Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranrodun valintaa

Japsi
31.07.2020 |

Hei, tänne kokemuksia kyseisen koiran omaavilta tai muuten kokemusta näistä roduista tai muista ehdokkaista!
Eli ensimmäiseksi koiraksi ihmiselle, jolla on jo ennestään kokemusta koirien kanssa, mutta ei omaa ollut. Ei tulossa lapsiperheeseen.
Mielellään ei hirveän riistaviettistä jotta vapaanapito helpompaa, eikä liian pientä/isoa koiraa (chihuahua/berni).
Saa olla vahtiviettinen, mutta ei turhan räkyttäjä. Terveys pitäs olla myös kohtuu tasosta, eli ei mitään lyttykuonokoiria tänne kiitos.
Jotain vaihtoehtoja:
- englanninspingerspanieli: tästä mulla on kokemusta, aivan ihana luonteisia, mut mietityttää onko liian sählä luonne, hyppiikö seinille jos joku päivä lenkki jääkin vähän lyhyemmäksi. Sopiva koko omaan makuun.
- walesinspingerspanieli, luonne koko ja ulkonäkö plussaa, mut kuitenki kans metsästyskoira, eli pitäskö aktivointitaso olla päivää kohden jopa 3 h tasoa. Etsin enemmän seurakoiraa lenkeillä, metsäretkillä viihtyvää, leikkisää koiraa. Harrastukset toko ym ei lainkaan poissuljettua, kiinnostais.
- pk collie, tää on kiinnostanu jo pidempään ja kokemusta on, mutta nykysin kuulemma luonneongelmia paljon.. liian arka ja hermoheikko koira.. löytyykö vielä kunnollisia?
- sheltti, taitaa olla kuitenki aika räkyttäjän maineessa... ja samaa ongelmaa kun collieilla.
- japaninpystykorva, erittäin kiinnostava vaihtoehto mut saatavuus tosi heikon oloista.. tässä rodussa mätsää moni! Luonne, terveys, ulkonäkö, käyttötarkotus (seurakoira vahtikoiran ominaisuudella) jne.
- cockerspanieli, agressiivisuus ongelmaa jollain yksilöillä ? mut jos onnistuu hyvän saamaan niin varmaan todella sulonen.

Perus labradori on liian riistaviettinen eikä oikeen iske, jackrusselit ja muut tollaset ”terävät terrierit” ei nappaa yhtään, eikä myöskään niin itsepäiset kuin esim mäyrikset (kokemusta on). Kiinnostaa spanielit, paimennuskoirat ja ihan seurakoirat.. ja kyllä monet noutajatkin mutta niilläkin näyttää tuo työkoiran tausta olla niin voimakas, et pitää miettiä mikä on itselle sopiva.

Joo saatan kuulostaa vähän nirsolta, mut pitää niin moni asia ottaa huomioon.. kiitos kaikille vinkeistä :)

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villakoira. On neljää eri kokoa ja sopii jos jonkinlaisiin harrastuksiin. Terve rotu. Toki pitää jaksaa hoitaa turkki hyvin, mutta toisaalta eipä ole koirankarvoja huushollissa.

Onko villakoiran turkki itseasiassa erityisen työläs? Senhän voi pitää tasaiseksi ajeltuna jos ei ole näyttelykoira.

ei minun mielestäni. Ajan meidän koiran turkin kesäksi lyhyeksi ja tarpeen vaatiessa lyhennän muulloin. Sitten muuna aikana ihan vain kampaan sitä säännöllisesti, joskus koira tulee itse pyytämään kampausta, siis käy hakemassa itse kamman ja istuu eteen, että voisitko kammata (pennusta asti totutin turkinhoitoon siten, että käytettiin aikaa ja kammattiin aina hyvin hellästi että koira ehdollistuisi siihen, että tuntuu mukavalta). Sanoisinko, että noin 5 päivän välein kampaan. Jos ollaan käyty metsässä, niin sillon minulla on tapana kammata aina ennen sisääntuloa: voi samalla tarkistaa punkit ja kerätä turkista oksat ja lehdet.

K

Vierailija
22/54 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti aloittajan tekstistä silmään tuo kun mietti eräästä rodusta, että vaatiiko jopa 3 h aktivointia päivässä...

Suoraan sanottuna taitaa kaikki koirat tarvita vähintään 3 h päivässä yhteistä tekemistä/ aktivointia.

Olen vuosien varrella kouluttanut monia ns. "Ongelmakoiria" ja oikeastaan kaikkien kanssa ainoa ongelma on ollut se, että omistaja/t eivät ole tarpeeksi lenkkeilleet/ touhunneet koiriensa kanssa, kun ei se 10 min aamu- ja iltapissatus vaan nyt riitä millekään koirarodulle.

Pentuaikana menee paljon aikaa ihan peruskoulutukseen ja isompana sitten lenkit ja yhteiset (koiralle mieluisat) harrastukset vievät aikaa ja 3 h on varmasti minimi mitä täytyisi päivässä siihen koiranhoitoon varata. Myös maalla vapaana jolkottavat koirat tarvitsevat yhteistä tekemistä omistajiensa kanssa. Eli en aloittajalle suosittele muuta kuin pehmokoiraa näin aluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti aloittajan tekstistä silmään tuo kun mietti eräästä rodusta, että vaatiiko jopa 3 h aktivointia päivässä...

Suoraan sanottuna taitaa kaikki koirat tarvita vähintään 3 h päivässä yhteistä tekemistä/ aktivointia.

Olen vuosien varrella kouluttanut monia ns. "Ongelmakoiria" ja oikeastaan kaikkien kanssa ainoa ongelma on ollut se, että omistaja/t eivät ole tarpeeksi lenkkeilleet/ touhunneet koiriensa kanssa, kun ei se 10 min aamu- ja iltapissatus vaan nyt riitä millekään koirarodulle.

Pentuaikana menee paljon aikaa ihan peruskoulutukseen ja isompana sitten lenkit ja yhteiset (koiralle mieluisat) harrastukset vievät aikaa ja 3 h on varmasti minimi mitä täytyisi päivässä siihen koiranhoitoon varata. Myös maalla vapaana jolkottavat koirat tarvitsevat yhteistä tekemistä omistajiensa kanssa. Eli en aloittajalle suosittele muuta kuin pehmokoiraa näin aluksi.

Oli vähän ikävän tyylinen vastaus... Ehkä olisit voinut ap:lta kysyä mitä hän tarkoitti tuolla aktivoinnilla.

Minä en ainakaan joka päivä käytä 3 tuntia vain aktivoidakseni ja touhutakseni koiran kanssa. Aktivointi tarkoittaa ainakin minulle, että silloin nimenomaan aktivoin sitä koiraa mm. harrastuksilla, harjoitteluilla, tempuilla, peleillä ja leikeillä. Rapsuttelu ja hellittelyhetket ovat enempi rauhoittumista, ei aktivointia. Samoin kuin muuta arjessa yhdessäoloa en miellä ollenkaan aktivoinniksi vaikka koira mukana seuraisikin.

Vierailija
24/54 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys edelliseen 23. Viestiin.

Mun koira olisi ainakin ihan puhki ja loppu, jos sitä joka päivä aktivoisi tarkoittamallani tavalla 3 tuntia. Siltä loppuis mielenkiinto ja into tekemiseen. Niin kuin varmasti monelta muultakin koiralta.

Vierailija
25/54 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosi kansalliskoiraamme suomenpystykorvaa 👍

Vierailija
26/54 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, muttei ihan sovellu aloittajan kriteereihin...

Vierailija
27/54 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen iloinen että keskustelu jatkuu näin vilkkaana :)

Tuo erään kommentti koiran aktivoinnista 3 h ajan joka päivä kyllä vähän pysäyttää.

Ei minulla rahkeet riitä eikä kiinnostus mihinkään 20 km päivälenkkeihin tai taukoamattomaan pallon heittelyyn 2h päivän aikana.

Olen etsimässä seurakoiraa ja perheenjäsentä, koiraa joka menoon ja leikkiin, mutta en sellasta joka repiii tapetit riekaleiksi jos ei saa kolmen tunnin kävelylenkkiään.

Tiedän että koiranpennun sisäsiisteys, yksinolo, koulutus, sosiaalistaminen ym vie valtavasti aikaa etenkin alussa, mutta jos koirat todella ovat NOIN vaativia, niin minun parasta astua takavasemmalle ja heittää yksi elämäni suurimmista unelmista roskakoriin ja seurata sivusta miten muut toteuttavat unelmaani..

Kumma vaan kun eläkeläisilläkin näyttää koira olevan... Jos olisin syntynyt kissaihmiseksi, niin olishan se helppoa. Mutta en vaan viehäty kissojen luonteesta lainkaan, joten en ota sitä koiran korvikkeeksi.

Vierailija
28/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä aloitus mutta et maininnut mihin tarvitset koiraa? 

eikö tuo ole sanomattakin selvää... viihdyttämään ja tekemään onnelliseksi. onko eettistä käyttää eläintä siihen? on kysymys mitä ei saa esittää...

Vierailija
29/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö tuo ole sanomattakin selvää... viihdyttämään ja tekemään onnelliseksi. onko eettistä käyttää eläintä siihen? on kysymys mitä ei saa esittää...

Jos haluat koiran, joka viihdyttää ja tekee sinut onnelliseksi, unohda turha "liian iso"-määritelmäsi ja ota berni. Ne ovat maailman ihanimpia koiria, jotka haluavat olla siellä missä sinäkin.

Vierailija
30/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Walesinspringerspanieli.

Millään narulenkeillä siltä ei ota nuorena energioita alemmas, vaan tarvii piiloleikkejä ym. aivojuttuja sisällä tai ulkona. Lenkkikaveri se ei oikeastaan ole ollenkaan. Ainakaan meillä. Nuuskii vaan kovasti ja jumittaa paikalleen, jos ei sen anna rauhassa sitä tehdä.

Vapaudesta toki nauttii tilaisuuden tullen, juoksee mielellään ja meillä pääsi metsästämään.

Vanhemmiten on aivan upea seurakoira. Rauhallinen ja ihana. Sopii kerrostaloon, kunhan seurustelee sen kanssa.

On myös sen kaltainen veijari, että sille saa nauraa vielä nytkin, vaikka kohta täyttää 15. Koheltaa ja ovelasti yrittää hyppyyttää ihmisiä ja aina alkuunsa onnistuukin : )

Huono puoli on karvanlähtö. Sitä riittää, mutta karvalle riittää kampaaminen silloin tällöin. Leikatulla nartulla karva pehmenee ja sitten joutuu välillä saksimaan.

Vierailija
31/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko aloittaja mahdollista että kertoisit minkälaisia lenkkejä olit suunnitellut? Tai millaista päivärytmiä pitäisit mahdollisena.

Sanoisin nimittäin että ei toi kolme tuntia nyt niin kaukana edes keskiaktiivisen rodun tarpeista ole. Meillä esim lenkkeillään aamulla 45-60min, töiden jälkeen 30min ja illalla 60 min. Näiden lisäksi lähes joka päivä touhutaan jotain, vähintään ruokinta aktivointipallosta tms. Minulla kaksi keskiaktiivisen rodun edustajaa, jo aikuisia koiria. Viikonloppuisin lenkkeillään enemmän. Enkä pidä tätä mitenkään paljona tekemisenä, pikemminkin vähäisen puoleisena.

On helpompi suositella rotuja, kun tietää mitä hankkija aikoo koiran kanssa tehdä. Ja pääset itsekin helpommalla, kun hankit sellaisen koiran joka sopii sinun elämääsi.

Vierailija
32/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sheltti jos noista pitää valita.

Vierailija
33/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästävää rotua ei oteta perheeseen jossa ei metsästetä.

Vierailija
34/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat koiran, joka viihdyttää ja tekee sinut onnelliseksi, unohda turha "liian iso"-määritelmäsi ja ota berni. Ne ovat maailman ihanimpia koiria, jotka haluavat olla siellä missä sinäkin.

Ihana mutta sairas ja lyhytikäinen rotu.

Vierailija
35/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sheltti jos noista pitää valita.

Kauheita räksyttäjiä!

Vierailija
36/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ota Lapinkoira ❤️

Vierailija
37/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana mutta sairas ja lyhytikäinen rotu.

Syövät kiusaa, mutta terveitä ja pitkäikäisiäkin sukuhaaroja on. Kannattaa tutkia, mistä koiran ottaa. 

Vierailija
38/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liikaa koiria jo nyt. 

Lopeta. 

Vierailija
39/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. onko eettistä käyttää koiraa viihdyttäjänä ja tekemään ihminen onnelliseksi. Erittäin hyvä kysymys.

Mutta minä kun olen käsittänyt että seurakoirat ovat nimenomaan jalostettu ihmisen seuralaiseksi, ja ovatkin luonteeltaan hyvin seurankipeitä monesti. Tietysti tarvii lenkkeilytystä ja aktivointia, mutta ei samassa mitassa kuin joku bordercollie esim.

Onko tälläiselle SEURAkoiralle sitten eläinrääkkäystä saada omistajansa huomio ja rakkaus? Tosiasiahan on että koira tuo monesti omistajalleen paljon iloa (vastuun lisäksi), enkä itse pidä sitä eettisesti mitenkään vääränä, että ihminen iloitsee koiran seurasta ja tempauksista. Mitä pahaa siinä on? Tulisitko selventämään.

Olen alunperinkin täällä kirjoittaessani sanonut että mietin juuri koiran käyttötaustaa (esim suomenpystykorvalla metsästys), jotta en ota koiraa joka turhautuu minuun ja minä siihen, kun ollaan vähän eri leveleillä ja metsästys ei kiinnosta tippaakaan.

Jos olisin koirasta piittaamatta vaan ottanut hienon koiran niin mullahan ois varmaan afkaani nyt. Mutta en ota koska mulla ei oo tarjota sille sitä mitä se eniten tarvii. Valoja vähän...

Mutta tuolle joka sanoit ettei se 3 tuntia päivässä niin paljon ole, niin ehkä olet oikeassa. Eihän se koko määrä tosiaan ole tarkotus kerralla tehdä. Ja edelleen lajeista vois kiinnostaa esim toko. Koira joka viihtyy sekä metsässä, veneellä, mökillä, autossa, uimassa mukana.

Vierailija
40/54 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen pystykoira tai Ruotsin vaakakoira tai se taannoin palstalla ollu vinkkelikoira🐕🐕‍🦺🐩🦮

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi