Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LAPSI meinasi PUDOTA huvipuistolaitteesta!

Vierailija
06.07.2013 |

Oi hyvä Jumala! Miten Särkänniemen huvipuistoon on voitu ottaa tällainen laite, josta lapset voivat putoilla omia aikojaan kyydistä?!? Kyseinen lapsille vaarallinen on nimeltään Viikinkilaiva:

Huvipuistolaitteiden turvallisuus puhuttaa sosiaalisessa mediassa. Keskustelu käynnistyi siitä, kun Särkänniemessä vieraillut kertoi, että hänen lapsensa olisi päässyt putoamaan puistolaitteesta, jos vanhempi ei olisi pitänyt hänestä lujasti kiinni.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288580308142.html#comments-anchor

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 22:46"]

joskus 10-12-vuotiaana olin viikinkilaivassa ja vieressä istui joku nainen. laitteessa ei ollut muita, koska oli aikalailla jo särkänniemen sulkemisaika. konetta hoitanut tyttö kävi kyllä tarkistamassa turvakaaren, mutta koneen käynnistyessä kaaren lukitus aukesi. tyttö oli kopissaan ja luki kirjaa, eikä huomannut tilannetta. vieressäni ollut nainen sai karjua aika pitkään ennen kuin tyttö huomasi ja pysäytti laitteen.

en olisi pysynyt penkissä ja jaksanut pitää turvakaarta alhaalla omin voimin, mutta vieressä ollut nainen painoi kaarta alas kumartuen sen ylle ylävartalollaan. eli kyllä niistä laitteista voi tipahtaa, jos tulee joku tekninen vipa tai on muuten hoikanlainen ihminen kyydissä. viikinkilaivassakin on melkoisen liukas penkki ja pylly tuntuu luistavan aikuisellakin, vaikka olenkin normaalikokoinen.

[/quote]

Se laite ei toimi, jos turvakaari on auki eli systeemi sammuttaa itse itsensä, jos turvakaari aukeaisi. Keinuminen loppuisi siihen. Turvakaaren aukeaminen taas ei ole mahdollista, koska niissä on tuplavarmistus.

Vierailija
82/92 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei putoa viikinkilaivasta. Koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaka

Vierailija
84/92 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikinkilaivasta en ole koskaan meinannut pudota, vaikka olin todella hoikka lapsi. Siinä kyllä tulee se tunne, että tippuu, kun peppu nousee penkistä, mutta kyllä se kaide reisistä nappaa vastaan.

Mutta lapsena meinasin kyllä tipahtaa linnanmäen vuoristoradasta ja uskon edelleen, että olisin myös tippunutkin, jos aikuinen vieressä ei olisi napannut housunvyötäröstä kiinni ennenkuin olin kokonaan ulkona vaunusta.

Ainakin silloin ennen siinä vaunussa turvakaari jäi todella korkealle ja kun tuli nopea hidastus, jonkun mäen päälle. Jalkojen pituus ei riittänyt, vaan sieltä vaunusta pääsi pieni tyttö lentämään suht vapaasti.

Pelottava ilmalento, mutta vieläkin kauhistuneempi oli se aikuinen, joka kiinni nappasi, tosiaan piti loppumatkan kiinni rystyset valkoisina.

Ei siitä valitettu, ja olen myöhemmin käynyt vuoristotadassakin. En kyllä tiedä oliko turvarajat löyhemmät ennen, mutta liian pieni selkeästi olin silloin, kun lentää meinasin.

Vierailija
85/92 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että skymasterissa on kellään ollut tippumisvaaraa, vaikka siltä olisi tuntunutkin. Ja vaikka jotenkin ihmeen kaupalla olisikin keplotellut itsensä ulos valjaista, niin vaunuthan olivat sen lisäksi "häkitetty" eli vaunusta tipahaminen olisi ollut mahdotonta.

Itse lapsena juuri ja juuri 140cm (eikö tämä ollut sen raja?) pitkänä juoksin yhdellä huvipuistoreissulla varmaan 10 kertaa peräkkäin Skymasterissa, enkä ikinä meinannut tipahtaa, vaikka lyhyyen lisäksi olin melko hoikkakin.

Taisi olla juuri skymaster jossa muistan lapsena roikkuneeni häkissä käsillä kiinni pitäen pään hakatessa kattoon. Ihmettelin kauheaa laitetta.

Näin jälkeenpäin ajatellen taisi käydä juuri niin, että liuuin aina kaaren alta pois.

Vierailija
86/92 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaka

lady?

Vierailija
87/92 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinpä, mä tiedän kyllä sillä minä meinasin pudota viikinkilaivasta lapsena.

Vieressä istui joku isompi aikuinen ihminen ja sen takia turvakaari ei mennyt tarpeeksi alas ja olisin mahtunut ja siis olisin lipsahtanut sen alta pois ellen olisi kaikin voimin puristanut käsillä kiinni siitä. Pelkäsin ihan oikeasti tippuvani. Tästä on aikaa noin 18 vuotta.

Ilmeisesti sama meno jatkuu siellä edelleen.

Ihan sama kokemus mullakin 80-90-lukujen taitteesta. Pituus riitti isojen rannekkeeseen, mut jos muuten on pieni ja hoikka lapsi, niin sieltä kyllä meinaa valua syliin tulevan turvapuomin alta, koska se ei mullakaan silloin ylettynyt syliin asti, vaan siihen jäi iso väli, koska rivillä oli juurikin myös joitakin todella isokokoisia ihmisiä. Pidin kans kaikilla voimillani kiinni ja pelkäsin sikana, onneksi oli isäni vieressä, joka piti musta lisäksi kiinni.

Vierailija
88/92 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lapsena tippua tivonlin lentävästä matosta, roikuin kainaloita myöten ilmassa kun isä veti takaisin ja piti loppuajan kiinni!  nykyäänhän niissä on se "nuppi" jalkojen välissä...

ja ufo(?) nimisessä laitteessa, jonka vaunut näyttivät kokistölkiltä, tyypit lentelivät ihan holtittomasti! kaverit tulivat sieltä mustelmilla ja naapurin rouva satutti kätensä.. tapahtui 80-luvulla, kys. laitetta ei tivolissa ole näkynyt enää vuosiin!

Vierailija
89/92 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikinkilaivan kyydissä pysyisi vaikka lattialla maaten, putoaminen edellyttäisi sitä että kiipeää itse reuan yli tai esim seisoo penkillä. Putoamaan ei pääse koska siinä vaiheessa kun se irti lentämisen tunne on suurin laiva on jo lähdössä eri suuntaan ja fysiikan lait (keskipakoisvoima? maan vetovoima? joku voima kuitenkin) painaa sinut taas kiinni laivaan. Kukaan ei siis lennä turvakaaren alta tai yli mikäli istuu penkillä. Mutta sillehän se juuri kuuluukin tuntua että sieltä lentää pois. Itsekin olen hurrikaanista ja aikamatosta tullut itkevänä pois varmana siitä että meinasin lentää kyydistä mutta sitten kasvoin aikuiseksi ja tajusin että ei se ihan niin ollutkaan. 

Vierailija
90/92 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oltaisiin lapsen kanssa hoikkina luiskahtaneet wasalandian viikinkilaivasta pois mutta pidettiin kiinni kuin viimeistä päivää. Ei tullut lähellekkään reisiä se kaari, niin nouseehan sieltä jalat helposti pois, jos olisi eteenpäin kurkottanut.

Vierailija
91/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin wasalandian viikinkilaivasta pystyi putoamaan. Tyttäreni luiskahti penkiltä ja pidin kaikin voimin ranteesta kiinni ja toisella kädellä laitteen olemattomasta kiinniotto tangosta. Siinä kohtaa pystyi putoamaan koko laitteesta,tytön jalat roikkui laitteen ulkopuolella. Laite onneksi pysäytettiin jotta pääsimme pois.

Vierailija
92/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tivolissa on myös muutama laite, jotka eivät ole pienelle lapselle turvallisia, vaikka lapsen pituus olisi laitteeseen sallittu. Vanhemman on pidettävä lapsesta kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi