Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun häälahja pyydetään rahana tilille,

Vierailija
05.07.2013 |

kuuluuko viedä korttia?

Vai laitetaanko sekin 5,90 ahneiden tilille =D

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:37"]

Me pyysimme, ettei annettaisi mitään, koska kaikkea jo löytyy. Halusimme vain järjestää ystäville ja sukulaisille mukavan illan..

Kannattaa menää maistraatissa naimisiin jollei ole varaa itse maksaa häitään..

[/quote]

No minä ainakin haluan muistaa ystävää/läheistä joka menee naimisiin vaikka kuinka toivoisivat "ei mitään". Moukkamaista tuo "ei mitään" kun normaalit, tervepäiset ihmiset haluavat muistaa juhlakalua ja se kuuluu myös HYVIIN käytöstapoihin. 

[/quote]

Sitten voi muistaa niillä erilaisilla "viisi kanaa kehitymaahan" lahjoilla, jotka mnevät jollekin tarpeeseen.

Vierailija
22/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:31"]

Rahalahja on ongelma meille köyhille. Tavaralahjan voi saada edullisesti esim. jostain tarjouksesta tai loppuunmyynnistä. Eli 100€ vaasin 30€:llä ja voi olla laatu/desing-tavaraa. Rahaa on annettava määrätty määrä ja siinä ei ole alennuksia. Rahaa ei kehtaa antaa kovin pientä summaa.

[/quote]

Sen takia sitä rahana pyydetäänkin. Tiliotteesta on helppo katsoa, minkä verran itse kukin siirsi rahaa tilille. Mutta lahjoista pöydällä on hankala sanoa, onko tuo alennustuote ja perhe möttönen taisi syödä puoli-ilmaiseksi.

Tilille ei voi laittaa pariakymppiä, vaan sinne pitää panna vähintään satanen tai kaks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 00:52"]

onko taa joku uusi tyyli suomessa etta rahaa pyydetaan? onpa moukkamaista. kaytannollista ehka, mutta jotenkin kammottavaa. jos noin rahan peraan ollaan ni ehka kannttais pitaa vaan pienet perheen kesken haat ni ei tarvitsisi rahaa kysella. ei tulisi kuuloonkaan englannissa. jos taalla suoraa rahaa pyydetaan sita pyydetaan jonkun hyvantekevaisyysjarjeston tilille. eika kylla ennen tullut suomessakaan kysymykseen. 

[/quote]

Asiat ovat muuttuneet sinun nuorudestasi viisikymmentäluvulta. Nykyään kun asutaan yhdessä pitkään(kin) ennen avioliittoa, joten kaikki yleensä löytyy jo kotoa. Siksi pyydetään rahaa. Ja siksi että ajatellaan ekologisesti eikä haluta turhaa romua nurkkiin pyörimään. 

Englanti on muuten Europaan juntein maa. Oikea white trahs paratiisi.

[/quote]

Tämä sinun kommenttisi ei ole ollenkaan white trashia, vai? 

Vierailija
24/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:35"]

Tätä samaa keskustelua käydään täällä koko ajan. 

Itse olen mennyt kahdesti naimisiin. Molemmilla kerroilla toivoimme rahaa mutta myös teimme lahjalistan. Näin ihmiset saivat valita olimmeko ahneita vai emme. Saimme myös tavaraa jota emme toivoneet ja ne kaikki ovat varastossa tai myyty pois/heitetty roskiin. 

Seuraavissa häissä (jos sellaiset vielä syystä tai toisesta tulevat) teen lahjalistan ja palautan kaikki lahjat niin kukaan ei voi syyttää ahneeksi.

Niin ja vie kortti. Voit tehdä sen itse niin ei tarvitse maksaa.

[/quote]

Minä en ole mennyt kuin kerran naimisiin ja köyhinä pidimmekin sitten vain hyvin vaatimattomat häät. Vieraille sanoimme, että ihaninta olisi, jos tulette häihimme, lahjaa emme tarvitse. Meillä oli köyhiäkin ystäviä, joten tiesin, ettei heillä ole varaa laitella satoja euroja millekään tileille. 

Usko tai älä, mutta veljeni tuli neljän lapsensa kanssa ja antoi minulle pienen rukouskirjan (on uskovainen). Se on ollut minusta yksi tärkeimmistä lahjoista siihen etusivulle kirjoitetun tekstin takia. Ja kyllä, minulla oli varaa ruokkia silti veljeni lapsineen, vaikka he eivät itse maksaneet kustannuksia juhlistaan.

Ja ei, ei tarvitse järjestää uusia häitä

Vierailija
25/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:18"]

Mietin juuri samaa. Miten menetellään - rahat tilille etukäteen ja häihin kahta kättä heittäen? Kukka? Ei mitään?

[/quote]

Tilinumeron ilmoittaminen on niille ihmisille, jotka käyttää mielellään tiliä!

Minä tykkään maksaa käteisellä ja antaa lahjan rahana sellaisenaan, mieheni taas tykkää näpytellä verkkopankin kautta.

Lahjaksi yleensä on tapana antaa kortti. Miten se liittyy siihen minkä lahjan antaa? Kyllähän sinä voit antaa rahan kahisevana, vaikka tiedät tilinumeron. Tai voit antaa lahjakortin tai voit antaa arvan! Mikään ei estä sinua viemästä jotain käyttöesinettä tai jotain kaunista kippoa tai tekemästä jotain omakätisesti.

Koittakaa ihmiset ymmärtää että vaikka sinä et pidä verkkopankista niin vieraissa voi olla kymmenittäin (varsinkin miehiä) jotka tykkää siitä että näpyttelee kotona tilinumerolle rahan ja vie kortin. Tottakai kukkasenkin voi ostaa jos tahtoo sellaisen viedä. Häissä on aina jossain lahjapöytä, sellaisissakin häissä joissa pari on vieraille ilmoittanut myös tilinumeron.

Älkää tehkö elämästä vaikeampaa mitä se on. Tuo on lahja. Annat mitä annat, ei se tilinumero ole velvoite että siihen on laitettava.

Vierailija
26/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:37"]

Me pyysimme, ettei annettaisi mitään, koska kaikkea jo löytyy. Halusimme vain järjestää ystäville ja sukulaisille mukavan illan..

Kannattaa menää maistraatissa naimisiin jollei ole varaa itse maksaa häitään..

[/quote]

No minä ainakin haluan muistaa ystävää/läheistä joka menee naimisiin vaikka kuinka toivoisivat "ei mitään". Moukkamaista tuo "ei mitään" kun normaalit, tervepäiset ihmiset haluavat muistaa juhlakalua ja se kuuluu myös HYVIIN käytöstapoihin. 

[/quote]

Eli sinä et kunnioita hääparin toivetta, jos he ilmoittavat, että heillä on jo kaikkea ja he eivät halua mitään, vaan ainoastaan ystävät juhlistamaan tärkeää päiväänsä.

Sinä tunget juhliin 100 euron seteli kourassa..

Mikä se olikaan junttia ??????????

Vierailija
27/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sekä lahjalista (jossa kaikennäköistä keittiöpyyhkeistä koriste-esineisiin, niin vieraat saivat itse päättää kuinka paljon lahjaan tahtoivat panostaa) että tilinumero häämatkan kustannuksia varten. Tämä on varmaan ihan sukukohtaista, mutta meidän piireissä osa kutsutuista olisi saanut hepulin, jos mitään lahjatoiveita ei olisi esitetty, osa taas mieluummin halusi osallistua rahalahjalla, jotkut eivät antaneet kumpaakaan ja jotkut toiset taasen antoivat ihania lahjoja listan ulkopuolelta.

Mutta ihan alkuperäiseen kysymykseen: jokin kaunis kortti, jossa kauniita sanoja. Joku moukka ehkä heittää kortin sen enempää katselematta roskiin, mutta normaali ihminen ainakin käy ne hääjuhlien jälkeen läpi osatakseen kiittää oikeita ihmisiä saamistaan lahjoista. Jos kyseinen hääpari olisi kovin läheinen, saattaisin tehdä kortin itse ja liittää siihen jotain erityisesti hääpariin liittyvää, muuten ostaisin kaupasta ja googlaisin hauskoja tai kauniita (hääparista riippuen) sitaatteja :)

Vierailija
28/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 00:52"]

onko taa joku uusi tyyli suomessa etta rahaa pyydetaan? onpa moukkamaista. kaytannollista ehka, mutta jotenkin kammottavaa. jos noin rahan peraan ollaan ni ehka kannttais pitaa vaan pienet perheen kesken haat ni ei tarvitsisi rahaa kysella. ei tulisi kuuloonkaan englannissa. jos taalla suoraa rahaa pyydetaan sita pyydetaan jonkun hyvantekevaisyysjarjeston tilille. eika kylla ennen tullut suomessakaan kysymykseen. 

[/quote]

Nykyään Suomessa on käytäntö, etä vieraat maksaa tilille sen summan, mikä menee heidän ruokailuun ja juhlan järjestämisessä. Oli ihan marttojen neuvo muutama vuosi sitten, että vieras maksaa tilille lahjana VÄHINTÄÄN jokaisen ruokailuun menevän hinnan.

Tiedäthän, että juhlien järjestäminen ei ole ilmaista, joten olet itse ahne, kun kuvittelet, että saat tulla jollain vitosen tiimarin mukin hinnalla mässyttämään lapsinesi ja puolisoinesi mahan täyteen

[/quote]

Musta on todella mautonta pyytää maksua "pääsylipusta" häihin. Todellako Martat ovat tuollaista suositelleet?

Kolme vuotta sitten järjestettiin omat häämme ja halusimme juhlia yhdessä läheistemme kanssa, ja myös maksaa itse juhlamme. Musta olisi ollut todella noloa maksattaa itse kutsumilla vieraillamme häät, joten meidän kutsussa ei todellakaan ollut tilinumeroa, eikä myöskään lahjalistaa väkerretty. 

[/quote]

Pari vuotta sitten oli paikallisessa lehdessä toukokuussa ennen kesäjuhlakauden alkua marttoen juttu, missä vartavasten joku marttojen pääemäntä vastasi kysymykseen, että VÄHINTÄÄN pitää antaa rahalahjana se, mikä menee ruokailuun. 

Joten kyllä se näin on nykyään Suomessa, että perustapoihin kuuluu vieraiden maksaa oma ruokailunsa juhlissa. Olin kyllä itsekin yllättynyt, mutta koska alma median lehdessä oli tällainen heti toisella sivulla koko sivun juttu aiheesta, niin kai se silloin kuuluu jo yleissivistykseen. Olin itse asunut Suomesta pois muutaman vuoden ja siksi tämä tapa oli uusi. Mutta nykyään lasken suurin piirtein, mitä syön ja maksan sen mukaan.

On kyllä joskus käynyt piruuttani mielessä, että jos panisi tilisiirtoon, että ruokaraha tms. viestikenttään

Vierailija
29/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä, jos se on niin vaikeaa. Minä annan mitä haluan antaa. Yritän ajatella sen hääparin kannalta ja mikä minusta tuntuu hyvältä. Olen laittanut rahaa tilille, ostanut ja tehnyt lahjan ja antanut lajhakortin. Ja en muuten ole rikas.Rahat on tiukilla. Mutta silti olenaina mielestäni keksinyt kivan jutun lahjaksi. Ihanaa on ollut juhlia ja lahjat ei ainakaan ole välejämme rikkonut. 

Vierailija
30/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas. Jos minä haluan mennä ulos syömään, niin menen ja maksan mieluusti, mutta että maksaisin siitä, että menisin syömään ventovieraitten häävieraiden kanssa....

Onneksi menin naimisiin jo 12v sitten. Ei olisi tullut mielenkään laittaa lahjalistaa tai tilinumeroa. Jokainen toi lahjan ja olimme niistä kiitollisia.

Onko siis niin, että nykyisin ei enää anneta lahjoja ollenkaan, koska jos saaja vaatii mikä heille kelpaa, niin mikäs lahja se on?

Vierailija
31/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kortti, se on mukava muisto. Voit tehdä itse, niin ei mene rahaa.

Vierailija
32/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:30"]

Herranjestas. Jos minä haluan mennä ulos syömään, niin menen ja maksan mieluusti, mutta että maksaisin siitä, että menisin syömään ventovieraitten häävieraiden kanssa....

Onneksi menin naimisiin jo 12v sitten. Ei olisi tullut mielenkään laittaa lahjalistaa tai tilinumeroa. Jokainen toi lahjan ja olimme niistä kiitollisia.

Onko siis niin, että nykyisin ei enää anneta lahjoja ollenkaan, koska jos saaja vaatii mikä heille kelpaa, niin mikäs lahja se on?

[/quote]

Kuvittelet siis, että pääset valmiiseen ruokapöytään jollain tuikkukipolla ja sulle järjestetään ohjelmaa ja tarjotaan ruoat ja illan viihdykkeet ja bänditkin tuikun hinnalla.

Suomalaiset on kyllä junttikansaa. Oikein weeteetä pohjimmillaan.

Ettekö te tosiaan tajua, ettei ne juhlien järjestäminen ilmaista hommaa ole. Hääparinko se pitää maksaa teille kaikki syömiset ja juomiset.

Vierailija
33/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:31"]

Rahalahja on ongelma meille köyhille. Tavaralahjan voi saada edullisesti esim. jostain tarjouksesta tai loppuunmyynnistä. Eli 100€ vaasin 30€:llä ja voi olla laatu/desing-tavaraa. Rahaa on annettava määrätty määrä ja siinä ei ole alennuksia. Rahaa ei kehtaa antaa kovin pientä summaa.

[/quote]

Tämän takia me ollaan annettu se tavaralahja joka tapauksessa =)

Eihän se, että lahjatoive on ennen kaikkea raha tarkoita sitä etteikö voisi antaa muutakin. Lahjatoiveet on toiveita, ei ehdottomia vaatimuksia ja käskyjä.

Vierailija
34/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tasta ketjusta saa vaikutelman, etta monet ajattelevat etta haat maksetaan vieraiden antamalla rahalla. 'luuletko etta juhlien jarjestaminen on ilmaista'. Jos ei ole varaa maksaa omia haita ei ehka kannata isoja juhlia jarjestaa. mina ainakin halusin etta ystavat ja sukulaiset tulivat iloitsemaan meidan avioliittoa ja halusimme tarjota heille hyvaa ruokaa ja juomatkin oli ilmaisia. ei olisi tullut mieleenkaan pyytaa heilta rahaa.

Vierailija
35/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin koko ketjusta käy ilmi, että suomalaiset häät ovat ankeita, tylsiä ja vastenmielisiä. Mä ainakin menisin ilolla ystävien häihin, sen enempää murehtimatta lahjaa tms. jos keksisin loistoidean tavarapuolelalta, ostaisin sen. Muuten noudattaisin hääparin toiveita. Kortti viedään joka tapauksessa. Ja jos en haluaisi mennä, vaan toi lahjan pohdinta tuntuisi ylitsepääsemättömältä ja nostaisi negatiivisia tunteita hääparia kohtaan, luultavasti vastaisin kutsuun, kiitos ei.

Eihän tämä tytöt voi olla näin vaikeaa, eihän?

Vierailija
36/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:30"]

[/quote]

Kuvittelet siis, että pääset valmiiseen ruokapöytään jollain tuikkukipolla ja sulle järjestetään ohjelmaa ja tarjotaan ruoat ja illan viihdykkeet ja bänditkin tuikun hinnalla.

Suomalaiset on kyllä junttikansaa. Oikein weeteetä pohjimmillaan.

Ettekö te tosiaan tajua, ettei ne juhlien järjestäminen ilmaista hommaa ole. Hääparinko se pitää maksaa teille kaikki syömiset ja juomiset.

[/quote]

Mä olen jotenkin vanhanaikaisena ihmisenä ajatellut, että hääpari haluaa tehdä juhlat ja todellakin tarjoavat juhlat vierailleen! Jos järjestän itse jotkut julat, niin en ajattele tarjoamisia tehtäessäni, että no, " tää on vähän kalliusta, mutta onneksi vieraat maksavat takaisin tullessaan kylään ". Ehei, vähän pitkälle on menty jos noin ajatellaan. Ja joo, menimme maistraatissa naimisiin myös siitä syystä, ettemme halunneet isoja juhlia emmekä laittaa siihen rahaa.

Vierailija
37/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä totta, että joskus tekee todella hyviä tavaralöytöjä.

Itse rakastan antaa lahjoja. Synttäri-, joulu-, hää-, ihan sama. Mietin niitä todella tarkkaan ja teen joskus ihan uskomattomia löytöjä, vaikka itse sanonkin. Väittäisin, että melkein aina lahjan vastaanottaja on todella ilahtunut. Olen löytänyt esim. 20 eurolla lopettavan liikkeen loppuunmyynnistä tuotteen, joka maksaa muissa kaupoissa yli 200 euroa. Kumpikohan siis ilahduttaisi hääparia enemmän, se arvokas tavara vai 20 euroa tilillä? Siitä tavarasta saisi jo Huutiksessakin helposti 100 euroa, jos ei itselle kelpaa.

Eipä silti, jos hääkutsussa sanotaan että vain rahaa kiitos, niin rahaahan minä laitan. En sentään väkisin tyrkytä lahjoja kenellekään. Mutta minusta lahjojen ostaminen on ihan oikeasti hauskaa, ja tilinumero kutsussa harmittaa, koska haaste ja antamisen ilo puuttuu tyystin. Itse en koskaan kehtaisi vaatia rahalahjoja; se tekee niin selvän eron köyhien ja rikkaiden vieraiden välille.

Tiimarin vaaseihin en ole kyllä törmännyt yksissäkään häissä, niissä "köyhemmissäkään". En tiedä mikä urbaani legenda tuo Tiimarista ostettu häälahja sitten on.

Vierailija
38/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä ajattelua, että joku on AHNE, kun riistää vieraalta lahjan hankkimisen. Lahjan, joka todennäköisesti jää pölyttymään kaappiin ja jossain vaiheessa viedään kirppikselle, josta siitä ei saa enää kymppiäkään. Itse en halua sellaista lahjaa hankkia, mutta tiedän että on olemassa ihmisiä jotka TIETÄVÄT kyllä mitä hääparilta puuttuu. 

SÄÄLI ETTEI HÄÄPARI TIEDÄ MILLAISIA VIERAITA OVAT KUTSUNEET. Mä jättäisin vieraslistalta heti pois vieraat, jotka kutsuvat hääparia AHNEEKSI. Toivon että tajuavat ihan itte jättää tulematta, jos on tuollaisia ajatuksia.

Mun ehdotus AP:lle on, että unohda koko häät. Sinua ei siellä tarvita. Älä suotta lähetä edes korttia, vaan käy sillä rahalla ostamassa iso irtokarkkipussi ja tule tänne haukkumaan muita ihmisiä. Sinullahan siihen on varaa.

Vierailija
39/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 11:21"]

Tuo on kyllä totta, että joskus tekee todella hyviä tavaralöytöjä.

Itse rakastan antaa lahjoja. Synttäri-, joulu-, hää-, ihan sama. Mietin niitä todella tarkkaan ja teen joskus ihan uskomattomia löytöjä, vaikka itse sanonkin. Väittäisin, että melkein aina lahjan vastaanottaja on todella ilahtunut. Olen löytänyt esim. 20 eurolla lopettavan liikkeen loppuunmyynnistä tuotteen, joka maksaa muissa kaupoissa yli 200 euroa. Kumpikohan siis ilahduttaisi hääparia enemmän, se arvokas tavara vai 20 euroa tilillä? Siitä tavarasta saisi jo Huutiksessakin helposti 100 euroa, jos ei itselle kelpaa.

Eipä silti, jos hääkutsussa sanotaan että vain rahaa kiitos, niin rahaahan minä laitan. En sentään väkisin tyrkytä lahjoja kenellekään. Mutta minusta lahjojen ostaminen on ihan oikeasti hauskaa, ja tilinumero kutsussa harmittaa, koska haaste ja antamisen ilo puuttuu tyystin. Itse en koskaan kehtaisi vaatia rahalahjoja; se tekee niin selvän eron köyhien ja rikkaiden vieraiden välille.

Tiimarin vaaseihin en ole kyllä törmännyt yksissäkään häissä, niissä "köyhemmissäkään". En tiedä mikä urbaani legenda tuo Tiimarista ostettu häälahja sitten on.

[/quote]

Totta kai sinä laittasit 200 euroa tilille. Vai kuvitteletko, että se 20 euron vaasi kattaa edes sinun syömisesi yksinään.

Nykyään ei ole enää rikkaita vanhempia, jotka maksaa tyttärensä häät. Nykyään parit ovat asuneet pitkään yhdessä ja he maksavat itse häänsä.Häät ovat kalliit järjestää, joten kyllä on ihan asiallista, että ette ole itsekkäitä ja mene jonkun kipon kustannuksella sinne juhlimaan. Hääpari tarjoaa teille ainutlaatuisen hetken ja on moukkamaista viedä joku lasikippo vain sinne, mitä hääpari ei saa edes myytyä

Vierailija
40/92 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjin käsin juhliin tuleminen on töykeää. Kunnioita hääparin lahjatoiveita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi