Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät kaikki kehitä luonnettaan?

Vierailija
09.07.2013 |

Tuli mieleen tuosta siskon down-syndroomainen lapsi -keskustelusta, kun oma siskoni on samanlainen kateellinen ja katkera vähän kaikesta kaikille ja tällä palstalla suurin osa ihmisistä tuntuu olevan aikamoisia mulkkuja, että mikseivät kaikki yritä kehittää luonnettaan?

Tällä tarkoitan itsetarkkailua ja paremmaksi ihmiseksi tulemista. Esimerkiksi, kun tunnistaa itsessään vaikka kateutta tai vihaa, niin niitä pitää yrittää ymmärtää ja niistä kuuluu yrittää päästä eroon. Tutkia mistä johtuu, ja mitä voisi itse tehdä, ettei tuntisi ketään kohtaan kaunaa ja olisi negatiivinen.

Esim. siskoni ei todellakaan näe itsessään mitään vikaa eikä koskaan tee pienintäkään elettä omaan peiliin katsomiseksi, mikä on minun mielestäni tosi kummallista. 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ihmisten puutteisiin ja vajavaisuuteen on myös mahdollista suhtautua myötätunnolla ja ymmärryksellä. Jos joku loukkaa itseä tai käyttäytyy kurjasti, voi yrittää ymmärtää, miksi toinen on sellainen. Voi antaa anteeksi ja ajatella, että sillä toisella on varmasti paha ja että kukaan meistä ei ole täydellinen ja kaikille sattuu virheitä. Tämän sijaan moni tuntuu valitsevan haukkumisen, valittamisen, katkeruuden ja pahan toivomisen. Kaikki negatiiviset tunteet häiritsevät sinun elämääsi, eivät sen, kenestä niitä ajattelet.

Vierailija
22/27 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Eikö nykään saa olla sellainen kuin on ja toteuttaa itseään ja muiden on vaan se sitten suvaittava?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:31"]

Toisten ihmisten puutteisiin ja vajavaisuuteen on myös mahdollista suhtautua myötätunnolla ja ymmärryksellä. Jos joku loukkaa itseä tai käyttäytyy kurjasti, voi yrittää ymmärtää, miksi toinen on sellainen. Voi antaa anteeksi ja ajatella, että sillä toisella on varmasti paha ja että kukaan meistä ei ole täydellinen ja kaikille sattuu virheitä. Tämän sijaan moni tuntuu valitsevan haukkumisen, valittamisen, katkeruuden ja pahan toivomisen. Kaikki negatiiviset tunteet häiritsevät sinun elämääsi, eivät sen, kenestä niitä ajattelet.

[/quote]

joo, minä en ymmärrä esimerkiksi sitä että kun joku vaikka on hidas liikenteessä niin eräs ystävä on aivan raivoissaan ja kiroaa heti että "mikä helvetin törppö siinä taas menee"

sitä on aika raskasta kuunnella kun kokoajan haukkuu muita ihmisiä. Voisi miettiä vaikka että pitäisikö harjoitella kärsivällisyyttä ;)

Vierailija
24/27 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä et oo kehittänyt luonnetta, ettet haukkuisi siskoasi ja suurinta osaa palstalaisista?

Vierailija
25/27 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:00"]

Tuli mieleen tuosta siskon down-syndroomainen lapsi -keskustelusta, kun oma siskoni on samanlainen kateellinen ja katkera vähän kaikesta kaikille ja tällä palstalla suurin osa ihmisistä tuntuu olevan aikamoisia mulkkuja, että mikseivät kaikki yritä kehittää luonnettaan?

Tällä tarkoitan itsetarkkailua ja paremmaksi ihmiseksi tulemista. Esimerkiksi, kun tunnistaa itsessään vaikka kateutta tai vihaa, niin niitä pitää yrittää ymmärtää ja niistä kuuluu yrittää päästä eroon. Tutkia mistä johtuu, ja mitä voisi itse tehdä, ettei tuntisi ketään kohtaan kaunaa ja olisi negatiivinen.

Esim. siskoni ei todellakaan näe itsessään mitään vikaa eikä koskaan tee pienintäkään elettä omaan peiliin katsomiseksi, mikä on minun mielestäni tosi kummallista. 

[/quote]

Ensinnäkin kateus ja viha ovat tunteita, eivät luonteenpiirteitä. Toisekseen juri näin luulisin esim. pettäjän kirjoittavan. Pettäjien mielestähän mustasukkaisuus tai paranoidisuus ovat huonoja asioita joista petettyä sopii syyllistää. Pettäjät eivät näe luonteessaan (epärehellisyys, taipumus loisimiseen) mitään kehitettävää. Miksi näkisivätkään? Hehän ovat niitä iloisia, meneviä, onnellisia, hurmaavia ja kaikin puolin positiivia ihmisiä. Ei heillä ole negatiivisia tunteita joista päästä eroon. Luonnevika kylläkin mutta sitähän ap ei tuominnut vaan tunteet.

Vierailija
26/27 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:02"]

Miksi pitäisi? Eikö nykään saa olla sellainen kuin on ja toteuttaa itseään ja muiden on vaan se sitten suvaittava?

[/quote]

Siksi kannattaisi, että se helpottaa omaa elämää. Jos olet päässyt huonokuntoiseksi tai läskiksi, kannattaako siihen olotilaan jäädä vai tehdä jotain tilanteen kohentamiseksi. Tämä on henkisen kunnon kohottamista. Sääli että ne, jotka sitä eniten tarvitsisivat, tajuavat vähiten tarvitsevansa...

Vierailija
27/27 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:31"]

[/quote]

joo, minä en ymmärrä esimerkiksi sitä että kun joku vaikka on hidas liikenteessä niin eräs ystävä on aivan raivoissaan ja kiroaa heti että "mikä helvetin törppö siinä taas menee"

sitä on aika raskasta kuunnella kun kokoajan haukkuu muita ihmisiä. Voisi miettiä vaikka että pitäisikö harjoitella kärsivällisyyttä ;)

[/quote]

Heh, minä olen muuten tuollainen haukkuja. En minä oikeasti pohjimmiltani niitä ihmisiä niin pahoina pidä kuin mitä haukun. Se on oikeastaan aika huumorilla vedettyä se mun "road rage". Minä vaan saan siitä energiaa ja hauskuutta elämääni kun kuumakalleilen ratin takana. Minä onneksi ajan aina yksin joten kenenkään muun ei tarvi sitä kuunnella ;)