hän umpiossa?

Vierailija
4/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:00"]

Jos kuitenkin haluat, että tädit lopettavat neuvomisensa, niin voit sanoa, että sinä otat kaiken vastuun lastesi kasvatuksesta. Tämä sitten tarkoittaa tosiaan, että kaiken. Jos lapsesi juoksee auton alle, niin vastuu tarkoittaa sitä, että sinä halusitkin hänen juoksevan. Olet siis tappaja. Et voi enää syyttää muita tai sanoa, että vahinkoja sattuu.

[/quote]

Tällä vastaajalla ei ole ihan kaikki kotona. Vanhemmat ovat tietenkin aina vastuussa lapsistaan, ihan sama vaikka sukulaistäti neuvoisi lastenhoidossa. Miksi ihmeessä vastuunotto lapsesta tarkoittaisi että haluaa lapsensa joutuvan onnettomuuteen? Käsittämätön ajatusmalli.

Vierailija
5/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen että sinulla on siellä ikioma ILMAINEN kasvatusammattilainen jota kiinnostaa, sillä moni muu joutuisi maksamaan tuollaisesta palvelusta ja neuvonnasta :) Anna sen hoitaa lapsesi ja ota itse rennosti.

Vierailija
6/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:23"]

[/quote]

Mitä vikaa tässä on? Kyllä minullakin on uroskoira, jolla on nimi, mutta silti saatan lenkillä tai pihalla kutsua koiraani pojaksi tyyliin "tules poika tännepäin" tai "hyvä poika!".

Taidat muutenkin inhota kälyäsi (ja ehkä saman tien koko miehen sukua) eikä se johdu vain tuosta kasvatusasiasta. Ehkä sisarella on paljon ystäviä, joilla on lapsia, ja hän on näiden kautta oppinut lastenkasvatusasioita. Vai elääkö hän umpiossa?

[/quote]

Ihme tyyppi! :D

Vierailija
7/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:23"]

[/quote]

[/quote]

En ole ap, mutta minusta on outoa, kun kaverini sanoo koiriaan "meidän tytöt". Vaikka tunnemme hyvin, minulle tulee AINA ensiksi mieleen, että hän puhuu lapsistaan. Hänellä on yksi poika.

Vierailija
8/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, alkakaa tapella sitten koirista.

Vierailija
9/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin osan tuollaisesta kälyn "ääneenajattelusta" voi panna sen piikkiin, että häntä itseään hermostuttaa lapsen puolesta ja hän lapsettomana ei osaa olla stressaantumatta.

Mutta kyllä tuollainen neuvominen ja itsensä korostaminen tyyliin "mun tässä täytyy vahtia lapsia, kun äiti ei jaksa" on jonkinasteista kettuilua. Jos hän tekee sitä huomaamattaan, sen pahempi.

Minä ihan jo perhesovun takia - siis nimenomaan sen säilyttääkseni - sanoisin kälylle, että "hei, olet mukava tyyppi muuten ja tykkään susta, mutta olisi korkea aika lopettaa tuollainen neuvominen, kun et kumminkaan oikeasti tiedä lasten kasvattamisesta ja hoidosta juuri mitään. En minäkään neuvo sinua sinun elämässäsi koko ajan, tuollainen besserwisserointi on aika loukkaavaa!"

Jos et sano, hilloat vitutusta ja se turskahtaa vielä joskus ulos, ja siinä voi olla paljon pahemmat jäljet kuin jos kerran sanot rauhallisesti ja rehellisesti, mitä ajattelet.

Vierailija
10/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:33"]

Jonkin osan tuollaisesta kälyn "ääneenajattelusta" voi panna sen piikkiin, että häntä itseään hermostuttaa lapsen puolesta ja hän lapsettomana ei osaa olla stressaantumatta.

Mutta kyllä tuollainen neuvominen ja itsensä korostaminen tyyliin "mun tässä täytyy vahtia lapsia, kun äiti ei jaksa" on jonkinasteista kettuilua. Jos hän tekee sitä huomaamattaan, sen pahempi.

Minä ihan jo perhesovun takia - siis nimenomaan sen säilyttääkseni - sanoisin kälylle, että "hei, olet mukava tyyppi muuten ja tykkään susta, mutta olisi korkea aika lopettaa tuollainen neuvominen, kun et kumminkaan oikeasti tiedä lasten kasvattamisesta ja hoidosta juuri mitään. En minäkään neuvo sinua sinun elämässäsi koko ajan, tuollainen besserwisserointi on aika loukkaavaa!"

Jos et sano, hilloat vitutusta ja se turskahtaa vielä joskus ulos, ja siinä voi olla paljon pahemmat jäljet kuin jos kerran sanot rauhallisesti ja rehellisesti, mitä ajattelet.

[/quote]

En ole ap, mutta hänen kirjoitustyylistään päätelleen hänellä ei "turskahda vitutus ulos" ja tuskin hän syytää tuollaista tekstiä! Meitä kun nyt vaan sattuu olemaan erilaisia ihmisiä. Kaikki eivät lataa täyslaidallista ja riko välejään tuollaisilla möläytyksillä. En minäkään.

Vierailija
11/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:37"]

[/quote]

En ole ap, mutta hänen kirjoitustyylistään päätelleen hänellä ei "turskahda vitutus ulos" ja tuskin hän syytää tuollaista tekstiä! Meitä kun nyt vaan sattuu olemaan erilaisia ihmisiä. Kaikki eivät lataa täyslaidallista ja riko välejään tuollaisilla möläytyksillä. En minäkään.

[/quote]

Anteeksi nyt, mutta kyllä häntä se kälyn neuvominen jossain määrin ottaa kuupasta, kun hän tänne on siitä pitkän kuvauksen tuskastuneessa sävyssä laatinut.

Missä minä muka muuten möläytän? Mielestäni tuossa esimerkkipalautteessani sanon suoraan, mutta ihan asiallisesti, että käly on tärkeä ja pidetty, mutta yhdessä käytöksensä piirteessä saisi oppia paremmille tavoille. Kuten saisikin, besserwisserointi kun ei ole koskaan hyvä piirre ihmisessä.

Vierailija
12/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin opettelin ulkoa kirjoista kaikki vitun herkkyyskaudet yms, mutta kun laps synty, ei mikään menny kirjojen mukaan ;) opin tuntemaan vauvani ja miten hän toimi ja eleltiin sen mukaan, toisen kanssa en ottanut enää moista stressiä, vaan opettelin, miten hän toimii. jokainen lapsi on erilainen ja vain hänen äitinsä tietää mikä on hänelle parhaaksi. siksi en koskaan neuvonutkaan muita, se mikä toimi minulla, ei välttämättä toimi toisella. lapsenikin toimivat ihan erilailla. sen oppii lapsen kanssa kokeilemalla.

tämä käly ei sitä hiffaa, vaan luulee, että kaikki toimii saman periaatteen mukaan. mutta silti en menisi liian ilkeesti häntä käytöksestään huomauttamaan, koska ihan selvästi häntä kalvaa lapsettomuus. ole hienotunteinen kun asiasta huomautat.

tsemppiä :)

Vierailija
13/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nuo sen tädin neuvot ovat ihan pimeitä!

Lapsettomat usein koittavat estää lapsia tekemästä yhtään mitään, pitäisi olla paikoillaan, hiljaa ja huomaamaton ja syödä vauvasta asti samaa kuin aikuiset - ei mitään erikoiskohtelua tai  huomiota.

Minullakin on tuollainen sukulaistäti. Kylläkin itseäni nuorempi, jonka mielestä kaikki lapset ovat sietämättömän villejä ja aina vaarassa: ei saa heittää palloa, ei saa kiivetä mihinkään, ei saa juosta, ei saa metelöidä, esim. trampoliinin narina on "aivan sietämätöntä". Hänen päänsä varmasti räjähtäisi, jos lapset kiljuisivat trampoliinissa, kuten usein lapsilla on tapana :)

Tämä täti on sitä mieltä, että lapset eivät saa häiritä eli eivät saa herättää mitään huomiota ja kaikki on vaarallista ja kiellettyä. Minun mielestä lapseni on mukavan eloisa, sopisi olla paljon villimpikin. Ja erikoinen taipumus lapsella on käyttäytyä eri ihmisten kanssa eri tavoin, yeensä oikein sopivasti, kiltti lapsi. Mutta tämän tädin seurassa mikään ei kelpaa ja lapsi on joskus vähän levoton.

Pysyisi täti sitten erossa lapsestani, mutta pyrkii tosiaan seuraamme, lapsen seuraan ja omii häntä. Sitten valittaa ja moittii, kun lapsi ei käyttäydy hänen mielensä mukaan.

Muuten haluaa aina itse huomiota esim. ruokavalioillaan yms. valituksella, aina on kylmä tai kuuma, vaarallista, sairauksia, kaikkea jopa toisten juhlissa eikä muilla mitään.

Minä sanon suoraan, etten pidä hänestä lainkaan. Rasittava narisija, joka haluaisi kai kurittaa ja pomottaa ihan nätisti käyttäytyviä lapsia. Hänellä on jokin läheltä liippaava koulutus, ehkä se on jokin peruste. Itselläni on kyllä ihan kasvatusalan korkeakoulutus, ettei sen puoleen tarvita opillisia neuvoja, muuten otan kyllä vastaan HYVÄT neuvot ja keskustelen ammattiasioista ja lapsistani mielelläni. Mutta tämä täti ei keskustele, vaan nipottaa ja valittaa!

Muuten yksi suositus multa tätien höperyyksien lomaan: imetä mahdollisimman kauan :)

Vierailija
14/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:25"]

Jos kuitenkin haluat, että tädit lopettavat neuvomisensa, niin voit sanoa, että sinä otat kaiken vastuun lastesi kasvatuksesta. Tämä sitten tarkoittaa tosiaan, että kaiken. Jos lapsesi juoksee auton alle, niin vastuu tarkoittaa sitä, että sinä halusitkin hänen juoksevan. Olet siis tappaja. Et voi enää syyttää muita tai sanoa, että vahinkoja sattuu.

[/quote]

Tällä vastaajalla ei ole ihan kaikki kotona. Vanhemmat ovat tietenkin aina vastuussa lapsistaan, ihan sama vaikka sukulaistäti neuvoisi lastenhoidossa. Miksi ihmeessä vastuunotto lapsesta tarkoittaisi että haluaa lapsensa joutuvan onnettomuuteen? Käsittämätön ajatusmalli.

[/quote]

Siten, että sitten jos se täti ei vahdi lapsia ja ne juoksevat auton alle, niin turha alkaa itkemään, että miksei kukaan tehnyt mitään. Jos ei itse jaksa tai pysty vahtimaan lapsia ja ei halua heidän juoksevan auton alle, niin silloin täytyy pyytää apua. Jos taas haluaa lasten juoksevan auton alle, niin ei kannata pyytää apua.

Ap:n tapauksessahan se auton alle juokseminen ei tullut kysymykseen mutta sitähän minä tai muut vastaajat eivät aiemmin tienneet.

Vierailija
15/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:42"]

vain hänen äitinsä tietää mikä on hänelle parhaaksi. 

[/quote]

Niin kuin esim. raskauden aikainen tupakointi tai tupakointi yleensäkin lasten seurassa? Tai alkoholin käyttö? No, siinä varmaan olet oikeassa, että äidit tietävät. He eivät vain välitä ja teeskentelevät etteivät tiedä. Nin kauan kun voi teeskennellä tietämätöntä, ei tarvitse muuttaa omaa käytöstään. Jos sitten joku tulee kertomaan tupakoinnin vaaroista, he suuttuvat koska heiltä on viety tietämättömyys, tuo ihana tekosyy.

Vierailija
16/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo neuvojat on kyllä rasittavia... mulla taas on itselläni sisko, jolla ei ole lapsia, ja hän kyllä mieluusti touhuaa lasten kanssa, mutta on ihan järkyttävän ehdoton. Lapset eivät saisi olla mistään erimieltä, ja pitäisi totella ehdottomasti ilman mitään neuvotteluja. Lapset ovat siis 4- ja 2-vuotiaat, enkä ole jaksanut selittää, että uhmaikään kuuluu se uhmaaminenkin, ja pitäisi antaa vaihtoehtoja, joista lapsi sitten voi valita. Pientä diplomatiaa voisi  harjoittaa, eikä yrittää nujertaa lapsia ihan kokonaan... Toisaalta olen pohtinut, että sitten kun hän saa omia lapsia, huomaa ehkä, ettei kaikkea ja kaikkia voi komentaa hiljaiseksi ja toimimaan juuri kuten itse haluaa.

Vierailija
17/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:42"]

vain hänen äitinsä tietää mikä on hänelle parhaaksi. 

[/quote]

Niin kuin esim. raskauden aikainen tupakointi tai tupakointi yleensäkin lasten seurassa? Tai alkoholin käyttö? No, siinä varmaan olet oikeassa, että äidit tietävät. He eivät vain välitä ja teeskentelevät etteivät tiedä. Nin kauan kun voi teeskennellä tietämätöntä, ei tarvitse muuttaa omaa käytöstään. Jos sitten joku tulee kertomaan tupakoinnin vaaroista, he suuttuvat koska heiltä on viety tietämättömyys, tuo ihana tekosyy.

[/quote]

Äh, älä ole typerä. Äidit tietävät oikein hyvin mm. tupakoinnin ja alkoholin käytön riskit. Kyse ei ole tietämättömyydestä, vaan kompromisseista sen suhteen, mikä tuottaa niin suurta nautintoa tai johon on riippuvuus, että riskeistä ja haitoista huolimatta ei voi luopua paheesta.

Eli ei sitä tarvitse kenenkään neuvoa.

Sen sijaan voi sanoa, että ei hyväksy toisen raskaudenaikaista alkoholinkäyttöä tai vaikkapa tupakointia.

Mikä on monesti sen mukamas-neuvon motiivikin, paheksua toista. Ei vaan ole munaa sanoa suoraan, ja sen vuoksi muka "neuvotaan", vaikka oikeasti jokaisen pitäisi tietää, että tuollaiset asiat ovat kaikkien tiedossa jo muutenkin.

Vierailija
18/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä lykkäsin lapseni surutta tällaisen kaikkitietävän tädin hoidettavaksi ja puuhailin hetken omiani. kun hän väsähti, hän tuli kyllä tuomaan lapsen mulle takaisin ja kaikki olivat tyytyväisiä. joo, jopa se lapsi, kun oli saanut ekstrahuomiota joltakulta.

alkuaikoina tosin mietin vähän, että mitä hippulaa mieheni sisar oikein hommaa, mutta mieheni sanoi, että anna olla vain, kyllä se siitä. ja totta, kyllä se siitä on ajan mittaan tosiaan rauhoittunutkin. lapsi on nykyään jo melkein kymmenen ja viihtyy tätinsä kanssa hyvin.

Vierailija
19/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Komps tälle. Jos käly on niin mölö, että haukuskelee ap:ta köyhimykseksi ja miehensä siipeilijäksi (miehesi täytyy ostaa lapselle uudet vaatteet, kun sinä annat lasten tehdä sitä-ja-tätä) tai laiskaksi lahnaksi ("tädin täytyy vahtia kun äiti ei jaksa"), ei ole paljon lihasta alkaa suuttua, jos siitä ap kerran selkeäst sanoo.

Parempi olla suora ja sanoa, jos ei tykkää jostain asiasta. Kuin kitistä selän takana av-palstalla.

Vierailija
20/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 15:25"]

[/quote]

[/quote]

Siten, että sitten jos se täti ei vahdi lapsia ja ne juoksevat auton alle, niin turha alkaa itkemään, että miksei kukaan tehnyt mitään. Jos ei itse jaksa tai pysty vahtimaan lapsia ja ei halua heidän juoksevan auton alle, niin silloin täytyy pyytää apua. Jos taas haluaa lasten juoksevan auton alle, niin ei kannata pyytää apua.

Ap:n tapauksessahan se auton alle juokseminen ei tullut kysymykseen mutta sitähän minä tai muut vastaajat eivät aiemmin tienneet.

[/quote]

Missä ap kaipasi apua tai koki olevansa väsynyt?

Pointtihan oli, että hän ei tarvinnut apua, mutta sitä tyrkytettiin silti, omahyväisen kommentoinnin kera.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä