Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun häälahja pyydetään rahana tilille,

Vierailija
05.07.2013 |

kuuluuko viedä korttia?

Vai laitetaanko sekin 5,90 ahneiden tilille =D

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos häät peruuntuu viikkoa ennen juhlia. Onko hääparin kohteliaisuussyistä palautettava jo etukäteen pyydetyt ja maksetut lahjarahat vieraille?

Vierailija
42/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan viety kortit. 

Mun mielestä raha on ihan asiallinen lahjapyyntö. Ajatellaan esim. pitkään yhdessä asunutta pariskuntaa, jolla saattaa olla lapsiakin jo. Koti on valmis, sinne ei tarvita mitään Aaltovaaseja tai tuikkulaseja. Tai omaisuuksia maksavia Creuset-patoja. Tai jotain Pentik-astiastojen osia. 

Jos hääpari kerää rahaa vähän pitempään tai kalliimpaan matkaan, mitä tuomittavaa siinä on? Onko hyvän matkan toivotus rahan muodossa vaikeaa, mutta jonkun Mariskoolin kopion vieminen jaloa? Tai edessä on yhteisen kodin remontti?  Ei kannata mennä sellaisten ihmisten häihin, joiden elämäntilannetta ei tunne eikä ymmärrä ollenkaan. Vieraitahan sellaiset on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:35"]Tätä samaa keskustelua käydään täällä koko ajan. 

Itse olen mennyt kahdesti naimisiin. Molemmilla kerroilla toivoimme rahaa mutta myös teimme lahjalistan. Näin ihmiset saivat valita olimmeko ahneita vai emme. Saimme myös tavaraa jota emme toivoneet ja ne kaikki ovat varastossa tai myyty pois/heitetty roskiin. 

Seuraavissa häissä (jos sellaiset vielä syystä tai toisesta tulevat) teen lahjalistan ja palautan kaikki lahjat niin kukaan ei voi syyttää ahneeksi.

Niin ja vie kortti. Voit tehdä sen itse niin ei tarvitse maksaa.
[/quote]
Kuinka noloa on pitää kaksi kertaa häät.. ja vielä mahdollista kolmansista häistä puhut. Huh. Eikö maistraatti olisi jo toisella kerralla riittänyt?

Vierailija
44/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on hyvä idea jos on tilinumero? Eikö rahaa voi antaa ilman että sitä on pyydetty? Musta oli hienoa että mitä vieraat oli keksinyt. Saatiin rahaa ja lahjakortteja ja jotain pientä muistoakin. Kortit liimasin kansioon.

Vierailija
45/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:37"]Me pyysimme, ettei annettaisi mitään, koska kaikkea jo löytyy. Halusimme vain järjestää ystäville ja sukulaisille mukavan illan..

Kannattaa menää maistraatissa naimisiin jollei ole varaa itse maksaa häitään..
[/quote]
Kuinka paljon kirkko oikein perii vihkimisestä, jos se noin paljon vaikuttaa häiden kustannukseen?

Vierailija
46/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:30"]

Herranjestas. Jos minä haluan mennä ulos syömään, niin menen ja maksan mieluusti, mutta että maksaisin siitä, että menisin syömään ventovieraitten häävieraiden kanssa....

Onneksi menin naimisiin jo 12v sitten. Ei olisi tullut mielenkään laittaa lahjalistaa tai tilinumeroa. Jokainen toi lahjan ja olimme niistä kiitollisia.

Onko siis niin, että nykyisin ei enää anneta lahjoja ollenkaan, koska jos saaja vaatii mikä heille kelpaa, niin mikäs lahja se on?

[/quote]

Kuvittelet siis, että pääset valmiiseen ruokapöytään jollain tuikkukipolla ja sulle järjestetään ohjelmaa ja tarjotaan ruoat ja illan viihdykkeet ja bänditkin tuikun hinnalla.

Suomalaiset on kyllä junttikansaa. Oikein weeteetä pohjimmillaan.

Ettekö te tosiaan tajua, ettei ne juhlien järjestäminen ilmaista hommaa ole. Hääparinko se pitää maksaa teille kaikki syömiset ja juomiset.

[/quote]

No juuri sen hääparin pitää maksaa eikä vieraiden. Jos eivät halua maksaa, niin eivät pidä juhlia.

Joas mä järjestäisin 50 v synttärit, niin kyllä minä maksaisin tarjoilut sinne, enkä ajattelisi myydä sukulaisille pääsylippuja sinne.

Vierailija
47/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:31"]

Rahalahja on ongelma meille köyhille. Tavaralahjan voi saada edullisesti esim. jostain tarjouksesta tai loppuunmyynnistä. Eli 100€ vaasin 30€:llä ja voi olla laatu/desing-tavaraa. Rahaa on annettava määrätty määrä ja siinä ei ole alennuksia. Rahaa ei kehtaa antaa kovin pientä summaa.

[/quote]

Sen takia sitä rahana pyydetäänkin. Tiliotteesta on helppo katsoa, minkä verran itse kukin siirsi rahaa tilille. Mutta lahjoista pöydällä on hankala sanoa, onko tuo alennustuote ja perhe möttönen taisi syödä puoli-ilmaiseksi.

Tilille ei voi laittaa pariakymppiä, vaan sinne pitää panna vähintään satanen tai kaks.

[/quote]

Mieti mitä kirjoitat!!! Huh Huh

Vierailija
48/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ei ole sivunumeroita... Kakkoselle kiitos!

Vierailija
49/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Next

Vierailija
50/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 00:52"]

onko taa joku uusi tyyli suomessa etta rahaa pyydetaan? onpa moukkamaista. kaytannollista ehka, mutta jotenkin kammottavaa. jos noin rahan peraan ollaan ni ehka kannttais pitaa vaan pienet perheen kesken haat ni ei tarvitsisi rahaa kysella. ei tulisi kuuloonkaan englannissa. jos taalla suoraa rahaa pyydetaan sita pyydetaan jonkun hyvantekevaisyysjarjeston tilille. eika kylla ennen tullut suomessakaan kysymykseen. 

[/quote] Suomessa kuuluu jo etikettisääntöihin maksaa tilille oletettu oma osuus vähintään ruokailuista. Vain moukat tulevat ahmimaan mahan täyteen ilmaiseksi tai maksavat vain sen jollain tiimarin motilla.

Vierailija
51/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 01:33"]

Me pyysimme häälahjan mielummin rahana häämatkaa varten. Mitään lahjapakkoa meillä ei ollut, vaan kuka halusi muistaa niin mielummin rahana kuin kahvinkeittimillä. Meillä oli jo kuitenkin kaikki tarpeellinen, koska olimme asuneet jo pidemmän aikaa yhdessä. Muotoilimme asian kutsuun JOS haluatte muistaa lahjalla. Kyllähän me saimme pari lahjaakin. Kumpikaan meistä ei ole lahjojen perään, joten rahallinen muistaminen (jos välttämättä jotain halusi antaa) oli parempi idea.

[/quote]  Miksi ette ohjanneet rahoja jollekin hyväntekeväisyystilille. Olen ollut kerran yhden aikuisen parin häissä, jonka kutsussa luki, että meillä on jo kaikkea, joten haluamme teidät vain juhlimaan rakkauttamme. Jos kuitenkin haluat muassasi jotain tuoda, ohjaa se (muistaakseni taisi olla joku MS-liitto) ja tilinumero sinne.

Tuli todella hyvä mieli ja tuntui, että pari todella rakasti toisiaan, eikä maksattanut juhlaa vierailla.

Vierailija
52/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:24"]

onko taa joku uusi tyyli suomessa etta rahaa pyydetaan? onpa moukkamaista. kaytannollista ehka, mutta jotenkin kammottavaa. jos noin rahan peraan ollaan ni ehka kannttais pitaa vaan pienet perheen kesken haat ni ei tarvitsisi rahaa kysella. ei tulisi kuuloonkaan englannissa. jos taalla suoraa rahaa pyydetaan sita pyydetaan jonkun hyvantekevaisyysjarjeston tilille. eika kylla ennen tullut suomessakaan kysymykseen. 

[/quote]

Nykyään Suomessa on käytäntö, etä vieraat maksaa tilille sen summan, mikä menee heidän ruokailuun ja juhlan järjestämisessä. Oli ihan marttojen neuvo muutama vuosi sitten, että vieras maksaa tilille lahjana VÄHINTÄÄN jokaisen ruokailuun menevän hinnan.

Tiedäthän, että juhlien järjestäminen ei ole ilmaista, joten olet itse ahne, kun kuvittelet, että saat tulla jollain vitosen tiimarin mukin hinnalla mässyttämään lapsinesi ja puolisoinesi mahan täyteen

[/quote]

Musta on todella mautonta pyytää maksua "pääsylipusta" häihin. Todellako Martat ovat tuollaista suositelleet?

Kolme vuotta sitten järjestettiin omat häämme ja halusimme juhlia yhdessä läheistemme kanssa, ja myös maksaa itse juhlamme. Musta olisi ollut todella noloa maksattaa itse kutsumilla vieraillamme häät, joten meidän kutsussa ei todellakaan ollut tilinumeroa, eikä myöskään lahjalistaa väkerretty. 

[/quote] N. 3 vuotta sitten oli ylioppilasjuhlien aikaan Lapin Kansassa marttojen ohje, että yo-juhlijalle maksetaan sen arvoinen lahja vähintään, mitä olettaa juhlassa syövänsä. Eli oletan, että martat ovat oikeassa etikettien suhteen.

Vierailija
53/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sekä rahan pyytäjät että lahjalistan laatijat ovat ahneita. On oikeasti noloa laittaa kutsuun tilinumero ja linkki stokkan lahjalistaan! Tyylikkäämpää olisi että laatii jonkinlaisen listan jossa on lahjavinkkejä ja niitä voi jaella vinkkejä kaipaaville vieraille esim. kaaso, bestman tai anoppi. En itse haluaisi että häistäni tulisi sellainen vaikutelma että haalin itselleni rahaa/tavaraa vaan että haluan itselleni tärkeät ihmiset juhlimaan ja kaikki mahdolliset lahjat otetaan kiitollisna vastaan. Kirotaan sitten keskenämme kolmea koboltinsinistä aaltovaasia mielummin kuin vaikutetaan ahneilta!

Vierailija
54/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka haluaa "laatu desing" maljakon muodossa kotiin häälahjana? Meillä on vitsi jo noi Aalto-vaasit, joita on kertynyt kaappeihin lahjoina. Osa on vielä laatikossa kaapin perällä. Mieheni inhoaa yli kaiken kaikkea "laatu design maljakoita". Mutta aina rentouttava lomareissu kelpaa jaksaa sitten arjessa. Ostappa sitten vaikka Finnairin lahjakortteja, joilla pääsee Aasian. Köyhä voi tarjota ja toteuttaa lastenhoitoapua, jonka myös suorittaa hääparille.Yleensä hääparilla on jo lapsia valmiina .Köyhän kannatta unohtaa halpa ja krääsä niinhän se vanha kansa sanoi.

Vierailija
55/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi.... Meillä Afrikassa on tapana että aina vieraat osallistuvat häiden kustannuksiin. Käytännössä hääpari ei itse maksa mitään, vaan etukäteen suku ja tuttavat keräävät rahat. Kaikki saavat hienot häät oli köyhä nuoripari tai rikas miljonääri. Tämän lisäksi on tapana ainakin lähimmällä suvulla tuoda vielä lahjatkin.
Sama juttu on muuten muissakin juhlissa. Esimerkiksi jos joku kuolee, kaikki antavat rahaa vainajan perheelle (myös esim aikuisille lapsille jokaiselle erikseen. Näillä rahoilla sitten järjestetään niin hienot hautajaiset kun halutaan, ja usein jää ylimääräistäkin elämään.
Mun mielestä tällainen yhteisöllisyys ja kaikkien osallistuminen ja rahallinen apu on hieno asia. Suomessa valitetaan kun pyydetään lahjat mieluummin rahana. Ihan kun kukaan vieras nauttisi siitä lahjan miettimisestä, etsimisestä, ostamisesta ja kuljettamisesta yhtään sen enempää kuin hääpari nauttii turhasta roinasta jota ei tarvitse ja jolle ei ole tilaa, ja silti pitäisi säilyttää ettei kukaan loukkaannu

Vierailija
56/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:24"]

[/quote]

Nykyään Suomessa on käytäntö, etä vieraat maksaa tilille sen summan, mikä menee heidän ruokailuun ja juhlan järjestämisessä. Oli ihan marttojen neuvo muutama vuosi sitten, että vieras maksaa tilille lahjana VÄHINTÄÄN jokaisen ruokailuun menevän hinnan.

Tiedäthän, että juhlien järjestäminen ei ole ilmaista, joten olet itse ahne, kun kuvittelet, että saat tulla jollain vitosen tiimarin mukin hinnalla mässyttämään lapsinesi ja puolisoinesi mahan täyteen

[/quote]

No nyt laski arvotus Marttoja kohtaan, jos tuo suositus pitää paikkansa. Eikö Martat voisi ennemmin juhlien järjestäjiä neuvoa taloudellisempaan tapaan organisoida kemujaan? Ja nimenomaan kannustaa sellaisten juhlien järjestämiseen mihin on itsellä varaa. Vieraiden EI kuulu osallistua juhlien kustannuksiin; todella moukkamainen ajatus!

Itse koen vieraana parhaimmaksi lahjalistan, koska on mukavaa viedä konkreettinen lahja. 

Vierailija
57/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa Aasian maassa lahjat ovat yleensä rahaa. Näin tuetaan nuortaparia ja jokaista kohdellaan tasavertoisesti, kun jokainen tietää saavansa rahaa lahjaksi. Raha ikään kuin kiertää koko ajan. 

En muutenkaan ymmärrä suomalaisten nuivaa suhtautumista rahan pyytämiseen lahjaksi. Minä ja mieheni maksetaan pennilleen ihan itse omat häämme omista säästöistämme. Ja maksamme ne jo ennen kuin edes hääkutsuja on lähetetty tai häitä on tanssittu. Eli vieraiden rahat eivät mene hääkuluihin. Kuka elämäänsä katkeroitunut edes miettii tuollaisia?!

Olen ollut muutamissa häissä, missä on pyydetty rahaa lahjaksi ja ilomielin olen antanut sopivaksi katsomani summan. Enkä todellakaan miettinyt, että noniin nyt tällä rahalla maksetaan nämäkin kemut. Ja mitä sitten vaikka maksettaisiin. Olisin vain tyytyväinen, että lahjani tuli tarpeeseen.

Meillä on tarkoituksena pyytää rahaa häämatkaa varten, koska a) me osataan ihan itsekin ostaa jos jotakin tarvitsemme b) sukulaisemme ja ystävämme tietävät ettemme halua mitään krääsää nurkkiin c) tykkäämme matkustaa ja lähdemme sille häämatkalle saaduista rahamääristä huolimatta.

Kaikille joille olemme lahja aikeistamme puhuneet ovat olleet lähinnä helpottuneita ja jopa innostuneet ajatuksesta tukea häämatkaamme.

Ihmeen katkera ajatus, että lahjaa tai rahaa pyytävät ovat ahneita jne. Mielestäni se vain kuuluu hyviin tapoihin. Ja en todellakaan katso ketään yhtään mihinkään suuntaan lahjansa takia. Eli minulle on ihan sama lahjoittaako ihminen tilillemme 0 euroa vai 50 euroa vai 400 euroa. Kukin tyylinsä mukaan. Häät on jokatapauksessa jo maksettu siinä vaiheessa ja juhliin ei tule ketään vain "lahjanantajana", vaan jokainen on lämpimästi sinne toivottu. Ja rahatoive on esitetty kutsussa siksi, että a) helpotamme vieraiden mahdollista lahjatuskailua b) haluamme ilmaista, että tavaraa ei tarvita ja jokainen saa tehdä omantunnon mukaan päätöksen antaako rahaa vai ei.

Jos jonkun lahjatoive aiheuttaa noin suurta raivoa, että siitä pitää muille ilkkua, niin suosittelisin että jätät kyseiset häät väliin. Itse en halua häihini yhtäkään tyyppiä, joka ajattelisi morsiusparista noin.

Vierailija
58/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:30"]

Herranjestas. Jos minä haluan mennä ulos syömään, niin menen ja maksan mieluusti, mutta että maksaisin siitä, että menisin syömään ventovieraitten häävieraiden kanssa....

Onneksi menin naimisiin jo 12v sitten. Ei olisi tullut mielenkään laittaa lahjalistaa tai tilinumeroa. Jokainen toi lahjan ja olimme niistä kiitollisia.

Onko siis niin, että nykyisin ei enää anneta lahjoja ollenkaan, koska jos saaja vaatii mikä heille kelpaa, niin mikäs lahja se on?

[/quote]

Kuvittelet siis, että pääset valmiiseen ruokapöytään jollain tuikkukipolla ja sulle järjestetään ohjelmaa ja tarjotaan ruoat ja illan viihdykkeet ja bänditkin tuikun hinnalla.

Suomalaiset on kyllä junttikansaa. Oikein weeteetä pohjimmillaan.

Ettekö te tosiaan tajua, ettei ne juhlien järjestäminen ilmaista hommaa ole. Hääparinko se pitää maksaa teille kaikki syömiset ja juomiset.

[/quote]

:-DDDDDDDD Kyllä joo, hääparin ne nimenomaan pitää maksaa. Ei hitto kun naurattaa... Kukas muukaan ne maksaisi jos ei hääpari?! Jos ei ole rahaa niitä maksaa, niin jättää bileet pitämättä. Yksinkertaista. :-DD Mistä hitosta tänne sikiää noita idiootteja...

Vierailija
59/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuneekin, mutta jotenkin minulle aina ilmaantuu joku este enkä voi osallistua häihin, jos pyydetään rahaa tilille häämatkaa varten. Olen kai ilkeä, mutta mielestäni matka tehdään vain, jos itsellä on varaa maksaa se ilman häävieraiden avustusta. Viimeksi nyt kesällä oli tällainen tilanne. Lisäksi häät olivat toisella puolella maata, joten keikka olisi tullut todella kalliiksi matkoineen, hotelleineen ja rahalahjoineen. Eli en valitettavasti "päässyt" häihin, kun tuli toinen "pakollinen meno" väliin.

Vierailija
60/92 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 11:02"]

Mistä johtuneekin, mutta jotenkin minulle aina ilmaantuu joku este enkä voi osallistua häihin, jos pyydetään rahaa tilille häämatkaa varten. Olen kai ilkeä, mutta mielestäni matka tehdään vain, jos itsellä on varaa maksaa se ilman häävieraiden avustusta. Viimeksi nyt kesällä oli tällainen tilanne. Lisäksi häät olivat toisella puolella maata, joten keikka olisi tullut todella kalliiksi matkoineen, hotelleineen ja rahalahjoineen. Eli en valitettavasti "päässyt" häihin, kun tuli toinen "pakollinen meno" väliin.

[/quote]

Mut jos pari olisi pyytänyt sitä Aaltomaljakkoa ja Iittalan ateriasarjaa, niin olisit lähtenyt ilomielin matkaan? Eikö tuon nyt voi ajatella myös niin, että jos ei ole rahaa ostaa itselleen Aaltomaljakkoa tai Iittalan ateriasarjaa niin minähän en sitä heille kustanna, että ihan itse kärsikööt nyt.

Että voit olla katkeroitunut toisten matkustamisesta... Ehkä ihan hyvä ettet kyseisiin häihin lähtenyt. Veikkaan että hääpari ei menettänyt happaman olemuksesi poissaolemista mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän