Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska ja missä olosuhteissa (koti)äitiydestä tulee työtä?

Vierailija
08.07.2013 |

Mulla on yksi, kohta 3-vuotias lapsi. Olen ollut hoitovapaalla ja palaan töihin pian. Olen seurannut näitä taistoja aiheesta onko kotiäitiys työtä, ja haluaisinkin kysyä, niiltä, jotka sitä työksi sanovat, että montako lasta, millaiset olosuhteet ja sosiaaliset verkot yms teillä on?

Ilmeisesti kotiäidiksi 'pääsee' vasta hoitovapaan jälkeen kotiin jäädessä, eli hoitovapaalla oleva ei ole vielä kotiäiti?

Olen pitänyt näitä kulunutta kolmea vuotta elämäni mukavimpina, ihanimpina, pehmoisimpina, rennoimpina ja tärkeimpinä. En todellakaan voi pitää omaa elämääni työnä! Lapseni on terve, allergiaton ja nk. helppo ja mukava lapsi (ei uhmaa, rauhallinen temperamentti jne). Ihanaa, kun ei tarvi herätä aikaisin aamulla, ei ole mitään pakollista menoa, ei ole sidottu tiettyyn paikkaan, ei suorituspaineita, tulosvastuuta.. (Paitsi tietenkin lapsen hyvinvointi, onnellisuus ja kasvatus, joka on suuri vastuu, mutta silti en pidä sitä TYÖNÄ vaan äitiyden osana).

Minulla on myös hyvät sosiaaliset tukiverkot, vanhemmat jotka osallistuvat, ystävät, joilla lapsia, mies, joka paljon kotona. Onhan meilläkin ongelmia, esim miehen pätkätyöt ja jatkuva rahan vähyys, eli emme elä mitään rikkaiden helppoa elämää.

Olen tehnyt töitä 20 vuotta ennen hoitovapaatani, ja nauttinutkin useimmista työpaikoistani. Kaikkiin työpaikkoihini verrattuna tämä elämä on todellakin leppoisinta, stressittömintä ja mukavinta.

Millainen elämä, lapset ja tilanne on teillä, jotka pidätte kotiäitiyttä työnä? Vai onko kyseessä se, että jotenkin tuntuu että muuten kotiäitiyttä vähäteltäisiin? Minä en vähättele, itse asiassa olen kateellinen kaikille, jotka voivat jäädä kotiäideiksi (itse haluaisin olla kotiäiti). Kauhulla ajattelen miten ehtii hoitaa kaikki samat kotihommat kuin nytkin, hoitaa itseäänkin jotenkin, nähdä ystäviä ja nauttia lapsesta sitten kun täytyy käyttää 10h päivässä työpaikalla ja -matkoihin!

Elkää nyt hyvät ihmiset raivostuko kysymyksestä!

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen totaaliyh. Kotona olen ollut nyt 10 vuotta. Nuorinkin menee syksyllä kouluun.

En ole ikinä pitänyt kotiäitiyttä työnä vaan tunnen olevani etuoikeutettu kun minun ei tarvitse rahan takia käydä töissä (en elä sosiaalituilla), vaan saan olla kotona, kasvattaa lapseni kiireettömästi, olla ottamassa heitä vastaan koulusta iltapäivällä. Aamupäivästä kun lapset on koulussa ehdin hoitaa kodin ja kauppa-asiat yms. Jolloin loppupäivästä ei tarvitse hötkyillä mitään :)

Lasten harrastuksetkin on niin lähellä, että ei ole stressiä niihin kuskaamisestakaan, eikä niitä olekaan kuin parina iltana viikossa.

Elämä on kaikin puolin oikein nautinnollista, eikä hetkeäkään tunnu, että tässä töitä paiskin.

Vierailija
62/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 19:06"]

Minä jäin juurI kotirouvaksi. Kyllä päivä täyttyy, kun siivoan kodin ja kakkosasunnon, hoidan koirat, laitan kaikki ruoat, kuskaan lapset kouluihin ja harrastuksiin. Opetan molemmille myös kahta kieltä koulunkäynnin tueksi, vahdin läksyt ja hoidan kahden koulun vanhempainyhdistykset. Tarkoitus olisi myös valvoa yksi remppa ja laatia ja toteuttaa keshuvilan piharemppa.

[/quote]

Niin, jotkut tekevät tällaisten päivien täytteeksi myös palkkatyötä.

Työ on jotain, josta syntyy lisäarvoa. Sen voi määritellä taloudellisella mittarilla, mutta kyllä myös henkisen lisäarvon synnyttäminen on työtä - itse olen yrittäjä, joka ei varsinaisesti lisää maailmaan niinkään taloudellista kuin henkistä hyvää, mutta koen silti tekeväni TYÖTÄ.

En kuitenkaan pidä kotivanhemmuutta työnä. Täällä on käytetty hyvää termiä elämäntapa - vanhemmuuden käytäntöjä ei mielestäni voi kutsua työksi, sillä suurin osa vanhemmista hoitaa arkensa kodin ulkopuolisen palkkatyön kanssa samaan aikaan. Olisi kohtuutonta ryhtyä kutsumaan kotiäitiyttä tai -isyyttä työksi, koska silloin suurin osa suomalaisista vanhemmista tekisi kahta "työtä".

Myös me työtä tekevät vanhemmat hoidamme itse kaiken kodinhuollon; siivoukset, rempat, lasten harrastukset ja läksyt, sukujuhlat ja vanhempainyhdistykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkin olen yrittäjä ja yrittäjän vaimo. Siksipä otankin tähän nyt pari välivuotta, kun en jaksa tehdä koko ajan kahta työtä... 

Vierailija
64/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jakSaa on väärä verbi. En halua. Kyllästyin tekemään kaiken kotona suunnilleen ja sinnepäin ainaisen kiireen takia. 

Vierailija
65/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki on työtä jos siitä joku voi maksaa, kyllä ne mitä kotona tehdään on nimenomaan kotiTÖITÄ, ei mitään huvituksia. Jos minä voittaisin lotosta päävoiton, hommaisin heti siivoojan, kokin, puutarhurin ja joskus lastenhoitajankin. Ja sehän on totta, että lastenhoito voi olla kovaa työtä, tai helppoa työtä, kuten palkkatyökin. Joillekin seksikin on työtä, vaikka minulle se on pelkkää hupia ja nautintoa :) Te tietysti olette sitä mieltä että vapaaehtoisTYÖkään ei ole työtä, koska siitä ei makseta palkkaa ja veroja?

Vierailija
66/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole työ koskaan.

Opiskelukaan ei, eikä työttömänä olo, vaikka Kela niistä maksaa ja rankkaa on.

Vierailija
67/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole työtä! Se on elämistä. Vai aletaanko sanoa, että ollaan sivutoimisessa siivoojan työssä, kun pestään omat lattiat? OMAT LATTIAT! Tottakai ne pestään itse, kun omat on. Kotiäidit on työelämän ulkopuolella ja haluaisivat jostain syystä jonkun työstatuksen itselleen, kirkkaamman kruunun sitä kautta, että saisivat kutsua elämäänsä työksi. Jos se työntekeminen on hienompi homma kuin oman lapsen hoito, niin voi mennä ihan oikeesti töihin.

Vierailija
68/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä palkkatyötäkin, jossa senkun surffataan vauvapalstalla. Mutta asiaan: kotityö on niin, työtä. Siivous on työtä, 24/7 valmiustilassa oleminen on työtä, vrt. esim. palomiehet!!! Kasvatus, erityisopetus, jokaisen lapsen yksilöllinen huomioiminen ja tarpeisiin, fyysisiin ja henkisiin vastaaminen, ovat todellakin työtä. Täytyy olla totaalisen empatiakyvytön auer joka ei käsitä lapsen maailmasta sen vertaa että kohtelee lasta kuin lemmikkieläintä, jolla ei järkeä juurikaan ole. Jos niin aivoton on, tulee kasvatuksen haasteiden patoutuman räjähdyksestä melkoinen katastrofi.

Vierailija
69/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 20:48"]

Kotiäitiydestä tulee työtä kun siitä aletaan maksaa palkaa ja se kerryttää eläkettä.

[/quote]

Minä teen kyllä talkootöitä, joista ei makseta mitään. Ei kerry eläkekään, mutta töitä nekinovat!!

Vierailija
70/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:59"]

Mä ymmärrän, että moni puhuu kotiäitiydestä työn sen takia, että moni työssäkäyvä puhuu siitä, kuinka kotiäidit vain lomailevat koko ajan.

Mä ymmärrän, että työ on se mitä tehdään, saadaan siitä palkkaa tai ei. Onhan se hölmöä, että se että pph tai tarhantäti hoitaisi ja kasvattaisi mun lastani tekee  työtä ja mitä tehdessäni ihan samaa asiaa en tekisi työtä. On erikseen työ =tekeminen ja palkkatyö = tekeminen, josta saa palkkaa.

Kyllä, työssäkäyvä tekee kotiäitiä vähemmän kotitöitä. Hän tekee ainakin yhden aterian + välipalan vähemmän, mahdollisesti myös aamupalan tekeminen jää väliin. Sinä aikana kun on töissä, kukaan ei ole sotkemassa, joten niitä sinä aikana tulleita sotkuja ei tarvitse siivota x kertaa päivän aikana (tai tarvitsee, mutta sen työn tekee se hoitotäti). 

Joillekin työ on helppoa, joillekin työ on raskasta, ihan niin kuin palkkatöissäkin. 

Kyllä, yhden alle 3-vuotiaan kanssa on todellista lepoa se kotona oleminen, vaikka olisi kaikenlaisia vaivojakin. 

[/quote]

Paitsi että tarhassa se täti joutuu hoitamaan useaa lasta samaan aikaan. Monesti todella montaa. Hänen työhönsä kuuluu myös lasten viihdyttäminen ja kaikki muu vastaava.

Kotiäiti voi itse päättää mitä tekee ja missä tekee. Hän voi päättää koska nousee ylös tai vaikka katsooko telkkaria. Tarhatäti ei voi sitä tehdä.

Onhan se täysin eri asia olla kotona kuin jossain työpaikalla. Tarhatädille on myös vaatimuksia mitä sen pitää saavuttaa, mutta kotiäidille ei ole. Se itse päättää mitä se tekee

[/quote]

En minä ainakaan voinut päättää, koska nousen ylös. Aamulla nousin ensimäisenä, että sain laitettua aamupalan valmiiksi, ennen kuin vauva heräsi. Sitten heräsi isommat.

Telkkaria ei paljon katseltu.

-klo 6 ylös

-aamupala

-kuivitukset ja vaatteet päälle

-aamupesu

-keittiön siivous ja vuoteiden petaus, pyykit koneeseen ts
s

-ulos pari tuntia

-sisään, lounas, siivous, pyykkihuolto, lasten päiväunet, päivällisen aloitus, oma ruoka

-välipala

-leikkihetki

-päivällinen

-ulkoilu

-sisään , leikkiä,

-iltapala

-iltapesut, viimeiset leikit ja kodin kuntoonlaitto, lapset nukkumaan,

itsekin nukkumaan, koska aamulla oli taas aikainen herätys

Telkkaria katsoin kyllä näinä vuosina todella vähän

Vierailija
71/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 00:47"]

Kyllä kaikki on työtä jos siitä joku voi maksaa, kyllä ne mitä kotona tehdään on nimenomaan kotiTÖITÄ, ei mitään huvituksia. Jos minä voittaisin lotosta päävoiton, hommaisin heti siivoojan, kokin, puutarhurin ja joskus lastenhoitajankin. Ja sehän on totta, että lastenhoito voi olla kovaa työtä, tai helppoa työtä, kuten palkkatyökin. Joillekin seksikin on työtä, vaikka minulle se on pelkkää hupia ja nautintoa :) Te tietysti olette sitä mieltä että vapaaehtoisTYÖkään ei ole työtä, koska siitä ei makseta palkkaa ja veroja?

[/quote]

Kotityö ei ole työtä. Tuolla perusteella kaikki on työtä maailmassa. Kaupassa käynnit tai siivoukset eivät todellakaan ole mitään työtä.

Vierailija
72/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 06:35"]

Mä ymmärrän, että moni puhuu kotiäitiydestä työn sen takia, että moni työssäkäyvä puhuu siitä, kuinka kotiäidit vain lomailevat koko ajan.

Mä ymmärrän, että työ on se mitä tehdään, saadaan siitä palkkaa tai ei. Onhan se hölmöä, että se että pph tai tarhantäti hoitaisi ja kasvattaisi mun lastani tekee  työtä ja mitä tehdessäni ihan samaa asiaa en tekisi työtä. On erikseen työ =tekeminen ja palkkatyö = tekeminen, josta saa palkkaa.

Kyllä, työssäkäyvä tekee kotiäitiä vähemmän kotitöitä. Hän tekee ainakin yhden aterian + välipalan vähemmän, mahdollisesti myös aamupalan tekeminen jää väliin. Sinä aikana kun on töissä, kukaan ei ole sotkemassa, joten niitä sinä aikana tulleita sotkuja ei tarvitse siivota x kertaa päivän aikana (tai tarvitsee, mutta sen työn tekee se hoitotäti). 

Joillekin työ on helppoa, joillekin työ on raskasta, ihan niin kuin palkkatöissäkin. 

Kyllä, yhden alle 3-vuotiaan kanssa on todellista lepoa se kotona oleminen, vaikka olisi kaikenlaisia vaivojakin. 

[/quote]

Paitsi että tarhassa se täti joutuu hoitamaan useaa lasta samaan aikaan. Monesti todella montaa. Hänen työhönsä kuuluu myös lasten viihdyttäminen ja kaikki muu vastaava.

Kotiäiti voi itse päättää mitä tekee ja missä tekee. Hän voi päättää koska nousee ylös tai vaikka katsooko telkkaria. Tarhatäti ei voi sitä tehdä.

Onhan se täysin eri asia olla kotona kuin jossain työpaikalla. Tarhatädille on myös vaatimuksia mitä sen pitää saavuttaa, mutta kotiäidille ei ole. Se itse päättää mitä se tekee

[/quote]

En minä ainakaan voinut päättää, koska nousen ylös. Aamulla nousin ensimäisenä, että sain laitettua aamupalan valmiiksi, ennen kuin vauva heräsi. Sitten heräsi isommat.

-klo 6 ylös

-aamupala

-aamupesu

s

-ulos pari tuntia

-sisään, lounas, siivous, pyykkihuolto, lasten päiväunet, päivällisen aloitus, oma ruoka

-välipala

-leikkihetki

-päivällinen

-ulkoilu

-sisään , leikkiä,

-iltapala

[/quote]

Maailman helpoin työ jos tuo on ainoa mitä teet.

Vierailija
73/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 07:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 06:35"]

[/quote]

[/quote]

-klo 6 ylös

-aamupala

-aamupesu

s

-ulos pari tuntia

-välipala

-leikkihetki

-päivällinen

-ulkoilu

-sisään , leikkiä,

-iltapala

[/quote]

Maailman helpoin työ jos tuo on ainoa mitä teet.

[/quote]

Kyllä oli sillä hetkellä ainoa, mitä tein. 1 erityislapsi ja 3 tervettä.

Voi olla sinun mielestäsi maailman helpointa, jos oli ainoa mitä tein. Mutta kyllä koen, että nykyään pääsen paljon helpommalla, kun olen palkkatyössä. Työskentelen esimiehenä neljän mielenterveyskuntoutujien ryhmäkodin yksikössä.

Se riippuu siitä, miten hyvin hommansa hoitaa. Minä hoisin hommani ja erityislapsen kuntoutuksen kotiäitinä erittäin hyvin, kuten myös varhaiskasvatuksen isommille lapsille. Haastavaksi koin kotiäitityössäni esimerkiksi eskariin valmistautuvan lapsen opettamisen. Materiaalia oli kotihoidetulle aika vähän, mutta kun aikani etsin, löysin hyviä tehtäväkirjoja, joiden avulla opeteltiin lukemaan ja laskemaan. Tämä toikin sitten ihan uuden ulottuvuuden tiedonnälkään ja opettamista tuli huomattavasti lisää.

En ole väittänyt, että tämä olisi työtä, koska olin hoitovapaalla työpaikastani. Mutta väitteeseen, että sai nukkua pitkään ja katsella televisoa milloin haluaa, halusin vastata, että jos tekee työnsä kunnolla, eli lapsiensa varhaiskasvatuksen kotona, ei aikaa jää tällaisiin asioihin.

t. 1 erityislapsi, kaksoset ja 1 ns, yksönen. Kotona ollessa kaikki kotihoidossa

Vierailija
74/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koen että lasten hoito on työtä. Työtä minusta siitä tekee se, että olen vastuussa heidän kasvattamisestaan ja heidän asioiden hoitamisestaan (neuvolat, lääkärit yms.). Työkseni määrittelen tällä hetkellä lasten hoitamisen sen vuoksi että se on nyt päätoiminen työni. Jos lapset ovat päivähoidossa vastuu kasvattamisesta jakaantuu hoitajien kanssa, jonka vuoksi silloin ei mielestäni äitiyttä voi sanoa työksi.

Meillä on kolme lasta, joista vanhin 2v. Ymmärrän että yhden lapsen äidit ajattelevat ettei lasten hoito ole työtä, mutta kun lapsia on useampi on myös haasteita enemmän. Ajattelisitko palkkatyötäsi "oikeana työnä", mikäli tekisit vain neljäs osan työstä?

Hmm.... Mietin tuota lausettasi "rikkaiden helposta elämästä". Olemme varmaan normaalilla mittapuulla melko hyvätuloisia, vaikkakin suhteellisen nuoria. Mutta rahalla ei pysty korvaamaan kaikkea, esim. miehen rankkoja syöpähoitoja ja huolta keskosvauvasta.

Nautin itse lasten kanssa kotona olemisesta ja aioinkin hoitaa heitä kotona mahdollisimman pitkään. Mutta siitä huolimatta koen lasten hoidon ja arjen pyörittämisen ajoittain raskaana. Niinkuin sanottu; lapset ovat elämän suola...ja sokeri.

Vierailija
75/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:15"]

Ne katkeroituneet mammat kutsuvat kotiäitiyttä työksi, jotka ovat monta vuotta ympäristön painostuksesta kotona ja salaa vihaavat kotielämäänsä ja huonoa statustaan. Jos rakastaa lapsiaan ja on halunnut ne, vaikka olisi kuinka raskastakin, ei lasten kanssa olemista voi kutsua työksi.

[/quote]

Tuossa tilanteessa minäkin katsoisin olevani "ammattimainen kotiäiti".

Vierailija
76/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 19:13"]

Kehitysmaiden naiset eivät tee ollenkaan työtä, vaikka puuhastelevat aamusta iltaan.

hakevat vettä ja polttopuita kilometrien takaa. Kyntävät peltoa naisvoimin, kuokkivat pelota kuokalla, istuttavat, kitkevät rikkaruohoja, lannoittavat yms.

laittavat ruokaa.

Pesevät vaatteet, astiat, lapset, lämmittävät veden tätä varten.

Ruokkivat kanat, lehmät, siat yms.

lypsävät lehmät.

jauhavat jauhot käsin.

yms.

Laiskoja ovat kun töissä eivät käy. Samoin miehensäkään ei paimenina tai maatyöläisiän omalla pelloollaan tee työtä, kun kerran eivät saa palkkaa tai eläkettä...

[/quote]

Saavathan he palkan, mutta ehkeivät rahana. Toisaalta jos myyvät lihaa, eläimiä tai pellon tuotteita eteenpäin, työstään tulee ihan rahapalkka, muussa tapauksessa palkka on kasvattamansa elintarvikkeet. Eli kyllä maanviljelys ja kotieläinten kasvattaminen on ihan "oikeaa" työtä ilman kotiäitispekulaatiota.

Vierailija
77/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys ei ole työtä missään eikä ikinä. Se on elämäntapa. Perheen elannon hankkiminen on työtä. 

Minusta on naurettavaa kitistä, että kotiäiti on työssä 24/7. Siinä tapauksessa työssäkäyvä on vielä enemmän, koska se kotiäidin työ on tehtävä vähäisenä vapaa-aikana. Lomailua se kotiäidin puuhastelu on. Vai luuletteko ettei työssäkäyvillä ole huonosti nukkuvia ja allergisia lapsia?

Ja mitä maanviljelijöihin ja etiopialaisiin tulee, he hankkivat elannon SAMALLA kun hoitavat lapset.

Vierailija
78/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 21:15"]

En näe kotiäitiyttä työnä vaan elämäntapana.

Itselleni se ei sovi eli ollut kotiäitinä (tosin silloinkin ohessa osa-aikaisena yrittäjänä) vain kerran elämässäni. Se oli 1990 luvun alkua. Olin 24-vuotias neljän lapsen äiti kun hyvä ystäväni sairastui vakavasti ja hänenkin neljä lastaan muuttivat meille puoleksitoista vuodeksi. Kahdeksan alle kouluikäistä lasta ja haasteellinen talo Puulämmitys, ruoanlaitto pääosin puuhellalla, ekana talvena ei sisävessaakaan)  - se saattoi jo "työstäkin" mennä.

[/quote] Tuossa tilanteessa minäkin katsoisin kotiäitivuosien olevan ihan oikeaa työtä.

Vierailija
79/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitikö ainoastaan hoitaa lapsensa kasvattamisen ja asioitten hoitamisen (neuvolat, lääkärit)? On kyllä niin hakemalla haettu juttu! Päivähoito tukee vanhempien kasvatustyötä, ei tee sitä vanhempien puolesta. Lääkärit, neuvolat, harrastukset jne. hoitavat vanhemmat. En ole koskaan kuullut hoitajan tekevän noita. Lounaan tekeminen on hupia suorastaan, kodinhoito on tehtävä vaikka töissä kävisikin.

Vierailija
80/90 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se päiväkoti käytännössä hoitaa kasvatustyön, jos lapsi on siellä täyttä päivää... Monissa paikoissa jopa terapiat tulee päiväkodin ja koulun puolesta.