LAPSI meinasi PUDOTA huvipuistolaitteesta!
Oi hyvä Jumala! Miten Särkänniemen huvipuistoon on voitu ottaa tällainen laite, josta lapset voivat putoilla omia aikojaan kyydistä?!? Kyseinen lapsille vaarallinen on nimeltään Viikinkilaiva:
Huvipuistolaitteiden turvallisuus puhuttaa sosiaalisessa mediassa. Keskustelu käynnistyi siitä, kun Särkänniemessä vieraillut kertoi, että hänen lapsensa olisi päässyt putoamaan puistolaitteesta, jos vanhempi ei olisi pitänyt hänestä lujasti kiinni.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288580308142.html#comments-anchor
Kommentit (92)
No mun mielestä nykyiset laitteet on aika turvallisia, mutta muistan omasta lapsuudestani/nuoruudesta tivolin skymasterin, jossa jäi niin iso tila turvarenkaan väliin hoikalla, että siitä olisi aivan kevyesti voinut pudota jos ei olisi jännittänyt kaikilla jalkavoimillaan itseään "suppuun". Ei siitä kukaan kyllä valittanut, kenties toi vaan lisäjännitystä :D Jos olisin tällä iällä havainnut tuollaisen niin olisin kyllä valittanut. Toisaalta eipä esim kukaan sieltä skymasterista ikinä tippunut, joten tavallaanhan voi sanoa että turvallinen laite oli.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:56"]
No niinpä, mä tiedän kyllä sillä minä meinasin pudota viikinkilaivasta lapsena.
Vieressä istui joku isompi aikuinen ihminen ja sen takia turvakaari ei mennyt tarpeeksi alas ja olisin mahtunut ja siis olisin lipsahtanut sen alta pois ellen olisi kaikin voimin puristanut käsillä kiinni siitä. Pelkäsin ihan oikeasti tippuvani. Tästä on aikaa noin 18 vuotta.
Ilmeisesti sama meno jatkuu siellä edelleen.
[/quote]
Se turvakaari menee tarpeeksi alas aina, se ei jää yhteenkään ihmiseen kiinni. Sinulla on ollut putoamisen tunne, mutta ei putoamisvaaraa.
[/quote]
En ole edellinen, mutta kyllä sieltä voi lentääkkin, jos rivillä on joku tarpeeksi paksu, jonka vyötärön mukaan se yksi ainoa turvatanko laitetaan. Terv. Toinen, joka meinasi lentää viikinkilaivasta kakarana. Tarkkaa ikää en muista, mutta kasvuspurtin päätteeksi olin hontelo kukkakeppi ja samalla rivillä parin Vaasalaisen alkuasukkaan kanssa (kyseessä oli silloin Wasalandia
[/quote]
Se turvatanko laitetaan aina samalla tavalla, ei sillä ole merkitystä, onko siellä mukana läski vai pelkkiä laihoja. NImimerkillä kaksi kesää sitten Särkänniemessä töissä ollut.
[/quote]
Läski on aina syyllinen.
Mä olen laiha ja nuorempana oli tätäkin laihempi, niin en pidä huvipuistoista sen takia koska ne turvakaaret ja sun muut ei mene koskaan tarpeeksi kireälle. En tiedä voisinko pudota, mutta mulla on aina äärettämön turvaton ja "ilmava" olo niissä laitteissa, sellainen että pystyn helposti liikkumaan laitteiden penkeillä, koska ne ei mene tarpeeksi kireälle. Varsinkin tommoset laitteet missä voi vieressä istua joka läskimpi ja se tiukkuus määrittyy sen läskeyden mukaan.
Päivän päätteeks mulla oli aina kädet kipeät kun pidin mun käsillä itseäni paikoillani, etten olis heilunut penkin reunalta toiselle, selkänojasta kaareen, jne.
Höpöpaskaa, ei sieltä kukaan putoa.
Mä muistan Lentävän maton Särkkiksellä ja siinä mulla oli myös tunne, että tipun just, kun oli ihan reunassa. Se kuitenkin oli tunne, ja se lienee noiden laitteiden tarkoituskin, eli aiheuttaa pelkoa.
Pihasudestakin on ennemmin kuva, kuin Viikinkilaivasta putoavasta lapsesta.
Linnanmäellä sattui kerra putoaminen ja peräti kuolemantapaus Suihkio-nimisessä laitteessa. Sitä siellä ei ole ollut vuosikymmeniin. Silloinkin syy oli se, että lapsi nousi ylös kesken ajon, ei pysynyt istumassa.
Joka vuosi siellä muutama vanhempi väittää, että lapsi oli pudota tai oli muuten vaarassa, koska se on kätevä tapa yrittää saada korvausta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 22:16"]
No mun mielestä nykyiset laitteet on aika turvallisia, mutta muistan omasta lapsuudestani/nuoruudesta tivolin skymasterin, jossa jäi niin iso tila turvarenkaan väliin hoikalla, että siitä olisi aivan kevyesti voinut pudota jos ei olisi jännittänyt kaikilla jalkavoimillaan itseään "suppuun". Ei siitä kukaan kyllä valittanut, kenties toi vaan lisäjännitystä :D Jos olisin tällä iällä havainnut tuollaisen niin olisin kyllä valittanut. Toisaalta eipä esim kukaan sieltä skymasterista ikinä tippunut, joten tavallaanhan voi sanoa että turvallinen laite oli.
[/quote]
Sori tietämättömyyteni, mutta millainen laite tuo Skymaster oli?
Jos sieltä oikeasti voisi pudota, joku lapsi olisi kymmenien vuosien aikana takuulla jo pudonnut.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 22:43"]
Linnanmäellä sattui kerra putoaminen ja peräti kuolemantapaus Suihkio-nimisessä laitteessa. Sitä siellä ei ole ollut vuosikymmeniin. Silloinkin syy oli se, että lapsi nousi ylös kesken ajon, ei pysynyt istumassa.
[/quote] Ei ainakaan ole kuollut tuossa. Linnanmäellä on kuollut kaksi ihmistä ja hekin vuoristoradassa vuosina 1953 ja 1985.
Tämä on huolestuttavaa. Huvipuistojen laitteille pitäisi laatia koko EU:n kattavat turvallisuusstandardit.
Voitaisiin tehdä niin, että aina kun joku vanhempi epäilee, että laite voi olla vaarallinen, niin se suljetaan. Heinäkuussa Särkänniemessä ei olisi enää yhtäkään vempainta käytössä, koska esim. ketjukarusellista voi varsin hyvin pudota ja karuselli on vaarallinen, koska ei ole mitään turvavöitä.
"Melkein" ei oo leikissä mukana.
Jos siitä olisi oikeasti päässyt putoamaan, sieltä olisi tupsahdellut niitä mukuloita alas harva se vuosi.
Ettei vaan olisi kultamussukka ollut liian pieni laitteeseen mutta pullamössöcurlingäiti päättänyt että kun herranterttu haluaa, niin pääsee.
Samaa sanoi mun mies. Piti 140cm hoikasta pojasta kiinni. Väitti että olisi tippunut, jos ei olisi kiinni pitänyt. Mun mies 196 cm pitkä ja isokokoinen. Tämä tapahtui jo viime vuonna. Mies sanoi, että isokokoinen ihminen pienen vieressä on riski.
Muistan 35 v sitten jo veljeni valittaneen että oli vaarassa luisua turvakaaren alta. Eli eiköhän siellä joku olisi jo niin tehnyt jos olisi ollut tehdäkseen. Se on vaan tunne!
Miten muuten aina on niin, että sen melkein putoavan kanssa samassa on vanhempi, joka viimeisillä voimillaan pitelee piltistä kiinni, ettei tämä putoa ja joka kerta, siis ihan joka kerta, onnistuu pelastamaan lapsen. Luulisi, että sinne edes kerran kaikkien näiden vuosien aikana olisi mennyt joku heikkonäppinen vanhempi, jonka käsistä lapsi putoaa. Mutta kun ei, ei edes luokkaretkiaikana ole lapsia satanut taivaalta, vaikka se olisi valittajien mukaan ihan mahdollista.
Joka päivä siellä joku vanhempi valittaa, kun ei turvaistuinta saa kiinni possujunaan. Ne on niin turvattomia nuo tavalliset vaunut...
viikkaarissa ei ole ollut ongelmaa, mutta viime kesänä 9 vuotiaan kanssa aikamtossa lapsi pelkäsi putoavansa. samanlainen viikinkivene muuten on lintsilläkin
quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 22:21"]
Höpöpaskaa, ei sieltä kukaan putoa.
[/quote]
Kun samalla penkkirivillä istuu joku todella iso ja sitten 120cm hoikka lapsi, niin lapsi pääsee kyllä ihan vapaasti siinä penkillä liikkumaan ja heilumaan. Putoaminen vaatisi kuitenkin sen että lapsi itse jotenkin edesauttaisi sitä prosessia. Tunkisi jalkoja penkille tai jotain muuta. Ei se luiskahtaminen ihan noin vain käy. Viikinkilaiva ei edes mene ympäri, mikä sitten toisi todellisen riskin.
Samanlainenhan se on Lintsillä ja Särkässä, käykää itse testaamassa. Särkässä ollut ainakin 20-vuotta ja aiemmin pituusrajat olleet huomattavasti löysempiä kuin viime vuosina. Luulisi että jos sieltä pääsisi hoikka lapsi tippumaan, se olisi tapahtunut jo aikaa sitten.
Viikinkilaivaanhan pääsee nytkin 100cm vanhempansa seurassa. Tarkoittaa alle 4v lasta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:56"]
No niinpä, mä tiedän kyllä sillä minä meinasin pudota viikinkilaivasta lapsena.
Vieressä istui joku isompi aikuinen ihminen ja sen takia turvakaari ei mennyt tarpeeksi alas ja olisin mahtunut ja siis olisin lipsahtanut sen alta pois ellen olisi kaikin voimin puristanut käsillä kiinni siitä. Pelkäsin ihan oikeasti tippuvani. Tästä on aikaa noin 18 vuotta.
Ilmeisesti sama meno jatkuu siellä edelleen.
[/quote]
Huolestuttavaa... Pitäisikö huvipuistot kieltää?