LAPSI meinasi PUDOTA huvipuistolaitteesta!
Oi hyvä Jumala! Miten Särkänniemen huvipuistoon on voitu ottaa tällainen laite, josta lapset voivat putoilla omia aikojaan kyydistä?!? Kyseinen lapsille vaarallinen on nimeltään Viikinkilaiva:
Huvipuistolaitteiden turvallisuus puhuttaa sosiaalisessa mediassa. Keskustelu käynnistyi siitä, kun Särkänniemessä vieraillut kertoi, että hänen lapsensa olisi päässyt putoamaan puistolaitteesta, jos vanhempi ei olisi pitänyt hänestä lujasti kiinni.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288580308142.html#comments-anchor
Kommentit (92)
Eräs tuttu suuren kaupan kenkäosaston myyjä kertoi, että hän ihmetteli, miksi äidit ostavat kesäaikaan tyttärilleen korotetuilla pohjilla varustettuja sandaaleja. Sen jälkeen, kun hän oli kysynyt asiaa eräältä asiakkaaltaan, hän ei enää ihmetellyt. Tytön äiti oli vastannut, että "Sillä tavalla tytär saadaan vaikuttamaan riittävän pitkältä, jotta hän pääsee niihin huvipuistolaitteisiin, joihin on pituusrajoitus".
Miedän poika on kamala hurjapää ja hakeutuu miehen kanssa tuossa Viikinkilaivassa aina aivan sinne purren perään tai keulaan. Itse pysyttelen keskellä. Minä pitelen kaikin voimin kiinni turvakaiteesta, istun silmät kiinni ja ajattelen kauniita asioita läheisistäni samalla kun laiha mieheni ja laiha poikani "tuulettavat" venhon pelottavimmilla paikoilla kädet ilmassa ja pylly penkistä nousten. Olen itsekin hoikka mutta kuitenkin aikuisen kokoinen ja pelkään aina putoavani tuosta laitteesta.
En nyt ihan tarkkaan muista millainen kaari rakenteeltaan on. Ehkä onkin mahdollista, että kaaren alta pääsee luikertelemaan pois. Voisin kuvitella että itsekin mahtuisin. Minäkin kuitenkin luotan siihen, että putoaminen ei syystä tai toisesta johtuen ole mahdollista. Kai niitä kersoja toisaan olisi sieltä jo vuosien saatossa muutamia satanut. Osaisikohan joku fysiikkaa taitava sanoa tähän jotain?
Vaikea kuvitella että aikuisen pää mahtuisi sieltä turvakaarin välistä. Aika paljon saisi nähdä vaivaa.
Hyvin hoikka lapsi ehkä, mutta se vaatisi samalle penkkiriville sen ison paksun aikuisen jolloin kaari jää vähän väljemmälle. Silloinkin lapsellakin pää olisi vaikea saada väännettyä siten että sieltä alta minnekään pääsisi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 00:19"]
Miedän poika on kamala hurjapää ja hakeutuu miehen kanssa tuossa Viikinkilaivassa aina aivan sinne purren perään tai keulaan. Itse pysyttelen keskellä. Minä pitelen kaikin voimin kiinni turvakaiteesta, istun silmät kiinni ja ajattelen kauniita asioita läheisistäni samalla kun laiha mieheni ja laiha poikani "tuulettavat" venhon pelottavimmilla paikoilla kädet ilmassa ja pylly penkistä nousten. Olen itsekin hoikka mutta kuitenkin aikuisen kokoinen ja pelkään aina putoavani tuosta laitteesta.
En nyt ihan tarkkaan muista millainen kaari rakenteeltaan on. Ehkä onkin mahdollista, että kaaren alta pääsee luikertelemaan pois. Voisin kuvitella että itsekin mahtuisin. Minäkin kuitenkin luotan siihen, että putoaminen ei syystä tai toisesta johtuen ole mahdollista. Kai niitä kersoja toisaan olisi sieltä jo vuosien saatossa muutamia satanut. Osaisikohan joku fysiikkaa taitava sanoa tähän jotain?
[/quote]
Jännä juttu, kuinka moni on "melkein" pudonnut laitteesta... ja kuitenkaan kukaan ei ole koskaan varsinaisesti pudonnut. Ihmeellistä suorastaan.
viikinkilaivassahan on nykyään ne istuinkupit, ennen oli vain tasaset penkit. Laiha tyttäreni ei kyllä kokenut mitään putoamisen tunnetta viikinkilaivassa.
Itse muistan aikoinani lentävässä matossa (köpiksessä) kokeneeni, että tipun ihan just nyt heti. Äiti istui vieressäni ja oli varsin huvittunut. Ei todellakana pitänyt minusta kiinni vaan nauroi ja vakuutteli, ettei täältä kukaan tipu. Enkä tippunut. Se tunne vain oli sellainen.
Minkälainen vanhempi ottaa riskin ja katsoo tippuuko se lapsi, kun pitää todistaa av-mammalle. Te todistetta vaativat voisitte kokeilla niillä omilla lapsillanne. Laitatte sen lapsen ison ihmisen viereen. Voitte vaikka saada korvauksia, jos lapsi tippuu.
Miksi sieltä ei ole kukaan koskaan pudonnut? höpöhöpöä.
Aikaa on pitkalle toistakymmenta vuotta, mutta veli liusui turvakaaren ali nimenomaan viikinkilaivassa, eika ollut loppukyydin ajan minkaan turvakaaren pitelema, vaan rystyset valkoisena lastaan pitelevan, naama punaisena huutavan aidin. Tiedan omakohtaisista kokemuksista, etta putoaminen on mahdollista, mutta ei kylla niin todennakoista, etta laitetta voisi vaaralliseksi nimittaa. Sen verran traumatisoiduin itsekin vieressa istuneena, etten koommin ole kaynyt viikinkilaivassa, vaikka muuten huvipuistoissa viihdynkin.
Me ei huvipuistoissa käydä joten muut saavat pudota tai olla putoamatta ihan vapaasti. En tajua miten joku vielä maksaa sisäänpääsystä huvipuistoon, hohhoijaa...
Joo, näitä laitteita on joissa voi ihan itse avata narun ja hypätä pois. Viikinkilaivassa saa olla mekoinen käärmemies jos meinaa luikerrella turvakaaren alta pois uhmaten painovoimaa ja vielä hypätä laivasta pois.
en tiedä viikinkilaivasta, mutta pikutyttönä olin tippua tivolissa lentävästä matosta.. .(
olin ehkä 10 tai 11, kun laite "pompsahti" luiskahdin roikkumaan niin että koko alaruumis sätki ilmassa. isä koetti vetää minua ylös & piti tiukasti kiinni kunnes laite pysähtyi. traumat jäi koko masiinaan!!!
Monestakin laitteesta voi tippua, jos haluaa tippua.
Jos lapsi ei osaa käyttäytyä, sillon pitää pysyä maan pinnalla. Pitää istua laitteissa, ei saa maata. Ei saa seisoa. Pitää pitää kädet tangossa kiinni.
Kultamussukat käytöskouluun vaan.
Jos lapsi ei osaa käyttäytyä, sillon pitää pysyä maan pinnalla. Pitää istua laitteissa, ei saa maata. Ei saa seisoa. Pitää pitää kädet tangossa kiinni.
Minä olen myös meinannut pudota nimenomaan Viikinkilaivasta penkiltä lattialle. Luisuin penkkiä pitkin turvakaaren alle. Turvakaaren ylikin olen teininä lennähtänyt vaarallisen pitkälle.
Mä kans sain pitää luokkakaverista kiinni ko. laittees.. meinas vaan luiskahtaa siitä yli.
minä taas olin kymmenvuotiaana tippua tivolin lentävästä matosta, roikuin kainaloistani kintut ilmassa sätkien & isä kiskoi minua epätoivoisesti ylemmäs.moni on vähätellyt että "siinä vaan tuntuu ku tippuis" mutta minä olin oikeasti luiskahtaa sen kaaren alta maahan !
sain semmoisen kammon, etten näin kolmekymppisenäkään mene moisen vekottimen kyytiin..
meidän luikku 4 vee ainakin pysy ihan hyvin kyysiaaä :)