Kun häälahja pyydetään rahana tilille,
kuuluuko viedä korttia?
Vai laitetaanko sekin 5,90 ahneiden tilille =D
Kommentit (92)
Niille hääpareille - ja muillekin päivänsankareille - jotka eivät ole halunneet tavaraa lahjaksi, olen antanut aina jonkin hyväntekeväisyyslahjan kuten esim vuohi afrikkalaiselle perheelle.
http://www.hyvattavat.fi/uutiset.html?5
Häälahjaksi EI anneta mitään ruokailun arvoa kattavaa summaa.
Ja minusta on surullista jos kokee tarpeekseen kaikessa laskea jääkö voitolle vaiko häviölle, kuinka paljon mikäkin maksaa. Enkä kieri rahassa, vaan olen entinen opiskelija, nykyisin äitiyslomalla. T. 62
Mistä ihmeestä tulee käsitys, että maistraattivihkiminen = ei hääjuhlia eikä lahjoja? Sehän on vain se vihkimisosuus, aivan sama onko se kirkossa vai maistraatissa tai jossain muualla, kyllä siihen yhtä lailla voidaan pitää juhlat jatkoksi ja juhlat voivat olla isot tai pienet tai ei ollenkaan. Esimerkiksi itse olen ollut sekä kalliissa ja isoissa siviilivihkimisen jälkeen järjestetyissä häissä että pienessä kirkollisen vihkimisen jälkeen järjestetyssä kahvituksessa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 00:52"]onko taa joku uusi tyyli suomessa etta rahaa pyydetaan? onpa moukkamaista. kaytannollista ehka, mutta jotenkin kammottavaa. jos noin rahan peraan ollaan ni ehka kannttais pitaa vaan pienet perheen kesken haat ni ei tarvitsisi rahaa kysella. ei tulisi kuuloonkaan englannissa. jos taalla suoraa rahaa pyydetaan sita pyydetaan jonkun hyvantekevaisyysjarjeston tilille. eika kylla ennen tullut suomessakaan kysymykseen.
[/quote]
Olen vain kerran ollut häissä englannissa ja siellä kyllä pyydettiin lahjan sijasta lahjoitusta häämatkaa varten. Ei kukaan brittikavereista tota pahalla katsonut.
Taitaa vain olla suomalainen tyyli, että mitään et saa pyytää ja häpeillenkin järjestää hääjuhlat vierailta anteeksi pyytäen, että anteeksi että me nyt rakkauttamme haluttiin tälläin juhlistaa. Ja emme todellakaan halua mitään kohteliaita muistamisia. Koska kuka meitä röyhkeitä ahneita morsiusparia nyt muistaisi, kun emmehän me nyt sellaista ansaita, kun kehtaamme tälläiset juhlat järjestää.
Jos AV-raatia on uskominen.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 09:40"]
Ollaan viety kortit.
Mun mielestä raha on ihan asiallinen lahjapyyntö. Ajatellaan esim. pitkään yhdessä asunutta pariskuntaa, jolla saattaa olla lapsiakin jo. Koti on valmis, sinne ei tarvita mitään Aaltovaaseja tai tuikkulaseja. Tai omaisuuksia maksavia Creuset-patoja. Tai jotain Pentik-astiastojen osia.
Jos hääpari kerää rahaa vähän pitempään tai kalliimpaan matkaan, mitä tuomittavaa siinä on? Onko hyvän matkan toivotus rahan muodossa vaikeaa, mutta jonkun Mariskoolin kopion vieminen jaloa? Tai edessä on yhteisen kodin remontti? Ei kannata mennä sellaisten ihmisten häihin, joiden elämäntilannetta ei tunne eikä ymmärrä ollenkaan. Vieraitahan sellaiset on.
[/quote]
Mä en ainakaan kenenkään (hää)matkoja maksa tai remontteja. Jos ei ole varaa itse maksaa, niin sitten on menemättä/tekemättä ja oikeastaan ei kannata edes naimisiin mennä. Ja en myöskään ala makselemaan siitä, että olen saanut "kunnian" saapua jonkun häihin ja syödä siellä kelvotonta ruokaa (kuitenkin hankittu mahdollisimman halvalla) ja osallistua tylsiin ohjelmanumeroihin (mahdollisimman halvalla). Olen vieras ja en ole mennyt minnekään maksulliseen tapahtumaan. Sitten kun on varaa järjestää kunnon häät maksattamatta niitä vierailla, niin kannattaa mennä naimisiin, muuten ei. Eihän muutkaan juhlat maksa vieraille mitään, miksi häiden pitäisi?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 09:40"]
Ollaan viety kortit.
Mun mielestä raha on ihan asiallinen lahjapyyntö. Ajatellaan esim. pitkään yhdessä asunutta pariskuntaa, jolla saattaa olla lapsiakin jo. Koti on valmis, sinne ei tarvita mitään Aaltovaaseja tai tuikkulaseja. Tai omaisuuksia maksavia Creuset-patoja. Tai jotain Pentik-astiastojen osia.
Jos hääpari kerää rahaa vähän pitempään tai kalliimpaan matkaan, mitä tuomittavaa siinä on? Onko hyvän matkan toivotus rahan muodossa vaikeaa, mutta jonkun Mariskoolin kopion vieminen jaloa? Tai edessä on yhteisen kodin remontti? Ei kannata mennä sellaisten ihmisten häihin, joiden elämäntilannetta ei tunne eikä ymmärrä ollenkaan. Vieraitahan sellaiset on.
[/quote]
Mä en ainakaan kenenkään (hää)matkoja maksa tai remontteja. Jos ei ole varaa itse maksaa, niin sitten on menemättä/tekemättä ja oikeastaan ei kannata edes naimisiin mennä. Ja en myöskään ala makselemaan siitä, että olen saanut "kunnian" saapua jonkun häihin ja syödä siellä kelvotonta ruokaa (kuitenkin hankittu mahdollisimman halvalla) ja osallistua tylsiin ohjelmanumeroihin (mahdollisimman halvalla). Olen vieras ja en ole mennyt minnekään maksulliseen tapahtumaan. Sitten kun on varaa järjestää kunnon häät maksattamatta niitä vierailla, niin kannattaa mennä naimisiin, muuten ei. Eihän muutkaan juhlat maksa vieraille mitään, miksi häiden pitäisi?
[/quote]
Oot varmaan aika itsekeskeinen ja katkeroitunut ihminen, jota ei oikeastaan edes haluta koko juhliin. Ai että sinun lahjasi on korvamerkitty? Mitään iloa ei tuota se, että lahjasi on auttanut nuortaparia teenpäin? Ai että vain kun on rahaa voi mennä naimisiin?
Ja mikä helvetin käsitys se on, että jos saa rahaa lahjaksi, niin se on joku helvetin pääsymaksu? Että sillä hääpari kustantaa juhlat? Itselleni ei ole ennen av-raadin tuomiota tullut edes mieleen, että rahalahja on joku pääsymaksu ja juhlan järjestäjät oikein pohtivat tämän näin että tällä rahalla mehän kustannetaan sitä sun tätä.
Taitaa nämä tyypit jotka muita syyttää ahneiksi olla laskemoivia, jotka pyrkivät kustantamaan kaiken toisella.
Raha on lahjana hyvä, en kiistä. Mutta joka sitä haluaa antaa, osaa tuoda shekin tai seteleitä ilman tilinumeroa kutsussa, joka vaan on mautonta. Yhtä mautonta on laittaa kutsun mukaan lahjalista, tyylikkäämpää on vieraan kysyessä esittää toiveita.
Ihanaa lukea, kun av-mammat kierii tuskissaan rahatoiveiden kanssa. On suunniteltu antaa joku Tiimari-kippo jollain omalla askartelulla ja sitten ollaan paniikissa, kun ei kehdata antaa 10 Euroa tilille... Häpeisitte. Ahneita olette itse, kun ette toiselle voi antaa mitään. Pidot kelpaa, mutta lahjaa ei haluta antaa tai halutaan antaa vain roposia. Ja jos jollain ei oikeasti ole rahaa, niin sitten annatte sen 10 Euroa. Eiköhän hääpari lähipiirinsä taloustilanteen tiedä. Ei kukaan oletakaan, että köyhyysrajalla elävä lapsiperhe pystyisi heittämään satoja Euroja.
Yleensä pahimmat limboilijat on hyvävaraisia, itsekkäitä ihmisiä. Ollaan toiselta repimässä kaikki, mutta muille ei haluta antaa. Mua nauratti viime vuonna, kun yksi varakas eläkeikäinen nainen piti isot seitsemänkymppiset ja ihmiset toi sinne 5 Euron lahjoja. Itse vein kyllä kalliimman, mutta se oli sinänsä ihan oikein sille rouvalle. On tunnettu pihistämisestään. Ruikuttaa rahapulaansa, vaikka eläke on enemmän kuin suomalaisen keskipalkka, saa leskeneläkettä, sijoituksia, omakotitalo, tilit täynnä rahaa jne. Sitten menee ryntteissä toisten tanssihäihin tuoden pelkän kortin, kun on niin rahat loppu... Jes. Saipa maistaa omaa lääkettään, kun piti isot juhlat (ihme, kun raski) ja ei saanutkaan hirveitä lahjakasoja tai rahaa.
Kylläpäs 69 on äksy! :D
Se, jota 69 lainasi
Kortin voi tehdä itsekin, eikö rahasumman senkin voi valita? Mielestäni on ihan sopivaa esittää toiveita, ei sentään summaa, tämä vieraiden kesken ennmmin.
Vanhaa aihetta, mutta kesä ja häät tulossa, joten kommentoinpa tätä...
Meillä oli häät 2013 kesällä ulkomailla miehen kotimaassa (italiassa). Ei kutsuihin laitettu mitään mainintaa lahjasta. en halunnut, että vieraille jää häistä mieleen se, että vaaditaan lahjoja. Muutenkaan mielestäni lahjat eivät ole tärkeää häissä.
Muutamat soittelivat ja kyselivät mitä haluamme lahjaksi. Sanottiin järjestelmällisesti, että mitään kippoja ja kuppeja ei tarvita, koska ollaan 10 vuotta asuttu yhdessä ennen häitä. Sanoin, että voivat hyvällä omallatunnolla tulla ilman lahjaa. Vanhemmille oltiin puhuttu jo aikaisemmin, että lähdetään joskus häiden jälkeen new yorkiin (hää)matkalle.
Vieraita meillä taisi olla 40-45. Muutamat tulivat ilman lahjaa, muutmat toivat jotain kippoja ja kuppeja. Useimmat toivat rahaa kirjekuoressa ja mukana oli "hyvää matkaa" -teksti. Ilmeisesti olivat kyselleet vanhemmilta mitä tarvitaan. Pyydettiin kaasoa ja bestmania ottamaan kaikki rahat pois kuorista ja laittamaan yhteen kuoreen. Ei haluttu tietää kuinka paljon kukakin oli antanut.
Tuo häämatka olisi tapahtunut, saatiin rahaa lahjaksi tai ei. Tarkoitus ei ollut maksattaa matkaa vierailla. Toki saadulla rahalla pystyttiin ottamaan parhaat mahdolliset hotellit reissuun. Hieman harmittaa niiden ihmisten puolesta, jotka toivat kipot ja kupit. Ne on nyt ollut kaapissa 4 vuotta enkä usko, että ihan äkkiä ovat käyttöön tulossa (jos koskaan). Tuntuu siltä, että ihmiset ovat rahaa tuhlanneet. Omasta mielestä parempi olisi ollut, että olisivat tulleet kokonaan ilman lahjaa. Ja kyse ei ole siitä, että en arvostaisi lahjoja. Eivät ole vain oikein meidän makuun sopivia.
Itse annan mielelläni rahaa. Jos hääpari pyytäää jotain tiettyä niin sitten ostan tavaraa, muuten en. En todellakaan halua tuhlata rahojani johonkin astiastoon, jonka hääpari laittaa kaapin perälle ja seuraavan kerran ne otetaan pois sieltä, kun on aika heittää ne roskiin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:31"]
Rahalahja on ongelma meille köyhille. Tavaralahjan voi saada edullisesti esim. jostain tarjouksesta tai loppuunmyynnistä. Eli 100€ vaasin 30€:llä ja voi olla laatu/desing-tavaraa. Rahaa on annettava määrätty määrä ja siinä ei ole alennuksia. Rahaa ei kehtaa antaa kovin pientä summaa.
Sen takia sitä rahana pyydetäänkin. Tiliotteesta on helppo katsoa, minkä verran itse kukin siirsi rahaa tilille. Mutta lahjoista pöydällä on hankala sanoa, onko tuo alennustuote ja perhe möttönen taisi syödä puoli-ilmaiseksi.
Tilille ei voi laittaa pariakymppiä, vaan sinne pitää panna vähintään satanen tai kaks.
Olen itse tuleva sulhanen ja minua kuvottaa tällainen ajattelumalli, että rahalla (lahjaksi annetulla tai lahjaan käytetyllä) voitaisiin jotenkin arvottaa ihmisiä. Jollekin 30€ on iso raha, joillekin 200€ ei tunnu missään. Suhteellisuuden tajua kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:31"]
Rahalahja on ongelma meille köyhille. Tavaralahjan voi saada edullisesti esim. jostain tarjouksesta tai loppuunmyynnistä. Eli 100€ vaasin 30€:llä ja voi olla laatu/desing-tavaraa. Rahaa on annettava määrätty määrä ja siinä ei ole alennuksia. Rahaa ei kehtaa antaa kovin pientä summaa.Sen takia sitä rahana pyydetäänkin. Tiliotteesta on helppo katsoa, minkä verran itse kukin siirsi rahaa tilille. Mutta lahjoista pöydällä on hankala sanoa, onko tuo alennustuote ja perhe möttönen taisi syödä puoli-ilmaiseksi.
Tilille ei voi laittaa pariakymppiä, vaan sinne pitää panna vähintään satanen tai kaks.
Olen itse tuleva sulhanen ja minua kuvottaa tällainen ajattelumalli, että rahalla (lahjaksi annetulla tai lahjaan käytetyllä) voitaisiin jotenkin arvottaa ihmisiä. Jollekin 30€ on iso raha, joillekin 200€ ei tunnu missään. Suhteellisuuden tajua kiitos.
Juurikin näin. Muistaakseni siskoni antoi meille lahjaksi 50 euroa. Siskoni on melko pienituloinen, joten arvostin hänen lahjaansa. Tiesin, että tuo 50€ on hänelle melko suuri summa antaa pois. Vaimon kanssa annoimme hänelle lahjaksi 500€. Tiesimme vaimon kanssa, että hän on vuosia haaveillut melko kalliista/hyvästä monitoimikoneesta. Halusimme mahdollistaa hänelle koneen hankinnan. Päätimme antaaa summan rahana, koska jossain vaiheessa rahalle saattaakin tulla enemmän käyttöä jos tulee jotain yllättävää menoa.
Jos joskus menen naimisiin, niin todellakin toivon mahdolliset muistamiset rahana. Mitä helvettiä me tehtäisiin kymmenellä mariskoolilla tai aaltomaljakolla, kun molemmat pidämme niitä rumina? Saati sitten kymmentä eri sarjaa astioita?
Hyi... En tiennyt omia häitä järjestäessä, että joidenkin mielestä vieraiden kuuluu maksaa itsensä sisään. Kyllä juhlien järjestäjä järjestää sellaiset juhlat, joihin itsellä on varaa ja paras lahja on kun vieraat tulevat paikalle ja nauttivat juhlista ja tarjottavista!
Höpsis ap. Korttia ei tietenkään viedä. Kortit maksavat jopa 9.90€.Ajatteletpa, jos kutsuvieraita on sata, niin se on hääparin rahoista 990€ pois. Ja jos 3 vuoden päästä tulee salamarakkaus se on jo tuplana.
Jos häihin menee pariskuntana, voi ilmoittaa tulevansa yksin, jolloin hääpari varaa yhdelle tarjoilun, mutta kirkossa on aina tilaa kahdelle ja hääpaikalla voi ihan hyvin jakaa 125g häämakaronilaatikon puolison kanssa, samoin hääkakku palasen voi aina puolittaa.
Selvää säästöä hääparille ja silti voi pitää suuret prinsessahäät, jotka ovat ainutkertaiset ja prinsessahäiden pitäminen on monin verroin kannattavampaa kuin työssäkäynti.
Ja kannattaa hääparille tilittää raha jo hyvissä ajoin, kun monet hääkoristeluista ja tarjoilusta pitää maksaa etukäteen.
Eikä kannata pihistellä rahassa, onhan morsiamelle prinsessahäät ainutkertaiset ja kyllä se lämmittää sydäntä ja häävieraat kullanarvoiset, kun hääpari voi kesken hääseremomian välissä käydä vilkaisemassa netissä tilisaldoaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus menen naimisiin, niin todellakin toivon mahdolliset muistamiset rahana. Mitä helvettiä me tehtäisiin kymmenellä mariskoolilla tai aaltomaljakolla, kun molemmat pidämme niitä rumina? Saati sitten kymmentä eri sarjaa astioita?
Kaikille häälahja ei ole vain tavara, vaan siihen kätkeytyy tarina, muistot ja elämykset, jotka säilyvät sukupolvelta toiselle tai lahjanantajasta, joka ei ole enää keskuudessamme. Ja sen arvo elämässä on paljon suurempi, kuin raha.
Se antaa ihmiselle juuret ja olla osana sukupolvien ketjussa, jos lahjat periintynyt jälkipolvelle.
Itselleni erityisen rakas on isovanhempieni ruokakalusto, jonka he saivat häälahjaksi ja tuotua sodan aikana Karjalasta evakkoreessä.
Ja toinen on oma häälahjani - punainen mariskooli, jonka sain ystävältäni häälahjaksi. Ja aina kun katson sitä, muistan ystävääni ja ajatukseni on hänessä, kun sytytän siihen kynttilän, sillä hän menehtyi auto-onnettomuudessa muutaman viikko häistämme ja ainoa mikä hänestä jäi konkreettisesti elämääni oli Mariskooli ja sitä kautta koen hänen elämässäni olevan läsnä.
Minusta raha ei ole edes mikään lahja, vaan taloudellista tukemista. Ja jos hääparilla jo kaikkea on, mihin sitä rahaa enää tarvitaan, eikö silloin voi ohjata hyväntekeväisyyteen.
Minusta rahalahja ei ole ahneutta. En itse katsoisi kuinka paljon kukin laittoi rahaa, se on minulle ihan sama. Minusta oli ihana, että tuttavapariskunta halusi materian sijasta rahaa häämatkaa varten. Mutta rahalahja ilman tarkoitusta on hieman hassu. Ja jos se häiritsee, niin lahjaTOIVETTA ei ole pakko kuunnella. Sen vaasin voi ostaa, vaikkei olisi toivottukaan. Eiköhän joka häissä ja juhlissa ole joku tällainen tapaus, se on ihan ok. Kukaan ei tule ainakaan suoraan valittamaan, ihan sama. Itse en myöskään mieti kuinka paljon ruokani ym. kustantaa, ostan omalle budjetilleni sopivan lahjan. Jos hääpari rahan takia järjestää häitä, sopii jättää minut kutsumatta (säästävät). Ja typerää se on häitä lahjojen takia järjestää, miinukselle jää. Fiksumpaa olisi sitten mennä naimisiin maistraatissa ja laittaa rahat mihin haluaa, järjestää pienemmät/edullisemmat häät tai kutsua vaan rikkaat tutut. En loukkaannu, jos jään kutsutta, koska minusta minulla ei ole automaattista oikeutta olla kenenkään muun häissä kuin omissani.