LAPSI meinasi PUDOTA huvipuistolaitteesta!
Oi hyvä Jumala! Miten Särkänniemen huvipuistoon on voitu ottaa tällainen laite, josta lapset voivat putoilla omia aikojaan kyydistä?!? Kyseinen lapsille vaarallinen on nimeltään Viikinkilaiva:
Huvipuistolaitteiden turvallisuus puhuttaa sosiaalisessa mediassa. Keskustelu käynnistyi siitä, kun Särkänniemessä vieraillut kertoi, että hänen lapsensa olisi päässyt putoamaan puistolaitteesta, jos vanhempi ei olisi pitänyt hänestä lujasti kiinni.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288580308142.html#comments-anchor
Kommentit (92)
ainut vaarallinen laite on mielestäni MAAILMANPYÖRÄ; ei mitään turvavöitä ja teinit jopa siirtyvät korista toiseen ! jossain yötivolissa saatetaan mennä kännissä sinne seisomaan .. ties, vaikka joku olisi joskus sieltä alas tullutkin
Se turvakaari muuten lukkiutuu aina samalle kohdalle, oli siellä välissä lihavia tai ei. Lihavia se tanko puristaa niin helvatusti, mutta ei jää ylemmäs, kuten täällä monikin on väittänyt. Se on standardiasennossa eikä siis valitse asentoaan ihmisten koon mukaan. Joten puheet tuosta lihava-laihan-vieressä-on-riski, on silkkaa pötyä.
t. huvipuistossa töissä ollut
Jostain syystä en saanut lainattua tekstiä, mutta yksi kyseli siitä että millainen skymaster oli, niin se oli sellainen pitkulainen laite joka kiersi akselinsa ympäri. Pysähtyi joksikin aikaa silleen että siinä oltiin pää ylösalaisin. Av-raati ei nyt välttämättä usko, mutta mulla jäi aina siinä 20cm pyllystä penkkiin, ja 20cm selästä penkinnojaan tilaa kun se oli ylösalaisin. Siitä olisi aivan hyvin voinut kiepauttaa itsensä "yläkautta" pois kun hartiatkaan olleet leveät, ja aina oli jalkalihakset muussina kun ne piti piettää kiepissä sen turvakaaren ympärillä. En ole siis missään muussa laitteessa, enkä missään huvipuistossa, aikuisena enkä lapsena kokenut vastaavaa. Nykyään kun olen käynyt tivolissa ja huvipuistoissa niin ne turvakaaret kiinnitetään ihan napaan asti kiinni, enkä ole kyllä saanut sillä tavalla pelätä missään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 14:46"]
Jostain syystä en saanut lainattua tekstiä, mutta yksi kyseli siitä että millainen skymaster oli, niin se oli sellainen pitkulainen laite joka kiersi akselinsa ympäri. Pysähtyi joksikin aikaa silleen että siinä oltiin pää ylösalaisin. Av-raati ei nyt välttämättä usko, mutta mulla jäi aina siinä 20cm pyllystä penkkiin, ja 20cm selästä penkinnojaan tilaa kun se oli ylösalaisin. Siitä olisi aivan hyvin voinut kiepauttaa itsensä "yläkautta" pois kun hartiatkaan olleet leveät, ja aina oli jalkalihakset muussina kun ne piti piettää kiepissä sen turvakaaren ympärillä. En ole siis missään muussa laitteessa, enkä missään huvipuistossa, aikuisena enkä lapsena kokenut vastaavaa. Nykyään kun olen käynyt tivolissa ja huvipuistoissa niin ne turvakaaret kiinnitetään ihan napaan asti kiinni, enkä ole kyllä saanut sillä tavalla pelätä missään.
[/quote] Mulla samanlainen kokemus skymasterista :/ Oli ensimmäinen ja viimenen kerta ku siihen menin!
Vaikea uskoa, että skymasterissa on kellään ollut tippumisvaaraa, vaikka siltä olisi tuntunutkin. Ja vaikka jotenkin ihmeen kaupalla olisikin keplotellut itsensä ulos valjaista, niin vaunuthan olivat sen lisäksi "häkitetty" eli vaunusta tipahaminen olisi ollut mahdotonta.
Itse lapsena juuri ja juuri 140cm (eikö tämä ollut sen raja?) pitkänä juoksin yhdellä huvipuistoreissulla varmaan 10 kertaa peräkkäin Skymasterissa, enkä ikinä meinannut tipahtaa, vaikka lyhyyen lisäksi olin melko hoikkakin.
Täällä toinen joka meinasi Rainbow'sta tippua. En varmaan olisi kovin helpolla maahan mätkähtänyt, koska laite ei mene ylösalasin, mutta pitkin penkkirivejä/rappusia olisin voinut kieriä aika iloisesti raajat samalla murtaen. Penkithän siinä olivat kahden istuttavia, minä istuin yksin koska oli aika hiljainen päivä ja laite melkein tyhjä. Satoi vielä vettä eli penkit ja turvakaaret aivan märkiä. Laite kun alkoi vatkata sivulta sivulla ja ylös alas, minä luisuin penkin laidalta toiselle niin että lonkkaluut olivat pitkään aivan tohjona ja kipeinä. Yritin pitää turvakaaresta kiinni, mutta se oli niin liukas ja laitteen aiheuttamat nykäisyt niin kovia että se oli hankalaa, ja pariin otteeseen luisuin jo penkiltä osittain pois ja turvakaaren alle pitkälleni (eli peppu pois penkiltä, lähinnä enää pää ja kädet siellä penkin puolella/turvakaareessa kiinni). Koko kyydin ajan olin ihan paniikissa, pari kertaa meinasin kaaren tai penkin sivulaidankin yli lennähtää. Jos vieressäni olisi istunut toinen ihminen, ei olisi ollut tällaista ongelmaa kun ei olisi ollut tilaa heittelehtiä. Mutta nyt lentelin vaan holtittomasti puolelta toiselle.
Minusta Särkänneimen Trombi oli ihan kamala laite. Tuntui koko ajan, että putoan. Vaikka se tuskin olisi mehdollistaIlmeisesti laitteen ihanuus (= joidenkin meilestä kamaluus) perustuu juuri tuohon tippumisen tunteeseen. Toisten pää vain kestää sitä tunnetta paremmin kuin toisten
Muistan parikymmentä vuotta sitten kun käytiin Särkänniemessä ja menimme lentävään mattoon. Ruipulana lähtikin takapuoli penkistä ja paniikissa onnistuin jotenkin menemään melkein tangon yli, en ali. Siis varmaan kallistin kehoani eteenpäin kun tunsin takapuolen lähtevän penkistä minkä vuoksi roikuin tangon yli vatsallani. Sitten roikuinkin paniikissa turvakaaressa kiinni loppumatkan. Taikamattoon en sittemmin mennytkään.
Olen minäkin meinannut lentää aikamatto nimisestä laitteesta ja ihan aikuinen olen. Ei paljoa naurata kun vieressä istuu iso kaljamaha ja kaikille yhteinen turvapuomi laskeutuu hänen perusteella sen verran korkealle, että itse joutuu pitämään kädet verillä kiinni turvakaiteesta varsin kovassa vauhdissa.
Jokainen pienikokoinen aikuinen voi ihan vapaasti käydä toteamassa tuon, lisäpisteitä vielä siitä jos ei pidä ollenkaan kaiteesta kiinni :)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:36"]
Täällä toinen joka meinasi Rainbow'sta tippua. En varmaan olisi kovin helpolla maahan mätkähtänyt, koska laite ei mene ylösalasin, mutta pitkin penkkirivejä/rappusia olisin voinut kieriä aika iloisesti raajat samalla murtaen. Penkithän siinä olivat kahden istuttavia, minä istuin yksin koska oli aika hiljainen päivä ja laite melkein tyhjä. Satoi vielä vettä eli penkit ja turvakaaret aivan märkiä. Laite kun alkoi vatkata sivulta sivulla ja ylös alas, minä luisuin penkin laidalta toiselle niin että lonkkaluut olivat pitkään aivan tohjona ja kipeinä. Yritin pitää turvakaaresta kiinni, mutta se oli niin liukas ja laitteen aiheuttamat nykäisyt niin kovia että se oli hankalaa, ja pariin otteeseen luisuin jo penkiltä osittain pois ja turvakaaren alle pitkälleni (eli peppu pois penkiltä, lähinnä enää pää ja kädet siellä penkin puolella/turvakaareessa kiinni). Koko kyydin ajan olin ihan paniikissa, pari kertaa meinasin kaaren tai penkin sivulaidankin yli lennähtää. Jos vieressäni olisi istunut toinen ihminen, ei olisi ollut tällaista ongelmaa kun ei olisi ollut tilaa heittelehtiä. Mutta nyt lentelin vaan holtittomasti puolelta toiselle.
[/quote]
Ongelma: Rainbow on niitä laitteita, joita ei käytetä sateella turvamääräysten vuoksi. Muutama pisara saa sataa, mutta niin paljon ei vettä saa tulla, että noin tapahtuisi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:36"]
[/quote]
Ongelma: Rainbow on niitä laitteita, joita ei käytetä sateella turvamääräysten vuoksi. Muutama pisara saa sataa, mutta niin paljon ei vettä saa tulla, että noin tapahtuisi.
[/quote]
Valitettavasti vain tuolloin kun minä olin laitetta käytettiin sateella, satoi enemmänkin kuin muutama pisara. Aikaa tästä on jo ties kuinka monta vuotta, en tiedä ovatko säännöt muuttuneet tai pidetäänkö niistä nykyään tiukemmin kiinni, mutta noin vaan kävi. Kenties laitteenhoitaja ei välittänyt säännöistä tai ajatteli ettei sade haittaa. Jotkut laitteet olivat silloin sateen ajan kiinni, osa lyhyen aikaa, osa pidemmän aikaa mutta monissa laitteissa myös sateessa kävimme, kuten siinä Rainbow'ssa.
Sellaiseen laitteeseen, jossa on yksi turvakaari tulisi henkilöiden ruumiinrakenne olla hyvin samankaltainen. Jos tällaiseen yhden turvakaaren laitteeseen menee kaksi henkilöä, joista toisella on paksut reidet ja pömppömasu (aikuinen) sekä hänen vierelleen lapsi, niin tällöin lapsen kohdalla voi syntyä putoamisvaara. Joku noheva voisi piirtää havainnollistavan kuvan kyseisestä tilanteesta.
Muistelen että joissakin huvipuistolaitteissa se turvakaaren lukitusmekanismi raksuttaa samalla tavoin kuin auton käsijarrukahva. Tällöinhän lukitusasento määräytyisi isomman henkilön mukaisesti.
Kun Se turvakaari edelleenkin menee aina samasta kohtaa kiinni, oli läski tai ei
Kun Se turvakaari edelleenkin menee aina samasta kohtaa kiinni, oli läski tai ei
joskus 10-12-vuotiaana olin viikinkilaivassa ja vieressä istui joku nainen. laitteessa ei ollut muita, koska oli aikalailla jo särkänniemen sulkemisaika. konetta hoitanut tyttö kävi kyllä tarkistamassa turvakaaren, mutta koneen käynnistyessä kaaren lukitus aukesi. tyttö oli kopissaan ja luki kirjaa, eikä huomannut tilannetta. vieressäni ollut nainen sai karjua aika pitkään ennen kuin tyttö huomasi ja pysäytti laitteen.
en olisi pysynyt penkissä ja jaksanut pitää turvakaarta alhaalla omin voimin, mutta vieressä ollut nainen painoi kaarta alas kumartuen sen ylle ylävartalollaan. eli kyllä niistä laitteista voi tipahtaa, jos tulee joku tekninen vipa tai on muuten hoikanlainen ihminen kyydissä. viikinkilaivassakin on melkoisen liukas penkki ja pylly tuntuu luistavan aikuisellakin, vaikka olenkin normaalikokoinen.
Parasta jättää huvipuistot kokonaan väliin ja tyytyä Hop-lopiiin. Sinne vanhempi voi turvallisesti jättää lapsensa kahdeksi tunniksi sillä aikaa, kun itse käy vaikka ostoksilla.
Asiasta on tehtävä poliisitutkinta.
Tais vaan pelottaa... Ei olisi oikeasti mahtunut putoamaan. Tulipahan jännitystä koko rahan edestä. Eihän viikinkilaivasta putoaisi, vaikka ei olisi missään kiinni.