Onko täällä avoliitossa eläviä kotiäitejä?
Oletteko tehneet jotain rahallisia järjestelyjä turvaksesi? Mietimme josko oisin ryhtynyt kotiäidiksi nyt kun lapset vielä pieniä, mutta hieman pelottaa...
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:59"]
Montako kymmentä vuotta meinaat kotiäitinä olla? Jos tota eläkertymää mietit niin ota selvää paljonko esim 3 vuoden aika eläkettä kertyy töistä vrs eläkekertymä tuista jota saat kotona ollessasi.
[/quote]
Hehheee, tuskinpa kymmentäkään. Tosin en ole varma että olenko nyt ensimmäistäkään. Mutta otan kyllä varmasti selvää eläkekertymistäni! Tämän ketjun myötä ajatukseni asetelman epäreiluudesta on vain voimistunut.... Aion neuvotella itselleni jonkinlaista rahallista suorahyvitystä tai muuten kotiäiti-suunnitelmat voidaan unohtaa! Onko kukaan järjestänyt asioitaan näin? Kuinka paljon saatte ns. palkkaa kotiäitiydestä?
ap
[/quote]
Mä olen naimisissa, mutta meillä on sellainen sopimus, että mies laittaa henkivakuutukseeni/eläkerahastooni 400 euroa kuukaudessa ja lisäksi tuo mulle käteen kuukausittain 2000 euron käyttörahan, jonka käytän vain itseeni eli joko laitan säästöön tai ostan vain itselleni jotakin. On oma asiani, miten rahani käytän. Siitä hyvästä huolehdin kodista ja hoidan lapset siihen asti, että nuorimmainen menee hoitoon tai kouluun. Olen ollut hoitovapaalla ja kotiäitinä nyt viitisen vuotta, tässä välillä olin työssäkin kyllä ja opiskelin toisen yliopistotutkinnon itselleni ja luulen että noin vuoden kuluttua olen kypsä palaamaan työelämään. En tosin ollut mikään tyhjätasku itsekään siinä vaiheessa kun jäin hoitovapaalle, mutta en kyllä mitenkään erityisen varakaskaan. Mutta säästöjä siis oli, mutta katsoin että niitä minun ei kuulu kuluttaa hoitovapaani aikana vaan silloin kuluista saa huolehtia puoliso, kun kerran ilmoitti elättävänsä perheensä.
Sopikaa hyvät naiset näistä mieluiten kirjallisesti ja etukäteen, vaikka se olisi kuinka epämiellyttävää ja suututtaisi miehen!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:10"]
Montako kymmentä vuotta meinaat kotiäitinä olla? Jos tota eläkertymää mietit niin ota selvää paljonko esim 3 vuoden aika eläkettä kertyy töistä vrs eläkekertymä tuista jota saat kotona ollessasi.
[/quote]
Hehheee, tuskinpa kymmentäkään. Tosin en ole varma että olenko nyt ensimmäistäkään. Mutta otan kyllä varmasti selvää eläkekertymistäni! Tämän ketjun myötä ajatukseni asetelman epäreiluudesta on vain voimistunut.... Aion neuvotella itselleni jonkinlaista rahallista suorahyvitystä tai muuten kotiäiti-suunnitelmat voidaan unohtaa! Onko kukaan järjestänyt asioitaan näin? Kuinka paljon saatte ns. palkkaa kotiäitiydestä?
ap
[/quote]
Mä olen naimisissa, mutta meillä on sellainen sopimus, että mies laittaa henkivakuutukseeni/eläkerahastooni 400 euroa kuukaudessa ja lisäksi tuo mulle käteen kuukausittain 2000 euron käyttörahan, jonka käytän vain itseeni eli joko laitan säästöön tai ostan vain itselleni jotakin. On oma asiani, miten rahani käytän. Siitä hyvästä huolehdin kodista ja hoidan lapset siihen asti, että nuorimmainen menee hoitoon tai kouluun. Olen ollut hoitovapaalla ja kotiäitinä nyt viitisen vuotta, tässä välillä olin työssäkin kyllä ja opiskelin toisen yliopistotutkinnon itselleni ja luulen että noin vuoden kuluttua olen kypsä palaamaan työelämään. En tosin ollut mikään tyhjätasku itsekään siinä vaiheessa kun jäin hoitovapaalle, mutta en kyllä mitenkään erityisen varakaskaan. Mutta säästöjä siis oli, mutta katsoin että niitä minun ei kuulu kuluttaa hoitovapaani aikana vaan silloin kuluista saa huolehtia puoliso, kun kerran ilmoitti elättävänsä perheensä.
Sopikaa hyvät naiset näistä mieluiten kirjallisesti ja etukäteen, vaikka se olisi kuinka epämiellyttävää ja suututtaisi miehen!
[/quote]
Olet hoitanut asiasi hyvin!
21, paljonko sun mies oikein tienaa kk? Ei tuollaisia nettosummia irrotella ihan tavispalkalla...
Mitä mies on sanonut syyksi sille, ettei halua naimisiin?
Ehdotapa miehelle, että sinä menet töihin ja hän jää kotiin. Äläkä nyt sano, että hänen on pakko mennä tai hänen työnsä on paremmin palkattu, vaan ihan oikeasti. Kyllä sen voi järjestää jos haluaa. Millä ehdoin hän suostuisi jäämään kotiin?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:04"]
Ei miehellä hinkua naimisiin, ei minulla muuten, mutta nää raha-asiat vähän mietityttää. eli sinulle joka et ymmärtänyt kysymykstä: mietityttää auttaa miehen tienaamista hoitamalla hänen lapsiaan ja kotiaan, kuitenkin niin että eron sattuessa jäisin itse puille paljaille.....
Toki myös eläke jne pienenisi...... :/ Hmmmmm.
ap
[/quote]
Laki on muuttunut, enää ei avoerossakaan välttämättä jää puille paljaille. Mutta mitäpä jos miehesi maksaisi sinulle sellaista vapaaehtoista eläkettä siltä ajalta, kun olet kotona?
[/quote]Eihän avioliitossakaan mies maksa vapaaehtoiseläke maksua. Esim jos mies maksaa asuntoa avoliitossa ja ero tulee olet puilla paljailla. Mikäli sattuu kuolemaan niin et saa lesken eläkettä. Kandee mennä naimisiin jos muuten koet suhteen sen arvoiseksi.
[/quote]
Kyllä joissakin perheissä miehet maksaa/säästää eläkettä puolisolleen, jos tämä on lasten kanssa kotona. Eihän se tietenkään pakollista ole eikä ole kytköksissä parisuhteen laatuun millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:56"]
Eläkkeestä on turha huolehtia. Kun ap on eläkeiässä, koko eläkesysteemi on romahtanut ja muuttunut ja säästetyt rahat menneet jo muille. Töihin mars, se on varmin tapa säilyttää taloudellinen itsenäisyys ja riippumattomuus miehestä. Kuten sanottu, lyöt miehelle vaihtoehdot eteen - naimisiin tai miehen maksama palkka - ja huolehdit siitä, että sulle jää osa omaisuudesta avoliiton aikana. En tajua miten hölmöjä naiset voivat olla että edes harkitsevat tuolla tavalla miehen varaan heittäytymistä etenkään kun ei vaikuta siltä, että ap:n mies olisi mikään jättipalkkainen tyyppi. Vaikuttaa pikemminkin tavalliselta kuspäältä joka jättää takaportin sille, että voi lempata avopuolisonsa eikä menetä siinä taloudellisesti mitään.
[/quote]
Senpä takia on järkevää säästää yksityistä eläkettä, se ei mene muille.
[/quote]
ap
[/quote]
En saa palkkaa, mutta 1300 euroa kuukaudessa ns. omaa rahaa.
Mieti, mikä on sinulle tärkeää.
Olin noin 15 vuotta kotiäitinä. Miehen kanssa ollaan oltu melkein 30 vuotta, ja lähes yhtä kauan avoliitossa. (Ja ennen kuin kukaan alkaa huutaa, ettei mies suostunut avioon niin kerron, että meillä mies on aina halunnut avioon, mutta minä en. Lapsuuden kokemusteni takia en mene naimisiin ja asiasta on turha edes keskustella kanssani.)
Minulle oli tärkeää, että lapset saivat kotihoitoa. Eläkkeeni jää pieneksi, tiedän (vain kansaneläke, mikäli sitäkään enää saa kun tulen eläkeikään), mutta minulle lapset ovat tärkeät. (kaksi lasta) Lasten ollessa pieniä, on rakennettu taloa ja mies on tehnyt uraa.
Kotiäitiys päättyi kun menin töihin, vain pari päivää viikossa (tyypillisellä naisten matalapalkka-alalla) eli teen osa-aikatöitä.
En ole koskaan ollut mikään uraihminen enkä sen takia koe, että olisin jäänyt jostain työurasta paitsi. Minulle koti, ja varsinkin toimiva ja hyvällä ilmapiirillä oleva koti, on ollut tärkeä.
Meillä mies ei ole koskaan sanonut mitään rahankäytöstäni. Mies on aina antanut minulle rahaa niin paljon, että mahdollisen viikatemiehen tullessa käymään, meillä olisi suurin piirtein sama rahamäärä tilillä. Yhdessä rakennettu talo on puoliksi molempien. Kaksi autoa, toinen miehen ja toinen minun nimellä. Testamenttipaperit on tehty.