Pentutehtailusta....
Jos joku teettää rotukoiralleen pennut toisen rotuisen kanssa niin on´ko automaattisesti kyse pentutehtailusta ja onko sekarotuinen koira jotenkin arvottomampi omistajalleen kuin se rotukoira?
Kommentit (51)
Oletko nyt ihan varma että sekarotuisten taustoja ei tunneta? Aika hyvinkin tunnen omani taustat anteeksi vaan :) kävin katsomassa paikan mistä pentuni ostin näin emän, isän ja emän vanhemmat...riittää mulle ja koiranin on ollut täysin terve. Samaa ei voi sanoa monestakaan rotukoirasta joilla riittää munuaisvikaa ja vaikka mitä.
Kukahan tässä nyyt on vailla maalaisjärkeä?
Kun katselin dokkaria rotukoirien tehtailusta ja jalostuksesta niin pani miettimään...hirveetä sisäsiittoisuutta ja sairaita geenejä levitetään ihan surutta.
Mulle se rodunomaisuus on nimenomaan se juttu. Harrastan paimenrotuisellani ihan rodunomaisia juttuja, näitä en voisi tehdä millä tahansa seropilla. Koirahankintani ovat aina pitkän ja perusteellisen tutkimuksen tulos. Seropin sukua kun harvoin pääsee kovin tarkasti seuraamaan.
Nykyisen koirani ostin vuonna 2008. Tätä sukua olen seurannut silmät kiiluen ja kuola suupielestä valuen jo vuodesta 1995. Tiedän koiran isän puolelta todella monta hyvää ja kaunista rodunomaista koiraa (ml. oma entinen koirani), emänpuolelta suku on vähän tuntemattomampi, mutta luotetaan hyvään kasvattajaan.
Seropeissa minua henkilökohtaisesti häiritsee se, että niitä ostavat yleensä henkilöt, jotka eivät ole lainkaan harkinneet koiran hankintaa. Hankintapäätös tehdään monesti ihan vaan tunteiden valtaamana tai kun lapsi haluaa. Sitten siinä 1-3 vuoden kuluttua koira on apulassa myynnissä. Syynä mainitaan perheenjäsenen allergia, koiran eroahdistus, muut käytöshäiriöt kuten nuoren uroksen murrosikä.
Jokaisen koirallaan pentuja teettävän tulisi kysyä itseltään, mitä tarkoitusta palvelee kyseisen nartun pennuttaminen ja juuri sillä uroksella mikä on valittu. Tämä koskee niin rotukoirankasvattajia, kuin myös seropeilla pentuja teettäviä. Jos ja kun viimein päätyy teettämään sen pentueen, pitäisi kasvattajan tarkkaan harkita kenelle pennut myy. Onko tarkoitus saada niille mahdollisimman parhaat olosuhteet tuleviksi elinvuosiksi vai onko tarkoitus vaan päästä pennuista eroon? Näihin kysymyksiin vastaamalla, voit ap miettiä, oletko pentutehtailija.
Mä väitän kyllä että aika monesti sen sekarotuisen koiran taustat tunnetaan siinä missä rotukoirankin. Aika helppoa on todeta koira teveeksi ihan ilman kennelliiton paperiakin...aika usein se kenneleiden rotukoiratouhu on kyseenalaista mielestäni.
ohis
Ihmettelen minäkin, jos joku pokkana väittää,ettei sekarotuisen koiran taustoja voi tietää... Joku rotufanaatikko vähän meuhkaa siis täällä :)
Ja kaikista piilevistä vioista ei voi edes rotukoirien kohdalla tietää...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:24"]
Oletko nyt ihan varma että sekarotuisten taustoja ei tunneta? Aika hyvinkin tunnen omani taustat anteeksi vaan :) kävin katsomassa paikan mistä pentuni ostin näin emän, isän ja emän vanhemmat...riittää mulle ja koiranin on ollut täysin terve. Samaa ei voi sanoa monestakaan rotukoirasta joilla riittää munuaisvikaa ja vaikka mitä.
Kukahan tässä nyyt on vailla maalaisjärkeä?
[/quote]
Oletko nyt tosissasi? :D :D Siis se, että sä näit kaksi koiraa, joiden kerrottiin sinulle olevan koiriesi vanhemmat, tarkoittaa nyt sitä, että tunnet sen geneettisen perimän ja sitä uhkaavat perinnölliset sairaudet...? :D :D
Minä olen aina ajatellut hankkivani ehdottomasti sekarotuisen jos koiran hankin ja johtuen ihan siitä että mua ei kiinnosta vähääkään koiran "aitous" kilpailutouhu, näyttelyt ynnä muu typeryys.
Koiira jos meille tulee niin tulee kaveriksi ei näyttelytouhuja varten ja valitettavasti nykyiset rodut taitavat olla kaikki enemmän tai vähemmän sairaita. Uskon minäkin että rotukantaa täytyy sekoittaa tai rodut kuolevat pois.
Vai emme ole harkinneet kun hankille sekarotuisemme :D:D:D vuoden harkinta ja koiriin tutustuminen. Meillä oli koiria hoidossa ja lapsilta emme kysyneet yhtään mitään. Moni tuttava taas ostanut sen rotukoiransa täysin summamutikassa ja hankitaan jopa kaksi lapsille kavereiksi.
Miten paljon kenneleissä oikeasti tutkitaan siitoskoirien taustoja miten pitkälle? Tuttavallani on kennel eikä tunnu ainalaan siltä että kovasti tutkisivat taustoja...
Nykyiset rodut niin sairaita että aika vaikeaa enää löytää terveitä sukuja...tämä on illuusio joka luodaan niille hömöille koiranostajille jotka menevät retkuun. Koirasta ei saa koskaan takeita vaikka mitä muuta väittäisitte!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:28"]
Ihmettelen minäkin, jos joku pokkana väittää,ettei sekarotuisen koiran taustoja voi tietää... Joku rotufanaatikko vähän meuhkaa siis täällä :)
[/quote]
Kultaseni, mulla on sekarotuinen löytökoira itselläni, joten en todellakaan ole mikään rotufanaatikko. ;) Ja tottahan toki ne sekarotuisten taustat voidaan tietää - jos siis tosiaan molempien siitokseen käytettävien koirien vanhemmat tunnetaan 4-5 sukupolven ajalta, ja ne esivanhemmat on myös testattu.
Henkilökohtaisesti mä en näe tässä järkeä, niin kauan kuin koiria on kodittomina. Ellei sitten ole tarkoitus jalostaa jotain uutta työkoirarotua.
-Rotukoirat ovat enemmän bisnestä...sekarotuiset tehdään ihmisille kavereiksi kuten koiran kuuluisi ollakin.
On valtavasti rotukoiria joita pennutetaan sikin sokin vähääkään välittämättä taustoista.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:32"]
Miten paljon kenneleissä oikeasti tutkitaan siitoskoirien taustoja miten pitkälle? Tuttavallani on kennel eikä tunnu ainalaan siltä että kovasti tutkisivat taustoja...
[/quote]
Totta kai rotukoirien kasvattajia on joka junaan, mutta mistä sä tiedät miten paljon tuttavasi asiaa tutkii? Jos esimerkiksi rotu on PEVISA:ssa, molempien vanhempien pitää täyttää tietyt ehdot. http://fi.wikipedia.org/wiki/PEVISA
Lisäksi pennunostajan kannattaa olla tarkkana ja tarkastaa Kennelliiton rekisteristä pentueen suvun sisäsiitosprosentti ja vanhempien testitulokset.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:36"]
On valtavasti rotukoiria joita pennutetaan sikin sokin vähääkään välittämättä taustoista.
[/quote]
Onko joku muuta väittänyt? Kennelliiton sääntöjen ja rekisterien avulla tällaista voidaan sentään pitää jotenkin aisoissa. Sekarotuisille tai näille trendikkälle ns. rotumikseille ei ole olemassa mitään vastaavaa, siellä ostaja on ihan pentujen teettäjien armoilla.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:34"]
[/quote]
Kultaseni, mulla on sekarotuinen löytökoira itselläni, joten en todellakaan ole mikään rotufanaatikko. ;) Ja tottahan toki ne sekarotuisten taustat voidaan tietää - jos siis tosiaan molempien siitokseen käytettävien koirien vanhemmat tunnetaan 4-5 sukupolven ajalta, ja ne esivanhemmat on myös testattu.
Henkilökohtaisesti mä en näe tässä järkeä, niin kauan kuin koiria on kodittomina. Ellei sitten ole tarkoitus jalostaa jotain uutta työkoirarotua.
[/quote]Ajatella Kultaseni, ei sullakaan olisi sitä koiraasi, jos joku ei olisi teettänyt niitä pentuja, joiden taustoista et varmaan liikoja tiedä, ainakaan viiden ´polven ajalta... Eli onko sun koirasi nyt parempi vai huonompi kuin meidän muiden ihmisten koirat?
Mulla on täysi luotto sekarotuisen koiran kasvattajaan jos pääsen näkemään kotiin, emoa, millaisissa oloissa pennut ovat jne...en tarvitse rekisteröintiä tai muutakaan koska se ei takaa mitään etenkään kun nykyiset rodut ovat niinkin sairaita kun ovat. Järjellä ajateltuna on vain parempi että rodut vähän sekoittuvat. Sillä tavallahan nykyisetkin rodut on tehty ja sairas jalostaminen ja sisäsiittoisuus aiheuttaa suurta harmia.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:49"]
[/quote]
[/quote]Ajatella Kultaseni, ei sullakaan olisi sitä koiraasi, jos joku ei olisi teettänyt niitä pentuja, joiden taustoista et varmaan liikoja tiedä, ainakaan viiden ´polven ajalta... Eli onko sun koirasi nyt parempi vai huonompi kuin meidän muiden ihmisten koirat?
[/quote]
Luulenpa, ettei kyseistä koiraa ole kukaan teettänyt, vaan se on syntynyt nartulle, jota kukaan ei tajunnut ajoissa steriloida.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:49"]
[/quote]
[/quote]
Luulenpa, ettei kyseistä koiraa ole kukaan teettänyt, vaan se on syntynyt nartulle, jota kukaan ei tajunnut ajoissa steriloida.
[/quote]
Niin ja oma koirani on steriloitu, en todellakaan teettäisi sillä ehdoin tahdoin yhtään pentua, vaikka se ihana onkin. Eli sikäli ei haittaa, etten sen taustoja tunne. Kun seuraavan kerran hankin koiran, sekin tulee olemaan koditon.
Kai tajuat itsekin, että on eri asia pelastaa koditon koira, jonka taustoja ei tunneta, tai teettää pentue nartulla, jonka taustoja ei tunneta...??
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:17"]
Niin sinulle joka vouhkaat rotukoirien puolesta...on olemassa ihmisiä jotka teettävät sekarotuisia vain terveillä koirilla joilla on terveet taustat. Ihan turhaa nyt vouhkata tästä asiasta...rotukoirien tehtailu on kamala juttu se pitäisi lopettaa. Nykyiset rofut tulevat kuolemaan sairauksiinsa seuraavien sadan vuoden aikana...
[/quote]
Mistähän ne niiden sekarotuisten koirien piilevät perinnölliset sairaudet tunnetaan...? :D :D
Voi kultaseni, sä käyt siellä nyt vähän kierroksilla. Kukaan muu täällä ei "vouhkaa" kuin sinä. Kukaan ei esimerkiksi ole puhunut rotukoirien puolesta tai sekarotuisia vastaan. Ainoastaan hallitun koirienjalostuksen puolesta, turhaa pentujen teettämistä vastaan. Vai haluatko sinä tosiaan lisätä kodittomien koirien määrää?