Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vettä ei haluta antaa vaikka pyytää?

Vierailija
07.07.2013 |

Vaikka olisi hellepäivä? Tai miksi sitä yleensä kylässä on niin vaikea saada pyytämälläkään. Ei ole varmasti suuri vaiva eikä kustannus. 

Mun poika ei juo muuta kuin vettä ja on osannut jo pienestä pitäen itse sitä pyytää, jos tarjolla ei ole ja harvoin on. Ei tykkää makeasta ja pienenä maitoallerginen, joten maitoonkaan ei tottunut. Nyt jo lähes aikuinen eikä kahvi, tee eikä kaakaokaan maistu. Siis todellakin vain vesi ja mehu ihan hätätapauksessa, jos ollaan esim. junassa tai laivalla, josta vesi on loppu ja omat on juotu. Mutta mehu vain tilanteessa, ettei vettä ole saatavilla ja silloinkin valitsee mahdollisimman miedon. 

Mutta melko usein käydään esim. juhlapaikoissa tällaista keskustelua:

Poika: Saisinko vettä. 

Talon väki: "Ai eikö sulle tuo limppari maistu, no olis täällä  tätä mehua"

P: Ei kun vettä

T: No voi harmi, eipä hoksattu sulle hommata Vichyä

P: Saisinko nyt vain sitä vettä kiitos

T: Voi voi kun ei ole muuta mehua tarjolla..

P: Haluaisin ihan vaan tavallista vettä, kiitos

T: No tässä sitten vettä, mutta ilmoittakaa ensi kerralla, niin osataan varata X:llekin juomista

Tässä vaiheessa minä: Tämä poika ei todellakaan tykkää mistään mehuista eikä limppareista eikä ole koskaan tykännyt makeista juomista tai yleensä makeasta.

T: Ai no olisitte heti sanonut, niin olisin antanut maitoa..tai hetkinen, onhan täällä tätä mummon sokeritonta mehua, kun mummolla on tuo diabetes...

P: Kiitos tämä vesi riittää. 

Voi että joskus voi olla vaikeaa saada lasi vettä. Tutuissa paikoissa kyllä menen suoraan keittiöön ja annan sen lasin vettä pojalle itse, mutta vähän vieraammissa koen sen olevan epäkohtelista. Tai ottaa itse, jos on tarpeeksi tuttu. 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta tuo oli kuin jostain sketsistä :) Alkoi naurattaa.

Vierailija
2/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi juomatavat poikkeavat tavallisesta ja siksi siihen ei aina osata suoriltakäsin suhtautua. Kuvailemassasi keskustelussa emäntä on yrittänyt olla kaikin puolin auttavainen, mutta koet oikeudeksesi loukkaantua poikasi puolesta, vaikka suurempaa vahinkoa ei ole tapahtunut. Jatkossa anna lähes aikuisen poikasi itse selittää emännälle/isännälle, että pitää vain hanavedestä ja anna juhlien jatkua mukavissa tunnelmissa ilman päsmäröintiä ja paheksuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa. Kesällä kahvipöydässä olisi ihaninta, kun saisi kakun kanssa vain raikasta puhdasta hanavettä. Aikuisten tilaisuuksissa tarjolla on vain kahvia ja teetä. Noista otan teevettä ilman teetä.

Jos lapset ovat mukana, niille sentään tarjotaan aina mehua. Silloin saan itsellenikin siitä samalla mehua erikseen pyytämättä. Joskus on kätevää kun on lapsia. Tosin vesi olisi parempaa, mehu on yleensä aivan liian vahvaa ja tuntuu kurkussa siirapilta. Mutta kyllä sitä yhden kyläilyn verran aikuinen ihminen sietää.

Parhaita ovat kunnon ruokajuhlat noutopöydällä. Niissä on ruokapöydässä tarjolla vettä. Ja yleensä se vesikannu jätetään pöytään sitten kahvin ajaksikin. Sieltä minä sitten nappaan kahvin sijaan vettä, eikä tarvi keneltäkään pyydellä eikä kenellekään selitellä mitään.

Ruokajuhlistakin ongelmallisempia ovat pöytiin tarjoilu. Silloin pöydästä loppuu vesi usein jo kesken ruokailun. Toki sitä saa pyytämällä lisää, mutta usein joutuu pyytämään illan mittaan moneen kertaan, tai jos tarjoilija kaataa juomat suoraan laseihin, niin vettä joutuu pyytämään lisää monen monta kertaa. Sitä olen suomalaisesa tarjoilukulttuurissa aina ihmetellyt, että ihmisiä pidetään janossa. Minun mielestäni tarjoilijan pitäisi aina huolehtia, että jokaisella ruokailijalla on koko ajan lasissa vettä. Vaikka ihminen joisi viiniä ruualla, niin aina pitää olla myös vettä tarjolla. Sillä eihän viinillä mikään jano lähde! Ja syödessä tulee jano.

Vierailija
4/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan samanlainen, kuin poikasi. Kovin tutun kuuloista tekstiä! "Ongelma" hellittää kunhan käy monta kertaa samassa paikassa, muut tottuvat ja uskovat, että vesi tosiaan riittää.

Tähän pakko tilanne, jossa olin n. 17-vuotiaana. Kävimme ex-tempore kylässä silloisen poikaystääväni sukulsilla. Talossa asuivat iäkäs isotäti ja täti miehineen. Iäkäs isotäti keitti kahvit ja tarjosi ne hienosta astiastosta upeassa arvokalustein sisustetussa olohuoneessa. Kahvi kaadettiin kysymättä kuppiin. Siinä tilanteessa en kehdannut kieltäytyä, vaan pakottausuin juomaan kahvin. Hirveä piina! Vatsa meni aivan sekaisin ja elämäni ensimmäisen kahvikupillisen jälkeen en ole onneksi joutunut juomaan uudestaan kahvia, kun voin selittää, että vatsani ei kestä.

En myöskään pidä mistään kuumasta juomasta, mutta kohteliaisuussyistä voin juoda teetä. Voin myös juoda muutakin kuin vettä (jota siis oikesti tahtoisin), jotta en aseta isäntäväkeä noloon asemaan. Poikasikin voisi opetella joustamaan, jotta isäntäväen ei tarvitsisi olla nolona (he kun eivät oikeasti voi ymmärtää asiaa) Tuttujen kanssa tietysti sitten erilailla.

Nykyisellä anopillani meni kolme vuotta, sen ymmärtämiseen, että haluan kaiken kanssa vettä. Ja vieläkin kymmenen vuoden jälkeen välillä kysyy, ettenkö tahtoisi mehua...

Vierailija
5/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 09:53"]

Anteeksi, mutta tuo oli kuin jostain sketsistä :) Alkoi naurattaa.

[/quote]

No arvaa onko tullut mieleen että tämä pitäisi lähettää jonnekin...mutta tuo dialogi on lähes sanan tarkka kopio eräiltä synttäreiltä joilla olimme joskus, siitä on aikaa. 

Vierailija
6/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset eivät pidä kohteliaana tarjota vettä, koska se on vain vettä. Vieraanvaraisuuteen kuuluu, että tarjottava on jotain oikeaa, jotain joka sisältää jotain. Ei VAIN vettä.

Vierailija
7/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:07"]

"Ongelma" hellittää kunhan käy monta kertaa samassa paikassa, muut tottuvat ja uskovat, että vesi tosiaan riittää.

[/quote]

Minä luulen, että tuollainen sanavalinta on ongelmallinen. Jos vieras sanoo, ettei tarvi mitään mehukaan, kyllä ihan vesi vain riittää, niin se kuulostaa siltä, että vieras on vaatimaton, eikä halua vaivata emäntää mehun tekemisellä.

Kun kysehän ei ole siitä, että vesi riittää. Olen siksi opetellut ilmaisemaan asiani niin, että sanon, että haluaisin kaikkein mieluiten juoda tavallista vettä.

Vierailija
8/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:08"]

Vanhemmat ihmiset eivät pidä kohteliaana tarjota vettä, koska se on vain vettä. Vieraanvaraisuuteen kuuluu, että tarjottava on jotain oikeaa, jotain joka sisältää jotain. Ei VAIN vettä.

[/quote]

No, useimmissa maissa puhdas vesi EI ole itsestään selvyys, eikä sitä hanasta tule. Noissa maissa onkin yleensä vettä huolehdittu pöytään pullomuodossa. Minustakin vesi on maailman paras janojuoma, eikä mikään vedä sille vertoja! Joskus, kun opiskelin maassa, missä hanavettä ei voinut juoda, olin NIIN fiiliksissä kun pääsi kotimaahan ja sai juoda vettä helposti missä vain!

Vierailija
9/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on tämä jonkun mielestä "muodissa" oleva aistiyliherkkyys, eikä hän pysty juomaan mitään lämmintä. Nyt isommiten koettaa sitä mehua juoda kohteliaisuussyistä jos on tarjolla ja tuo veden saanti menee noin vaikeaksi, mutta limpparia ei pysty.  

Meillä oli toisen lapsen ylppäreissä jäävettä kannussa ja sitä tarvittiin.Toki oli kuuma päiväkin, mutta oli sekä mehua että vettä ja molempia meni tasaisesti. 

Vierailija
10/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:07"]

"Ongelma" hellittää kunhan käy monta kertaa samassa paikassa, muut tottuvat ja uskovat, että vesi tosiaan riittää.

[/quote]

Minä luulen, että tuollainen sanavalinta on ongelmallinen. Jos vieras sanoo, ettei tarvi mitään mehukaan, kyllä ihan vesi vain riittää, niin se kuulostaa siltä, että vieras on vaatimaton, eikä halua vaivata emäntää mehun tekemisellä.

Kun kysehän ei ole siitä, että vesi riittää. Olen siksi opetellut ilmaisemaan asiani niin, että sanon, että haluaisin kaikkein mieluiten juoda tavallista vettä.

[/quote]

Hyvä pointti! Kiitos, täytyypä vinkata pojallekin.

Vierailija
11/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:05"]

Poikasi juomatavat poikkeavat tavallisesta ja siksi siihen ei aina osata suoriltakäsin suhtautua. Kuvailemassasi keskustelussa emäntä on yrittänyt olla kaikin puolin auttavainen, mutta koet oikeudeksesi loukkaantua poikasi puolesta, vaikka suurempaa vahinkoa ei ole tapahtunut. Jatkossa anna lähes aikuisen poikasi itse selittää emännälle/isännälle, että pitää vain hanavedestä ja anna juhlien jatkua mukavissa tunnelmissa ilman päsmäröintiä ja paheksuntaa.

[/quote]

En minä loukkaantunut ole, vaan kerron faktat. Tuo ap:n tapaus on vuosien takaa, kun poika oli vielä pienempi. Tuli vaan mieleen kun itsekin joskus kaipaan vettä eikä sitä pöydästä löydy ja tällainen tilanne oli äskettäin taas - poika ei ollut mukana. Mutta kun juo kahvia, vettäkin on pyytämällä helpompi saada. 

Vierailija
12/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä poika juo urheilusuoritusten jälkeen tai vatsataudissa jos kiinteä ei pysy sisällä? Pelkkä vesi ei aina ole terveellistä.

Vierailija
13/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tykkäsin joskus juoda aina vain vettä. Sitten päätin tietoisesti opetella juomaan kahvia. Se nyt vain kuuluu niin olennaisena osana tähän suomalaiseen vierailukulttuuriin. Oma elämä helpottui huomattavasti. Jos kahvia ei terveyssyistä voi juoda niin voisiko sitten kokeilla vaikka teetä. Tai kuten joku edellä sanoi, niin ottaa vain vaivihkaa pelkkää teevettä.

Jos on aikuisesta ihmisestä kyse niin mielestäni on kohteliasta valita juoma niistä vaihtoehdoista mitä valmiiksi on tarjolla. Vettä pyytäessä jollekin voi tulla sellainen olo, että tarjolla olevat juomat ovat kelvottomia. Kyllä kuka tahansa aikuinen voi mielestäni kylässä juoda kupin teetä ja litkiä vettä sitten kotona. Jos tarjolla on vaikka pikkuleipiä ja kuivakakkua eikä kummastakaan pidä, ei silloinkaan pyydetä voileipää vaan maistetaan kohteliaasti vaikka yksi pikkuleipä.

Vierailija
14/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:18"]

Mitä poika juo urheilusuoritusten jälkeen tai vatsataudissa jos kiinteä ei pysy sisällä? Pelkkä vesi ei aina ole terveellistä.

[/quote]

Ei harrasta kovaa urheilua, kuntoilua vain eli lenkkeilyä ja pyöräilyä. Yleensä syö noiden jälkeen. Vatsataudissa ei pysy mikään sisällä, ei se vesikään, mutta sairastaa niitä harvoin. Koetan saada syömään jotain mikä pysyy, sokerista ja suolaista sekaisin. Mustikkasoppa, kunhan ei ole makeaa, menee myös ja päärynämehujäätä suostuu syömään joskus. 

Vierailija
15/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo keskustelu on NIIN samanlainen, joihin aina joskus oman poikani kanssa törmään :( 

Mehua, mehua, mehua, mehua vaikka selvällä suomen kielellä sanottu, että "saisinko vettä". ei vaan mene perille!!!!!!   Ei se ainakaan hinnasta pitäisi kiinni olla, mutta varmaan joo ainakin vanhemmat ihmiset ei pidä sitä vettä minään. Sketsiin sopisi jos ei olisi niin raivostuttavaa! 

Vierailija
16/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin maailmaa ei saa kylässä lasia vettä heti kun pyytää? Aloittajan ongelma kuulostaa minun korvaani aivan käsittämättömältä.

Vierailija
17/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuosta on turha tehdä ongelmaa. Koska monista tuntuu että veden tarjoaminen on ihan kuin ei mitään tarjoaisi, kannattaa opetella erilainen tapa pyytää. "Kiitos mutta pojalle ei maistu kotonakaan mikään muu kuin vesi (tai: poika tykkää kaikkein eniten raikkaasta vedestä), olisikohan mahdollista saada iso lasi oikein kylmää vettä?" 

Kuten joku sanoi, se "ihan vaan tavallista vettä" ja "kiitos mutta vesi riittää" kuulostaa kursailulta ja saa siksi monet tuputtamaan vaikka mitä. Jos pyytää oikein kylmää vettä osoittaen äänensävyllään, että juuri se saa vieraan tyytyväiseksi, emännän on helpompi suhtautua.

Vierailija
18/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ongelman kanssa painin minäkin. Koko miehen suku on sellaista, että vettä ei saa vaikka pyytää ja mehukin tehdään ihan liian makeaksi. Loukkaantuvat kun haluaa vettä vaan, mutta kun sitten vaatimalla vaatii juhlissakin ja saa sen kannun sitten pöytään, löytyy kummasti muitakin vedenjuojia.

Nyt helteiden aikaan ja raskausdiapeteksen kanssa olen ihan vaan röyhkeästi hakenut siihen kahvikuppiin keittiöstä hanavettä, kun pöytään tarjotaan vaan mehua ja limua. Anoppikin on ollut anoppi jo 10 vuotta, käydään lähes viikottain kylässä, kun asuu lähellä, eikä koskaan ole vettä tarjolla, vaan aina mehua tai limua ja mehukin aina ylimakeaa.

Kyllä kyläpaikassa, jossa halutaan olla vieraanvaraisia pitäisi vierasta kuunnella. Tänä päivänä kun veden juonti on yleisempää kun mehun juonti, niin kaikkein helpointa olisi vaan lykätä se vesikannu pöytään mitään numeroa tekemättä.

Vierailija
19/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tarjoat kraanavettä, mammat on täällä valittamassa miten kyläpaikassa tarjottiin hanavettä.

Ja pohtivat, onkohan kämppä menossa pakkohuutokauppaan.... ei muuta ollut juotavaksi tarjota kuin vettä !

Vierailija
20/44 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän hyvin sinua, meillä sama juttu! Lapset juovat vettä, ja jesusauta kuinka vaikeaa sitä on saada! Vanhemmat ihmiset  eivät ymmärrä että kaikki lapset ei juo maitoa ja limppari ei nyt ole kaikkien mieleen. Mummun mehua juovat kun meillä mummu tosiaakin ei tee mehusta sokerilitkua. Tuttuissa paikoissa homma toimii jo (ja koulussakin saa vettä ruokajuomana vettä ilman eri selvityksiä) paitsi anoppilassa jossa yli kymmenen vuotta joka kerta päivitellään asiaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme